Jetta 1.6CL pakoputken irroitus (Korjattu)
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta 1.6CL pakoputken irroitus (Korjattu)
Alko jetsonin putki vuotaan alkupäästä, niin kyselen näin, että pystyykö tuota pakoputkea irrottamaan pakosarjasta "kotikonstein"? Korjausoppaan mukaan siihen tarvii vw erikoistyökalun ja soitto pörhölle, eivät myy semmosta. Siinä on kaksi semmosta C-muotoista kiinnitintä, jotka pitää sen putken kiinni pakosarjassa.
Työkalutorilla ois siihen oikea työkalu, mutta hintaa 70€, onko kukaan irrottanu tuota kiinnitystä ja laittanu takasin kiinni ilman tuota työkalua. Vai joutuuko suosiolla tilaan ajan korjaamolle?
Työkalutorilla ois siihen oikea työkalu, mutta hintaa 70€, onko kukaan irrottanu tuota kiinnitystä ja laittanu takasin kiinni ilman tuota työkalua. Vai joutuuko suosiolla tilaan ajan korjaamolle?
Viimeksi muokannut JPolvela, 8.4.2006 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saa pois paikaltaan, mutta se takaisin laittamien on hieman hankalampaa. Venytä se C ensin auki, joku 2 cm normaalista. Sitten laitat siihen väliin jonkun sopivan palikan (puu/metalli tms). Laita osa kohilleen ja lyö paikalleen. Ahdasta on, mutta kyllä sen sinne saa. Yksi tapa on sitten viedä huoltoon laitettavaksi vain se etuputki ja itse laitella loput, mutta ei sekään ilmaista ole kun velottavat varmaan sen tunnin siitä työstä.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Mutta taakse laittamista varten tarvitaan se työkalu, tosin joku on joskus kehunut kuormaliinalla kiristäneensä noita paikoilleen.Irti lähtee IMO helpoimmin, kun tunkkaa auton etupään ilmaan, ja operoi altapäin sorkkaraudan kanssa :)
Jos hitsivehkeet löytyy itseltä/naapurista niin kannattaa ehdottomasti väsätä työkalu itse:
- Paksu vajaat 15cm pitkä 16mm pultti ja 2 mutteria
- Em. pultin ympärille sopivia prikkoja 2 kpl
- Pultin ympärille sopivaa paksuseinäistä putkea ~3cm pätkä
- noin 8cm pitkiä 8mm (sopii jousten reikiin) akseliteräksen pätkiä 2kpl
1) Hitsataan 2 mutteria peräkkäin ja näiden kylkeen 90 asteen kulmaan toinen noista akseliteräksistä.
2) Hitsataan toinen akseliteräs putken kylkeen 90 asteen kulmaan
3) Pujotetaan em. putki ison pultin ympärille, perään 2 prikkaa.
4) Hitsataan viimeksi asennettu prikka kiinni pulttiin
5) Kierretään kohdassa 1 väsätty osa isoon pulttiin
Edit: Noita akseliteräksiä saa taivuttaa hieman sivulle, niin menevät reikiin paremmin. Toista kiristintä sopii ruuvaamaan alakautta ja toista yläkautta pitkällä jatkovarrella.
Tässä on alla kuva mun virityksestä, jolla asensin jouset kun vanhoista aika jätti.
kuva
Homma toimii siten, että alussa mutteri pinon on taivutetun pultin päässä ja sitten kun lähtee kiertämään muttereita auki niin jouse levittyy. Kiertämistä helpotti kun laittoi jouseen muttereiden päähän lukkopihdit, niin ei päässyt luiskahtamaan pois. Sitten kun on riittävän auki niin pihdit irti ja jousi paikalleen ja kolauttaa mutteri pinon pois.
Mulla on toi härpäke jossain tallessa. Voisin aamulla yrittää etsiä ja ottaa kuvan.
kuva
Homma toimii siten, että alussa mutteri pinon on taivutetun pultin päässä ja sitten kun lähtee kiertämään muttereita auki niin jouse levittyy. Kiertämistä helpotti kun laittoi jouseen muttereiden päähän lukkopihdit, niin ei päässyt luiskahtamaan pois. Sitten kun on riittävän auki niin pihdit irti ja jousi paikalleen ja kolauttaa mutteri pinon pois.
Mulla on toi härpäke jossain tallessa. Voisin aamulla yrittää etsiä ja ottaa kuvan.
Noniin päivä on tullu tallissa oltua (lainatalli). Ja olihan siellä yllätys kun monttuun pääsi, putki oli enää toisella kiinnittimellä paikoillaan, toinen kiinnitin oli katkennut ja heilu siinä omalla paikallaan irtonaisena (kummasti on pysyny reilu 100km paikallaan) :)
No soitto AD:lle ja siellähän oli kiinnittimet ja tiiviste. Ja kiitoksia kovasti vinkeistä, pitihän se mutteri +pultti "erikoistyökalu" tehdä, että sai sen kiinnittimen irti ja uudet tilalle tiivisteen kera. Mutta kun käynnistin auton, niin vielä kuului pieni pörinä putkesta, se vuotaa vielä siitä 2-haaran tyvestä. Mutta se saa jäädä toiseen kertaan, tuolla nyt pystyy jopa ajamaankin ihan julkisella paikalla!
Tulipa vain taas vieno hymy vanhan volkkarin omistajalle kun auto välillä toimiikin...välillä meinaa olla hermot kireällä kun koko ajan joku paikka on remontin tarpeessa, mutta semmosiahan nuo harraste- / käyttöautot on.
No soitto AD:lle ja siellähän oli kiinnittimet ja tiiviste. Ja kiitoksia kovasti vinkeistä, pitihän se mutteri +pultti "erikoistyökalu" tehdä, että sai sen kiinnittimen irti ja uudet tilalle tiivisteen kera. Mutta kun käynnistin auton, niin vielä kuului pieni pörinä putkesta, se vuotaa vielä siitä 2-haaran tyvestä. Mutta se saa jäädä toiseen kertaan, tuolla nyt pystyy jopa ajamaankin ihan julkisella paikalla!
Tulipa vain taas vieno hymy vanhan volkkarin omistajalle kun auto välillä toimiikin...välillä meinaa olla hermot kireällä kun koko ajan joku paikka on remontin tarpeessa, mutta semmosiahan nuo harraste- / käyttöautot on.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 23.2.2005 8:30
Menee se C-rauta meisselilläkin
Ota pakoputen keskikumi irti niin että etupönttö ja koko putkisto pääsee liikkumaan sivulle.
Lankunpalalla taivutat putkea niin paljon sivulle kuin menee ja silloin C rauta menee käsi/ruuvimeisselillä paikilleen sieltä lyhyemmältä puolelta ts sieltä puolelta minne olet sen taivuttanut.
Sitten kun rauta on paikoillaan taivutat koko putkistoa toiseen suuntaan sivullepäin niin että edellä asentamasi C rauta joutuu taipumaan enenmmän kuin normaalisti. Nyt menee se toinenkin C rauta paikoilleen. Lankunpalan vain potkaiset sitten rungon ja putken välistä pois. Helppoa ja nopeaa eikä tarvita kuin tavallinen pikku ruuvimeisseli, jolla pikkuisen ohjaa C-rautaa sisäkurvista paikoilleen.
Lankunpalalla taivutat putkea niin paljon sivulle kuin menee ja silloin C rauta menee käsi/ruuvimeisselillä paikilleen sieltä lyhyemmältä puolelta ts sieltä puolelta minne olet sen taivuttanut.
Sitten kun rauta on paikoillaan taivutat koko putkistoa toiseen suuntaan sivullepäin niin että edellä asentamasi C rauta joutuu taipumaan enenmmän kuin normaalisti. Nyt menee se toinenkin C rauta paikoilleen. Lankunpalan vain potkaiset sitten rungon ja putken välistä pois. Helppoa ja nopeaa eikä tarvita kuin tavallinen pikku ruuvimeisseli, jolla pikkuisen ohjaa C-rautaa sisäkurvista paikoilleen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa