airbag valo
Valvoja: ffp jäsenet
airbag valo
Eli kysymys kuuluu että pitääkö vr6:sessa airbag valo palaa kun laittaa virrat päälle?
Viimeksi muokannut Arska, 3.1.2007 17:18. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei bägeissä mitään 10-vuoden huoltoa ole. Joku on joskus sanonut että 10 vuotta olisi sellainen raja että pitäisi tarkistuttaa bägit.. Mutta mitä niistä tarkistaisit? Ulkoisen kunnon ja mahd. vikamuistin.
Eli jos bägissä on vekki ym. ulkoinen vika → vaihtoon. Tai jos vikamuistista löytyy joku toimintaan vaikuttava vika → vaihtoon. Eli ulkoiset viat huomaa varmasti jokainen itse, ja jos bägin valo jää palamaan itsediagnoosin ~ 5sek. jälkeen, on järjestelmässä jotain vikaa.
Vika voi olla satunnainen, tai ns. pysyvä.. Satunnaisen vian voi kuitata, ja toivoa ettei se tule uudestaan, mutta pysyvään vikaan ei auta kuin vikakohteen vaihto..
Eli h@b@/HT-Tune: mene johonkin merkkihuoltoon luetuttamaan autosi vikamuisti niin tiedät.. Ja jos on tulossa kallis remontti, niin tee kuten Tuomas tuossa ylempänä kertoikin:
Eli jos bägissä on vekki ym. ulkoinen vika → vaihtoon. Tai jos vikamuistista löytyy joku toimintaan vaikuttava vika → vaihtoon. Eli ulkoiset viat huomaa varmasti jokainen itse, ja jos bägin valo jää palamaan itsediagnoosin ~ 5sek. jälkeen, on järjestelmässä jotain vikaa.
Vika voi olla satunnainen, tai ns. pysyvä.. Satunnaisen vian voi kuitata, ja toivoa ettei se tule uudestaan, mutta pysyvään vikaan ei auta kuin vikakohteen vaihto..
Eli h@b@/HT-Tune: mene johonkin merkkihuoltoon luetuttamaan autosi vikamuisti niin tiedät.. Ja jos on tulossa kallis remontti, niin tee kuten Tuomas tuossa ylempänä kertoikin:
Jos autoa on saanut uutena myös ilman airbagia, auton voi muutoskatsastaa bagittomaksi. Golf mk3 on juuri sellainen auto. Toisin sanoen räjähteet pois ja muutoskatsastus niin asia on selvä.
Airbag sisältää pyrotekniikkaa eli ruutipohjaisen kaasuntuottajan. Ruutiin muuttuu vanhetessaan ja sen toiminta muuttuu arvaamattomaksi. Ei voida siis taata, että airbag laukeaa kolarissa.
Toisaalta ruutiin liittyy vielä sellainen ikävä tekijä, että se voi myös herkistyä. En ole kyllä kuullut vielä itsestään lauenneesta airbagistä, jossa syy olisi ollut laitteen korkea ikä.
Toisaalta ruutiin liittyy vielä sellainen ikävä tekijä, että se voi myös herkistyä. En ole kyllä kuullut vielä itsestään lauenneesta airbagistä, jossa syy olisi ollut laitteen korkea ikä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
ylioppilastutkinto lautakunta kirjoitti:Autojen turvavarusteena käytettävien ilmatyynyjen toiminta perustuu reaktioon, jossa kiinteä natriumatsidi (NaN3) törmäyksen sattuessa hajoaa räjähtäen metalliseksi natriumiksi ja typpikaasuksi.
Tommoinen alustus on tainnut olla vuonna 97 ylioppilaskokeessa. Tuo reaktion laukaiseva ainesosa olisi ilmeisesti Kaliumnitraatti ainakin HowStuffWorksin mukaan http://auto.howstuffworks.com/question130.htm. Eli ei siellä ruutia taida olla.
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Valon pitää palaa pari sekuntia niin se on ok!
Jos valo vilkkuu jonki aikaa niin matkustajan airbag on kytketty pois.
Katsastusmies tarkistaa että palaako valo kun laittaa virrat päälle eli ei kannata
ottaa lamppua pois.Testerillä kuitata vika pois jos valo palaa jatkuvasti luonnollisesti bägit kunnos.
Jos valo vilkkuu jonki aikaa niin matkustajan airbag on kytketty pois.
Katsastusmies tarkistaa että palaako valo kun laittaa virrat päälle eli ei kannata
ottaa lamppua pois.Testerillä kuitata vika pois jos valo palaa jatkuvasti luonnollisesti bägit kunnos.
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
Ha haa! Tutta juttua. Eli todennäköisesti vika on vaan joku löysä liitos tai hapettuma tai johto rikki tms "hetkellinen vika", jonka edellinen omistaja on "korjannut" lampun "sammuttamalla" (lue: rikkomalla tms) ja taas on menty vuosia huolettomasti tai saatu auto myytyä tietämättömälle (ostajan pitäis kait opetella ohjekirja ensin ulkoa että osais kaikki merkkivalot ja tingeltangelit tarkistaa?).
Kannattaa ne vikakoodit lukea ihan ensitöikseen ja siitä sitten päätellä mistä lähtee vikaa etsimään. Huom. jos autossa on bägien lisänä esim. turvavyön kiristimet niin nekin kuuluu samaan järjestelmään.
Kannattaa ne vikakoodit lukea ihan ensitöikseen ja siitä sitten päätellä mistä lähtee vikaa etsimään. Huom. jos autossa on bägien lisänä esim. turvavyön kiristimet niin nekin kuuluu samaan järjestelmään.
Viimeksi muokannut JyriN, 29.3.2006 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä ajattelin kans jotaki tollasta vikaa että joku ei yhdistä tms.. Ostin auton liikkeestä ja vanha omistaja oli vetäny koko johdon liittimestä irti että ei valo palaisi:) Ei mua muuten haittaa,mutta katsastusta varten pitäis olla kunnossa:) Voikohan noita vikakoodeja lukea jossakin muussa autokorjaamolla kun merkkiliikkeessä? Ei vaan kiinnosta mennä merkkiliikkeeseen vaikka se luetuttaminen tuskin kallista on:)
Vikakoodit voi lukea kaikkialla mistä vaan sopivat diagnostiikka-vehkeet löytyy (huom. auton malli ja ikä -> diagnostiikkaliitin vaihtelee). Monilla pikkupajoillakin noita laitteita nykyään on, ja autosähköliikkeillä jne, ja tietnkin tuo onnistuu myös sillä vag-comilla, ni ei tarvii mennä mihinkään pajaan eikä liikkeeseen! Joskus ovat merkkilliikkeissäkin lukeneet niitä vikakoodeja ilmaiseksi, toisinaan siitä joutuu 10-15 euroa kärsimään (nyrkkipajassakin).
Tietääkö joku missä toi laukaisin sensori on? Onko se edes kabiinissa? Ite luulen että se on se "osa" joka tunnistaa törmäyksen josta bägi laukeaa. Jos joku tietäis niin vois alkaa kattelemaan että mikä sitä vaivaa.
Viimeksi muokannut Arska, 6.6.2006 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kolmosgolfissa ei käsittääkseni ole muualla niitä kiihtyvyysantureita kuin siellä ohjainlaitteen sisällä. Niistä taas ei ota erkkikään selvää... joskus sellainen ollaan purettu, ja siellä on muistaakseni jotku sellaset liikkuvat kuulat tjms, joka tarpeeksi kovaa iskeytyessään sitten luo kontaktin ja laukaisee bagin.
Muistelisin kyllä että sama anturi laukaisee molemmat bagit (eli molemmat etubagit laukeaa aina samaan aikaan), eli ennemmin epäilen jotain muuta vikaa kuin itse anturia. Voin toki olla väärässäkin.
Se ohjainlaite on siellä auton ohjaamossa, keskitunnelin päällä ihan tuliseinän vieressä.
Muistelisin kyllä että sama anturi laukaisee molemmat bagit (eli molemmat etubagit laukeaa aina samaan aikaan), eli ennemmin epäilen jotain muuta vikaa kuin itse anturia. Voin toki olla väärässäkin.
Se ohjainlaite on siellä auton ohjaamossa, keskitunnelin päällä ihan tuliseinän vieressä.
Vika löytyi vihdoinkin ja maksoi 0€ :) Eli aloin purkaamaan kojelautaa apukuskinpuolelta niin että bägi näkyi ja painelin sen liittimiä paremmin kiinni ja yllätys yllätys virrat päälle--->valo syttyy ja sammuu noin 3sekunnin päästä:) Eli liitos vika oli kyseessä. Jäin vaan ihmettelemään että kumma kun ei tarvinnu vikakoodeja lukea että olisi nollaantunut,mutta hyvä tietenkin näin:)
mulla on 95 gti golffissa semmonen juttu että bagin valo ei vilahtanut kun laittoi virrat päälle, no tutkin niin poltin oli rikki, vaihdoin uuden ja nyt se syttyy, palaa vähän aikaa ja sammuu sitten, mutta syttyy hetken päästä uudelleen, voiko tälläsessa olla tosta häiriövalon kuittaamisesta kyse niinkun joku mainitsi? Vai mitä muuta siinä voisi olla?
ja onko tuo häiriövalojen kuittaaminen vain uudemmissa malleissa?
ja onko tuo häiriövalojen kuittaaminen vain uudemmissa malleissa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
taitaa olla kallis auto, kuulemma näytti koneella katottuna että molemmat bagit rikki..pahimmassa tapauksessa menee se 800e + työt kuulemma.
taitaa olla mun ensimmäinen ja viiminen tuontiauto, muuta ole kun vikaa. Auton hakijalle tuli ilmeisesti kiire löytää joku auto ja otti vaan jonkun, kori on kyllä hyvässä kunnossa, mutta tekniikka kusee pahasti..tänään käytin nokkahihnan vaihdossa niin ne siellä huomas että ilmanputsarin suodatin oli puhki ja ihan paskanen --> tulpat vaihtoon koska ne oli ihan nokiset. Eipä tullu aiemmin katottua, tosin eipä se ole ajossa minulla ollutkaan vielä.
mitäs kaikkea tuosta puhdistimesta voi muuten seurata?
imenyt suoraan kaiken paskan sisään
taitaa olla mun ensimmäinen ja viiminen tuontiauto, muuta ole kun vikaa. Auton hakijalle tuli ilmeisesti kiire löytää joku auto ja otti vaan jonkun, kori on kyllä hyvässä kunnossa, mutta tekniikka kusee pahasti..tänään käytin nokkahihnan vaihdossa niin ne siellä huomas että ilmanputsarin suodatin oli puhki ja ihan paskanen --> tulpat vaihtoon koska ne oli ihan nokiset. Eipä tullu aiemmin katottua, tosin eipä se ole ajossa minulla ollutkaan vielä.
mitäs kaikkea tuosta puhdistimesta voi muuten seurata?
imenyt suoraan kaiken paskan sisään
Hmm.. Nyt ilmeni että ei se vika ollutkaan missään liittimissä:) Tänään laitoin radion päälle autos ku olin pihalla ja se oli päällä jotain pari tuntia. No ajattelin että kokeillaanpa nyt että jääkö valo palamaan kun laittaa virrat päälle. No tottakai se jäi päälle. No hetken siinä taas mietin että mitä helvettiä taas.. Silloin ku räppäsin niitä airbagin liittimiä niin mulla oli akku lataukses,eli laitoin myös nyt. Kävin sitte aina välillä koittamas että vieläkö jää valo palamaan. No valo jäi palamaan ja akku oli ollut latauksessa noin puoli tuntia. Sitte otin laturin irti ja laitoin auton käyntiin ja annoin käydä noin 2 minuuttia,jonka jälkeen sammutin ja kokeilin laittaa virrat päälle ja avot taas toimii niinku pitääkin. Eli mikä tos jutus ku ei tarvinnu vikakoodeja taas lukea jos siinä olis ollu se alhainen jännite,josta se joillakin on jättänyt ton valon palamaan.. En keksiny muuta syytä ku että mun akku on 55 ampeerinen,onko se liian pieni VR6:seen? Minkälaisia akkuja teillä muilla on? Niin ja se akku on alle vuoden vanha.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hmm... Voiskohan tuossa akkuun liittyvässä oireilussa olla kyse bägien omien akkujen "loppumisesta"? Eli airbägeillä pitäis olla oma akku (akut), joiden varassa bägit toimivat vielä ~vartin vaikka auton oma akku olisi pelistä pois. Nyt kun ilmeisesti "usein" tyhjennät/irrotat sitä auton akkua niin voisi olettaa bägien akkujen tyhjentyneen myös aika usein, ehkä niillä alkaa olla tunnit täynnä ja siitä johtuen sitten tuo valo ilmoittaa viasta... Tää on ihan tällästä omaa pähkäilyä...
P.s. Kannattaa silti muistaa tuo bägien laukeamismahdollisuus vielä jonkun aikaa akun irrottamisen jälkeen, ennenkuin menee räpelöimään niitä liittimiä tms...
P.s. Kannattaa silti muistaa tuo bägien laukeamismahdollisuus vielä jonkun aikaa akun irrottamisen jälkeen, ennenkuin menee räpelöimään niitä liittimiä tms...
Siis ei se akku menny eilen edes tyhjäksi vaan lähti hyvin käyntiinkin. Tänään aamulla taas sama homma eli auto käyntiin,valo jäi palamaan. Sitte sammutin auton ja uudestaan käyntiin ja valo sammui:( Taidan kokeilla ladata akun nyt ihan täyteen ja jos se sitte toimii niin sitte vika on auton akussa:)
En sitte tiedä taas.. Latasin akkua noin puolituntia ja akunkengät irti,mutta kyllä se valo jää palamaan taas.. Seuraavan kerran ku saan ton niin että se ei enää pala niin en kuuntele enää musiikkia niin että auto ei ole käynnissä.. Niin voiko toi akun ampeeritunti luku vaikuttaa tohon? Olis kiva tietää että minkä kokoisia akkuja muilla on VR6:sissa..
Omassa -96 TD ventossa alkoi ensin öljyvalo vilkkumaan tasaisesti parin sekunni välein, sitten alkoi airbag ja abs valo temppuilemaan, seuraavaksi alkoi kierrosten seilailu yms sähköhäikkä.
Vika oli laturin kyljestä lähtevässä liittimessä (2 johtoa), josta toinen johto oli murtunut ja sen takia ei akku saanut täytettä. Äkikseltään katsottuna liitintä ei saa ehjänä purettua (?), mutta vika "korjaantui" kun käänsin johdot uuteen asentoon ja nippusiteellä kiinni, ettei pääse heilumaan.. hyvin on mennyt puolisen vuotta ilman häikkää.
Liikkeestä ostetulla autolla on lain takaama 6kk virhevastuu (joissain tapauksissa pidempikin) vaikka autolle ei olisi annettu minkäänlaista takuuta.
Asiasta tarkempi selonteko kuluttajaviraston sivuilta. Sivuolta löytyy myös PDF dokumentti minkä voi printata pihalle. Ja tuo virhevastuuhan pätee pitkälti kaikkeen kaupasta ostettuun, yksityiseltä ostettu tavara onkin sitten jo ihan eri juttu.
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6476&lmf=6541&id=6541&mode=readdoc
Vika oli laturin kyljestä lähtevässä liittimessä (2 johtoa), josta toinen johto oli murtunut ja sen takia ei akku saanut täytettä. Äkikseltään katsottuna liitintä ei saa ehjänä purettua (?), mutta vika "korjaantui" kun käänsin johdot uuteen asentoon ja nippusiteellä kiinni, ettei pääse heilumaan.. hyvin on mennyt puolisen vuotta ilman häikkää.
Arska: Ostin auton liikkeestä ja vanha omistaja oli vetäny koko johdon liittimestä irti että ei valo palaisi:)
Liikkeestä ostetulla autolla on lain takaama 6kk virhevastuu (joissain tapauksissa pidempikin) vaikka autolle ei olisi annettu minkäänlaista takuuta.
Asiasta tarkempi selonteko kuluttajaviraston sivuilta. Sivuolta löytyy myös PDF dokumentti minkä voi printata pihalle. Ja tuo virhevastuuhan pätee pitkälti kaikkeen kaupasta ostettuun, yksityiseltä ostettu tavara onkin sitten jo ihan eri juttu.
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6476&lmf=6541&id=6541&mode=readdoc
^ Kaveri osti muistaakseni -90 vuotisen jeep cherokeen autoliikkeestä. Parin-kolmen kuukauden jälkeen tuli katsastusreissu eteen.. noh tarkastelussa huomasi, että peltiä puuttuu ja paljon. Edellinen omistaja oli paikannut jesse-teipillä ja muovipussilla reijät... Ei muuta kun autoliikkeeseen avautumaan. Aluksi kyseltiin "annettiinko autolle takuu", no ei annettu. Lopulta kun selviteltiin asioita, niin liikkeen edustaja tarjosti (joutui tarjota) kaupan purkua, vaihtoautoa tai korvausta vaurioista. Raha kelpasi, joten hitsattiin itse paikat kuntoon ja kyllä se siihen rahaan kannattikin.
Tässä yksi kohta mikä mainitaan nimenomaan käytetyn tavaran kaupasta:
Ostajan on näytettävä virheenolemassaolo eli se, että tavara poikkeaa sovitusta tai siitä, mitä ostajalla on ollut perusteltua aihetta edellyttää. Jos tavara osoitetaan virheelliseksi ja virhe on ilmennyt kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, ostajan ei tarvitse osoittaa sitä, että tavara oli virheellinen jo luovutusajankohtana.
Jos lueskelet tuon PDF dokumentin, niin sielä on mainita myös käytetyn tavaran kaupasta ja itse sen ymmärsin, että myyjä vastaa, oli ikä mikä tahansa.
Vähän menee topicin sivusta, voisi tälle vaikka uuden topicin keksiä.. juttuja asiasta varmaan piisaa monella.
Tässä yksi kohta mikä mainitaan nimenomaan käytetyn tavaran kaupasta:
Ostajan on näytettävä virheenolemassaolo eli se, että tavara poikkeaa sovitusta tai siitä, mitä ostajalla on ollut perusteltua aihetta edellyttää. Jos tavara osoitetaan virheelliseksi ja virhe on ilmennyt kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, ostajan ei tarvitse osoittaa sitä, että tavara oli virheellinen jo luovutusajankohtana.
Jos lueskelet tuon PDF dokumentin, niin sielä on mainita myös käytetyn tavaran kaupasta ja itse sen ymmärsin, että myyjä vastaa, oli ikä mikä tahansa.
Vähän menee topicin sivusta, voisi tälle vaikka uuden topicin keksiä.. juttuja asiasta varmaan piisaa monella.
Eli taas valo kummittelee,mutta nyt on vag-com.. Mitä tämä vikakoodi tarkottaa ja miten korjata?
Control Module Part Number: 1H0 959 656
Component and/or Version: AIRBAG IS 55 V00
Software Coding:
Work Shop Code:
1 Fault Found:
00589 - Airbag Igniter 1: Passenger Side (N131)
32-00 - Resistance too High
Control Module Part Number: 1H0 959 656
Component and/or Version: AIRBAG IS 55 V00
Software Coding:
Work Shop Code:
1 Fault Found:
00589 - Airbag Igniter 1: Passenger Side (N131)
32-00 - Resistance too High
Täältä löytyy seuraavanlainen Airbag-vika: Audi 80 1,9tdissä palaa airbag valo aina käynnistyksen jälkeen noin 3 minuuttia. Sammuu sitten aikanaan. Airbag vikakoodeja löytyi:
-00532 Supply voltage B+ 07-10 Signal to Low Intermittent
-01025 Trigger for Onboard Diagnostic Lamp Open or Short to Ground Intermittent.
Ehdotuksia mistä lähteä vikaa paikallistamaan?
-00532 Supply voltage B+ 07-10 Signal to Low Intermittent
-01025 Trigger for Onboard Diagnostic Lamp Open or Short to Ground Intermittent.
Ehdotuksia mistä lähteä vikaa paikallistamaan?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa