Golf III - Takarengas lukossa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sedure
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.3.2006 19:23
Viesti:

Golf III - Takarengas lukossa

ViestiKirjoittaja sedure » 27.3.2006 19:31

Hei!

Elikkäs auto on Golf mk3 Gti 2.0 8vent, vm95 ja ongelma on että kuskinpuolen takarengas jumahti eikä liiku mihinkään.
Tällä hetkellä ei ole tarvittavia työkaluja satulan irttoittamiseen yms, joten en ole vielä aukonut mitään.
Jarrut ovat laahannet kyseiseltä puolelta jo pitkään ja tarkoitus olisi uusia kaikki palat + levyt kuun vaihteessa, mutta nyt päätti jarrut leipoa kiinni.
Eli onko kellään kokemuksia? Mistä voisi johtua että rengas on täysin lukossa? Voiko pelkkä levyjen / palojen kuluminen aiheuttaa tämän vai onko koko jarrusatula uusittava?
Kyseinen jarru pitää satunnaisesti *KRAK* äänen kun yrittää lähteä liikkeelle.

EDIT: samaan syssyyn voisi kysyä että mikä on sen haarautuvan putken nimi joka lähtee ilmansuodattimenputkesta -> pieneen laatikkoon kannen päällä ja siitä sitten jatkaa matkaansa jonnekkin blokin alapäähän? Ilmeisesti joku huohotinletku, mutta nimi pitäisi saada selville :P

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 27.3.2006 19:42

Huohotinputkihan se taitaa olla kuvauksesta päätellen, ei sillä muuta nimeä ole.

sedure
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.3.2006 19:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja sedure » 27.3.2006 19:48

Öljyä se ainakin sylkee sieltä :P

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 27.3.2006 19:54

Normaalia, ellei sitä tule litrakaupalla. Huohotinputki kestää yleensä jotain 150-300tkm ja sit sihen yleensä tulee reikä..

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 27.3.2006 19:55

Veikkaisin että on jarrupalasta kitkapinta irti...

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 27.3.2006 20:12

Voi myös olla jarrusatulan liukutappi ruostunut jumiin, jolloin toinen jarrupala laahaa. Ei tarvitse ostaa koko satulaa, saa erikseen liukutapit ja niiden kumit muistaakseni noin 30e.

sedure
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.3.2006 19:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja sedure » 27.3.2006 20:15

Öljysyöppöhän tuo Mr.Golf on ollut aina.. ainakin sen ajan mitä sen olen omistanut(~2v). Testasin niin kuukaudessa menee normiajolla öljyt ylärajalta alle alarajan. Huoh. Mistään ei vuoda yms muutakun siitä huohotinputkesta nyt jotain räkii. Venttiilinkopan tiiviste ja öljykello on vaihdettu vuosi sitten eikä auttanut asiaan mitenkään.

Toivottavasti kyse on vaan jarrupaloista/levystä, sen näkee huomenna/ylihuomenna kunhan osat saapuvat ja säätäminen alkaa. :P

sedure
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.3.2006 19:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja sedure » 27.3.2006 20:17

Tänään testailin taas liikkellelähtöä ja kyllähän tuo tuntui liikkuvan ihan normaalisti. Kunnes pistin auton parkkiin ja käkkärin päälle. Parin tunnin päästä olin lähdössä ajelemaan niin rengas taas lukossa.. Viittaisi tuohon uuteen Golf mk1-3 käkkäri artikkeliin, mutta empä tiedä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 27.3.2006 20:24

Jos siis ongelma esiintyy käkkärin käytön jälkeen, on vika todennäköisesti käsijarrun vaijerissa joka jäätyy.. Se suojakumi jos hajoaa jostain kohdin sinne pääsee kosteutta joka sit jäätyy.

Satula saa olla aika jumissa ettei koko pyörä pyörisi, mutta jäätynyt vaijeri sen saa kyllä aikaan.

Strader
-
Viestit: 20
Liittynyt: 7.1.2006 20:18

ViestiKirjoittaja Strader » 27.3.2006 20:25

No käsijarrua nyt ei kannata käyttää muutenkaan talvella. Jäätyy aika herkästi kiinni, tosin enpä tiedä nyt kun alkaa oleen jo plussakelejä.

sedure
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.3.2006 19:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja sedure » 27.3.2006 20:34

Ok. Jarruista on ainakin kuulunut laahausta jo pitemmän aikaa että palat nyt ainakin ovat loppu. Täytyypi tarkistaa käkkärinvaijeri siinä samalla, siitähän se selviää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2006 20:35

Ehjä käsijarru toimii myös talvella. Ja käsijarrua kannattaa käyttää sen takia että se pysyy käyttökunnossa.

Voipi olla myös vaijeri ruosteessa jonka takia ei vapauta jarrua.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 27.3.2006 20:44

Nimen omaan, käsijarru ei toimi talvella jos sitä EI käytä jatkuvasti (välillä myös ajon aikana..=)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 27.3.2006 21:03

Juuri näin, itse käytän käsijarrua joka parkkeerauksessa ja uskon sen auttavan pitämään käsijarrun kunnossa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.3.2006 21:26

Kuten myös, ikinä ei ole jäätynyt. Tuo öljyn kulutus voi johtua esimerkiksi väljehtyneistä venttiilinvarren kumeista, ei niin harvinaista 8v-koneissa.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 28.3.2006 16:30

Itellä kans jäätyy apukuskin puoleinen vaijeri:) On aika vittumainen esim kun käy autoa pesettämässä ja auto käynnissä ja pakko laittaa käsijarrua kun nouset autosta laittamaan sitä korttia/polettia koneeseen:) En tiedä jäätyiskö mulla vaijeri jos käyttäisin käsijarrua enemmän..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.3.2006 16:40

Kun vaihtaa vaijerin kuorineen ehjään ja voitelee huolella ennen asennusta niin ei jäädy.

Käyttäminen ei varsinaisesti jäätymiseen vaikuta.

Paitsi sitten kun käyttää niin ahkeraan että kitka höyrystää veden pois ja kuivattaa vaijerin :)

Mutta jäätyminen ei siis oo aina syy jos jarru jää päälle. Ruoste tekee samaa vanhoissa osissa.

sedure
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.3.2006 19:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja sedure » 30.3.2006 20:11

Noniin, tänään tuli golffia säädettyä vihdoin ja löytyihän se vika.

Elikkäs oli toinen jarrupala lähtenyt irti ja jäänyt jarrulevyn väliin kanittamaan.
Oli näköjään saanut aikaan myös sen, että jarrusatulan toinen pultti oli mennyt kieroon eikä meinaa lähteä irti :P

Noh, pitääpi huomenna käydä hakeen samantien muutama pultti niin säätäminen jatkuu huomenna, JOS saadaan vanha pultti ensin pois. Ei taida olla kovin hienoa jos se pultti katkeaa jarrusatulan sisälle, lol.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa