Vaihteisto- ja moottoriöljyt

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Alexi
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.6.2005 14:32

Vaihteisto- ja moottoriöljyt

ViestiKirjoittaja Alexi » 2.12.2005 2:59

Tarvitsisin pikaisia vinkkejä ja kokemuksia vaihteisto- ja moottoriöljyistä. Laatikko on toiminut kesällä ja tänä syksynä vielä muutaman asteen pakkasella moitteetta, mutta viime talvena varsinkin kylmänä 1. ja 2. vaihteet olivat tahmeita ja jäykkiä. Olen viemässä autoa stockmannille huoltoon ja harkitsen vaihteistoöljyjen vaihtoa. Searchillä en tietoa onnistunut juurikaan löytämään tähän ongelmaan. Joillakin kun alkuperäisöljyt oli vaihdettu, laatikon toiminnassa oli ilmennyt ongelmia. Mitäköhän vaihteistoöljyä lastutettuun IV Golf Gti kannattaisi laittaa? Joko vaihdatan öljyä jota stokkalla on tarjolla tai sitten vien itse haluamani öljyt. Auto on 115tkm ajettu ja Saksan tuonti, joten hajuakaan ei ole mitä laatikossa on nyt. Kuinka paljon öljyä tarvitaan? Millaisella vaihtovälillä vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa? Käytetäänköhän Saksassa luokitukseltaan samanlaisia vaihteisto- ja moottoriöljyjä kuin Suomessa.

Mitä moottoriöljyä lastutetussa 1.8t:ssä kannattaa käyttää? Viime huollossa (stockmannauto) pyysin parempaa öljyä(en muista mistä öljystä oli puhe), mutta sinne oli kuitenkin laitettu Neste city standard 5w40 öljyä. Aiemmin autoon on taidettu laittaa Saksassa Castrolin öljyä, kun sellaisen mainostarran muistaisin nähneeni. Aikaisemmin ei vienyt öljyä oikeastaan lainkaan, nyt noilla Nesteen öljyillä olen lisännyt 0,7 litraa 15tkm aikana. Auton öljynvaihtoväli on 15tkm eli ei ole longlife huolto-ohjelmaa. Jos vien itse öljyt, kuinka paljon tarvitsen?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 2.12.2005 9:48

Ollaan yritetty kerätä niitä tuonne talteen, olisi hyvä jos puuttuvia tietoja täydennettäisiin:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_moottorioljy
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_vaihteistooljy
Viimeksi muokannut jmr, 5.12.2005 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 2.12.2005 10:45

Pistä laatikkoon RedLine MT-90 öljyt.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 2.12.2005 10:47

Tuonne ei juuri ole järkeä linkittää ffp:n keskusteluja, tekstejä ehkä. Täällä kun jutut vanhenevat aika nopsaan.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 2.12.2005 11:58

Kumma kun ei searchilla löytynyt, en jaksanut alkaa itekään ettimään.

Laitoin omaani nuo Castrolin TAF-X:t eli täyssynteettiset ja vaihtaminen ykköseltä kakkoselle parani etenkin juuri pakkasilla. Oli alkuperäisiin Mobileihin tai mikkä lie kondensoitunut jonkin verran vettä, semmosta mönjää sieltä tuli. Ihmekös tuo sitten, jos etenkin kovemmilla pakkasilla tahmaa. Nuo synkrot vissiin muutenkaan oo sieltä väljimmästä päästä näissä konsernin tuotteissa esim. nipponeihin verrattuna. Niissähän menee pykälä silmään kun tarjoo etes hiukan sinne päin..

Pari litraa tuonne pitäis mennä, jos kaikki tulee kunnialla pois. Minä ainakin olin erittäin tyytyväinen noihin Castrolin öljyihin, mut paljon ovat isot pojat kehuneet myös tuota Redlinea.

Mitään varsinaista vaihtoväliähän noille ei ole huolto-ohjelman mukaan, mutta ehdottomasti suosittelen vaihtamaan, kun katto sitä omaa öljyä mikä sieltä ulos tuli ja vertasi toimintaa uusilla öljyillä. Eihän toi operaatio maksa kuin suunnilleen yhden moottoiröljyn+suodattimen verran.

