Kirjoittelin tästä viime kesänäkin mutta ei oikein ratkaisua ole löytynyt. Alla on raportti asiasta, osaavaa apua kaivataan! Tosiaan talvella ei ollut läheskään niin häiritsevä kuin nyt kesäkumeilla.
- Passatin ohjauksessa pientä, mutta selvää välystä
o tuntuu paikallaan rattia heiluteltaessa, riippumatta mihin suuntaan renkaat osoittavat
o heiluteltaessa rattia auton sisällä kuuluu selvää naksuntaa
o ratti ”nypyttää” erityisesti kuoppaisella tiellä ajettaessa, ei normaalia
o talvirenkailla ei tunnu niin voimakkaasti kuin kesärenkailla (kesiksillä suurempi kitka tienpintaan ?)
- Vikaa tutkittu heinäkuussa 2005 Evacarin VAG-merkkihuollossa Vantaalla
o ravisteltu kaikki tukivarret ja eturipustukset useampaan kertaan -> ei väljää, katsastusmieskään ei lokakuussa 2005 löytänyt välyksiä etupäästä vaikka pyysin ravistelemaan oikein kunnolla
o vasen raidetangonpää vaihdettu Evacarissa, mutta ei vaikuttanut asiaan
o epäilty ohjausvaihdetta, eivät alkaneet säätämään vaan pyysivät viemään isompaan merkkikorjaamoon tarkistettavaksi ja säädettäväksi
- Omat epäilyt:
sisemmät raidetangon päät ?
raidetanko väljä ? Säätö mahdollinen ?
ohjauspylvään eli rattiakselin ristinivelissä väljää ? Kiristys vai vaihto ?
Passatin ohjauksen välys
Valvoja: ffp jäsenet
Kävimme taas työkaverin kanssa kokeilemassa ohjausta ja alkaa vahvasti kallistua sisempien raidetankojen tai ohjausvaihteen laakereihin. Rattia käännellessä erityisesti ääriasennoissa kuuluu selvää naksuntaa auton ulkona ja sisällä tod.näk. jostain päin ohjausvaihdetta.
Onko kukaan vaihtanut sisempiä raidetangonpäitä ilman ohjausvaihteen irroitusta? Kuinka saisin varmistettua että välys on näissä? Pitäisikö palkeet ottaa auki?
Onko kukaan vaihtanut sisempiä raidetangonpäitä ilman ohjausvaihteen irroitusta? Kuinka saisin varmistettua että välys on näissä? Pitäisikö palkeet ottaa auki?
-
- -
- Viestit: 61
- Liittynyt: 26.8.2003 4:35
naksunta
itellä on vm.98 sedan 1.8t passat ja minulla auttoi tuohon naksumiseen kun voitelin paksulla öljyllä raidetangon päät ja tukivasien päät...isolla ruiskulla kumin läpi...itsellä myös välystä.tänään kävi laakkosella niin toinen ylätukivarsista väljä niin saa nähdä loppuuko kolke rattia käännellessä kun sen vaihtaa...
No niin, auto on ollut pajalla (Metro-Auto Espoo) tänään ja vika löytyi kuulemma ohjauspylväästä. Siellä on jossain nivelessä välystä, ja sitä on kiristetty mutta säätövara ei ole riittävä. Ohjauspylväs on ilmeisesti sitten vaihdettava... uusi maksaa 650 EUR...
Uskaltaisinko hakea Autovahinkokeskuksesta purkuosan, hinta näyttäisi olevan n. 100 EUR? Jos tämä ei ole tyyppivika, niin kai tuommoisen uskaltaisi laittaa.
Uskaltaisinko hakea Autovahinkokeskuksesta purkuosan, hinta näyttäisi olevan n. 100 EUR? Jos tämä ei ole tyyppivika, niin kai tuommoisen uskaltaisi laittaa.
ohjausakseli
Ai pystyykö sitä niveltä kiristämään? varmaan jalka tilasta vai mistä siihen pääsee käsiks? liekkö isokin kiristys vara? Onko kukaan vaihtanu kyseistä osaa ite. Laakkonen laskuttaa hommasta 3.5 tunnin työt. aika tyyriiltä tuntuu. ainiin auto on ibiza 01
No niin, rohkaisin mieleni ja tilasin purkuosan Niemen autohajottamolta. Väittävät että on peräisin vm 1998 n. 25 tkm ajetusta Jenkkilästä Suomeen tuodusta moottoritestiautosta. Rattiakseli ja alanivel olivat kylläkin irrallaan, tilasin molemmat.
Tietääkö kukaan kuinka tuo kohdistus tehdään? En ole vielä saanut osia mutta kuvista näkyy että booriin sen alanivelen tangon pitäisi upota.
Tietääkö kukaan kuinka tuo kohdistus tehdään? En ole vielä saanut osia mutta kuvista näkyy että booriin sen alanivelen tangon pitäisi upota.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa