ajatusleikki 2.8 > 2.7 T

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ajatusleikki 2.8 > 2.7 T

ViestiKirjoittaja mcpete » 25.4.2006 23:02

Lueskeli tuossa tekstejä bongasin tällaisen:

Autoni on uudempi kuin 7/87, miten voin laittaa turbon?
Mikäli automalliasi on rakennettu turbona, voit rakentaa oman autosi vastaamaan tätä autoa teknisesti, jolloin lupia ei tarvita ja pelkkä muutoskatsastaminen riittää. Jos taas autoa ei ole aluperin tehty turbona, pitää sinun turbotuksen jälkeen käydä VTT:llä pakokaasutesteissä, tämä maksaa noin 1600 euroa meni auto läpi testeistä tai ei (koskee päästöluokkaa 15/04).


Eli jos ajatellaan, että haluan turbotekniikan tuohon vapari 2.8 coupeen, niin voinko täräyttää sinne 2.7 Bi- T tekniikan ja käydä vain muutoskatsastamassa? S 2 verrattuna teho ei nouse yli 20% ja iskutilavuus pienenee verrattuna tuohon vapari pannuun. Tietenkin laittais ässän jarru hilut ja muutenkin vatsaamaan ässää.
Viimeksi muokannut mcpete, 5.4.2008 16:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.4.2006 23:13

Ei kai vastaa teknisesti vertailumallia jos laittaa eri autosta moottrin?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 25.4.2006 23:16

^ Kyllä ainakin jossain siipilehdessä oli juttua siitä suzukista, jossa on nissanin kone. Ja se auto oli vähäpäästöinen. Eli ei taida olla muulla väliä, kuin moottorin täyttämällä päästönormilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.4.2006 23:17

Ei kai moottorin päästötiedot riitä kun se laitetaan johonkin ihan eri autoon? Jos vaihteistonkin vaihto edellyttää uusintamittausta vähäpäästöisissä autoissa.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 25.4.2006 23:29

Selitä sitten tämä, kyseessä peugeot 405t16 kone -> 306. Eli vastaava idea, kuin tässä tapauksessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.4.2006 1:47

Onkos noita vähäpäästöisiä sitten eri päästörajoituksilla?

Jos, niin koska tähän viimeisimpään päästötasorajoitukseen on siirrytty?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 26.4.2006 1:56

Onkos noita vähäpäästöisiä sitten eri päästörajoituksilla?
Taitaahan noita olla, mutta pointtina käsittääkseni on, ettei autoa saa saastuttavammaksi muuttaa.

Alkuperäiseen kysymykseen sanon vielä, että jos auto on 7/87-12/91(?), pitäisi pelkän katalysaattorin riittää, jos ei ole vähäpäästöinen laite kyseessä. Eli vtt/vast. testejä ei tarvitse.
e: Niin, tietenkin normaalit pakokaasumittaukset pitää silti olla hyväksyttävissä.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 26.4.2006 11:48

Ilman muuta tollanen swappi on mahdollinen. Aivan yhtälailla, kun on mahdollista laittaa golf2:seen audin 1.8t. Tai Passattiin toi 2.7bT.

Siitä en tiedä kuinka samanlaisia noi koneet on ja mahtuuko toi kone edes sinne keulalle, mut lain puitteissa saa laittaa.

k.i.s.s.
-
Viestit: 25
Liittynyt: 21.3.2006 0:37

ViestiKirjoittaja k.i.s.s. » 26.4.2006 21:32

Onkos noita vähäpäästöisiä sitten eri päästörajoituksilla?

Jos, niin koska tähän viimeisimpään päästötasorajoitukseen on siirrytty?

En muista vuotta, mutta nuo tarkat rajoitukset koskee EU hyväksynnällä varustettuja autoja. Sitä ennen riittää että kone täyttää samat päästörajoitukset kuin on alkuperäisessäkin motissa. Näin siis vähäpäästöiseksi rekisteröidyissä autoissa.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 15.11.2006 11:59

Onko jollain tietoa miten noiden EU tyyppihyväksyttyjen (-98? ->) autojen moottorin vaihdot käytännössä menee?

Tyyppihyväksyntä ei liene voimassa jos moottori vaihtuu mutta jos tuo vaihtomoottori on myös tyyppihyväksytystä autosta ei liene ongelmaa jos koko moottori ja ilmeisesti myös vaihdelaatikko vaihdetaan? näin ainakin ymmärsin tuon AKE:n tekstin mukaan.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.


onkos tuollaisen todistuksen saaminen kuinka kivan alla? eikös tuohon perjaatteessa riittäisi se että luovutus autossa on EU-tyyppihyväksyntä kilpi, josta saa hyväksyntään viittaavan tiedon ja tällä jostain paperin. Vaatimustenmukaisuustodistus?!?

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 15.11.2006 12:17

Kyllähän tuon lain puitteissa pitäisi onnistua. Tuolla pösön todistusta vastaavalla todistuksellahan saa laittaa vaikka minkälaisen pannu, tuommosella saisi varmaan helposti vaikka poikkeusluvan! Noita ei vaan kovin helposti saa...

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 15.11.2006 12:35

Noita ei vaan kovin helposti saa...


niinpä eli tuon vaatimustenmukaisuustodistuksen käyttäminen olisi huomattavasti helpompaa. se ei kyllä vielä kerro että moottorit olisivat vaihdettavissa mutta ainakin todistaisi että päästöt ovat ok, eikö?

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 15.11.2006 13:05

Eikös jollain kotimaisilla VAG-foorumeilla pyörivällä ollut Passat 3B:ssä 2.7bt?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 15.11.2006 13:24

No käy täälläkin...

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 15.11.2006 14:18

Näin muistelisin... ja lisäks ainakin audifinnsissä.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 15.11.2006 14:27

tuo kyseinen Passatti taisi olla -97 eli ei vielä EU-tyyppihyväksytty jos oikeen ymmärsin.

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 19.11.2006 5:15

tuo kyseinen Passatti taisi olla -97 eli ei vielä EU-tyyppihyväksytty jos oikeen ymmärsin.


Valmistettu loppuvuodesta -97, 98 vuosimallia. Nykyisessä rekisteriotteessa lukee 169kw ja lisätiedoissa, että kone on a6 audista ja taisi siinä sitten olla muutosprosentit (joita en nyt juuri muista (mut mitä tulee moottorista ja sen apulaitteista)). Projektia suunnitellessa oli jonkin verran vääntöä asioista (AKEn ja paikallisen konttorin kanssa), suurin tuska oli passatin voimansiirron säilyttämisessä (päästöjen lisääntymisen mahdollisuus). Muutoin muutos meni tuon +20% lisää tehoa mallisarjan tehokkaimpaan malliin varrattuna säännön mukaan. En tiedä mikä rooli tuolla EU-tyyppihyväksynnällä oli muutoskatsastuksessa (olisko ollut niin, että antoivat vihreätä valoa silloin, kun huomasivat, että eihän tämä olekaan vielä EU-tyyppihyväksytty).

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 20.11.2006 16:39

Tuollahan puhuttiin 2.8 coupe audista eli tuskin on uudempi kuin tuo passat.

jp_racing
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.10.2006 20:53

passat 2.7 bt

ViestiKirjoittaja jp_racing » 23.11.2006 21:18

Kiinnostas kyl aivan hirveesti rakennella samankaltainen 2.7 (BlueTooth) passatti ;) omastakin.. taitaa vaan lompakosta puuttua just sen muutoksen verran hilloa.. :(

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 24.11.2006 7:22

Väittäisin, että 2.7t koneita voi löytyä suht edullisestikin esim. Saksasta - toki siinä on pieni jännitysmomentti, että mitä sitten todellisuudessa sieltä saa (itselle piti tulla normaali a6 motti, mutta tulikin Ingolstadt a6 testimotti missä s4 testimoottorinohjain).

Koneen vaihtohan on helppo, jos sattuu auton/koneen vuosimallit sopivasti kohdalleen, niin sähköliittimetkin sopinee toisiinsa. Itsellä mm. passatin mittaristo pelaa melko hyvin 2.7t moottorinohjaimen kanssa.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.11.2006 11:47

Mulla oli ajatuksena 4motion Golfiin/Boraan iskeä TT/S3:n tekniikka. Siksi noita tyyppihyväksyntä juttuja kyselin. 1.8T olis pikkusen yksinkertaisempikin kun 2.7BiT koneena... TT mittaristo tosin ei ole suoraan plug 'n play Golfin kanssa.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 3.4.2008 21:35

Itse itselleni ensimmäiseen viestiin vastaten:

On mahdollista teknisesti ja laillisesti.
Coupe 2.7 Bit

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 3.4.2008 22:28

Kuva

Oho, joillakin sitä on aikaa harrastaa. Varmasti liukkaasti liikkuva lopputulos. :)

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 3.4.2008 23:03

Johan sitä leimaa odotettiinkin. Tekniikka swapit on niin ihania ja bolt on juttuja.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 4.4.2008 1:06

Hieno.

Minkähän tekniikan mä kekkaisin kun kerran BiT ja V8 molemmat jo tehty:)

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 4.4.2008 7:03

V10 ;-)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 4.4.2008 15:26

1.4 TSI ;)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 4.4.2008 17:17

1.6 D

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 4.4.2008 17:42

Semmoisen mistä itse pidät.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.4.2008 19:51

SDI vois olla kova :D

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 4.4.2008 23:18

Hienoa että jotkut haavelijat tekevät tekoja, eivät pelkkiä sanoja ;)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.4.2008 0:38

Moottoriksi CS, 4-syl bokseri-imudiesel vuodelta 82. Teho melkein 40hv. :)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 6.4.2008 9:47

OT: Kyllä se CS oli ihan perinteinen rivimoottori...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa