Öljyn lauhdutin G2 16v
Valvoja: ffp jäsenet
Öljyn lauhdutin G2 16v
Minkälaisia bolt on sarjoja on myynnissä ja missä? lähinnä se liitos kappale kiinnostaa.
Itekki oon miettiny samaa juttua. Jenkeissä muutamat yritykset myy ihan hyllytavarana sellasta käikälettä joka tulee suodattimen ja lauhduttajan väliin ja siinä on meno- ja paluuliittimet letkuille.
Näissä 16v:ssä kun noi öljynlämmöt on niin älyttömän korkeet kesäsin.
Jos ei muuten natsaa, niin pitäskö laittaa kimppatilaus jenkkeihin? Ite oisin ainakin mukana. Esim: 130 USD
http://www.usrallyteam.com/images/oilco ... mo_big.jpg
Näissä 16v:ssä kun noi öljynlämmöt on niin älyttömän korkeet kesäsin.
Jos ei muuten natsaa, niin pitäskö laittaa kimppatilaus jenkkeihin? Ite oisin ainakin mukana. Esim: 130 USD
http://www.usrallyteam.com/images/oilco ... mo_big.jpg
Lauhduttimista tiedä....
Mutta 1 korisissa Gti golffeissa on bolt-on jalka 1.8/1.6 koneisiin.
Tai Audin 1.6td koneissa on myös termostaatilla varustettu suodattimenjalka. Kallis jos ostaa kaikki osat VW tiskilta. Toi audin jalka on vino, eli pitää katkaista laipan juuresta ja hitsata uudestaan kiinni. Hitsaus maksoi paikallisessa firmassa huimat 10€.
Mutta 1 korisissa Gti golffeissa on bolt-on jalka 1.8/1.6 koneisiin.
Tai Audin 1.6td koneissa on myös termostaatilla varustettu suodattimenjalka. Kallis jos ostaa kaikki osat VW tiskilta. Toi audin jalka on vino, eli pitää katkaista laipan juuresta ja hitsata uudestaan kiinni. Hitsaus maksoi paikallisessa firmassa huimat 10€.
Mulla itseasiassa on sellainen suodattimen jalkaan tuleva käikäle jolla sais sen öljysyylärin kiinni tuohon koneeseen. Tai kuulemma on, en sitä ole itse edes nähnyt mutta isäukolle just siitä soitin ja jossain se pitäis olla tallessa. Toistaiseksi ei ole tullut soviteltua tuota kiinni sen takia kun sopiva lauhdutin on puuttunut. Nyt tosin olis sellanenkin tuolla kotosalla.
Tosiaan näissä 16 venasissa tuntuu kesäkuumilla öljyt lämpiävän aika reippaasti.
Tosiaan näissä 16 venasissa tuntuu kesäkuumilla öljyt lämpiävän aika reippaasti.
Viimeksi muokannut Eemeli, 28.4.2006 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Voileipä"-ulosottopala...vaikkapa Hot Carsilta, 52 eekua.
Samaa palikkaa saa muualtakin... mahdollisesti jopa hieman edullisemmin.
Niin joo... Jäähdytin jäähdyttää, lauhdutin tekee jotain ihan muuta...
Samaa palikkaa saa muualtakin... mahdollisesti jopa hieman edullisemmin.
Niin joo... Jäähdytin jäähdyttää, lauhdutin tekee jotain ihan muuta...
Viimeksi muokannut jii_bee, 28.4.2006 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Nonnii löytyyhän noita suomestakin. Täytys vaan melkein ton lähdön olla sellai termostaatillinen, ni ei tarvis talvella puljailla sen kanssa.
Ainahan siitä on hyötyä, että saa öljynlämmöt pidettyä kurissa. Useimmissa öljyissä kun voitelu ominaisuudet huononee jo 110 asteessa aika paljon.
Kaverilla seisoo tallissa 200 volvon öljykenno. Se vaikutti ihan sopivan kokoselta ja niitä saattas löytyä ihan hyvään hintaanki käytettynä.
Ainahan siitä on hyötyä, että saa öljynlämmöt pidettyä kurissa. Useimmissa öljyissä kun voitelu ominaisuudet huononee jo 110 asteessa aika paljon.
Kaverilla seisoo tallissa 200 volvon öljykenno. Se vaikutti ihan sopivan kokoselta ja niitä saattas löytyä ihan hyvään hintaanki käytettynä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös ohut öljy = hyvä öljy? Menee joka rakoon ja kiertää helposti?
Jossain järjellisissä rajoissa tietty...
Öljynjäähdyttimellä poistettu moottorin lämpö on tietty moottorista pois että kai se jotain vaikuttaa :)
Mä laitoin aikanaan leveimmän jäähdyttimen mitä mulle tohon sai kun se öljynjäähdytys on se sellanen "lämmönsiirrin" eikä jäähdytin. Öljyn huippulämmöt putos reilu kymmenisen astetta.
Vaikka olihan se alkup. jäähdytin jo ulkoisesti(kin) aika tukossa.
Ehdotan että porukka vaihtaa veden jäähdyttimen (leveämpään?) ensin ja vaivaa päätään sitten vasta jos lämpöä on silti vielä liikaa.
Jossain järjellisissä rajoissa tietty...
Öljynjäähdyttimellä poistettu moottorin lämpö on tietty moottorista pois että kai se jotain vaikuttaa :)
Mä laitoin aikanaan leveimmän jäähdyttimen mitä mulle tohon sai kun se öljynjäähdytys on se sellanen "lämmönsiirrin" eikä jäähdytin. Öljyn huippulämmöt putos reilu kymmenisen astetta.
Vaikka olihan se alkup. jäähdytin jo ulkoisesti(kin) aika tukossa.
Ehdotan että porukka vaihtaa veden jäähdyttimen (leveämpään?) ensin ja vaivaa päätään sitten vasta jos lämpöä on silti vielä liikaa.
Olisko se sellaiset 93-100. Ainakin tuollaisella välillä mulla vaihtelee normaalisti, riipppuen kelistä ja ajonopeudesta. Jos menee yli 100 asteen niin alkaa jo nesteidenlämpö nousta vähän korkealle. Joku 110 alkaa oleen sellanen maksimi missä alan jo huolestumaan, että kaikki ei ole kohdallaan.
Viimeksi muokannut Eemeli, 29.4.2006 12:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Oisko 90-110°C hyvä? Muistelisin jostain lukeneeni että 120-130°C on jo liikaa.
Omassa kotterossa pysyy öljynlämmöt 90-95°C välillä, max lämmöt mitä on ollu, oli dynossa 98°C. Vaparina oli 95-115°C.
Tosin vapariin verratuna nyt on TD:n syyläri, isompi öljypohja+termostaatti ohjattu öljynjäähdytin, joka aukeaa vasta 110°C. Ennen öljyä meni vajaa 4l nyt 1l enemmän.
Omassa kotterossa pysyy öljynlämmöt 90-95°C välillä, max lämmöt mitä on ollu, oli dynossa 98°C. Vaparina oli 95-115°C.
Tosin vapariin verratuna nyt on TD:n syyläri, isompi öljypohja+termostaatti ohjattu öljynjäähdytin, joka aukeaa vasta 110°C. Ennen öljyä meni vajaa 4l nyt 1l enemmän.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Uskoisin, että sylinterin seinämätkään eivät ihan kovasti sitä sataa astetta ylitä, paitsi palotilan puolella, missä öljy ei ole kovin toivottu asia muutenkaan. Lilluuhan siinä jäähdytysvesi ympärillä, eikä senkään lämpötila voi kovasti sataa astetta ylittää.
Öljyllä on sikäli vaativa tehtävä moottorissa, että ei riitä vaikka se "menee joka paikkaan ja voitelee" vaan esmees kampiakselin kaulan ja laakeriliuskan välissä öljykalvon on oltava riittävän vahva pitääkseen nuo kaksi pintaa erillään, myös jatkuvassa iskumaisessa kuormituksessa.
Öljyllä on sikäli vaativa tehtävä moottorissa, että ei riitä vaikka se "menee joka paikkaan ja voitelee" vaan esmees kampiakselin kaulan ja laakeriliuskan välissä öljykalvon on oltava riittävän vahva pitääkseen nuo kaksi pintaa erillään, myös jatkuvassa iskumaisessa kuormituksessa.
Meidän tapauksessa viritetyssä KR koneessa nesteen lämpö pysyy normaalina kunnon syylärillä ja toimivalla termarilla. Mutta oljyn lämpö huitelee normaali kaupunki ajossa 110-117 astetta. En tiedä onko anturissa tai golffin ajotietokoneessa vikkaaa mutta tuntuu aika kuumalta. Ja sehän on tosiasia että öljy notkistuu kuumetessaan ja se vaikuttaa öljynpaineisiin kielteisesti.
Olenkohan ihan hukassa kun ajattelen, että tuollaiset vähän hinnakkaammat (laadukkaamat) öljyt ei mene niin helposti kuumassa liruksi ja näin ollen säilyttävät voitelukykynsäkin paremmin?
Sellaisen havainnon kyllä olen tehnyt että noi Castrolit mitä nyt käytän tossa koneessa pysyvät n. 5-10 astetta viileimpinä verrattuna esim Helixiin ja Teboil Diamondiin.
Sellaisen havainnon kyllä olen tehnyt että noi Castrolit mitä nyt käytän tossa koneessa pysyvät n. 5-10 astetta viileimpinä verrattuna esim Helixiin ja Teboil Diamondiin.
Viimeksi muokannut Eemeli, 29.4.2006 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lauhuttimen saa siihen suodatin jalkaan sellasella kappaleella josta tuleelähdöt letkuille. Mulla oli sellanen ja muistaakseni ostin sen hotcarssilta. Kuva taitaa olla vieläkin tuolla kotisivulla http://personal.inet.fi/koti/jani.engelberg on sellanen kuva jossa paljon muutakin golf jetta osaa. Tulee kiinnisuodattimen ja jalan väliin...
Kuva Audin jalasta, tossa on antureiden välissä on turbolle öljylähtö ja päädyssä on vielä yksi paikka anturille/öpainemittarille. Ja tohon saa vielä sen alkuperäisenkin "lämmönvaihtimen" kiinni jos haluaa.
Tänään kävin ostamassa jäähdyttimen itelle. Ostin samalla tollasen Mocalin valmistaman termostaatillisen sandwitchin. Tulipa mieleen vaan sellanen kysymys, että pitäskö toi jotenkin ilmata ennenkun käynnistää, koska toi letkuineen imee kuitenkin aika paljon öljyä ja se öljy lähtee kiertämään kunnolla sinne kennoon vasta kun se on lämmenny? Onko kellään kokemuksia?


-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
H. Jormalainen: irrotatko kannen ja öljypohjan öljynvaihdossa?
Edittiä. Siis aiempi kysymys tarkoitti lähinnä sitä, että kun on paha tietää paljon öljyä pitää lisätä, niin kannattaa varmaan täyttää se etukäteen.
Edit. pipo esa: termari sulkee suoran öljynkierron kun lämmöt nousee, eli öljy pääsee jäähdyttäjään koko ajan, mutta kiertää tietysti lyhyempää reittiä.
Edittiä. Siis aiempi kysymys tarkoitti lähinnä sitä, että kun on paha tietää paljon öljyä pitää lisätä, niin kannattaa varmaan täyttää se etukäteen.
Edit. pipo esa: termari sulkee suoran öljynkierron kun lämmöt nousee, eli öljy pääsee jäähdyttäjään koko ajan, mutta kiertää tietysti lyhyempää reittiä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Öljy menee sieltä missä on vähiten vastusta, elikkä suurin osa öljystä ei kierrä jäähdyttimen kautta. Venttiili alkaa öljyn lämmön mukaan sulkee suoraa kiertoa jolloin enemmän ja enemmän öljyä menee jäähdyttimen kautta.
Hieno nimi tuolle venttiilille on Thermo Bypass.
Toimiiko muuten Ykkösmurun GTI:ssä oleva öljynjäähdyttimen termostaattiventtiili samanlailla?
Hieno nimi tuolle venttiilille on Thermo Bypass.
Toimiiko muuten Ykkösmurun GTI:ssä oleva öljynjäähdyttimen termostaattiventtiili samanlailla?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No joha selvis mullekin! (sama pää kesät talvet, ni tämmöstä tapahtuu)
Eihän moottoriin paljoa jää kun purkamisen jälkeinen öljyntäyttömäärä on muistaakseni omassa desin tarkkuudella sama mitä öljynvaihdossa suodattimineen.
Eli tuo jäähdytin pitäis saada sellaseen asentoon että se valuu tyhjäks? Vai onko se sitten paha jos se pitää täyttyä joka käynnistyksellä aina uudestaan?
Eihän moottoriin paljoa jää kun purkamisen jälkeinen öljyntäyttömäärä on muistaakseni omassa desin tarkkuudella sama mitä öljynvaihdossa suodattimineen.
Eli tuo jäähdytin pitäis saada sellaseen asentoon että se valuu tyhjäks? Vai onko se sitten paha jos se pitää täyttyä joka käynnistyksellä aina uudestaan?
Mäki mietin just tota, että jos sen pitäs joka käynnistyksellä täytyy uudestaan, ni siinä menee aika pitkään enneku se on täynnä. Ajattelin, että asennan sen suunnilleen samalla korkeudelle ton suodattimen kanssa ja kattoo sitten miten se toimii.
Ei tossa pitäs mitään ongelmia tulla, kun esim. volvoissa se jäähdytin on muistaakseni alhaalla puskurin takana. Eikä siihenkään tarvii ikinä puuttua sen kummemmin.
Ei tossa pitäs mitään ongelmia tulla, kun esim. volvoissa se jäähdytin on muistaakseni alhaalla puskurin takana. Eikä siihenkään tarvii ikinä puuttua sen kummemmin.
Tänään asentelin jäähdyttimen paikalleen. Asensin sen syylärin eteen, niin että flektin vaikutus kohdistuu siihenkin. Yllättävän paljon se imi öljyä. Laitoin öljyt ylärajalle ja käytin auton kuumaksi, niin öljyt oli alarajalla.
Ylikuumenemis onglema ratkesi ainakin toistaiseksi. Annoin auton käydä tyhjäkäyntiä noin 10min ja vedenlämmöt kävi kovimmillaan 108 asteessa, kun ennen nous yli 110 asteeseen, jonka jälkeen oli pakko sammuttaa kone. Öljynlämmöt ei noussu kertaakaan yli 110 asteen, kun ennen ne kävi 120 asteessa.
Ylikuumenemis onglema ratkesi ainakin toistaiseksi. Annoin auton käydä tyhjäkäyntiä noin 10min ja vedenlämmöt kävi kovimmillaan 108 asteessa, kun ennen nous yli 110 asteeseen, jonka jälkeen oli pakko sammuttaa kone. Öljynlämmöt ei noussu kertaakaan yli 110 asteen, kun ennen ne kävi 120 asteessa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kaivetaas ikivanha topic esille.
Onko kuvia öljynjäähdytin asennuksista mk2:ssa?
Pitäis omaan laittaa öljynjäähdytin ja mietinnässä on nyt mihin sen mahduttais, kun pitäis löytyä tila myös isolle syylärille ja coolerille ja kaikki romut pitäis mahtua konehuoneen puolelle kun on pikkupuskurit.
Voisko öljynjäähdyttimen mahdollisesti laittaa vaakatasoon auton alle ja johtais sille ilmaa jonkunlaisella ilmanohjaimella?
Entä jäähdyttimen koko, että onko isompi parempi jos kennon laatu on kummassakin tapauksessa sama?
Onko kuvia öljynjäähdytin asennuksista mk2:ssa?
Pitäis omaan laittaa öljynjäähdytin ja mietinnässä on nyt mihin sen mahduttais, kun pitäis löytyä tila myös isolle syylärille ja coolerille ja kaikki romut pitäis mahtua konehuoneen puolelle kun on pikkupuskurit.
Voisko öljynjäähdyttimen mahdollisesti laittaa vaakatasoon auton alle ja johtais sille ilmaa jonkunlaisella ilmanohjaimella?
Entä jäähdyttimen koko, että onko isompi parempi jos kennon laatu on kummassakin tapauksessa sama?
Voisko öljynjäähdyttimen mahdollisesti laittaa vaakatasoon auton alle ja johtais sille ilmaa jonkunlaisella ilmanohjaimella?
Toi kuulostais hyvälle mut se on vaan aika arassa paikassa saamaan kiviä siellä auton alla.
Ja itellä on pohjakosketuskin jo mahdollinen jos sinne vielä jonku öljyn jäähdyttimen laittaa =)
Eikös kakkosessakin ole tilaa laittaa öljynjäähdytin oikein päin jompaan kumpaan alakulmaan? Tekee vaikka jonkinlaisen skuupin ohjaamaan sitä ilmaa.
S2 audissa on sitten samankokinen kennon kuin ykkös golfissa.
Mulla on golfiin tulossa setrabin kenno joka on melkein kolme kertaa suurempi kuin alkuperäinen ja sen joutuu sijoittaa hieman taaemmas konehuoneessa ja ohjaaman ilman sille.
S2 audissa on sitten samankokinen kennon kuin ykkös golfissa.
Mulla on golfiin tulossa setrabin kenno joka on melkein kolme kertaa suurempi kuin alkuperäinen ja sen joutuu sijoittaa hieman taaemmas konehuoneessa ja ohjaaman ilman sille.
Toi kuulostais hyvälle mut se on vaan aika arassa paikassa saamaan kiviä siellä auton alla.
Mulla oli ajatus tehä rosterinen pohjapanssari koko koneen ja vaihteiston alle, niin sillä estyis noi kiveniskut. No tietty jos siellä on joku skuuppi imemässä ilmaa jäähdyttimelle, niin voihan sinne kiviäkin lentää.
Eikös kakkosessakin ole tilaa laittaa öljynjäähdytin oikein päin jompaan kumpaan alakulmaan? Tekee vaikka jonkinlaisen skuupin ohjaamaan sitä ilmaa.
En oikeen muista miten siellä on tilaa ja riippuu tietenkin millaisen syylärin sinne laittaa. Täytyy tutkailla...
Eteen puskurin taakse se ei ainakaan mahdu, kun se tulee jo ihan täyteen coolerista ja syyläristä.
Aattelin tollasta Mocalia, et täytyy sovitella jos sais ton suurimman noista mahtumaan sinne.
Itellä on setrabin öljynjäähdytin ja kun viime talvena kävin letkut teettään paikallisessa hydrauliikka kaupassa niin myyjä meinas jäähdyttimen hinnan kuultuaan, että ois kannattanut heiltä kysyä jäähdytintä koska oisivat kuulemma hommanneet vastaavan huomattavasti halvemmalla.
En tiiä mitä ne siel ois sit maksanu, mut kannattaa varmaan kysellä myös hydrauliikka tarvikkeita myyvät liikkeetki läpi jos on jäähdytintä ostamassa.
En tiiä mitä ne siel ois sit maksanu, mut kannattaa varmaan kysellä myös hydrauliikka tarvikkeita myyvät liikkeetki läpi jos on jäähdytintä ostamassa.
Luulen et laitan kennon pitkittäisen runkopalkin alle niin että se osoittaa maata kohden. Siinä tuntui olevan sen verran tilaa että siihen vois saada jonkun 15x30cm jäähdyttimen. Siellä pyöränkotelossa ois ollu tilaa ehkä 10x20cm kennolle.
Toi on kyllä ihan totta, että noissa on aina tuninki-lisää mukana, et täytyy käydä kyselemässä sieltäkin.
Tuolla aikaisemmin kun on linkki tohon hotcarsin öljynulosottopalaan, niin lähteekö sieltä kokonaan pois se mötikkä suodattimen alta ja toi tulee tilalle?
kannattaa varmaan kysellä myös hydrauliikka tarvikkeita myyvät liikkeetki läpi
Toi on kyllä ihan totta, että noissa on aina tuninki-lisää mukana, et täytyy käydä kyselemässä sieltäkin.
Tuolla aikaisemmin kun on linkki tohon hotcarsin öljynulosottopalaan, niin lähteekö sieltä kokonaan pois se mötikkä suodattimen alta ja toi tulee tilalle?
Donalla näyttäs olevan ilman lämmönvaihdinta, mutta en tiedä mikä suodatin jalka sillä oli
http://img402.imageshack.us/my.php?imag ... 005mg5.jpg
http://img402.imageshack.us/my.php?imag ... 005mg5.jpg
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Lainaan vähän topiccia..
Oon itte laittamas g60 corroon öljy jäähyä mut toi ryöstölaippa on hiukka hakusessa, osaako joku sanoa mikä noista moposportin laipoista käy g60:piin ja onko noi termarilliset hyviä?
Linkki:
Moposport
Oon itte laittamas g60 corroon öljy jäähyä mut toi ryöstölaippa on hiukka hakusessa, osaako joku sanoa mikä noista moposportin laipoista käy g60:piin ja onko noi termarilliset hyviä?
Linkki:
Moposport
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa