Golf IV ja alustanvaihto. Vinkkejä kaivataan..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Putte2
-
Viestit: 103
Liittynyt: 29.12.2004 16:27

Golf IV ja alustanvaihto. Vinkkejä kaivataan..

ViestiKirjoittaja Putte2 » 24.3.2006 8:49

Olis tarkotus ens viikolla vaihtaa itse alustasarja nelosgolffin. Paikka on hyvä ja työvälineet, joten niistä ei huolta. Mitä kannattais otta huomioon vaihdettaessa. Sarja ei ole säädettävä. Eli kulmien säätö on ilmeisesti ainut säädettävä asia tässä??
Takakontin verhoilujen purkuun kaipaisin neuvoa, jotta pääsen noihin tolppien yläpäihin kiinni. Mistä aloittaa?
Viimeksi muokannut Putte2, 24.3.2006 9:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 24.3.2006 8:53

Ei takakontista tartte mitään purkaa... kaks pulttia sieltä pyöränkotelosta irti niin se on irti. Ja alhaalta tietysti yks pultti. Sitä ei helpommaks voi enään tehdäkkään.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 24.3.2006 10:22

joo tosiaan takaa ei tarvi kun 3 pulttia ottaa pois ja iskari on kädessä! mutta jos pelkät jouset vaihdat taakse niin sitten riittää että otat alhaalta sen 1 pultin pois ja jos sulla on kaveri apuna niin pyydät sen seisoon siihen jarrulevyn keskellä olevan ulokkeen päälle niin saat sen verran akselia laskemaan että voit kädellä ottaa jousen pois,ja kokoaminen päin vastoin.

etupäähän kun vaihtaa niin joutuu antamaan hieman lekaa sinne missä iskari on siellä alhaalla kolossaan,ja kannattaa laittaa jotain "dödöä" sinne niin tulee helpommin pois. koiranluu kannattaa irroittaa sieltä alhaalta jolloin se tipahtaa hieman alaspäin,

apukuskin puolella tuleekin hieman tiukempaa kun akseli rupee ottaan sinne runkoon kiinni mutta aikas helposti se sieltä ulos tulee!

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 24.3.2006 12:07

Niin ja muista nostaa koko perä tai koko keula kerralla ilmaan, eli vasen ja oikea puoli.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 24.3.2006 12:40

Onko tässä nelikossa jotain ihmeellistä alustan vaihdon kanssa etuvetoiseen verrattuna?

Etuvetoiseen oonki muutaman kerran vaihtanu alustan ja nyt pitäis viikonloppuna ottaa tästä auki...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 24.3.2006 13:06

Mä vaihdoin kuukausi sitten takaiskarit ja nostin auton omalla tunkilla puolen kerrallaan vaan ylös. Etupäänkin vaihdoin aikoinaan puoli kerrallaan tunkaten

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 24.3.2006 14:20

Niin ja muista nostaa koko perä tai koko keula kerralla ilmaan, eli vasen ja oikea puoli.


Miksi näin?

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 24.3.2006 16:19

Koko taka-akseli tulee "vapaaksi" helpompi ottaa vanhat pois. Takaisin laitossa esim pikku pullo tunkilla nostaen on hyvä laittaa iskarien alapultit paikoileen. vw wortexista löytyy kyllä helposti ohjeet.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 24.3.2006 16:42

^ juuri noin

Ja etupään vakaajatangon kanssakin on helpompi toimia, jos keula on kokonaan ilmassa. Mutta voihan kaikki tehdä vaikeamminkin.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 24.3.2006 17:06

okei, enpä oo moista tullut ajatelleeksikaan. Aina oppii. :)

alpo
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.12.2004 19:04

ViestiKirjoittaja alpo » 24.3.2006 18:23

Tuota mistäköhän kohdasta autoa ootte nostanu, joko etu- tai takapään kokonaan ilmaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2006 18:29

Miten olis nurkka kerrallaan ylös alkuperäisestä nostokohdasta ja alustapukki alle?

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 24.3.2006 21:19

Haittaako jos nostaa apurungosta koko keulan kerralla? Meneekö aurauskulmat tms. kuralle?

Siitähän se katsastussetäkin nostaa, tosin reunoilta, ei keskeltä...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2006 5:31

Itte nostin EHKÄ? puolivahingossa apurungosta keskeltä ja arvaas miten kävi? Linttaanhan se meni kunnolla. Pyörän suuntauksia en ole sen jälkeen käyny mittauttamassa, mutta vaihtoon se menee kuitenkin!
Jotenkin tuntuu ohjaus erillaiselta?

Eli nosta vain sen apurungon reunoilta!!!

Putte2
-
Viestit: 103
Liittynyt: 29.12.2004 16:27

ViestiKirjoittaja Putte2 » 25.3.2006 9:47

Kannattaiskohan samalla vaihtaa jotain muitakin kuluvia osia, kun kerran alkaa purkamaan? Mitä mieltä ootte noista powerflex puslista? Joku puhu et tulee hel..tin kova ajaa. Sitten on noi iskunvaimentimien suojakumit, jotka pitäs ottaa vanhoista iskareista, koska uudessa sarjassa ei niitä näyttänyt olevan mukana.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 25.3.2006 9:57

Jos ne puslat ei oo huonossa kunnossa niin eipä niitä välttämättä kannata käydä suotta vaihtelemaan. Toki jos haluaa jämäkkyyttä niin sitten. Muistaa vaan löysätä ne puslat ja kiristää ne sitten uudelleen siinä kohtaa mihin alusta asettuu(laskettuna) niin ei tarvii hetikohta olla puslakaupassa.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 25.3.2006 10:03

Ite vaihdoin pari viikkoo sitten KW variante1, H&R.n vakaajasarjan (vakaajatanko taakse 22mm ja eteen 26mm), Powerfleksit taka-akselille ja etutukivarsiin ja uudet alapallonivelet. Lisäksi renkaina on 235/35/19. Autosta tuli todella hyvä ajettava ja tarkka ohjattava. Kyllähän alustakin muuttu kovempaan suuntaan mutta ei mielestäni liikaa. Nuo puslat ei kyllä alustan kovuuteen suoranaisesti vaikuta vaan esim. jarruttaessa auto on paljon vakaampi eikä lähde vetelemään kun tukivarsi ei elä niin paljon autossa. Powerfleksit menivät helposti paikalleen.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 25.3.2006 10:15

mitä jouduit maksamaan vakaajasarjasta?

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 25.3.2006 11:56

se nyt oli jotain 400 egee. Ne tangot on aika miehekkään kokoset.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2006 12:16

Muistaa vaan löysätä ne puslat ja kiristää ne sitten uudelleen siinä kohtaa mihin alusta asettuu(laskettuna) niin ei tarvii hetikohta olla puslakaupassa.
Ei uretaanipuslat hajoa alas laskettaessa. Pinta on sen verran liukas että hakee uuden paikkansa heti.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2006 13:01

Ei ne Powerflexit ole mitkään kivi kovat...´Suosittelen ainakin itse...Koko sarja vaihdettu alle mitä Powerflexiltä sai+moottori..:) Alustana KW Var2 Inox.

Putte2
-
Viestit: 103
Liittynyt: 29.12.2004 16:27

ViestiKirjoittaja Putte2 » 26.3.2006 11:24

Meneekö orkkis iskareiden suojakumit uusiin (mikäli ehjät). Miten yleensä, onko alustasarjoihin omat suojakumit?

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 26.3.2006 11:36

Suojakumit käy vanhoista. Kannattaaa samalla vaivalla vaihtaa kääntölaakeritkin, makso alle 10 egee kappale.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 26.3.2006 16:23

Quote:
Muistaa vaan löysätä ne puslat ja kiristää ne sitten uudelleen siinä kohtaa mihin alusta asettuu(laskettuna) niin ei tarvii hetikohta olla puslakaupassa.
Ei uretaanipuslat hajoa alas laskettaessa. Pinta on sen verran liukas että hakee uuden paikkansa heti.

Joo, tarkoitinkin tuossa kyllä vakiopuslia eli ne kannattaa ja pitäis muistaa käyttää löysällä jokatapauksessa jos alustaa madaltaa.

Putte2
-
Viestit: 103
Liittynyt: 29.12.2004 16:27

ViestiKirjoittaja Putte2 » 2.4.2006 12:03

Nyt on alusta paikallaan. Ei mitään ongelmia asennuksen kanssa. Rahalle tuli vastinetta mielestäni hyvin. Ei liian matala eikä liian kova, joita juuri halusinkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa