Alkoi tossa äsken ääntelemään(ulvomaan) joku juttu. ääni tulee edestäpäin katsottuna oikealta puolelta suunnilleen siitä missä jäähdytysletku menee kanteen/lohkoon. onko sielläpäin joku laakeri tai vastaava.
Huomasin samalla että jäähdytysletkut oli tosikovat ja kuumat niin kuin olisi ylimääräistä painetta niissä jos se nyt tähän liittyy.
Mikäs siellä voisi ulvoa? Voisko olla ölypumppu?
Noniin kävin tänään ajamassa, tuntuisi että ulvonta liittyy jotenkin lämpöihin, kylmänä en huomannut huutoa mutta kun palasin talliin 10min kuluttua niin ulvoi taas. Iso alaletku(jäähdyttimen alla) oli kylmä/haalea, iso yläletku lämmin ja se letku mikä menee lohkosta/kannesta sisälämppärille niin kuuma että ei pystynyt koskemaan. Voiskohan joku tukos jossain aiheuttaa moista ääntä?
Ei kuullosta kovin hyvältä toi huuto...
Ulvontaa jostain...
Valvoja: ffp jäsenet
No auton malli on -89 golf 1.8 GT.
Kyllä se ulvontaa näköjään alkaa heti käynnistäessä. Jäi muutenkin työmatka tekemättä golffilla kun oli jotenkin ulinaa ja muutenkin moottorimelua enemmän kun tavallisesti.
En ole vähään aikaan vaihtanut hihnoja ja ulina ei tule ainakaan hihnojen puolelta. En osaa tarkasti sanoa mistä tulee mutta kuullostaisi että tulisi enemmän toiselta puolelta(oikealta) tai jostain oikealta ja alta edestäpäin katsottuna.
Vois tietysti olla vesipumppu kun näyttäisi lämpiävän yllättävän nopeasti. Vähän hämää vaan toi ääni koska eikö vesipumppu ole siellä vasemmalla puolella moottoritilaa edestäpäin katsottuna? Eikä se kyllä nesteitäkään näyttäisi tiputtavan.
Kyllä se ulvontaa näköjään alkaa heti käynnistäessä. Jäi muutenkin työmatka tekemättä golffilla kun oli jotenkin ulinaa ja muutenkin moottorimelua enemmän kun tavallisesti.
En ole vähään aikaan vaihtanut hihnoja ja ulina ei tule ainakaan hihnojen puolelta. En osaa tarkasti sanoa mistä tulee mutta kuullostaisi että tulisi enemmän toiselta puolelta(oikealta) tai jostain oikealta ja alta edestäpäin katsottuna.
Vois tietysti olla vesipumppu kun näyttäisi lämpiävän yllättävän nopeasti. Vähän hämää vaan toi ääni koska eikö vesipumppu ole siellä vasemmalla puolella moottoritilaa edestäpäin katsottuna? Eikä se kyllä nesteitäkään näyttäisi tiputtavan.
Viimeksi muokannut ande2, 3.4.2006 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
Itsellä teetätti paljon kulunut painelaakeri töitä ennen kuin löytyi. Vähän samanlaisia oireita, ääni kantautui jakopään puolelle niin hyvin jotta oli aivan varmaan äänen kuuluvan jostain niistä laakereista siellä päässä. Alkuun laakeri rupesi ulisemaan vasta lämpöisellä koneella ja kaasua polkaisessa vingahti kunnes soi kokoajan. Ääni oli todellakin kova ja vinkui aika korkealta.
Tarkastaisin tuon paikan kyllä ensimmäisenä. Helppo vaihtaa ja halpa osa.
Tarkastaisin tuon paikan kyllä ensimmäisenä. Helppo vaihtaa ja halpa osa.
Niin tarkoitat varmaan kytkimen painelaakeria?
Voiko laakerin toimintaa kokeilla niin että ääntä ei pitäisi kuulua jos painaa kytkintä pohjaan, vai?
Onko toi tosiaankin helppo vaihtaa, eikös laatikkoa tarvii irottaa koneesta jotta sen saa vaihdettua vai missä se sijaitsee?
Jaahas näköjään sen pystyy vaihtaa jonkun luukun kautta?
Voiko laakerin toimintaa kokeilla niin että ääntä ei pitäisi kuulua jos painaa kytkintä pohjaan, vai?
Onko toi tosiaankin helppo vaihtaa, eikös laatikkoa tarvii irottaa koneesta jotta sen saa vaihdettua vai missä se sijaitsee?
Jaahas näköjään sen pystyy vaihtaa jonkun luukun kautta?
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
Tosiaan kytkimen painelaakeria tarkoitin. Laakeri pyörii kokoajan oli kytkin painettuna tai ei. Aluksi en itsekkään uskonut siihen, koska ääni ei muuttunut yhtään mihinkään oli kytkin pohjassa tai ei.
Laakeri sijaitsee laatikon aivan vasemmassa päässä (auton kulkusuunta). Siinä on sellainen pellistä prässätty peltikotelo. Saattaa olla hyvinkin tiukassa, mutta meisselillä ympäriinsä mukutellen siitä pikku hiljaa irtoaa. kun kotelo on irti siellä näkyy vipu jonka saa edestä kytkin vaijerin irroittamalla ja painamalla kytkinvipu "yli" siis alaspäin. Jotain magneettia tai meisseliä apunakäyttäen saat painelaakerin vedettyä pois ja vika löytyy kun purat sen laakerin :)
Laakeri sijaitsee laatikon aivan vasemmassa päässä (auton kulkusuunta). Siinä on sellainen pellistä prässätty peltikotelo. Saattaa olla hyvinkin tiukassa, mutta meisselillä ympäriinsä mukutellen siitä pikku hiljaa irtoaa. kun kotelo on irti siellä näkyy vipu jonka saa edestä kytkin vaijerin irroittamalla ja painamalla kytkinvipu "yli" siis alaspäin. Jotain magneettia tai meisseliä apunakäyttäen saat painelaakerin vedettyä pois ja vika löytyy kun purat sen laakerin :)
Mulla oli muuten edellisen Golfin (1.6l) kanssa sama ilmiö.
Muistelisin että sain sen hiljenemään jotain ruuvia säätämällä siitä vierestä. Olisko ollut joku musta muovinen ruuvi? En kyllä muista miten se vaikutti ajoon, ei vissiin dramaattisesti kun en muista :-) Kannattaa kokeilla itse miten vaikuttaa ennenkuin ostat uuden. Kylmänä se mulla nyki kyllä aina muutenkin. Kääntää vaan tyhjäkäyntiä isommalle niin saa sen pysymään käynnissä.
Juu, ja olisi ollut kallis ostaa uusi rasia, ei kuitenkaan varmaan satasta.
Muistelisin että sain sen hiljenemään jotain ruuvia säätämällä siitä vierestä. Olisko ollut joku musta muovinen ruuvi? En kyllä muista miten se vaikutti ajoon, ei vissiin dramaattisesti kun en muista :-) Kannattaa kokeilla itse miten vaikuttaa ennenkuin ostat uuden. Kylmänä se mulla nyki kyllä aina muutenkin. Kääntää vaan tyhjäkäyntiä isommalle niin saa sen pysymään käynnissä.
Juu, ja olisi ollut kallis ostaa uusi rasia, ei kuitenkaan varmaan satasta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 42 vierailijaa