Kansi irti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

Kansi irti

ViestiKirjoittaja -Samppa » 28.3.2006 0:44

Eli minkälainen homma on kannen irroitus ja tietysti takaisin laitto? Ikinä en kantta oo pois ottanu, mutta eiköhön kaikki sen joskus ekaa kertaa ole pois ottanu :). Eniten arvelluttaa hihna et miten sen saa takaisin? Kaikki vinkit ja huomiotavat asiat vois laittaa ni ei ihan koko hommaa ryssi.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 28.3.2006 0:46

Korjausopas olisi kovasana.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 28.3.2006 1:03

pienin huolenaihe tuossa mun mielestä hihna on. noh listaan tähän nyt jotain mitä tulee mieleen

-tasasesti irroitat kannen pultit
-tiivistepinnat puhtaiksi lohkosta vaikka jollain lastalla ja hiomapaperilla järkeä käyttäen saa hyvän, kannesta (alumiini) varovaisemmin liuottamalla ja hiomapaperilla, hionnassa apuna on hyvä käyttää samalla vaikka rostoffia kuten myös liuotuksessa
-kierteet puhtaaksi lohkosta
-uudet kannenpultit jos tarvii
-jos takaisin menee vanhat niin putsaa ne teräsharjalaikalla (siililaikka)
-!hierrä! kanenpultteihin esim kuparitahna kierteisiin ja prikan ja pultinkannan alle (älä laita kierteisiin liikaa)
-tasanen kiristys (jos esim. 40->60>90ast->90ast ton voi jaotella myös pienempiin osiin jos haluaa)

kannattaa mitata/mittauttaa kannen suoruus kun se on irti

muut lisäilee tai korjaa jos tulee hyviä vinkkejä mieleen

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 28.3.2006 1:56

Mä taas näkisin että se hihna on yks suurimmista huolista, varsinkin jos ei oo ympäripyörivä kasiventtiilinen. :)
Osta korjausopas. Siitä näkee homman pääpiirteittäin, kannen kiristysmomentit sun muut nippelitiedot on näppärästi saatavilla.
Merkkaa kaikki letkut ja johdot, jos et oo varma että muistat mihin tulee.
Jokkut sanoo että alukansi pitäis aina käyttää oikasussa kun ottaa irki, mutta enpä tiedä onko välttämätöntä. Hyvä se on silti tarkistaa.

tppkk
-
Viestit: 122
Liittynyt: 15.1.2006 10:38

ViestiKirjoittaja tppkk » 28.3.2006 10:39

aina kun hihnan käyttääpois/vaihtaa kannattaa ennen starttausta pyörittää moottoria käsin vähintään kierros että merkit tuli varmasti kohilleen jos on hiukankaan epävarma

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 28.3.2006 11:34

nii ja yks mikä tuli kanssa mieleen on et kun on laittanut kannen paikoilleen niin ennen käynnistystä ottaa tulpat pois ja pyörittää startilla sen verran että ylä päähän selvästi tulee öljyt ja sit vasta tulpat kiinni ja käyntiin

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 28.3.2006 17:09

nii ja yks mikä tuli kanssa mieleen on et kun on laittanut kannen paikoilleen niin ennen käynnistystä ottaa tulpat pois ja pyörittää startilla sen verran että ylä päähän selvästi tulee öljyt ja sit vasta tulpat kiinni ja käyntiin


Voihan sitä öljyä laittaakin sinne...

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 28.3.2006 20:26

Kantta kiinnittäessä paineilmalla puhallettava kannenpulttien reijistä öljyt pois. Ei pidä kiriessä momentit paikkaansa muuten.

Edit: Siis lohkosta kannenpulttien reijistä. Niistä missä ne kierteet majailee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.3.2006 20:32

No ei varmaan momenttikaan pidä paikkaansa mutta sen takia etenkin kannattaa koska lohko halkeaa jos siellä on öljyä, pultti kiristetään kiinni eikä öljy pääse kuopasta pois.

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 1.4.2006 23:14

Kiitos näistä tiedoista, eli perus järki mukana niin homma toimii.
Onko hihnan kireyteen jotain nyrkki sääntöö vai pitääkö hommata semmonen testeri?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 2.4.2006 1:17

vähän yli 90 astetta kun kääntyy pitkältä sivulta niin pitäs olla hyvä

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 2.4.2006 13:03

Ihan perus juttuja, mitä ei oo vielä mainittu, mutta aattelin nyt mainita kun ensikertalaista opastetaan:
Eli jäähdytinnesteet kannattaa laskea pois ennen kannen irroitusta..:) Öljyt jättäisin vielä koneeseen, nehän on pääosin valuneena öljypohjaan.. Sit kun kansi on kiinni, ni voi laskea vanhat öljyt pois, tulee samalla ne jäähdytinnesteen jämät mitä sinne öljyn sekaan menee kuitenkin.. Ja samalla sit tietty uus suodatin.. Sit siin samalla kun laittaa uudet öljyt koneeseen, niin tulee voideltua sitä yläkertaakin..
Näin, pikkujuttuja, mutta hyvä tietää ensikertalaisena:)

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 2.4.2006 15:34

kim.kouvo mikä kääntyy 90 astetta?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.4.2006 15:40

Kun hihna kääntyy tuon 90 astetta, niin on sopivan tiukalla.

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 3.4.2006 0:26

kannattaako kansi nostaa pois imu- ja pajosarjan kanssa kun näyttää olevan vähä vittumaisessa paikassa niitten mutterit?
Viimeksi muokannut -Samppa, 3.4.2006 2:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 3.4.2006 2:13

Kannattaa. Ja kyllä niissä kannenpulteissa reikiensä suhteen sen verta toleranssia on, että sieltä ylimääränen öljy pääsee nousemaan ylös. :) Olettaen siis ettei kierteet ole aivan umpitukossa ruosteesta.

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 3.4.2006 20:56

tässä samaan topikkiin kuuluvaa. uuden kannen+nokka-akselin laitetteassa mitä vanhasta kannesta voi käyttää uusiksi? Ja kannattaako pako- ja imusarjan mutterit uusia? En ainakaan motonetin sivuilta uusia löytäny pitänee ottaa yhteyttä paikalliseen VAG-liikkeeseen.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 3.4.2006 21:28

uusi ihmeessä myös ne pinnapultit ja ohjurin kumit sekä nostajat jos ovat jumissa

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 5.4.2006 21:48

Sitten kysymys vähän aiheen vierestä. Eli onnistuuko vaihtaa oikean puolen vetoakselin sisemmän nivelen suoja kumia omin nokkineen, kun eikös toi tarvitse prässin?

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 5.4.2006 22:07

Ei kai se mihinkään prässiä tartte? Eikös ne vetonivelet muljahda palasiksi kun kääntelee sopivaan asentoon, näin ainakin transportterissa. (T4)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 6.4.2006 0:00

ei tarvitse edes murtaa niveliä kun ovat sokilla kiinni. sokka pois ja nivel lähtee irti.

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 6.4.2006 0:38

missä se sokka on kun ainakaan sokka minkä irroitin ei asiaa auttanut, koska sokan jälkeen boorit on kai korkeammat ?
Viimeksi muokannut -Samppa, 7.4.2006 1:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 6.4.2006 9:41

Sisänivelissä on seekerit. Ulkonivelet lähtee lyömällä terävästi.

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 7.4.2006 1:37

Jeps eli ei ne boorit sitä korkeammalla ollu oli vaan istahtanu vähän kiinni mut ku anto vähä kumi nuijaa ni lähti ihan kivasti :) On muuten yllättävän vittumainen homma suht matalassa montussa ku ei mahu seisoo ja jos polvilleen menee ni ei ylety :)

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 10.4.2006 14:42

Ajattelin lainata topikkia, kun sopii suunnilleen aiheseen. Mitens tuon kampiakselin kiilahihnapyörän irrotus, että saa sen hihnan suojaläpän irti? Mistä kautta onnistus helpoiten? Ahdasta on...auto kakkakoppa 16v.

qbo
-
Viestit: 208
Liittynyt: 3.8.2003 14:47

ViestiKirjoittaja qbo » 10.4.2006 15:23

En nyt satavarma ole mutta siellä kampiakselin pultin vierellä on 4 kuusiokolo pulttia jotka irrottamalla laturin hihnapyörä lähtee siitä "navasta" irti. Näin ainakin muutamissa muissa volkkarin neloskoneissa. Ei tarvii suotta irrottaa sitä keskipulttia mikä on melko lujassa.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 11.4.2006 15:53

Noniin, ne pultit sai auki kun otti vähän pohjapanssaria ja etupyörän irti. Ongelmana on enää miten sen kiilahihnapyörän saa siitä irti. Ei hievahakkaaan kun yritin vääntää ja kääntää. Ei kai sitä keskipulttia pidä irrottaa sittenkin. Luin tosta muualta, että ois aika "kiva" homma.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.4.2006 16:39

Ei tarvii irrottaa sitä keskiputtia. Saattaa tosiaan joskus olla aika tiukassa tuo hihnapyörä siinä pultin ympärillä.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 12.4.2006 1:33

Jepjep, sorkkarauta/vasara-osastoa kehiin :) Riittävällä varovaisuudella tietty, ettei mene soikeaksi. Keskimmäistä pulttia ei tarvi irrottaa.

E: jaaniin, kannattaa sitte melkein ne hihnapyörän kuusiokolopultit korvata ruostumattomilla, jos meinaa saada toisenkin kerran helposti auki. Yleensä ne orkkikset jämähtää sinne niin että sitte on pultista kanta pyöreenä kun sitä koittaa aukoa.

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 4.6.2006 2:21

Kuinkas paljon niitä kuplia tulee paisariin jos kanneen tiiviste mennyt? kun tuossa kokeilin niin tyhjäkäynnillä ei ainakaan tule, mutta kun vähän reilummin antaa kaasua niin saattaa tulla (en tarkkaan nähnyt). Autoa kun hetken käyttää tyhjäkäynnillä tulee helvetin moiset savut (koko halli täynnä) savua tulee ilman putsaria myöten vähän joka paikasta. Mittasin myös noita puristus suhteita näytti 12-13bar elikkä eikös ne ole hieman korkealla?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 4.6.2006 14:15

ne mittarit saattaa näyttää mitä sattuu, tärkeintä on että paineet on tasaiset kaikissa pytyissä, eli tuollaiset 1,5bar heitot pyttyjen välillä on vielä luettavissa sormien läpi, mutta sitä suuremmista eroista voi jo olla huolissaan.

Puskeeko se savua ilmanputsariin huohotinletkusta?

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 4.6.2006 14:30

Puskeeko se savua ilmanputsariin huohotinletkusta?


Kyllä.

1,5bar heitot pyttyjen välillä on vielä luettavissa sormien läpi


Eli puristukset olisivat kunnossa?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 4.6.2006 14:36

Jos sieltä huohotin letkusta tulee savut, niin silloin se puhaltaa painetta öljytilaan, syy voi olla esim kuluneet/väsyneet männänrenkaat. Onks autolla ajettu ilman ilmanputsaria?

Voihan se vähäsen kerätä ylimääräistä painetta sinne öljytilaan myös kuluneiden v-varrenkumien kautta (pakopuolen), mut enpä oo moiseen törmänny...

Nuo puristus paineet lienee OK, jos kerran suurempaa heittoa ei ole, mut mittasitko paineet kylmästä vai lämpimästä koneesta, ne kannattaa mitata molemmista.

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 4.6.2006 15:15

Onks autolla ajettu ilman ilmanputsaria?

Ei varsinaisesti mut käynnissä se on ollu max 5 min ilman ilmanputsaria

mittasitko paineet kylmästä vai lämpimästä koneesta, ne kannattaa mitata molemmista.

kyllä mittasin, ei mitään merkittävää eroa paineet lämpimänä kähempänä 13bar.

syy voi olla esim kuluneet/väsyneet männänrenkaat.

En usko, koska vika tuli aivan yht äkkiä

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 7.6.2006 21:08

no männänrengas saattaa katketa yhtä äkkiä, tuo vaan että puristuspaineet on ok niin ei viittaa rikkinäiseen renkaaseen, jostain syystä se kuitenkin puskee painetta öljytilaan...

ku tässä tarkemmin aattelee nii saattaahan siellä olla kansipahvikin siten rikki, että pytyn ja öljykanavan välissä on rikkouma ja se sitä kautta puskee painetta sinne öljytilaan...

et kyl se kansi on otettava irti, jotta näkee todellisen vian...

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 21.6.2006 12:46

Vihdoin sain aikaiseksi tehtyä ton kansi rempan... kun löin auton käyntiin alkoi noin viiden sekunnin kuluttua "nakutus" joka voimistuu. Onko nämä ne hydrauliset venttiilin painimet jotka raksuttaa? ne on käytetty irti v.varren tiivisteen vaihdon yhteydessä

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 21.6.2006 13:42

Luultavasti ne nostajat siellä nakuttaa.. Ite kun vaihdoin uudet nostajat niin nakutti melkein vartin ennenkuin alkoi käymään nätisti.. Uudet nostajat kannattaisi laittaa aina uimaan johonkin öljyastiaan, että ne mahdollisesti täyttyis, mutta ei se mullakaan auttanut..

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.6.2006 14:04

ja vanhat olisi myös hyvä säilyttää väärinpäin

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.6.2006 19:24

Ja käytetyt nostajat samoille paikoille takaisin.

-Samppa
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2006 0:21

ViestiKirjoittaja -Samppa » 21.6.2006 23:42

nostajat laitettiin samoille paikoille takaisin.
Säikäytti vaan että mikä tässä nyt kusi :) Kiitos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Topsuu ja 12 vierailijaa