Ja moottoriöljyistä pitäis varmaan löytyä kovasti juttua tältäkin voorumilta sillä searchilla. Mutta 0w40 tai 5w50 suosittelisin. Merkki on makuasia, mut minusta hyviä vaihtoehtoja tuo em. Castrol tai Mobil. Ohan noita vissiin Valvolinella, Motulilla, Pennzoililla yms. Itte en kyllä noihin Nesteen öljyihin hirveesti luottais. Mene ja tiedä?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 2.12.2005 14:38

Yacco ja Kendal ki hyviä merkkejä moottoriöljyiksi.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 2.12.2005 17:01

Shell getriebeoel EP 75W-90 ainakin laatikkoon..

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.12.2005 17:24

Vaihteistoöljynä Castrolin TAF-X:n kanssa on hyviä kokemuksia tuohon ongelmaan. Itsellä cabriossa muuttui laatikko aika paljon tahmeammaksi kun kytkimen vaihdon yhteydessä keväällä ei ollut muuta kuin Mobilia tarjolla Castrollin tilalle.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.12.2005 17:32

Pitäsköhän nyt tuohon Castroliin sitten itsekin vaihtaa. 02A laatikossa 1-2 vaihdeväli hieman hitaampi ja vitonen narahtaa yli 120 kmh nopudessa kytkiessä. Jos tuo öljyn vaihto auttas. 2 vuotta vanhat Mobil vs200 sisällä nyt.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 2.12.2005 19:19

Shell getriebeoel EP 75W-90 ainakin laatikkoon

Minulla tahmasi mk2:n laatikko pakkasilla aika pahasti noilla öljyillä. Taf-x:llä on mukavampi hämmentää ainakin talvikelissä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.12.2005 19:59

Shell getriebeoel EP 75W-90 ainakin laatikkoon


Itseasiassa niin myös minulla tahmasi ja todella pahasti, 020 laatikko Sciroccossa. Alun perin GT Golffista peräisin.

Alexi
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.6.2005 14:32

ViestiKirjoittaja Alexi » 5.12.2005 16:01

Ajattelin laitattaa Castrolin moottoriöljyt. Ilmeiseti Castrol Formula RS 0W-40 tai Castrol GTX Magnatec 5W-40 sopivat molemmat? Mutta kumpaa tai mitä Castrolin moottoriöljyä suosittelette? Auto ei siis kuulu longlife-ohjelmaan.

Vaihteistoöljyksi laitatan joko Castrolin TAF-X tai Redlinen MT-90. Onko Redlinen lisäaineistus oikea? Onko kellään kokemusta molemmista öljyistä? Kumpi toimi paremmin? Mistäs noita Castrolin öljyjä kannattaa ostaa espoosta tai helsingistä?

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 5.12.2005 18:45

RedLine toimii laatikossa ainakin oikein. Jos se toimii Kilpa-autoissa niin kai se siivilivehkeeseenkin käy.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 5.12.2005 19:13

Mulla Leonissa Motulin öljyt laatikossa ja moottorissa, pösössä vaihdelaatikossa Red Linen öljyt. Molempiin erittäin tyytyväinen!

Coremotorsportin sivuilta;

Motul GEAR 300 / 1 litra
100% synteettinen voiteluöljy vaihdelaatikoihin sekä akseleille.
Erityisesti suunniteltu raskaaseen katukäyttöön sekä kisakäyttöön.

Sopii erityisesti esim. A3/TT/S3/GOLF/LEON jne 5-6 vaihteisille laatikoille.

Ylittää SAE 75W-90 / API GL4 sekä GL 5/MIL-L-2105D standardit

Hinta: 15€ (sis. ALV 22%)

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 5.12.2005 19:56

Jos öljy"mainoksessa" lukee :Kovaan katukäyttöön/kilpakäyttöön, se tarkoittaa yleensä sitä, että ongelmia pakkasessa on luvassa....

Tuota getriebeoelin tahmaamista on vaikea ottaa vakavasti, koska yleisenkäsityksen mukaan pitäisi olla yksi perhaista öljyistä meidän oloissa... Päinvastoin se on yleensä ollut "ratkaisu", em.tahmaamiseen kylmässä. Löytyyhään sieltä myös VW 501.50 luokitus....

Vastaavasta aiheesta löytyy mielenkiintoinen keskustelu SCF foorumilta:

http://www.seatclubfinland.com/modules. ... 0&start=45

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.12.2005 20:00

No mites sitten Redline MT-90 toimii kylmässä? Mulla on tuo ihan sama ongelma kakkosvaihteen kanssa, kuten oli myös edellisellä vaihdelaatikolla kun loota on jokunen vuosi sitten vaihdettu.

Redlinea ostin pari pulloa, mutten laiskuuttani ole saanut tuota vaihdetuksi.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 5.12.2005 20:24

Tahmeaa ja jäykkää se on kylmänä mutta autohan pitäs lämmittää ennen kunnon revittelyä. Kun se lämpenee niin pelaa kyllä loistavasti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.12.2005 20:28

^No ei tuolla mitään revittelyä ole tarkoitus harrastaa, vaan ihan päivittäistä ajoa.

Kun se lämpenee niin pelaa kyllä loistavasti.
No niin on toiminut VS200:kin. Tarkoitus oli kysyä, kumpi toimii kylmällä paremmin, VS200 vai MT-90?

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 5.12.2005 20:57

Tuota getriebeoelin tahmaamista on vaikea ottaa vakavasti, koska yleisenkäsityksen mukaan pitäisi olla yksi perhaista öljyistä meidän oloissa

En tiedä yleisistä käsityksistä, mutta ajoin itse kyseisillä Shellin öljyillä vuodet 1995-2004 (vaihdettu kerran jossain 90-luvun lopulla uusiin vastaaviin). Oikeastaan aloin jo hyväksymään sen tosiseikan, että "keppi on jäykkä" pakkasilla.

Vuosi sitten pyysin taas ylinmääräisen kytkinremontin yhteydessä laittamaan askiin (AUG) 2 litraa Mobilin VS200:sta. Korjaamolla eivät siihen suostuneet, vaan laittoivat laatikkoon 1,8 litraa TAF-X:ää. Sanotaan nyt näin, että vaihteet ovat toimineet huomattavasti jouheammin mitä aikaisemmin. Eli mitään useiden sekuntien viiveitä ei vaihteidenvaihdossa enää synny pakkaskeleillä. Shellin öljyillä ajoin tosin -45 asteen lämpötilassakin, jota Castrolilla en ole vielä testannut ;-)

Sitä en tiedä kuinka paljon asiaan vaikuttaa se, että vaihteistossa on tällä kertaa oikea määrä öljyä - ei liikaa. Shellin öljyt laittanut asentaja pisti aina mittarinvaijerinaukosta 2 litraa tavaraa. Ei kai se pari desiä ylimääräistä luulisi kauheasti vaikuttavan tahmaamiseen, tai sitten vaikuttaa?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 5.12.2005 22:33

En tiedä mistä erot johtuu, mutta minulla ainakin vaihteiston toiminta parani ku vaihdoin vakiolitkut Motuleihin. Vaikka ihan hyvin toimi alkuperäisilläkin... Pösössä vaihteet ei menny kovinkaan hyvin, mutta nyt menee loistavasti kylmälläkin ku vaihdoin Red Linen MT-90. Suosittelen kyllä molempia, jos kysytään. Ja tottakai laatikon toiminnassa on pientä eroa lämpimällä ja pakkasella vaikka mitä tekis.
Tuolla Red Line öljyistä juttua...
http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 32;start=0

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 30.12.2005 23:26

Mikä motulin lootaöljy ny sitten olis paras tällaseen "tavalliseen tallusteluun" suomen teillä niin -20 aamupakkasessa ekaa kertaa kytkintä nostettaessa kuin +30 asteen kesäkuumilla 300km putkeen ajettuna?

Ja mistä hemmetistä niitä Motuleja saa tässä pirkanmaalla?!

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 31.12.2005 12:27

Mistähän näkis nuo oikeat täyttömäärät vai onko golffin laatikon kyljessä jokin tarkistus aukko? Näyttää että tuo GTI:n aski on aika märkä tasauspyörästön seudulta ja vaihteetkaan eivät aivan optimaalisesti mene päälle. Eli vois kokeilla tuota VS200:sta.

Kyseessä siis 8V GTI eli ei vaijerivälitteinen loota.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.12.2005 12:29

89 vuosimallin jälkeen täyttöaukko loodan kyljessä on oikealla korkeudella. Määrä on ainakin 020-lootiin tasan 2l.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 31.12.2005 18:18

Kun toi MT-90 on 0,95 litran pulloissa, niin onko sillä desin vajauksella välii 020 lootissa? Vai voisko vanhaa (ajettu tosin vain 10000km) nesteen lootaöljyä lirauttaa desin verran mukaan?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.12.2005 18:37

Virallinen määrä on joidenkin lähteiden (ETKA) mukaan 1,9 litraa, joten ainakin itse ajattelin heittää tuonne vain 2 pulloa kunhan saan vetareiden tiivisteet vaihdetuksi. Jos ne öljyt sinne vaihtaa, niin ei kai se loota ihan tyhjäksi kumminkaan valu.

Edit: Haynes taas väittää määräksi tasan 2l, ei kai se nyt desistä voi kiinni olla.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 31.12.2005 21:22

Miten Etkasta saa näkymään öljymäärät? Huoltokirja väittää vaihteiston koodiksi CHE.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.12.2005 22:19

Etsii automallin perusteella vaihteiston kuvan ja siellähän ne muiden tietojen seassa lukevat. CHE lienee välityssuhteet kertova koodi, 020-tyyppiä se on:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_020-vaihteisto Tuollahan sitä on näemmä öljyistäkin tietoa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 2.1.2006 19:07

Juu just vaihdoin laatikkoon VS200:set. Edellinen öljynvaihtaja oli vetänyt propun niin tiukkaan että ei 10mm pultit katkeili kun koitti sellaisella vääntää. Piti sitten käydä ostamassa oikea 17mm kuusiokolo avain. Sai pistää räikkään metrisen jatkon ennen kuin jaksoi vääntää auki. :D Kaikenlaisia asentajia sitä on.

Väänsin tarkistustulpan pois ja kun siitä alkoi liruuttamaan väänsin kiinni ja kaadoin vielä pikkutilkan. Juuri pikkusen vajaa 2litraa meni. Nyt menee pikkuvaihteet paremmin päälle. Varsinkin pienemmälle vaihtaessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.1.2006 20:09

^Hyvä homma, että auttoi.

Vinkkinä: Itse olen käytellyt avaimena sellaista pitkää 10mm jatkomutteria. Kestää...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 2.1.2006 22:22

Itse laitoin just kaks purtiloo MT-90 ölöjyy lootaan. Vaikka auto on -88 tehdaskunnostetulla lootalla (4 vuotta sitten män aikasempi paskaks), niin vaijerin reiästä täyty ne loput kaataa sisään. Oikeestaan paljon helpompaa on kaataa ne kaikki vaijerin reijästä sisään kuin siittä "täyttötulpan" lävestä.

Aiemmat öljyt oli jotakin Nesteen kuraa, joka oli kyllä sen näköistäkin.

Niin eihän näissä kakkosgolfeissa mitään "perää" ole johon erikseen tarttis öljyy laittaa? Ettei sitä öljyy voi väärästä reiästä valuttaa pois/lisätä. Molemmat mikkä aukasin, oli just tolla 10mm pultilla avattavia proppuja. Pelottaa aina tehä itte ku tietää että 95% tapauksista epäonnistuu.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 3.1.2006 10:27

Mittarinanturin reiästä minäkin kaatelin öljyt. Pitkä vartinen tratti niin onnistui aivan räpimättä. Juu samat öljythän siellä perässäkin kiertää. Perän allahan se tyhjennys proppukin on.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 4.1.2006 11:23

Ny on muutama kymmenen kilsaa redlinella ajettu. En kyllä osaa sanoo laatikon toimivuudesta mitään. Aika uushan toi loota kyllä on, joten öljyn ominaisuudet ei varmaan ihan parhaiten pääse näkymään. Mutta tuskin se huonompaa on kuin Nesteen öljy :)

Edit: Päivitämpä tässä 28.02.2006 huomioitani, että redlinella pakkasessa loota on hemmetin jäykkä, kakkonen rusahtelee ihan kympillä. Lämpösenä pelaa kuin nesteen litkuillakin. Jos jaksaisin, niin heittäisin pois ja laittaisin castrollit tilalle.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 23.10.2006 23:22

Kuulostaa kyllä oudolle, itellä pelas -30 asteen pakkasessakin loistavasti toi RedLinen litku!
Tuolla öljystä http://www.roadmachine.fi/gearoil.html

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

Mulla kans

ViestiKirjoittaja pashil » 24.10.2006 9:05

On nyt vähintään yhtä jäykkä vaihteisto kylmänä kun vaihdoin redline öljyt vaihteistoon. Taidan kokeilla jotain muuta jos kovalla pakkasella ei kakkosta saa päälle helpommin kun viime talvena.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.10.2006 16:04

Niin eihän näissä kakkosgolfeissa mitään "perää" ole johon erikseen tarttis öljyy laittaa? Ettei sitä öljyy voi väärästä reiästä valuttaa pois/lisätä. Molemmat mikkä aukasin, oli just tolla 10mm pultilla avattavia proppuja. Pelottaa aina tehä itte ku tietää että 95% tapauksista epäonnistuu.
020-laatokossa tyhjennysruuvi on ISO kuusiokolo tasauspyörästön alla. Ainoa 10mm pultti, mikä mieleen tulee on peruutusvaihteen rattaan akselin kiinnityspultti siellä laatikon pohjassa :)

Edit: Vai olikohan sekin 13mm?

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 8.12.2006 19:18

Kysymys: onko Teboilin Diamond Plus 0W-40-moottoriöljy VW 505.00-vaatimukset täyttävää ts. voinko käyttää tuota öljyä autossani (Toledo 81kW AHF TDi)?

Kysyn, koska Wikipedia sanoo sen olevan vaatimukset täyttävää, mutta purkin kyljessä eikä Teboilin sivuilla niin sanota. EDIT: ja siksi, koska sitä nyt on motissa ja "ammatti"öljynvaihtaja ei ainakaan maininnyt asiasta mitään.


http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-mo ... #VW_505.00

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4409

KYLLÄ ON-EDIT:Teboil sanoi öljyn olevan VW505.00-luokitettu, mutta sitä ei lue kuin heidän omassa voiteluainekirjassa.
Viimeksi muokannut dosetti, 11.12.2006 13:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 8.12.2006 19:47

Vaihdoin tässä viikko pari sitten laatikkoon öljyt.
Ennätin ajaa Vs200:lla noin 24tkm. Lämpimällä toimivat ihan hyvin, mutta on kuin ois ollu puuroa laatikossa kylmällä ilmalla.
Tilalle tuli Shellin getriebeoel EP 75W-90, tähän asti olen ollut tyytyväinen, mutta kunhan tulee pakkasta, niin tulee testattua kylmänäkin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.12.2006 20:44

Kysymys: onko Teboilin Diamond Plus 0W-40-moottoriöljy VW 505.00-vaatimukset täyttävää ts. voinko käyttää tuota öljyä autossani (Toledo 81kW AHF TDi)?

Kysyn, koska Wikipedia sanoo sen olevan vaatimukset täyttävää, mutta purkin kyljessä eikä Teboilin sivuilla niin sanota. EDIT: ja siksi, koska sitä nyt on motissa ja "ammatti"öljynvaihtaja ei ainakaan maininnyt asiasta mitään.

Ainakin tavallinen (TM-testivoittaja) Diamond täyttää, joten todennäköisimmin plussa täyttää samat normit:
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;4412
Varminta tietoa saanee TB:n asiakaspalvelusta.

Edit: OT, mutta öljyasiaa edelleen. Mitä eroa erityisesti dieseliin tarkoitetulla öljyllä on noihin bensa/diesel -öljyihin?
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;4408

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 8.12.2006 20:56

Mitä eroa erityisesti dieseliin tarkoitetulla öljyllä on noihin bensa/diesel -öljyihin?


Samaa mietin itsekin. Tosin päällimmäisenä mielessä tuo öljy, joka on nyt motissa.. Ehkä luokitus on vielä kesken tai VAG ei vain ole testannut tuota 0W-40-öljyä..

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 8.12.2006 21:49

Castrol 0w40 vai 5w40 magnatecit ? Jos paljon kylmä käynnistyksiä kannattaa laittaa notkeammat 0w40 öljyt jos saat pidettyä aina loki lämppärissä voit myös laittaa 5w40 magnatecit.

Blanck
-
Viestit: 38
Liittynyt: 16.4.2006 17:18

ViestiKirjoittaja Blanck » 8.12.2006 22:38

ite nakkasin viime talvena shellin getriebeoel EP 75W-90 ja iha ok toimi, kovilla pakkasilla tottakai oli jäykät aluksi muttaku muistaa aluksi maltillisesti ajaa säästää sitä laatikkoa. Moottoriöljyistä tuli kerran mieleen ku yks heppu nakkas ladaansa hydrauliöljyt ku ei muuta löytäny :D

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 9.12.2006 1:16

Mitä eroa erityisesti dieseliin tarkoitetulla öljyllä on noihin bensa/diesel -öljyihin?

Mutuna muistelisin, että diesel-moottoriöljyt olisivat paremmin huuhtelevia (mitä se sitten tarkoittaakaan).

ite nakkasin viime talvena shellin getriebeoel EP 75W-90 ja iha ok toimi, kovilla pakkasilla tottakai oli jäykät aluksi

Tuttu tunne. Jos kelit jatkuu tälläisinä, niin Shellin vaihteistoöljyillä pärjää mainiosti. Tahmaaminen alkaa vasta -20:n jälkeen. Mutta muutaman kilsan jälkeenhän ne öljyt aina notkistuu. Ja ei itsellänikään ole Shellin öljyistä huonoa sanottavaa vaihteiston keston kannalta. Kuitenkin melkein 10 vuotta niitä käyttelin. On pakko kuitenkin myöntää, että Castrolin Taf-X on aivan omaa luokkaansa pakkasominaisuuksiltaan. Vaikka Mobilin (5w-50 ;-) miehiä olenkin, niin en koskaan ole kokeillut VS200:sta vaihdekeppiöljynä. Jemmassa sitä toki on pahan päivän varalle.

Enliz
-
Viestit: 313
Liittynyt: 12.8.2003 22:53

ViestiKirjoittaja Enliz » 22.12.2006 8:17

Tuli juuri vaihdettua omaan leoniin laatikon öljyt (mobil vs200). Muutaman kilometrin ajettua huomasin, kun 1 ja 2 alkoivat tahmata. Harmittaa noita kalliita öljyjä vaihdella, mutta pakko kai se on, kun noita askeja ainakaan tee mieli vaihdella. Moni muilla foorumeilla on suositeltu Motulin Ger 300 öljyjä, jotka poistaisivat vian tuosta noin.. Kuulostaa hieman hassulta, mikä tuossa vs200 olisi niin erillaista. Ja se vielä kun ei ole edes pakkaista ollut..

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 26.12.2006 20:56

Mitäs suosittelette koneeseen ja laatikkoon tohon nickin alla mainittuun vessaan?

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 25.2.2007 0:54

Vaihdoin autoon joulukuun alussa Shellin getriebeoel EP 75W-90. Hieman enemmän on nyt kilometrejä mittarissa. Testejä on ollut pääasiassa aina kylmällä autolla.

Vaihteisto ei ole enää tahmannut samalla tavalla kuin ennen. Toimii jopa -30°C pakkasilla, tosin hieman jäykempänä.
Olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen vaihteiston toimintaan, enkä aio palata Mobilin Vs200:seen.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 12.3.2007 10:39

Auttaisikohan vaihteistoöljyjen vaihto itsellä kun vaihteisto oli tänäänkin muutamalla +c asteella jäykkä vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle. Muut pykälät kyllä menevät nätisti silmään. Tuntuu että jos haluaa kakkosen silmään niin kepistä pitää vetää "tosissaan". Onkin tullut ajettua 1->3 vaihteelle. Kakkonenkin alkaa hetken ajon jälkeen toimimaan normaalisti. Ovatko sakemannin öljyt mahdollisesti epäsopivia suomen oloihin? Vai olisko mahdollisesti vikaa muualla?

(Auto:Golf iv gti vm.99 saksasta juuri tuotu.)

_Wille
-
Viestit: 21
Liittynyt: 3.12.2006 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja _Wille » 8.5.2007 17:36

Voisin kyllä tuota Shellin öljyä vähän haukkua kun laiteltiin sitä paikallisessa liikkeessä laatikkoon niin kuukauden ajojen jälkeen ei meinaa mennä vaihteet silmään...saa nähdä miten muuttuu kun vaihdellaan redlinet sisään.
Edit: Eli nyt on redlinet lipsautettu laatikkoon ja muuttui ajettavaksi taas tuo auto...

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 5.12.2007 18:30

Pompautetaas taas, eli tuttu "ongelma" näkyy olevan Golffeissa. Vai lie ominaisuus...

Kuukausi takaperin vaihtui omaksi kiesiksi Golf IV Variant -05. Ei nyt suoranaisesti voi vaihteista valittaa, mutta kyllä se 1-2 on selkeästi takeltelevampi kuin muut vaihteet. Ja Autowikikin mainitsee tuon takeltelun tyyppiviaksi tehtaan öljyillä/säädöillä.

Siis kohta kun 60tkm huolto tulee eteen, niin samassa syssyssä pyytäisi vaihtamaan laatikkolitkut johonkin viisaampaan, sillä varmaankin helpottaisi?

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 4.1.2008 16:56

Voikohan tommosta Totalin SAE 75w-80 api: GL-4+ laittaa nelosgolffin vaihdelaatikkoon? Suositellaan ainakin psa konserninautoihin eli peugeottiin ja sitroeniin. Oiskoha toi jopa suomessa parempaakin kun jää 80 toi vika luku eikä mene 90 :een. Eli tätä http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0013

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.1.2008 18:04

En laittaisi, folkkarin laatikko syö GL-4 öljyä. Mobilin VS200 on 75w-90. Periaattessa lukujen valossa tuo on jäykempää lämpimällä laatikolla kuin 75w-80 öljy, käytäntö kyllä voi olla toinen.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 4.1.2008 18:13

Aijaa, tuolla plussa on jotakin merkitystä, nojoo ostin tota äkkiä motonetistä. Pitää käydä huomenna vaihtamassa, onneksi en aukaissut noita puteleita, jos ottais sitä redlinen mt90, kun toi hämeenlinnan motonetti ei myy mobilii.

JE83
-
Viestit: 148
Liittynyt: 29.7.2003 12:20

ViestiKirjoittaja JE83 » 26.2.2008 0:46

Mitä öljyä suosittelisitte Audi 80:seen? Tähän asti huollettu Audin huollossa, nyt ajattelin vaihtaa öljyt itse. Castrolia siinä on ollut tähän asti, mutta varmaan siihen voi jotain muutakin merkkiä laittaa.
Teboilin öljyjä olen kuullut kehuttavan. Oisko Teboil Diamond 5w-30 hyvä?
Onko muuten haittaa jos laittaa eri viskositeettiä? Castrolin 5w-40 näyttäis olevan aika edullista motonetissä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.2.2008 20:06

Tuskinpa sillä niin suurta merkitystä on, kunhan ei aivan halvinta kuraa käytä. Joku 5W40-öljy on suomen oloissa ihan sopiva, ei ole niin tarkkaa tuon kanssa. Teboilin öljyt ovat ainakin testeissä pärjänneet ja hinta on mielestäni kohdallaan (Diamond halvimmillaan ~26e 4l kannu). Kyllä se Castrolkin varmasti asiansa ajaa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 20.4.2011 8:59

Varastosta löytyy tynnyri tuota:
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4433

Dieselin luokitukset, mutta uskaltaako sitä käyttää profiilin avokkaassa?
2H moottori.

Ehkä paree hakea kaupasta jotain muuta.

e; tai polpottimessa...

Talveks oon nuo laittanu, kun sillä ei tartte muuta ajaa kuin varastoon ja pihalle.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

Jäykemmät öljyt vaihdelaatikkoon?

ViestiKirjoittaja VMJ » 5.5.2014 13:14

Jostain täällä luin, että jos kaksoismassan tilalle on vaihdettu jäykempi paketti, niin tuota usein sen jälkeen esiintyvää akselin rallattelua vois hillitä paksummilla öljyillä?

Mutta mitkä öljyt tonne nyt kannattais sitten laittaa sisälle?

Passatista kyse, 5v. HNV laatikko.

Wking
-
Viestit: 6
Liittynyt: 28.7.2004 23:54

ViestiKirjoittaja Wking » 10.7.2014 20:46

Mulla ruvenut kuuluun rallattelua vaikka on kaksoismassa ja muut osat uusia (35tkm ajettu). Liekkö tämä normaali "ominaisuus"?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa