Golf II alapallonivelen kiinnityspultit

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ande2
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.9.2005 11:01

Golf II alapallonivelen kiinnityspultit

ViestiKirjoittaja ande2 » 5.1.2006 10:05

Muistaako joku minkä kokoset ne kolme kiinnityspulttia ovat? Muistaakseni 8mm mutta pituus? Pitäisi etukäteen varata uusia pultteja kun nivelet menee vaihtoon jos sattuis katkeamaan..

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 5.1.2006 10:54

-uudet tulee siinä paketissa mukana...

ande2
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.9.2005 11:01

ViestiKirjoittaja ande2 » 5.1.2006 13:10

Ei tullut...

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 5.1.2006 13:15

Ite kun viime vuonna ostin uuden (ad varao:sta) niin tuli kyllä pultit mukana ja vanhat olikin jo niin huonot ettei niitä ois voinu enää käyttää..

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 5.1.2006 13:16

M8x26

ande2
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.9.2005 11:01

ViestiKirjoittaja ande2 » 5.1.2006 15:18

Kiitos. Näissä motonetin tavaroissa ei ollut pultit mukana.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2006 10:50

Ostin Motonetistä TRW:n nivelet ja mulla tuli ruuvit mukana. Kysy jos ne puuttuu sulta.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 6.1.2006 12:47

Riippuu nivelen merkistä. Joissakin tulee ja joissakin ei. Parempi minusta pistää ne vanhat kuin uudet normipultit. Eikös ne alkuperäiset ole jotakin korkeampaa lujuus luokkaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2006 12:58

No ostaa lujemmat pultit. Ja ne ruosteiset vanhat pultit tuskin on niin kestäviä kun uudet peruspultitkaan.

Omasta katkes neljä kuudesta kun irrotin nivelet...

ande2
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.9.2005 11:01

ViestiKirjoittaja ande2 » 7.1.2006 12:45

No niin tuli vaihdettua etulevyt ja nivelet. Kaikki pultit ja ruuvit aukes kuin unelma. Kerrankin näin päin...
Nyt sitten vaan ohjaukulmien säätöön. Velottaakohan esim vianor vähän enemmän kun on kyse vanhemmasta autosta?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 7.1.2006 13:00

Oliks sulla kulmat pielessä ennen noiden nivelien vaihtoo? Eli vetikö johonkin päin/kuluko rengas epätasasesti? Voihan olla että kulmat saa säädettyä sillä pikku säätövaralla joka siinä alapallossa on.. Tai siis siinä alapallonivelen ja alatukivarren kiin.kohdassa on.. Ja ne pultithan sulla on nyt uudet.. Sit jää vaan auraus säädettäväks.. Otat autoo sen verran ylös että saat ruiskittua rost off:ia kaikkiin pulttiliitoksiin, ja voihan vaikka raidetangonpäätä herkistellä valmiiks, kunhan muistaa kiristää takas;) Jos oot kerran viemässä säädettäväks ni ei haittaa vaik ite ronkkiski niit säätöpaikkoja, on sitte herkemmässä.. En usko että ne velottaa enemmän, varsinkin jos ite herkistelet.. Omakohtasia kokemuksia ei kyl oo, ite ku säätelen omat kulmani;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2006 23:03

Kulmaa ei säädetä alapallonivelen etäisyydellä koska se pitää olla oikea vetonivelen liikevaran takia.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.1.2006 23:49

Tuo säätövara on kyllä Golfin alapalloissa niin pieni, ettei se suuremmin vaikuta mihinkään. Tokihan pyörän kulmat hieman muuttuvat, mutta uskoisin vetarin liikevarojen riittävän molemmissa ääripäissä. Eihän se pallo liiku kuin muutaman millin.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 8.1.2006 0:03

Voisin kuvitella, että se pallonivelen ja tukivarren välinen säätö saattaisi vaikuttaa camber-kulmaan. Itse vaihdoin Toptran-merkkiset pallonivelet (ei tullut pultteja ja alkuperäiset irtosi helposti) ja raidetangot ihan huvin vuoksi kesällä. Aurauskulman säädin rullamitalla kohdalleen. Myöhemmin takapuslien vaihdon yhteydessä teetin sitten nelipyöräsuuntauksen. Yllätys oli se, että mitään kulmia ei tarvinnut säätää. Ilmeisesti toleranssit ovat nykyään sen verran pienet, että jos laittaa osat edes suurinpiirtein kohdalleen, niin pyöränkulmat ovat keskimäärin kunnossa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 8.1.2006 13:34

Juu alapallon kiinnityksessä ei ole paljoa liikevaraa, mutta irroittakaapa iskari. On camperin säätöä vissin 2cm. :D

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 8.1.2006 14:49

Säätövara alapallossa vaikuttaa melkoisen rajusti auraukseen. Liikkuuhan se kuitenkin noin 5mm ja vaikuttaa näin öpaut 10mm auraukseen. PALJON.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 8.1.2006 19:40

Vaikka alapallon säätövara onkin pieni, on siinä kuitenkin pikkasen.. Eli jos aivan poskelleen laittaa uuden, menee sekä auraus että camber poskelleen.. Camber säädetään jousijalan alapäästä, ja auraus raidetangon päästä, kys. järjestyksessä, mutta niinkuin ande2:lle sanoin, jos kulmissa ei ole ollut ennen mitään vikaa, ja camberia tarvitse pallon vaihdon jälkeen säätää, niin pyytää vaikka että säätävät sen pallon ekaks paikoilleen, saattaa korjautua jo sillä.. En siis tarkoita että jos camber on monta minuuttia poskellaan, niin sitä alettaisiin alapallosta säätämään..

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

g2 alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja Woo » 31.5.2006 13:15

tätä topicia lainaan...

Mitenkäs se alapallonivelten "oikea" paikka säädetään? Ilmeisesti vetoaisan liikkumisvaran takia se säätö? Mistä kohtaa mittaillaan jne?

Ei muuten muttakun alatukivarret on puhallettu ja maalattu, ja nyt kasaamisvaiheessa katselin jostain ohjetta niin "laita uusi pallonivel tarkkaan samaan paikkaan kuin entinen.." ... vanhasta paikasta hävisi viimeinenkin tieto hiekkapuhallusvaiheessa...

Että arpomalla säädön keskivaiheille vai? :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.5.2006 13:16

Puoleen väliin muistaakseni mun korjausmanuaali käski laittamaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa