vento td takajarruprobleema (rumpujarrut)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

vento td takajarruprobleema (rumpujarrut)

ViestiKirjoittaja edisoni » 30.5.2006 2:35

Nyt iski ongelmaksi takajarrut. Apparin puoli pitää ihan hyvin, mutta kuskipuolella ei eloa läheskään niin paljon (siis on kuitenkin vähän).

Vaihdoin jarrukengät justiinsa ja ei auttanut. Mitenkäs se nyt on sen alp-venttiilin kanssa, jos apparin puoli pitää ja kuskin puoli ei, voiko se silloin olla jumissa? Ei omasta mielestäni, mutta kysyn silti :D

Sylinteri ei ole jumissa kuskin puolella, ja kaikki liikkuu ja on laitettu niinkuin pitää. Mutta vielähän siihen jää se, että voiko se sylinteri olla jotenkin muuten paska?

Hiekkatiellä kun pikku vauhdista polkasee jarrut lukkoon, menee kaikki muut suhona, mutta kuskin puoli ei. Samoten käsijarrukin, ellei kiristä huomattavasti enemmän kuin apparin puolta.

Itse tulin jotenkin siihen tulokseen, että sylinterihän se ei siellä liiku, mutta tiedä sitten oikeasti, että miten on.

Niin juu, ja ilmattu on!
Viimeksi muokannut edisoni, 30.5.2006 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 30.5.2006 3:31

No toi teksti nyt on vähän ristiriitainen... otsikossa on rumpujarrut ja tekstissä puhut jarrupalojen vaihdosta. Oletan, että tarkotat kuitenkin jarrukenkiä. No anyway jos käyttöjarru ja käsijarru eivät kumpikaan pidä niin ei se sylinteri ole silloin jumissa ja senhän saa varsin helposti tarkistettua. Eipäilen, että siellä heikompi tehosella puolella on jäänyt säätö vaan niin kauaksi että sylinterin liikevara ei riitä. Tai sitten se sylinteri on vuotanut jarrunestettä läpi kitkapinnoille milloin jarru ei pidä enään mitään. Ota rumpu pois ja tarkista nuo nyt ensiksi.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 30.5.2006 4:28

onko autossasi sitä jarrupaineensäädintä siellä taka-akselin tuntumassa? . itsellä oireili juuri samoin ja se oli sökönä.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 30.5.2006 11:35

Niin juu, tosiaankin piti kirjoittaa jarrukengät!!



Se minua lähinnä kiinnostaa, että voiko tuo taka-akselistossa oleva alp-venttiili tehdä tota, että toinen puoli jää vajaaksi? Vai tökkiikö yleensä kumpikin puoli?

Ja onkos siellä mitään muuta säätöä käyttöjarrulle muuta kuin tuo alp ?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.5.2006 11:40

varmaan siitä säätimestä kiinni, jos oot vaan tosiaan säätäny kengät niin lähelle kun voi

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 30.5.2006 16:07

Vaikuttaa kumpaakin puoleen. Jos kera käkkärikin on heikko niin kyllä se vika nyt on siellä rummun sisällä.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 30.5.2006 20:50

Juu, täytyy menää tänään vaihtamaan sylinteri ja ihmetellä sitten lisää.

Kyllä ne kengät on kehitty niin lähelle kun voi, eli saas nyt nähdä.

Kiitoksia kuitenkin tähänastisesta!

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 31.5.2006 2:12

Noniin, nyt on sitten vaihdettu sylinteri sinne kuskin puolelle. Nyt se edes yrittää lukkoon hiekkatiellä polkaistaessa, mutta silti se apukuskin puoli on tehokkaampi ja reilusti.

Käsijarrun saa ottamaan tasaiseen, kunhan kirii sitä heikomman puolen vaijeria hiukka enemmän.

Mistäs nyt kannattaa ettiä? Pitääköhän nyt syventyä siihen jarrupaineen säätimeen?

Ei taida ihan noilla jarruilla vielä leimasetä laittaa leimaa paperiin ;)

Eli kaikki ideat on nyt tervetulleita...

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 31.5.2006 13:41

No käy nyt jossain huoltsikalla testaamassa ne jarrut dyonossa, ei maksa montaa euroa. sitten näät että onko niissä edes vikaa.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 31.5.2006 16:57

Nyt on vaihdettu uudet rummutkin. Ei pidä vieläkään.

Mitäs sitten kannattaa tehdä?

Voikos tonne heikomman puolen automaattikehintään tehdä jonkun zydeemin, että se kehisi sitä hiukka enemmän kuin toista? Meinaa että Tuli mieleen, kun siinähän se jousi vetää sitä kiilamaista metallipalaa sinne väliin, niin vaihtaisi siihen hiukka tiukemman jousen?

Kaikki hyvät ideat edelleen tervetulleita!


Kurdi muuten; Luuletko tosiaan, että vikaa en voi itse todeta, jos kerta vejän liinat kiinni ja toinen puoli tulee suhona ja toinen ei. Eikös tuossa nyt aika selvä vika ole, kun se toinen puoli on RADIKAALISTI TOISTA MYÖHEMMÄSSÄ TILANTEESTA RIIPPUMATTA!

Perskuta
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 31.5.2006 21:37

ViestiKirjoittaja Perskuta » 31.5.2006 21:46

Mulla 97 vento ja siinä se jarrupainen säädin on kaks reikäinen eli toinen venttiili voi olla jumissa

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 31.5.2006 22:04

transporttereissa on kuulemma ollu vikaa noissa jarrupaineensäätimissä.. itsekin oon yhden vaihtanut tutun portteriin...

oireet juuri samat, toinen puoli ei meinaa sitten väkiselläkään mennä lukkoon.. miltei käsin saa pyöritettyä rengasta, jos toinen painaa jarrua..

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 1.6.2006 9:49

Täytyypäs tutkia sekin, kun taas tulee inspiraation poikanen :)

UMP-Blitz
-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.11.2005 14:41

ViestiKirjoittaja UMP-Blitz » 2.6.2006 15:20

quote: Voikos tonne heikomman puolen automaattikehintään tehdä jonkun zydeemin, että se kehisi sitä hiukka enemmän kuin toista? Meinaa että Tuli mieleen, kun siinähän se jousi vetää sitä kiilamaista metallipalaa sinne väliin, niin vaihtaisi siihen hiukka tiukemman jousen?

Tuolla saat sen vaan laahaamaan, ei hyvä.

Se työsylinteri ei nyt saa painetta jostain syystä, eli ennen sitä olevissa paineosissa, säätimessä tai pääsylinterissä on jotain jumissa.

Kai tuossakin käsijarru on vaijerilla ja mekaanisella vipuhässäkällä?
Tällöin ei jarrunestepaine ole käyttävä voima ja käsijarrun kyllä pitäisi toimia ok.

T


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa