3 golffin ratin suoristus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

3 golffin ratin suoristus

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 19.6.2006 11:49

eli auto on 1995 gt variant ja ratti on hiukan vinksallaan.se olis tarkotus suoristaa,ni kertokaa viisaammat et miten toimitaan bägillisen ratin irrotuksen kans,eli mitä pitä pitää irroitella ja miten ennenku ratin saa säädettyä suoraan?

opa
-
Viestit: 491
Liittynyt: 23.7.2003 21:32

ViestiKirjoittaja opa » 19.6.2006 13:15

Ensin. En ota mitään vastuuta jos jokin menee vikaan, mut seuraavien ohjeiden mukaan olen omasta autosta ( 97 golf mk3 ) irrottanut ratin ja bägin useampaan otteeseen.

Eli ensin akkukaapeli irti akusta, odota vartin verran.Sen jälkeen bägi irtoaa ratista ku rattipuolien takaa avataan kuusiokolo pultit. Kun pultit on irti ni kallistat bägiä itseesi päin sen verran et pääset näkemään bägin taakse.
Sitten vaan bägin takaa se keltainen liitin irti.Saattaa olla tiukassa.
Bägin irrotuksen jälkeen näkyykin jo muistaakseni 24mm mutteri jolla ratti on rattitolpassa kiinni. Se auki ja ratti uuteen asentoon.Ratti on sit tosi tiuhalla hammastuksella siinä tolpassa kiinni et voi olla et joutuu kohtaa hakeemaan useamman kerran.

p.s ennen ku rupeet ratin suoristus operaatioon ni tarkasta / tarkistuta pyöränkulmat ettei ratin vinous johdu vääristä pyöränkulmista.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 19.6.2006 13:38

Niin no mikäli ratti on oikealle/vasemmalle kallellaan niin vika ei suinkaan johdu itse ratista ja korjaus siihen ole hammastuksen muuttaminen. Ainoo tapa on tarkistaa ja korjauttaa pyöränkulmat. Mut jos taas ratti on mutkalla (kolhun tms. johdosta) niin virallisesti kait se pitäisi uusia? Henk. koht. kuitenkin punoisin suoraksi... Merkkaa kuiten kohta rattiin ja akseliin ennen mutterin irroitusta, että tiedät mistä kohtaa olet irroittanut.

Huom! katso myöskin että renkaat ovat suorassa ennen ratin irroitusta! Bägin liukurengasta älä pyöritä mihinkään suuntaan vaikkakin sitä olisi kiva räpeltää :-) Jos asento muuttuu kierroksia, niin keskikohdan renkaalle pystyy hakemaan pyörittämällä renkaan sievästi reunasta reunaan ja laskemalla kierroksista keskikohdan.

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 19.6.2006 22:31

ei se ratin vinollaan olo ainakaan vääristä pyöränkulmista johu,nelipyöräsuuntaus on vasta tehty ja kulmat varmasti kohillaan.kiitos kuitenki ohjeistuksesta!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.6.2006 22:33

Aurausta kun muuttaa molemmista pyöristä samaan suuntaan niin ratti kääntyy... Olisko säätäjä aloittanut työn ratti vinossa?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 19.6.2006 22:35

Jormalainen perkele kerkesit ensin :-) Olin juuri samasta valistamassa, et jos kulmat on suunnattu ratin ollessa vinossa niin UM (Urho Matti eli uusix meni) :-)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa