Polon nykäisy normaalia?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Keijopoika
-

Polon nykäisy normaalia?

ViestiKirjoittaja Keijopoika » 30.3.2006 11:02

Eli ajokkina toimii Polo 1.4 -01 Variant.
Kiinnitin heti oston yhteydessä vaihdekepin liikkumiseen huomiota mutta ajattelin sen kuuluvan auton ominaisuuksiin. ELI kun on mikä tahansa vaihde päällä ja ajaa niin että nostaa kaasun ja alkaa kaasuttamaan taas (ilman kytkintä) auto nykäsee jonkin verran ja v-keppi liikahtaa myös aika paljon. Soitin volkkariliikkeseen ja kysyin mitä tää meinaa ja siellä sanottiin että polossa uutenakin heilahtaa aika reilusti mutta kannatta tulla näyttää...
Voisko kyseessä olla moottorinkumien huonokunto vai jotain ihan muuta??

- Mikko -
-

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 30.3.2006 12:27

En tiedä viasta, mutta tuo meidän Golf 1.6 Variant -04 repii vaihdekeppiä vastaavalla tavalla samoissa olosuhteissa. Autolla on ajettu 45tkm.

Keijopoika
-

ViestiKirjoittaja Keijopoika » 30.3.2006 13:31

Niin et se olis jonkilainen ominaisuus eikä vika.
Mut ei mua oikeastaan se pelkän vaihekepin nykäsy huolestuttais mut kun nykäsy tuntuu persiissäkin jonkin verran. tuntuu et jossain olis ylimäärästä liikkettä.?

teukka_
-

ViestiKirjoittaja teukka_ » 30.3.2006 14:21

Sulla(kin) taitaa olla voimansiirrossa välystä? Eli kun moottorijarrutuksen lähdet kiihdyttämään (kytkintä painamatta, samalla vaihteella) niin tuntuu kevyenkö nykäisy/repäisy? Tuon välyksen saa kokeiltua parhaiten nostamalla kummatkin eturenkaat ilmaan, vaihde päälle ja kokeilla renkaasta edestakainen välys. Renkaan kehältä katsottuna ei renkaassa tarvi olla monenkaan sentin välystä, kun se alkaa tuntumaan jo ajossa.

Tuo nykäisy johtuu siitä kun moottorijarrutuksessa välys on tavallaan toisessa reunassa ja veto päällä toisessa reunassa. Kun siirrytään moottorijarrutuksesta kiihdytykseen ehtii moottori ottaa jo vähän kierroksia tuolla "tyhjällä alueella" ennen kun saavuttaa tuon välyksen toisen reunan. Siitä tuo nykäisy.

Tuo vaihdekepin "hyppiminen" johtuu siitä että vaihteensiirto on välitetty tangolla, joten kaikki moottorin ja laatikon liikkeet välittyy suoraan vaihdekeppiin.

Mulla on tuota välystä ollut niin kauan kun auto on mulla ollut. En tiedä onko tuo vika vai ominaisuus, mutta en ole sen huomannut miksikään muuttuneen niiden 100tkm aikana jotka olen autolla ajanut, Edes laatikon uudelleen laakerointi ja tasauspyörästön rattaiden uusiminen ei ole asiaan vaikuttanut (noita ei siis ole tuon välyksen takia uusittu). Sen vain koittaa kattoa, ettei kovin kovaa autoa rankaise tuota välystä vasten...

Jos ne sulle huollossa keksii jonkin helpon korjauksen tuohon, niin kerro toki tännepäin myös...

Keijopoika
-

ViestiKirjoittaja Keijopoika » 30.3.2006 14:45

Joo siltä se tuntuukin että moottori menee ensin ja auto nykäsee perässä. Vähä menee tyhjää ennenku nappaa.

On vaan herkästi alkanu vähän enemmän luistattaa kytkintä ettei nykäsyä tapahtuis kovasti = kytkin kuluu. Kyllä siihen on tottunutki jo aika hyvin.

Mitä öljyä muuten tonne laatikkoon ootte vaihtanu? onko jotain mikä on todettu hyväksi? aattelin jos kesä kerkee joskus tulemaan niin vaihtaa mömmöt.

teukka_
-

ViestiKirjoittaja teukka_ » 30.3.2006 15:16

Mulla on tällä hetkellä Mobilin VS200:t. Noihan on tuon laatikon ensiasennusöljyt. Tosin muutamaan kertaan jo olin VS200:set tuonne laatikkoon vaihtanut, kun siitä laakerit meni... Seuraavaksi ajattelin kokeilla Motulin gear 300:sta. Sitä on ainakin tuolla Seat clubin puolella hehkutetaan ja kun ei se ole tuota mobilia kalliinpaa niin ajattelinpa kokeilla

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”