Golf IV:sen etupää kolahtelee? *NYT ON HYVÄ*

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

Golf IV:sen etupää kolahtelee? *NYT ON HYVÄ*

ViestiKirjoittaja Tumppi » 12.8.2006 0:09

Yritin searchillä etsiä vastaavia ongelmia mutta ei tärpännyt.

Elikkäs Golf IV V6 4Motion etupäässä klonksahtaa kun lähtee kiihdyttämään ja sama kolahdus kuuluu kun jarruttaa.

Ei nyt ihan pienistä lähdöistä, mut vähän rivakoimmissa liikkeissä kolahtaa.

Alusta ja etupään puslat vaihdettu pari kk sitten ja nyt alkoi oireilut.
Viimeksi muokannut Tumppi, 23.10.2006 19:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 12.8.2006 11:37

On kait noita mennyt ainakin keskusteluista päätellen. Elääko moottorii kuinka paljon/liikaa kaasun painamisen ja löysäämisen tahdissa? Mitä olet vaihtanut alustasta? Kaikki mikä vähänkin viittaa pyörän ripustuksiin vai jouset ja iskarit? Kaikki puslat kunnossa, koiranluut etc?

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 12.8.2006 13:07

Täytyypä tutkia toi moottorin liikkuminen.

Siis iskarit ja jouset vaihdettu ja tukivarren etu-ja takapuslat sekä vakaajanpuslat.

Koiranluita ei tossa nelikossa edes ole.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 12.8.2006 16:12

Voisko yläjousilautanen/set olla väärinpäin, et jousen yläpää pääsee liikkumaan!?

alpo
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.12.2004 19:04

ViestiKirjoittaja alpo » 12.8.2006 19:56

tai sit iskarin yläpäänlaakeri..

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 12.8.2006 21:00

Tumppi kirjoitti:Koiranluita ei tossa nelikossa edes ole

Onkos ne tästä yksilöstä poistettu vai miksi ei ole? Onhan noissa 4-motioneissakin koiranluut, erinäköiset vaan kuin etuveto malleissa. tarkistaisin kyllä ne myös, onpi menny niitäkin väljiksi..

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 13.8.2006 19:05

Niin siis onhan tossa koiranluut tai jotkut sen tapaiset.
Viimeksi muokannut Tumppi, 14.10.2006 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 13.8.2006 19:19

Entisessä autossa alkoi kolahtelu ihan yllättäin ja pähkäilin itekkin kaikkea, mutta sitten otin konepellin irti, kävin koeajolla ja meinas moottori hypätä syliin. Etutukikumi oli revennyt.

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 14.10.2006 17:26

Ei juma! Nyt alkaa ymmärrys ja huumorintaju loppumaan.

VAihdoin iskarin yläpäihin ne puslat ja kääntölaakerit ja kolahtelee edelleen....prkle!

Alkaa vaihtoehdot käymään vähiin....

Vetonivelet tai alapallot?

Vetoniveliä on näistä kuulemma mennyt alle 100tkm ajetuista, varsinkin sisemmät.

Alapallpoissa ei tunnu välystä niin oisko han sitte noi.....

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 14.10.2006 17:50

Kallistuksenvakaajan ja kelkan väliset kumipuslat väljät?

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 14.10.2006 18:15

Mitäs tarkotat tolla kelkalla?

Äsken kävin ajamassa ja lonksahduksen jälkeen (veto päällä) alkoi ESP valo vilkuttaa ja auto puutumaan ihan ku ois muka sutinu. Eli toi viittaa kyl rikkinäiseen vetoniveleen.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 14.10.2006 18:42

Rolle taitaakin nyt tarkoittaa kallistuksenvakaajan sisempiä puslia.

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 14.10.2006 22:01

Sisemmät puslat siis mitkä on tulee heti siinä runkoon kiini? Jos ne, niin on vaihdettu

Haapala
ffp jäsen
Viestit: 235
Liittynyt: 23.7.2003 9:47

ViestiKirjoittaja Haapala » 14.10.2006 22:32

Mulla oli aikoinaan samanmoinen ongelma. Oli todennäköisesti puslanvaihdon yhteydessä kiristetty tukivarren etummainen pultti liian tiukkaan
ja apurungon sisällä oleva kierreholkki osittai murtunut.
Myöhemmin holkki repesi kokonaan irti ja alkoi kalvaa itselleen isompaa reikää, kolahtelu voimistui.
Koita kiristää kaikki tukivarsien ja apurungon pultit, pyöriikö joku tyhjää?

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 15.10.2006 0:12

No joo, täytyy vielä tsekata noi pultit. Mut jotenkin toi ESP:een puuttuminen peliin viittaa vetonivel ongelmaan....

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 22.10.2006 21:22

Toisen puolen etutukivarren etummainen pultti oli hieman löystynyt. Kiristyksen jälkeen ei oo kolissut.....ainakaan vielä

Että näin =)

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 27.4.2007 9:30

Nostetaas vanhaa aihetta ettei pääse unohtumaan...

'99 Golf SDI, rengaskoko 205/55/16 (otteen mukainen, siis), ajettu 205tkm, leimattu kaksi viikkoa sitten, jota ennen vaihdettu vasen raidetangon pää sekä tehty nelipyöräsuuntaus. Noin viikko sitten alkoi kuulua vähän yllä kuvatunlaista pauketta, joka ensimmäisenä ilmestyi kun peruutti hissuksiin ja käänsi rattia oikealle. Lähinnä pauketta ilmenee nyt just hitaassa vauhdissa ja ratti noin puoliväliin käännettynä, ajossa ei ollenkaan, eikä töyssyihin ajettaessa. Fillarit on kiinni, tarkastettu tänä aamuna...

Koiranluut, alapallot, tukivarren puslat? Uskaltaako tolla ajaa ensi viikolle, eli niin kauan kun ehtii auton viedä korjaamolle?

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 29.4.2007 12:48

Mulla tulee samanlainen "naksahdus" kuin Tumpilla mutta pitkällisten etsintöjen jälkeenkään mitään syytä ei ole löytynyt. Eli ääni alkoi mullakin alustan(KW V2) vaihdon jälkeen. Mitään puslia ei mun tapauksessa ole vaihdettu. Kaikki pultit on käyty läpi ja kaikki on ollut kireällä. Mutta sellainen havainto on että kun antaa auton luikua alamäkeen ja jarruttelee niin etu pyörät liikkuu aika paljon taaksepäin ja myös iskarin yläpää liikkuu aika paljon taaksepäin myös. Alatukivarren puslissa ei ole "väljää" korkeintaan ovat löysät. Toivottavasti tosta nyt jotain selvää sai kun alkaa epätoivo iskemään kun ei enää tuu mieleen mist ääni tulee.

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 29.4.2007 15:13

^Vaihdoitko yläpäähän ne kumipuslat ja kääntölaakerit? Jos sulla kerta yläpää liikahtelee niin syy vois löytyä sieltä.

Noi pystyy vaihtamaan helposti, fillari pois ja iskari yläpäästä auki. Tipahtaa sen verta alas että pystyy noi vaihtamaan.

Ite vaihdoin alustan ja sit jälkikäteen noi yläpään puslat ja laakerit, kun ei tajunnu samalla kertaa vaihtaa =)

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 29.4.2007 16:11

^Mietin kans et vaihtais ne yläpään hilut ni sais epäilykset pois sieltä.

dEnA
-
Viestit: 193
Liittynyt: 3.1.2006 13:59

ViestiKirjoittaja dEnA » 30.4.2007 8:47

mulla oli juuri topicin aloittajan tapaisia ongelmia. Tuli hieman sen jälkeen että autoon oli vaihdatettu raidetangonpäät ja alapallonivelet. Olivat huollossa unohtaneet kiristää pultteja ja muttereita kaikenkaikkiaan 5kpl. Rengaskulmatkin oli mun tapauksessa mennyt..

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 14.7.2007 10:58

No niin nyt sain omastakin kolinat pois. Alatukivarren taaemmat puslat kävivät "löysäksi" madalluksen jälkeen ja etu renkaat liikkuivat melko paljon koriin nähden jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. En raaskinnut laittaa uusia vakioita kun aattelin niiden kanssa käyvän pian samoin ja laitoin sitten Superflexin uretaanipuslat ja uudet pallonivelet niin johan loppui kolinat. No jos jotain positiivista hakee tästäkin niin nyt sitten on ainakin raidetangon systeemejä lukuunottamatta kaikki etupään hilkkeet vaihdettu. =D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2007 19:21

Jämäköityikö ohjaustuntu ym. paljonkin uretaanipuslilla?

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 15.7.2007 12:02

^Mun mielest tuli pehmeemmäks, mikä tietty johtu siit kun ei enää kolahdellu ja jarrut ei tunnu enää niin "tehokkaalta" kun ei pyörä liiku koriin nähden. Ei kuulemma laadukkaiden uretaani puslien pitäiskään tehdä autosta kivirekeä. Toimivat kuulemma vähän niinkuin laakerityyppisesti, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Mut paraniko tuntuma niin siihen on vaikee kommentoida kun maaliskuun alussa alkoi kolinat ja aina vaan paheni niin enhän mä edes muista minkälainen oli ehjänä.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 15.7.2007 12:31

Uretaanipuslilla on vain huono alatukivarren takimmaisia korvata, eivät siellä madallettuna oikeen kestä sitä rasitusta mikä niihin kohdistuu. Taisivat kestää ehjänä jopa 6kk, nyt pitäs laittaa vakiot tilalle kun niiden liikerata on huomattavasti parempi madallettuun autoon.

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 15.7.2007 13:17

^Mulla taas alkoi heti KW:n asennuksen jälkeen takimmainen kumi revetä ja sen seurauksena oli etummaisen puslan metalliholkkiin painunut pultista kierteen jäljetkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa