Tervehdys!
Auto on siis 14v kuivassa ladossa seissyt VW LT, joka on viety sinne suoraan ajosta ja poistettu rekisteristä. Nyt olisi tarkoitus saada LT uudellen rekisteriin ja kesäksi ajoon. Autossa on edessä levyjarrut ja takana rumpujarrut. Jarruputket ovat metallia, lukuunottamatta muutamaa n.30cm pätkää.
Vaihdoin jokin aika sitten autoon uudet jarrupalata eteen, ja tarkistin jarrusatuloiden kunnon. Tässä yhteydessä valutin jarrujärjestelmän tyhjäksi vanhasta nesteestä. Avasin takajarrurummut, jotka olivat hieman ryytyneet ja tarkistin kenkien kunnon. Kulutuspintaa oli hyvin jäljellä, joten en niitä vaihtanut. Tämän jälkeen kasasin kaikki jarrut, laitoin uudet nesteet sisälle, ilmasin järjestelmän.
Nyt etujarrut toimivat hyvin, lukkojarrutus onnistuu ja hetken aikaa järjestelmässä pyörineen ilmankin sain pois, kun oikein ilmailin. Etupää siis toimii hyvin. Ilmasin ristiin, taka oikea - etu vasen, taka vasen - etu oikea.
Takajarrut ovatkin ongelmalliset. Kun tekee vauhdista lukkojarrutuksen, auto jarruttaa oikeastaan pelkillä etujarruilla. Pyörittelin apukuskin puoleista takarengasta auton ollessa ilmassa ja kaveri painoi jarrua, tällöin pyörä nappasi kyllä sen verran kiinni, että sitä ei enää käsin saanut pyöriteltyä. Kun kokeilimme samaa kuskin puolella, huomasimme, että jarru ei ota yhtään kiinni oli auto sitten käynnissä tai ei. Eli rengasta sai huoleti käännellä vaikka poljin oli pohjassa.
Taka-akselin päällä on "mötikkä" johon tulee auton etuosasta kaksi jarruletkua ja siinä on yksi ilmausruuvi. Mötikästä lähtee yksi letku akselin päälle, joka haarautuu siinä taas erisuuntaan, kummallekin takajarrulle. Mötikän ja taka-akselin välissä on suurehko jousi, jonka yläpää on mötikässä olevan jarrusylinterin päässä ja alapää on kiinni taka-akselissa. Jos auton takapyörä on nostettu ilmaan, ei tässä systeemissä ole mitään eloa, mutta jos kaikki renkaat ovat maassa voi silmällä nähdä jousen liikkeen aina, kun jarrupoljinta painetaan.
Käsijarru toimii normaalisti, mutta se on jousi/vaijeri toiminen, eli ei mitenkään yhteydessä nestejärjestelmään. Koitin kuitenkin vetää käsijarrua pari napsua kiinni ja lähdin liikkeelle, kiihdytin ja jarrutin. Auto pysähtyi paremmin.
Avasin kuskin puolelta takaa ilmausruuvin ja naputtelin vasaralla hieman sylinterien päähän. Aluksi paukuttelu ei vaikuttanut mitään, mutta sitten neste lensi ilmausruuvista ulos joka napautuksella, mutta ilmeisesti sylinteri on/ainakin oli hieman ryytynyt.
Säädin paloja lähemmäs rumpua ja koitin taas jarrutella, mutta etupää on erittäin erittäin vahvoilla siltikin. En ehtinyt koittaa voiko kuskin puolen rengasta vieläkin pyöritellä ympäri ilman mitään jarrukontaktia silloin, kun se on ilmassa.
Jarrutehostimen (jarrupääsylinterin?) pitäisi olla kunnossa, kokeilin sen näin: Pumppasin jarrua ja painoin polkimen pohjaan, käynnistin auton, jolloin poljin meni jonkin matkaa alaspäin. Tietääksen tämä kertoo jarutehostimen olvan kunnossa.
kysymyksiä:
1. Kuuluuko takajarrujen tyhjässä autossa osallistua jarruttamiseen paljonkin?
2. Onko LT:ssä jarrupaineita kuorman mukaan säätelevä järjestelmä? (em. mötikkä?)
3. Miten tälläisessä tilanteessa kotikonstein tuo jarrujen testailu onnistuu parhaiten?
Päätin nyt hieman kysellä täältä, koska alkaa kohta hermot menemään noiden kanssa ja en ole välillä edes aivan varma mitä olen tekemässä. Kiitos etukäteen vastaajille!
Volkswagen LT28D vm.82 takajarru(rumpu) ongelma.
Valvoja: ffp jäsenet
Arska: juu tiesin sen.
Tänään irrtoin molempien takajarrujen letkut ja katsoin, että niissä ei ole tukosta. Irrotin myös kuskin puolen jarrusylinterin ja toinen puoli siitä oli hieman ryytynyt, lähti kuitenkin helposti liikkeelle. Tämän jälkeen suljin apukuskin puolelle tulevan letkun pään, eli kaiken paine suuntautui pelkästään kuskin puolen jarruihin (ja tukittuun apukuskin puolen putkeen).
Rumpu oli auki ja palat paikallaan, kaveri paineli jarrupoljinta, mitään ei tapahtunut. Otin palat irti ja sama uudestaan. Nyt sylinterit liikkuivat, koska niiden liikettä ei estänyt mikään. Laitoin palat kiinni ja painelu ei tuottanut mitään liikettä sylinterissä. Kaveri painoi polkimen pohjaan ja väänsin palaa irti sylinteristä, niin sain männän liikkumaan. Kun lopetin palan vääntämisen ja paine meni takaisin männälle lakkasi se liikkumasta.
Huomenna menen tiedustelemaan uutta jarrusylinteriä, jos eivät liikoja maksa ostan molemmille puollille uuden. JOS vika ei tälläkään korjaannu on seuraavana listalla mötikän tutkiminen.
Tänään irrtoin molempien takajarrujen letkut ja katsoin, että niissä ei ole tukosta. Irrotin myös kuskin puolen jarrusylinterin ja toinen puoli siitä oli hieman ryytynyt, lähti kuitenkin helposti liikkeelle. Tämän jälkeen suljin apukuskin puolelle tulevan letkun pään, eli kaiken paine suuntautui pelkästään kuskin puolen jarruihin (ja tukittuun apukuskin puolen putkeen).
Rumpu oli auki ja palat paikallaan, kaveri paineli jarrupoljinta, mitään ei tapahtunut. Otin palat irti ja sama uudestaan. Nyt sylinterit liikkuivat, koska niiden liikettä ei estänyt mikään. Laitoin palat kiinni ja painelu ei tuottanut mitään liikettä sylinterissä. Kaveri painoi polkimen pohjaan ja väänsin palaa irti sylinteristä, niin sain männän liikkumaan. Kun lopetin palan vääntämisen ja paine meni takaisin männälle lakkasi se liikkumasta.
Huomenna menen tiedustelemaan uutta jarrusylinteriä, jos eivät liikoja maksa ostan molemmille puollille uuden. JOS vika ei tälläkään korjaannu on seuraavana listalla mötikän tutkiminen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa