Virtalukonpohjan vaihto, airbag problem.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

Virtalukonpohjan vaihto, airbag problem.

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.6.2006 12:55

Morjens,

Autosta meni sitten varmaan virtalukon pohja, kun startti asennossa tulee vain virrat päälle, muut asennot mykkänä.

Noh nappasin airbagin irti ratista ohjeiden mukaan, mutta missään ei kerrota miten se johto otetaan irti.

Kummasta päästä se airbagin johto oikein otetaan pois, en uskalla kokeilla.
Siis punaisesta päästä ja miten, vain tuolta rattiakselin päästä vain vetämällä?
Kuva

Kertokaa myös muut ns. täytyy tietää asiat virtalukon pohjan vaihtoon.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2006 13:03

Ei kai tuota bagin johtoa tarvitse edes irrottaa, saahan sen ratin irti muutenkin. Itse en rattia vaihtaessani irrottanut johtoa (en tiedä miten irtoaa) ja uusikin tuli johto kiinni rungossa.

Ttdi
-
Viestit: 57
Liittynyt: 17.2.2006 20:15

ViestiKirjoittaja Ttdi » 29.6.2006 13:20

Irrota ensin punainen liitin pikku meisselillä molemmista reunoista tasaisesti vääntämällä. Sitten rattiakselin alamuovi irti jonka alta paljastuu keltainen liitin, se irti ja sitte itse ratti. Airbagin spiraali lähtee ratin mukana pois. Älä käytä virtoja päällä kun jokin airbagin liittimistä on irti jos et omista vag comia, ettei tarvi lähtä vikakoodeja nollaileen.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 29.6.2006 13:22

Kyllä tuon pitäisi siitä bagin takaa irrota ihan vetämällä. Toisesta päästä sitä ei tainnut ihan helposti saada irti.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.6.2006 13:50

Noniin, airbagit on ratin mukana penkillä, sillä en saanut piuhaa irti kummastakaan päästä, olkoot niin.

Seuraava prob.
Kirja sanoo seuraavaa " Ota kaulus ja jousi pois, ja irroita virtalukko."
siis miten se otetaan irti kuka tietää? Hakkaamalla? Ai että veinaa hermot mennä tämmöisessä näpertelyssä. Tuolla konehuoneen puolella olis kivempi olla...

Kuva

Ttdi
-
Viestit: 57
Liittynyt: 17.2.2006 20:15

ViestiKirjoittaja Ttdi » 29.6.2006 13:55

Tuon kauluksen irrottamiseen tarvit ulosvetäjän. Käytännössä sellaisen laakerien irottamiseen akselilta tarkoitetun.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.6.2006 13:57

ja ei kun yrittämään...

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.6.2006 15:36

jaahas, nauvokaas taas, miten tuon virtalukon saa irti. Olen edelleenkin samassa tilanteessa. Ulosvetäjällä en uskalla enää kovempaa vetää kun alkaa akseli jo levenemään. Samalla naputtelin holkkiin mutta ei niin mitään...

Tuskin tuota virtalukonpohjaa muuten voi vaihtaa, kuin irroittamalla virtalukon.
Miksi tää pitää olla taas näin vaikeeta....
Vinkkejä kiitos.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 29.6.2006 15:50

pihdeillä kiinni ensin tosta aluholkista ja sitten ulosvetäjällä kiskot pihtejä.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.6.2006 16:23

Tuo sana alumiinipa olikin paha, ei sitten hevillä lähde... Alumiini on varmasti hapettunut kunnolla kiinni. Pistin 3-haara ulosvetäjän aika tiukalle ja lämmitin pilleillä holkkia, ja silti ei lähde :D
No nyt laitoin irroittajaa väliin ja jätin vetäjän kiinni, aamulla toivottavasti takalasissa heikä ja holkki 10m päässä autosta....

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.6.2006 18:42

nonni, nyt lähti.

Pistin suuret lukkopihdit holkkiin kiinni ja siihen ulosvetäjän kiinni. Vedätin niin tiukkaan kuin uskalsin.
Sitten asetyleenillä holkki lämpimäksi ja sitten kylmäspraytä taas lämpimäksi ja kylmää.
Kymmenen kertaa kun olin tehny niin jysähti auki, eli kaikki hyvin nyt, pohjakin vaihdettu.

Iso kiitos taas auttajille....

mv
-
Viestit: 167
Liittynyt: 25.7.2003 13:35

ViestiKirjoittaja mv » 29.6.2006 18:42

Luukkopihdit holkin ympärille ja vedät ulosvetäjällä pois. Se holkki on kyllä ihan terästä. Virtalukon valuosa johon itse lukkopatruuna tulee kiinni on yhdellä pultilla alapuolelta kiinni. Se saattaa olla murtopultti, joka lähtee taas vasaran ja temmin kanssa irti. Tämän jälkeen vedät koko paskan pois paikaltaan, johto virtalukon takaa irti ja virtalukon pohjan pystyy vaihtamaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2006 18:51

Kyllä on vaikeaa tuo volsun virtalukon pohjan vaihto. Audista vaihdoin vuosis sitten ja homma oli helppoa kuin heinänteko, kun tiesi, mihin porata reikä lukkosylinterissä, että saa lukituksen vapautettua.
Viime viikolla vaihdoin G3:een alapallonivelen: kolme pallon kiinnityspulttia piti rälläköidä irti ja se iso poikittainen pytyakselia kiinnipitävä piti vääntää liikkeelle metrisellä rosteriputkella väännintä avittaen.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.6.2006 21:26

Kylä tuo helppo on vaihtaa jos vaan lähtee tuo holkki suosiolla irti, eikä tartte mitään porailla, kun pohja on ristipääruuvilla kiinni :).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa