Golf IV sivutakalasien huurtuminen talvella
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV sivutakalasien huurtuminen talvella
Kesällä asiaa ei muista ja kun muistaa, niin pitää kirjoittaa asia ylös.
Talvella vankkuri-Golfin takalasit ovat vähänkin kovemmalla pakkasella aina huurussa, vaikka puhallusta laittaa suuremmalle. Autossa on Climatronic-ilmastointi. Sillä ei ole merkitystä, onko takana ketään tai lunta/vettä lattialla. Auto on massautettu koteloista ja pohjastaan, että olisiko joku tuuletuskanava tukossa? Kaverin Passatissa ei ole samaa ongelmaa, vaikka siinä on vastaava ilmastointijärjestelmä.
Itse epäilen sitä, että kosteus ei pääse ulos autosta. Missäköhän mahtaa olla Golf IV:n poistoilman reiät? Tavaratilan reunoilla on farmarissa ainakin jotkin ritilät. Ei ole tullut tutkittua vielä, että tuleeko sieltä ilmaa vai meneekö vain ulospäin.
Talvella vankkuri-Golfin takalasit ovat vähänkin kovemmalla pakkasella aina huurussa, vaikka puhallusta laittaa suuremmalle. Autossa on Climatronic-ilmastointi. Sillä ei ole merkitystä, onko takana ketään tai lunta/vettä lattialla. Auto on massautettu koteloista ja pohjastaan, että olisiko joku tuuletuskanava tukossa? Kaverin Passatissa ei ole samaa ongelmaa, vaikka siinä on vastaava ilmastointijärjestelmä.
Itse epäilen sitä, että kosteus ei pääse ulos autosta. Missäköhän mahtaa olla Golf IV:n poistoilman reiät? Tavaratilan reunoilla on farmarissa ainakin jotkin ritilät. Ei ole tullut tutkittua vielä, että tuleeko sieltä ilmaa vai meneekö vain ulospäin.
Huomasin samaa ongelmaa omassa farkku-Golffissa viime talvena.
Jos matoilla on lunta tai vettä, menevät myös etulasit huurteeseen, mutta takalasit tuntuivat olevan kokoajan huurteessa, etenkin jos kyydissä oli enemmän porukkaa.
Luulen, että tuo huurtuminen ei ole vika vaan ominaisuus. Auton lämmityslaite on vain niin tehoton, että se pystyy pitämään juuri ja juuri etusivuikkunat auki, mutta ei enää takaikkunoita.
Jos matoilla on lunta tai vettä, menevät myös etulasit huurteeseen, mutta takalasit tuntuivat olevan kokoajan huurteessa, etenkin jos kyydissä oli enemmän porukkaa.
Luulen, että tuo huurtuminen ei ole vika vaan ominaisuus. Auton lämmityslaite on vain niin tehoton, että se pystyy pitämään juuri ja juuri etusivuikkunat auki, mutta ei enää takaikkunoita.
Ei se takaluukku auki ajaminen välttämättä ongelmaa täysin ratkaise, vaikka ikkunat ehkä pysyisivätkin paremmin auki. ;-)
Sinne takakonttiin tulisi hirvittävä imu maantienopeuksissa. Takaluukun saranoiden raosta tuleva paine vielä sotkee pyörteitä ilman liikkeisiin ja kevyemmät kamat menisivät kontissa miten sattuu. Toki se ilmavirta varmaan pitäisi ne ikkunat puhtaana... Etuikkunat raollaan ja takaluukku auki ajettaessa läpivirtaus kyllä olisi motarilla jo ihan kiitettävä.
Kai se on kärsittävä sen huurteen kanssa. Täydellä kuormalla mentäessä talvikelillä vain on aika "huuruinen" tunnelma.
Sinne takakonttiin tulisi hirvittävä imu maantienopeuksissa. Takaluukun saranoiden raosta tuleva paine vielä sotkee pyörteitä ilman liikkeisiin ja kevyemmät kamat menisivät kontissa miten sattuu. Toki se ilmavirta varmaan pitäisi ne ikkunat puhtaana... Etuikkunat raollaan ja takaluukku auki ajettaessa läpivirtaus kyllä olisi motarilla jo ihan kiitettävä.
Kai se on kärsittävä sen huurteen kanssa. Täydellä kuormalla mentäessä talvikelillä vain on aika "huuruinen" tunnelma.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
...tai sitten ihan saippuaa laseihin :) sillä meinaan saa estettyä simmulaseissakin huurtumisen. Ja menestyksekkäästi käytetty vanhempien visiirien kanssa lätkässä/kaukiksessa. Nykyisissähän on 'anti-fog' käsittelyt tjsp eli uuteen ei ole tarvinnut aineita käytellä. Itse en ole variantissani tuota huurtumista ongelmaksi kokenut, mutta istunkin useimmiten kuskin paikalla.
Samaa ongelmaa oli aikanaan IV Variantissa jossa ei ollut kalvoja - kalvotetussa tuota huurustumista ei tapahtunut. Lisälämpöä vaikka pukkasi Eberillä ja kabiini oli kuuma kuin mikä, niin huuru vain pysyi - taisi vain lisääntyä kun lisää lämpöä tuli :)
Eli lämmittimen vika tuo ei ollut, vaan sen ettei ilma kierrä takalaseilla. Koitin eri huurtumisen estäviä aineita laseissa, mutta mikään ei tuntunut toimivan.
Toisessa muutoin vastaavassa Variantissa oli kalvot ja siinä ei tuota ongelmaa ollut - tähän toiseen ei viitsinyt enää kalvoja laittaa kun oli jo tehdastummennetus lasit, joten se ei ratkaissut ongelmaa.
Eli lämmittimen vika tuo ei ollut, vaan sen ettei ilma kierrä takalaseilla. Koitin eri huurtumisen estäviä aineita laseissa, mutta mikään ei tuntunut toimivan.
Toisessa muutoin vastaavassa Variantissa oli kalvot ja siinä ei tuota ongelmaa ollut - tähän toiseen ei viitsinyt enää kalvoja laittaa kun oli jo tehdastummennetus lasit, joten se ei ratkaissut ongelmaa.
Koitapa säätää sitä climatronicia manuaalisesti. Pistää puhalluksen eteenpäin jaloille ja ikkunalle, lisäksi puhaltimen tehoa vähä isommalle. Itsellä huurtuu kylläkin vaan kun on väkeä enemmän, mutta tolla konstilla saa lasit auki kyllä. Ja ilmahan poistuu sivusta takapuskurin alta, sielä on sellaset kumilärpättimet.
Usein noita tavaratilan ikkunoita ei tuu pidettyä puhtaana ja likainen lasi huurtuu huomattavasti herkemmin kuin puhdaslasi ja puhallus kannatta laittaa aina aluksi myös lattialle koska muuten siellä oleva kosteus ei pääse kuivumaan, vaikka matot tuntuukin kuivalta niin sieltä oikeasti sitä kosteutta löytyy useinmiten eteenkin näin syksyllä/talvella.
tosin ne on siellä puskurin alla. verhoilua kun aukoo sieltä takapyörien takaa suunnilleen tavaratilan lattian tasolta niin löytyy. Mutta ne on sillon ne verhoilun reiät tukossa jos ei ilma kierrä. siinä pellissä on sitte neliskanttinen reikä missä on muovikehys, jossa on sitte semmoset "kumiläppäventtiilit". ne tuskin on tukossa ikuna kellään. ei oo ainakaan tullu yhtään vielä vastaan. verhoiluun on tökitty pieniä pyöreitä reikiä sinne venttiilin kohdille. ne voi olla tukossa juuri jos joku rätti on niiden edessä, tuskin sen kummemmin.
tuli tuossa pestyä lasitkin, mutta ei siitäkään ollut mitään apua... tuntuu kyllä aika ihmeelliselle että noin rajusti huurettuu noi ikkunat. ei mulla octaviassa ollut tuollaista ongelmaa koskaan. siinä ei kyllä ollut ilmastointiakaan=) pitää huomenissa kattoa noi peräkontin ilmareijät onko ne tukittu tai jotain...
ei sinne nyt tarvii niitä lisää mennä tökkimään. kyllä ne omat piisaa ihan hyvin mitä siellä jo on. hattuhyllyssä on joissain autoissa ritilät joiden pointti on varmaan se ilman kierto mutta kyllä se ilma tiensä löytää ulos. auton korihan fuskaa muualtakin kun sieltä kontista. pikkureikiä on vähän siellä ja täällä. ne takakontin isommat läpälliset reiät on tarkotettu enemmänkin paineen tasaamiseen. kun länttää ovet kiinni niin syntyy siälle ylipaine mikä purkautuu niistä isommista rei'istä näppärän nopeasti. samoin puhallin kun pyörii niin syntyy painetta mikä tasaantuu niistä rei'istä. Se ylempänä mainittu tehoton puhallin taitaa olla se suurin syypää tuohon huurtumiseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa