VW-merkkihuollon laatukokemuksia määräaikaishuolloista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

piruite
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.10.2003 16:49

VW-merkkihuollon laatukokemuksia määräaikaishuolloista

ViestiKirjoittaja piruite » 18.7.2006 11:57

Tässä nyt on muutenkin huono päivä alla joten josko pieni tilitys helpottaisi...

Piti vaihtaa omaan kotteroon jakoremmi hiluineen, kun vanha on jo sen 90tkm pyörinyt. Samalla ajattelin hoitaa muutkin kohdat ko. huollosta, kuitenkin kokemusta alkaa olla tuon vekottimen tekniikasta. Kyseessä siis yli 180tkm ajettu auto. Ei muuta kun Tampereen Laakkoselle osaostoksille. Alunperin piti ostaa tarvikkeena osat, mutta kuinka ollakkaan, Treen Laakkosen hinnat olivat ihan kilpailukykyiset pienen tingin jälkeen.

Kotona sitten auton nokka ylös ja purku käyntiin. Ensimmäinen p3rkele pääsi siinä vaiheessa kun huomasin, että Laakkonen myi väärät pultit (koneenkiinnikkeen isot pultit tulisi uusia aina). No ajattelin, että hommaan uudet pultit rempan lopuksi, ehtiihän ne sittenkin. Alimmainen jakohihnan kansi on kampiakselin siivapyörän alla. Siivapyörä on 4 x kuusiokoloilla kiinni kampiakselin päädyssä. Nopea vilkaisu näytti siltä että ruuvit olis torxeja, joka oli ristiriidassa korjausoppaan kanssa. Tarkemmin katsottuna huomasin, että kyllä ne oli sittenkin kuusiokoloja, mutta edellisessä remminvaihdossa (Forssan Laatuauto) pultit on avattu torxilla ja sen seurauksena kolot on niin väljiä ettei niihin ota kunnolla kuusio saatika torxi.

Totesin, etten ala niitä aukomaan ennenkuin ostan tuliterän kuusiokolopään etten pahenna tilannetta entisestään. Hihna näytti kuitenkin olevan erittäin hyvässä kunnossa, kai se vielä muutaman sata kilsaa kestää. Mitä nyt kiristinrullassa olevat hahlo ja tappi, jotka ilmaisevat hihnan kireyden, olivat ainakin 20 asteen päässä toisistaan, kun niiden pitäisi käsittääkseni olla päällekkäin. Hihna oli aikas pirun tiukalla.

Vaihdoin öljyt, suodattimet yms. normaalit jutut, mutta sitten tulppia vaihtaessani rupesi jo maistumaan sappi suussa, kun huomasin, että keskimmäiset tulpat oli aivan löysällä edellisen vaihdon (Forssan Laatuauto) jäljiltä. Niihinhän ei oikein pääse käsiksi kun imusarja ja suutinten johdot on tiellä (AKL-kone). Tulppien jengoissa oli karstaa ja tulpat aivan s*tanan löysät kierteisiinsä. Sain kuitekin uudet tulpat paikalleen, en tosin uskaltanut momenttiinsa asti niitä vääntää.

Kyllä mulla nyt meni vähän usko merkkihuollon ylivoimaan, kyllä tiskillä saa palvelua, mutta mitä kummaa siellä seinän toisella puolella oikein puuhataan? Voihan se olla että tulpat löystyy itsestään ajan mittaan, ja hihnankiristimen merkkien kuuluukin siirtyä mutta avaisivat nyt edes oikeilla avaimilla ne helvtin pultit!

Phuhhhhh.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 18.7.2006 16:12

:) Mukava lukea avautumisia. Asentajalla ollut perjantai ja ne keskimmäiset tulpat on mukavat vaihtaa, mutta oishan ne nyt voinu edes kiristää. Ja hihna oli varmasti liian tiukalla. Loven kuuluisi olla kohdakkain juuri niinkuin sanoit.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 20.7.2006 16:07

Kuusiokolpultin saa paremmin auki torxilla, kuin itse kuusiokololla, torxin täytyy olla vaan tarpeeksi iso, että ne "tähden kärjet" puree kunnolla niihin kuusiokolon kulmiin.. Itse ainakin olen avannut torxilla noita, koska ovat yleensä aikas kireällä ja torx ei lipsahda niin helposti.. Ja sitten uudet pultit kun kasaa, juuri tuon vaurioitumisen takia..

[edit] ja jos torx lipsahtaa, seuraava keino on hakkaa sopivan kokoinen xzn:nä vasaralla pulttiin kiinni, ja sen jälkeen avata pultti..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa