Eli onko sen tyylisiä pikaohjeita olemassa, että ekaksi katsotaan heittokellolla ykkössylinteristä tarkkayläkuolokohta ja sitten katsotaan 4 sylinteristä nokkakseli tasan vaihtokohtaan (imu ja pakonokan väliin) löysytetään säädettävän nokkapyörän säätövaran kuusiokolo pultit ja sitten käännetään nokkaa 4 astetta vastapäivään, niin että alakuolokohta pysyy paikoillaan?
Jos 1H moottorissa on eri nokat kuin normi G60 moottorissa niin sen säätöarvot(ilman perusajoituspisteitä) kiinnostaan erityisesti
Tässä alhaalla t5porter4m säätökommentit joihin en pystynyt replyämään, kun tulin googlen kautta:
Lainaus:
"joka ohjeessa oletetaan jo lukijan tietävän ja osaavan puolet asiasta"
Kait sitä voisi olettaa, että moottorintekijä osaa ja tietää perusasiat....
Ohjeita, lyhyesti: edit, oli kyhyesti, :)
Heittokellolla etsitään männän yläkuolokohta, asetetaan astelevy kammen päähän TDC = Yläkuolokohta ( Top Dead Center). Tämä tietysti tehdään osin etukäteen kun kansi on poissa ja merkitään tarkka TDC hihnapyörään. Tai 16V koneesta voi tutkia tulpan reijästäkin.
Sitten pyöritellään:
timing [1.0mm+cl]......10/53°.....................50/12°
Imu aukee 10 ast ennen yläkuolokohtaa, sulkeutuu 53 jälkeen alakuolokohdan (BTC).
Voidaan tarkistaa ajoitus pakonokasta aukee 50 astetta ja sulkeutuu 12 astetta.
Asteet tulee näillä nostoilla venttiililtä heittokellolla mitattuna: timing [1.0mm+cl]...... = imu 1mm+välys 0,25mm = 1,25mm ja pako vastaavasti 1mm + 0,30mm = 1,3mm.
peak angle.................110°........................110°
= nokkien välinen kulma.
lift at TDC [cl=0].........2.30mm...................2.45mm
= Yläkuolokohdassa venttiilit auki tämän verran.
Jonkin muun moottorin muuta nokkaa on turha vertailla.