1.8 -94 ABS koneen kaasuläpän säätö+Hall-anturi+Vag-Com

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

1.8 -94 ABS koneen kaasuläpän säätö+Hall-anturi+Vag-Com

ViestiKirjoittaja Murre » 1.4.2006 17:01

Kuinka säädetään Venton 1.8 -94 ABS koneen kaasuläppä oikeaan asentoon, kun autoon vaihdettiin uusi kaasuläpän säädin?
Saisinko jonkinlaisen tarkan ohjeistuksen, jos joku sen osaa tehdä? ja mitä tarvitsen työkaluiksi?

E: Laakkoselta tuli korjaus kehoite seuraaville osille alunperin vikatestissä:

00518 031
Kaasuläppäpotentiometri -G69
Katkos/oikosulku maadoitukseen satunnainen
Viimeksi muokannut Murre, 3.4.2006 23:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 1.4.2006 17:43

Nonniin...Nyt sit (HAL)-anturikin( <= ?position sensor) herjaa, kun Vag-Commilla tarkasteltiin...Missäs tuo sijaitsee kyseisessä kiulussa? Oma silmä ei ainakaa härässä hallissa huomannu!
Auto kun ei käynyt alunperinkään tyhjäkäyntiä ja vedolla nykii...Eli kipinä hukassa..
Ja taas on emännän siskolla asiaa marmoritiskille...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 1.4.2006 18:16

Akun kenkä hetkeksi irti uuden säätimen asennuksen jälkeen. Se hakee uudet arvot käynnitettäessä. Ei se sen kummepaa tarvii. Ainakaa mulla ei tarvinnu ku vastaavan operaation joskus tein.
Hallista tulee vikakoodi aina ku auto on sammuksissa. Jos käynnissä ollessa tulee niin sit voi olla oikeetakin vikaa.
Johtosarjan liitokset ja maadoitukset kantsii myös kattoo. Siellä sarjassa on teipattuna maadoituspiuhojen yhteenliitos, se ainaki hapettuu ajastaan ja aiheuttaa mystisiä vikoja kun erinäiset anterot ja komponentit ei saa maita...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 1.4.2006 20:09

Hal-anturia se herjaa koko-ajan, vaikka tyhjentää vikamuistin! Eli missäs kohtaa se anturi sijaitsee...?
Missäs kohtaa johto sarjaa se liitos sijaitsee?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 1.4.2006 20:14

Jakajassa.
Hmm, missähän kohtaa se karvaperseliitos mahtoi olla... Mulla oli koko johtosarja pöydällä niin vähä vaikee muistella/paikallistaa. En ees muista että oliko se moottorin piuhasarjassa vai moottorin ja boksin välisessä nivaskassa. Eikä oo enää koko autoa, että ei voi edes käydä kurkkaamassa/muistelemassa. No kuitenkin siihen meni lämpöanturilta ja läppärungolta maita, että jos sen perusteella löytyis?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 1.4.2006 20:16

Jeps, Tarvii purkaa vaan johtosarja ja virrajakaja irti!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.4.2006 0:31

Mites tuon Hal-anturin toimivuuden voi testata? Ja jos se on viallinen, niin tarviiko ostaa koko jakaja, vai onko noita mahdollisesti korjautettu ?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 3.4.2006 7:45

Sensorin pitäs antaa pulssi aina kun "sakara" on kohdalla. Satunnainen vika voi olla vaikee todentaa jakajaa kädessä pyörittelemällä....

Toiseen jakajamalliin voi vaihtaa hall:in ja toisessa taas menee koko jakaja kierrätykseen jos jotain hajoaa. Kyljessä olevan numeron perusteella selviää. Ainaki kakslitrasessa on kahenlaista.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.4.2006 7:49

Taidanpa käydä ottamassa numeron jakajasta ylös.

E: Millä sen Hal-anturin pulssin voi mitata ja mitkä ovat arvot? Yleismittari?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.4.2006 15:57

Hämärästi muistelen että Hall-anturista pitäis tulla pyöriteltäessä lähes käyttöjännitteeen verran sen lähtösignaalin johtoon. Johtoja ei siitä montaa lähde että pian ne on kaikki mitattu.

Seitsemisen vuotta sitten tutkin samaa asiaa, että ei ihan tuoreessa muistissa :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.4.2006 18:29

Uus jakaja haettu...Kukas muistaa mikä on oikea kohta apuakselilla(virranjakajalle menevä), kun jakopää on kohdallaan nokka-akselilla ja kampi-akselilla? Pitäis hihna vaihtaa ja tarkastaa merkit!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.4.2006 18:53

Olikos se niin että, virranjakajan apuakselin hihnapyörän pistemäisen merkin tulee olla kampiakselin (hihnapyörän) merkin kohdalla? Vai jtsp...Ei muista:(

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 4.4.2006 7:23

En miekää muista sitä merkkihommelia, mutta kato että pyörijä osottaa ykköselle. Siinä jakajan rungossa on merkkinä viiva siinä kohtaa. Ja sit ennakot kohilleen lampulla/testerillä. Muuten alkaa pätkimään viidessä tonnissa ;)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 4.4.2006 7:29

Jakohihna vaihdettu ja kyllähän ne merkit palautu mieleen!

Vag-Com alkoi erikoisesti takkuilemaan, ei anna tyhjentää vikamuistia?!?
Eikä näköjään Va-Commilla pysty säätämään/kalibroimaan kaasuläppää, vaan sen joutuu teettämään VAG-huollossa!?!

Ja tämmöiset jäi roikkumaan, kun ei onnistu nollaus:

VAG-COM Version: Release 311.2-N

Control Module Part Number: 8A0 907 311 H
Component and/or Version: 1,8l R4 MONO 1.2.3 D51
Software Coding: PMC 01
Work Shop Code:
2 Faults Found:
00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
03-00 - No Signal
00518 - Throttle Position Sensor (G69)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

-Virranjakaja vaihdettu uuteen alkuperäisosaan
-Kaasuläpänsäädin vaihdettu uuteen alkuperäisosaan
-Moottorin johtosarja käyty ja tarkastettu hapettumat, sekä mahdolliset katkokset.
-Kaasuläppä puhdistettu

Vaihdettavaksi jää vielä itse kaasuläppä...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 4.4.2006 7:52

Nyt kuulostaa siltä että jollakulla alkaa olla viittävaillev*tusti rahaa kiinni noissa uusissa osissa. Voiko olla niin huono tuuri että suunnilleen kaikki moottorinohjaukseen liittyvät komponentit on hajalla yhtäaikaa?
Läppärunko on vissiin jotain neljäsataa, että olisko paikallaan tutkia asiaa tarkemmin ennenkuin vaan mättää vikakoodien perusteella uutta palikkaa kiinni...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 4.4.2006 10:41

Eipä ole oma autoni, vaan emännän pikkusiskon...Mutta näin ilmoitti Autotalo Laakkosen huolto ja vikakoodit luettu...Huoltomies oli putsannut, sekä säätänyt kaasuläpän, mutta eipä auttanut....

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 4.4.2006 17:22

Noh...Kaasuläppäkin nyt vaihdettu ja toimii...Käy ja kukkuu...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa