Eli Audi A4 1.8T AEB -98, jolla ajettu 165000, tyhjäkäynnillä CO ~1.5% HC ~100ppm>, päästöt ovat kohillaan ajosta tullessa mutta alkavat nousta 30sec päästä.
Ajossa ei huomaa mitään, tyhjäkäynti on tasaista, ei savuta. Mutta tuntuu kuluttavan liikaa, lähes 10l/100km! josta paljolti matka-ajoa, voisiko ongelma ratketa tämän oireen kautta, mikä muu aiheuttaa liika kulutusta kuin vanha lambda ja raskas kaasujalka?
Auto on ollut laakkosella tutkittavana, jossa vaihettiin mm. lambda, tulpat, ilmamassamittari, moottorin lämpötila anturi, ilmansuodatin, pakosarjan tiivisteet, ja mitattiin puristukset, ohivuodot, bensansyöttö, lambdan lämmitys. Vika oli löytyvinään huohotinjärjestelmän takaiskuventtiilistä, sitä koitettiin uudella venttiilillä mutta ei vaikutusta. Myös katin ovat "todenneet" olevan kunnossa mittaamalla pakokaasut ennen ja jälkeen sitä. Moottorinohjain boksiin on kurkattu, ja lastusta tai muista virityksistä ei jälkiä.
Nyt auto on ajossa ja seuraan öljyn kulutusta, veikkasivat että palotilaan pääsee pieni määrä öljyä, johtuen venttiilivarren kumeista tai öljy renkaista.
Olisiko vika kummiskin katissa tai jossakin muussa kuin noissa kahdessa, ei 165tkm ajetussa pitäisi vielä noissa vikaa ilmaantua?
A4 1.8T tyhjäkäynnillä CO ja HC päästöt liikaa
Valvoja: ffp jäsenet
A4 1.8T tyhjäkäynnillä CO ja HC päästöt liikaa
Viimeksi muokannut AciX, 17.7.2006 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ensimmäinen konsti ainakin vanhalle autolle on alipaineletkujen vuodon tarkistaminen. Pidä auto tyhjäkäynnillä ja sumuta reilusti starttipilottia mahd. vuotoalueille. Jos koneen kierrokset nousee jossain kohtaa, niin vuotoa on. Letkut/klemmarit vaihtoon. Näin vika saatiin korjattua ainakin naapurin sierrasta (KAT). Päästötkin saatiin kohdalleen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa