Golf IV sivutakalasien huurtuminen talvella

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

Golf IV sivutakalasien huurtuminen talvella

ViestiKirjoittaja datamake » 6.7.2006 10:55

Kesällä asiaa ei muista ja kun muistaa, niin pitää kirjoittaa asia ylös.

Talvella vankkuri-Golfin takalasit ovat vähänkin kovemmalla pakkasella aina huurussa, vaikka puhallusta laittaa suuremmalle. Autossa on Climatronic-ilmastointi. Sillä ei ole merkitystä, onko takana ketään tai lunta/vettä lattialla. Auto on massautettu koteloista ja pohjastaan, että olisiko joku tuuletuskanava tukossa? Kaverin Passatissa ei ole samaa ongelmaa, vaikka siinä on vastaava ilmastointijärjestelmä.

Itse epäilen sitä, että kosteus ei pääse ulos autosta. Missäköhän mahtaa olla Golf IV:n poistoilman reiät? Tavaratilan reunoilla on farmarissa ainakin jotkin ritilät. Ei ole tullut tutkittua vielä, että tuleeko sieltä ilmaa vai meneekö vain ulospäin.

tuppu
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.10.2004 19:18

ViestiKirjoittaja tuppu » 6.7.2006 11:14

Huomasin samaa ongelmaa omassa farkku-Golffissa viime talvena.
Jos matoilla on lunta tai vettä, menevät myös etulasit huurteeseen, mutta takalasit tuntuivat olevan kokoajan huurteessa, etenkin jos kyydissä oli enemmän porukkaa.
Luulen, että tuo huurtuminen ei ole vika vaan ominaisuus. Auton lämmityslaite on vain niin tehoton, että se pystyy pitämään juuri ja juuri etusivuikkunat auki, mutta ei enää takaikkunoita.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 6.7.2006 11:21

Uusissa autoissa on hyvin vahvat b-pilarit, jotka tehokkaasti estävät ilman vapaan virtauksen takalaseille. Lisäksi puhaltimen teho on hitusen alimittainen, jopa suurimmalla nopeudella, suomen olosuhteisiin.

Ajaa takaluukku auki, niin ilma kiertää :)

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 6.7.2006 13:16

Ei se takaluukku auki ajaminen välttämättä ongelmaa täysin ratkaise, vaikka ikkunat ehkä pysyisivätkin paremmin auki. ;-)

Sinne takakonttiin tulisi hirvittävä imu maantienopeuksissa. Takaluukun saranoiden raosta tuleva paine vielä sotkee pyörteitä ilman liikkeisiin ja kevyemmät kamat menisivät kontissa miten sattuu. Toki se ilmavirta varmaan pitäisi ne ikkunat puhtaana... Etuikkunat raollaan ja takaluukku auki ajettaessa läpivirtaus kyllä olisi motarilla jo ihan kiitettävä.

Kai se on kärsittävä sen huurteen kanssa. Täydellä kuormalla mentäessä talvikelillä vain on aika "huuruinen" tunnelma.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 6.7.2006 13:51

Käsket kyydissä olevia hengittämään vain sisäänpäin ;)

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 6.7.2006 15:23

Käy ajamassa armeija-alueella ja toivo että joku ampuu muutaman 7,62 reiän takasivulaseihin? ;)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 6.7.2006 18:26

Kuva

Oliskos tuosta apua? Jotkut on tuota kehuneet, itsellä ei kokemuksia..
Ei ole hinnallakaan pilattu, 3.25e/puteli, eli jos ihan susituote, niin voi paiskata menemään..;)

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 7.7.2006 7:41

...tai sitten ihan saippuaa laseihin :) sillä meinaan saa estettyä simmulaseissakin huurtumisen. Ja menestyksekkäästi käytetty vanhempien visiirien kanssa lätkässä/kaukiksessa. Nykyisissähän on 'anti-fog' käsittelyt tjsp eli uuteen ei ole tarvinnut aineita käytellä. Itse en ole variantissani tuota huurtumista ongelmaksi kokenut, mutta istunkin useimmiten kuskin paikalla.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 7.7.2006 9:43

Samaa ongelmaa oli aikanaan IV Variantissa jossa ei ollut kalvoja - kalvotetussa tuota huurustumista ei tapahtunut. Lisälämpöä vaikka pukkasi Eberillä ja kabiini oli kuuma kuin mikä, niin huuru vain pysyi - taisi vain lisääntyä kun lisää lämpöä tuli :)
Eli lämmittimen vika tuo ei ollut, vaan sen ettei ilma kierrä takalaseilla. Koitin eri huurtumisen estäviä aineita laseissa, mutta mikään ei tuntunut toimivan.
Toisessa muutoin vastaavassa Variantissa oli kalvot ja siinä ei tuota ongelmaa ollut - tähän toiseen ei viitsinyt enää kalvoja laittaa kun oli jo tehdastummennetus lasit, joten se ei ratkaissut ongelmaa.

Hupsi
-
Viestit: 155
Liittynyt: 3.10.2003 14:06

ViestiKirjoittaja Hupsi » 7.7.2006 10:26

Koitapa säätää sitä climatronicia manuaalisesti. Pistää puhalluksen eteenpäin jaloille ja ikkunalle, lisäksi puhaltimen tehoa vähä isommalle. Itsellä huurtuu kylläkin vaan kun on väkeä enemmän, mutta tolla konstilla saa lasit auki kyllä. Ja ilmahan poistuu sivusta takapuskurin alta, sielä on sellaset kumilärpättimet.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.7.2006 10:28

Octavia kanssa hivenen tuuppasi huurtumaan talvella, mutta ongelma poistui, kun otin haalarit sen ilmanvaihtoläpän edestä pois.

sokota
-
Viestit: 214
Liittynyt: 6.11.2003 13:09

ViestiKirjoittaja sokota » 28.10.2006 15:53

onko tuo tosiaan ihan normaalia noissa IV golveissa että huurtuu ikkunat todella helposti? kylmänä menee samantien aivan huuruun kaikki lasit kun laitat auton käyntiin ja puhallus lähtee päälle...(climatronik) juuri vaihdoin raitisilma suodattimen uuteen ja lattiamatot on ihan kuivat... outoa?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 28.10.2006 15:57

Usein noita tavaratilan ikkunoita ei tuu pidettyä puhtaana ja likainen lasi huurtuu huomattavasti herkemmin kuin puhdaslasi ja puhallus kannatta laittaa aina aluksi myös lattialle koska muuten siellä oleva kosteus ei pääse kuivumaan, vaikka matot tuntuukin kuivalta niin sieltä oikeasti sitä kosteutta löytyy useinmiten eteenkin näin syksyllä/talvella.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 28.10.2006 16:45

Lainaanpa vähän topickia että onko 3bg sedan passatissa jossain takana ilnanpoiso reikiä? vois kattoa että onko auki ku meinaa lasit huurtua.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 28.10.2006 17:50

on siellä takasivustoissa ilmanpoistoaukot.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 28.10.2006 19:20

tosin ne on siellä puskurin alla. verhoilua kun aukoo sieltä takapyörien takaa suunnilleen tavaratilan lattian tasolta niin löytyy. Mutta ne on sillon ne verhoilun reiät tukossa jos ei ilma kierrä. siinä pellissä on sitte neliskanttinen reikä missä on muovikehys, jossa on sitte semmoset "kumiläppäventtiilit". ne tuskin on tukossa ikuna kellään. ei oo ainakaan tullu yhtään vielä vastaan. verhoiluun on tökitty pieniä pyöreitä reikiä sinne venttiilin kohdille. ne voi olla tukossa juuri jos joku rätti on niiden edessä, tuskin sen kummemmin.

sokota
-
Viestit: 214
Liittynyt: 6.11.2003 13:09

ViestiKirjoittaja sokota » 28.10.2006 19:53

tuli tuossa pestyä lasitkin, mutta ei siitäkään ollut mitään apua... tuntuu kyllä aika ihmeelliselle että noin rajusti huurettuu noi ikkunat. ei mulla octaviassa ollut tuollaista ongelmaa koskaan. siinä ei kyllä ollut ilmastointiakaan=) pitää huomenissa kattoa noi peräkontin ilmareijät onko ne tukittu tai jotain...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.10.2006 22:30

ittellä kans takalasit huurtees usein... ja tosi tehottomalta tuntuu puhalluski...

J.T.
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.11.2004 15:34

ViestiKirjoittaja J.T. » 28.10.2006 23:54

Taitaa tosiaan olla ominaisuus, eikä vika. Nyt varsinkin kun alkaa nää märät nollan kiepeillä olevat kelit ni huurtuu koko ajna. Puhallus vaan täysillä ni näkee mihin menee...

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 29.10.2006 0:26

Elikkä sinne tavallaan peräkontin pohajlle tekee pikkureikiä? ymmärsinkö oikein? hattuhyllyn takareunassaki vissiin pitä olla jotkin aukot?

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 29.10.2006 14:33

ei sinne nyt tarvii niitä lisää mennä tökkimään. kyllä ne omat piisaa ihan hyvin mitä siellä jo on. hattuhyllyssä on joissain autoissa ritilät joiden pointti on varmaan se ilman kierto mutta kyllä se ilma tiensä löytää ulos. auton korihan fuskaa muualtakin kun sieltä kontista. pikkureikiä on vähän siellä ja täällä. ne takakontin isommat läpälliset reiät on tarkotettu enemmänkin paineen tasaamiseen. kun länttää ovet kiinni niin syntyy siälle ylipaine mikä purkautuu niistä isommista rei'istä näppärän nopeasti. samoin puhallin kun pyörii niin syntyy painetta mikä tasaantuu niistä rei'istä. Se ylempänä mainittu tehoton puhallin taitaa olla se suurin syypää tuohon huurtumiseen.

Jantteri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.8.2003 12:59

ViestiKirjoittaja Jantteri » 1.11.2006 20:18

Sama ongelma myös täällä eli takalasit huurtuu mutta se ei haittaa vaan ihmettelen miksei puhaltimesta tule kuumaa ilmaa vaikka auton lämmöt olisikin 90-astetta? Puhaltimen ilma on ennemmin lämmintä ja vilu tulee kovemmilla pakkasilla..Neuvoja kaivataan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa