Takapyörän laakeri jetta.
Valvoja: ffp jäsenet
Takapyörän laakeri jetta.
ongelmana on ollut jakuvasti hajoavat takapyörän laakerit (ulopmpi) laakerit eivät ole paljon varoitelleet hajoamisestaan vaan hajoavat kerralla kokonaan.
laakerit ovat siis kestäneet ekalaakeri jokahajosi kestosta ei mitään tietoa sitten hajosi vänkärin puolelta noin 7tkm ajettu laakeri ja nyt hajosi kuskinpuolelta taas 25tkm ajettu laakeri.
Mikähän on voinut ollut syynä laakereiden hajoamiseen?
laakerit ovat siis kestäneet ekalaakeri jokahajosi kestosta ei mitään tietoa sitten hajosi vänkärin puolelta noin 7tkm ajettu laakeri ja nyt hajosi kuskinpuolelta taas 25tkm ajettu laakeri.
Mikähän on voinut ollut syynä laakereiden hajoamiseen?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
syitähän on monia mitkä siihen vaikuttaa. ensimmäisenä tulee mieleen asennus tapa. minulla kesti 10 vuotta samat laakeri kaksissa rummuissa kun epähuomiossa unohdin rummun vahtoon ne ostaa, asennus koitti kun rummut oli pöydällä ja tarvikepussista ei löytynytkään uusia laakereita joten pakko oli laittaa vanhat uusiin rumpuihin ja vielä meni 4 vuotta.
Kyllähän ne kestää, mullakin on tuossa profiilin 340tkm ajetussa kulkineessa alkuperäiset laakerit takana ja ihan uuden veroisilta näyttävät. Ei niitä laakereita turhaan kannata rumpujen kanssa vaihdellakaan.minulla kesti 10 vuotta samat laakeri kaksissa rummuissa kun epähuomiossa unohdin rummun vahtoon ne ostaa, asennus koitti kun rummut oli pöydällä ja tarvikepussista ei löytynytkään uusia laakereita joten pakko oli laittaa vanhat uusiin rumpuihin ja vielä meni 4 vuotta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jep. Edellisestä omistajasta en tiedä, mutta 130tkm ajetusta asti tuo on mulla ollut. En usko että noita vielä silloin on vaihdettu. Toinen etupyörän laakeri on ainoa mitä on vaihdettu.Kyllähän ne kestää, mullakin on tuossa profiilin 340tkm ajetussa kulkineessa alkuperäiset laakerit takana ja ihan uuden veroisilta näyttävät.
Onko tuo tosi?
Melkein veikkaisin, että ovat liian kireällä jos laakeri ei kestä. Pienen välyksen olen aina jättänyt laakereita kiristellessä. Yksi syy voi myös olla se, että se sisemmän laakerin takana oleva tiiviste on sökönä ja suolavesi pääsee laakeriin. Tai joku valmistusvika jossain...
Eka kerta takalaakerit vaihdettu tuosta omasta romusta liki 300tkm ajettuna, sitten sen jälkeen vähän reipas 510tkm mittarissa, kun tuli leveää rengasta alle ja kanttailua urakalla suoritettua. Tiedä sitten paljonko vaikuttaa.
Takanavoista kuului nakutusta kun veti mutkaa kunnolla kun vielä oli kesärattaat alla syksyllä, lopetti nakuttamisen kun vähän kiristi laakeria, mutta on kyllä nyt aivan liian tiukalla ohjeeseen nähden... olisiko sitten napa jo kulunut liiaksi, uuden laakerin kun laittoi niin meni navan tappiin "heittämällä" ja tuntui tapin ja laakerin välissäkin jo melko iso välys, että ei paljon kiristykset mahda enää auttaa. Ja siis viimeisillä laakereilla ajettu nyt noin 30tkm.
Mutta tallissa on levyjarrullinen akseli kaikkine hiluineen odottamassa, että eipä se haittaa...
Takanavoista kuului nakutusta kun veti mutkaa kunnolla kun vielä oli kesärattaat alla syksyllä, lopetti nakuttamisen kun vähän kiristi laakeria, mutta on kyllä nyt aivan liian tiukalla ohjeeseen nähden... olisiko sitten napa jo kulunut liiaksi, uuden laakerin kun laittoi niin meni navan tappiin "heittämällä" ja tuntui tapin ja laakerin välissäkin jo melko iso välys, että ei paljon kiristykset mahda enää auttaa. Ja siis viimeisillä laakereilla ajettu nyt noin 30tkm.
Mutta tallissa on levyjarrullinen akseli kaikkine hiluineen odottamassa, että eipä se haittaa...
tänää kävi kivasti.. piti lähtiä reissuun porukoiden tykö nii päästii kaverin kans puoli kilometriä ja takarengas menee vauhdista lukkoon.. ei muuta kuin autosta ulos ihmettelemään ja kiroilemaan. liikutin autoa niin rengas pyöri jälleen.. ja sitten kotia takasin ja hirveä käryn haju. heitettiin lunta vanteelle niin hirveä kiehuminen ja pauke kuului ja komiat höyryt nousi ;) tais takarenkaan laakeri mennä.. ja takarengas oli aika vinossa.
onneksi pihalla oli vanha kunnon 32b variantti ja sillä sitten reissuun ;)
onneksi pihalla oli vanha kunnon 32b variantti ja sillä sitten reissuun ;)
Jep. Edellisestä omistajasta en tiedä, mutta 130tkm ajetusta asti tuo on mulla ollut. En usko että noita vielä silloin on vaihdettu. Toinen etupyörän laakeri on ainoa mitä on vaihdettu.Onko tuo tosi?Kyllähän ne kestää, mullakin on tuossa profiilin 340tkm ajetussa kulkineessa alkuperäiset laakerit takana ja ihan uuden veroisilta näyttävät.
Uudemmissa kakkosissa on näköjään heikko paikka toinen etupyörän laakeri. Se on minullakin ainut, joka on pitänyt vaihtaa rikkoontumisen vuoksi. 300tkm:n kohdalla tuli vaihdettua takalevyt ja samalla vaihtui uudet skf:t alkuperäisten tilalle - varmuuden vuoksi. Hyviltä ne vanhatkin näyttivät ja ovat jemmassa pahan päivän varalle.
Kumpi puoli? Mulla on vasemman puolen laakeri vaihdettu jo kahteen kertaan, ensin 150tkm ja uudestaan 300tkm kohdalla. Väljyyttä alkoi jo olemaan hieman liikaa. Oikean puolen laakeri on edelleen välyksetön.Uudemmissa kakkosissa on näköjään heikko paikka toinen etupyörän laakeri. Se on minullakin ainut, joka on pitänyt vaihtaa rikkoontumisen vuoksi.
Liekö joku moka käynyt napoja valmistaessa, mennyt soikeaksi tai jotain...
Edit: Tai sitten sinne pääsee suolavesi kun etupyörissä ei ole mitään napakuppeja kuten takana.
Aikanaan polosta meni parin vuoden sisään varmaan kolme satsia laakereita. Tuli leikittyä kässärillä aika paljon.
Kaksi satsia meni hyvin nopeaan, kun en laiskana vaihtanut laakerikoolia. Poikkihan se oli ja söi laakerin hyvin nopeaan.
Kannattaa käyttää tunnettuja lääkerimerkkejä kuten FAG ja SKF.
Rumpu pitää irrottaa, vaan sepä lähtee pakettina, kun keskiömutterin irrottaa.
Kaksi satsia meni hyvin nopeaan, kun en laiskana vaihtanut laakerikoolia. Poikkihan se oli ja söi laakerin hyvin nopeaan.
Kannattaa käyttää tunnettuja lääkerimerkkejä kuten FAG ja SKF.
Rumpu pitää irrottaa, vaan sepä lähtee pakettina, kun keskiömutterin irrottaa.
Perun puheeni, 351tkm lasissa ja nyt se meni. Pitää mukavaa rahinaa ajellessa, ilmeisesti vettä päässyt laakeriin :(Kyllähän ne kestää, mullakin on tuossa profiilin 340tkm ajetussa kulkineessa alkuperäiset laakerit takana ja ihan uuden veroisilta näyttävät. Ei niitä laakereita turhaan kannata rumpujen kanssa vaihdellakaan.
Motonetissa olisi Bilsteinin ja SKF:n laakereita, tekeekä noilla Bilsteinin tekeleillä mitään? Tuossa sarjassa kun tulisi uusi napakuppi mukana. Entäpä onko kellääntietoa, kuuluuko se rummun takana oleva tiiviste noihin sarjoihin?
Motonetissa olisi Bilsteinin ja SKF:n laakereita, tekeekä noilla Bilsteinin tekeleillä mitään? Tuossa sarjassa kun tulisi uusi napakuppi mukana. Entäpä onko kellääntietoa, kuuluuko se rummun takana oleva tiiviste noihin sarjoihin?
Kyllä siinä SKF:n satsissakin on napakuppi ja muita hiluja, kuten se takastefa.
^Juu kiitos infosta, nappasin jo tuon Bilsteinin ja asensin sen. Kaikki hilut siinäkin oli mukana, plussana valmistusmaa Saksa. Edellinen SKF:n laakeri, joka kouraani on osunut oli tehty Italiassa :(
Tosin takapäästä kuuluva laakeriääni jatkuu edelleen, ilmeisesti vaihdoin väärän laakerin. Tosin ei tämä toinenkaan ihan priimakunnossa ollut.
Lisäksi laakerin tukikehä (se joka rullia tukee) oli ottanut hieman kiinni rummussa oleviin ulokkeisiin (ne joita vasten laakeri stoppaa). Uusi laakeri ei sopinut pyörimään lainkaan ilman (Italialaisen?) rummun työstämistä :(
Edit: Motonetin tiskillä myyjäkin oikein erikseen mainitsi että Bilsteinin satsissa on napakuppi mukana, tiedä sitten miksi tuota erikseen hehkuttavat. Sen sijaan sitä prikkaa ja mutteria sarjassa ei ollut. Tosin eiväthän nuo miksikään mene.
Tosin takapäästä kuuluva laakeriääni jatkuu edelleen, ilmeisesti vaihdoin väärän laakerin. Tosin ei tämä toinenkaan ihan priimakunnossa ollut.
Lisäksi laakerin tukikehä (se joka rullia tukee) oli ottanut hieman kiinni rummussa oleviin ulokkeisiin (ne joita vasten laakeri stoppaa). Uusi laakeri ei sopinut pyörimään lainkaan ilman (Italialaisen?) rummun työstämistä :(
Edit: Motonetin tiskillä myyjäkin oikein erikseen mainitsi että Bilsteinin satsissa on napakuppi mukana, tiedä sitten miksi tuota erikseen hehkuttavat. Sen sijaan sitä prikkaa ja mutteria sarjassa ei ollut. Tosin eiväthän nuo miksikään mene.
minulla meni ensin kuskin puolen puolen laakeri ja kello oli noin 23.00 niin piti laittaa käytetty laakeri jonka vaihdoin tien laidassa. meni noin kuukausi niin meni oikean puolen laakeri ja sen vaihdoin huoltoaseman pihassa ja kysyin vielä ku hain uuden laakeri sarjan että onko kaikki tarvittava paketissa niin myyjä sano että on. no rasva puuttu.... sain rasvaa sinne ja vaihdoin sen laakerin. viikon päästä hajosi se kuskin puolen käytetty laakeri. pääsin kuitenki työpaikalle ja hoksasin että oli menny samalla rumpu ja napa... tästä opin neljä asiaa. 1. kannaattaa vaihtaa laakeri heti ku rupeaa ääntään. 2. ei kannata laittaa käytettyä laakeria. 3. kannattaa tarkistaa mitä paketissa on ennen ku ostaa. 4. pidä aina pari laakeri satsia mukana.... :)
5. Älä osta Italialaista rumpua tai laakeria :)
Veikkaisin, että mun tapauksessani tuolla rummun valmistusvirheellä on jotain tekemistä laakerien hajoamisen kanssa. Rummut on vaihdettu ~vuosi sitten ja laakerin kyljessä on selviä hankausjälkiä. Alunperin laakeri on ilmeisesti rumpuun sopinut, mutta hieman kuluttuaan välimatka pyörivään metalliin on vähentynyt.
Olisi tehnyt mieli viedä tuo ruosteinen rumpu sinne Motonetin tiskille ja pyytää laakeri joka siihen sopii :) Ei vaan voinut kun piti saada auto nopeasti ajoon :(
Edit: Laakeri on pari päivää ääntänyt melko pahasti, mutta pakko tuolla on ajaa ainakin tämä päivä. Toivottavasti mitään muuta ei ole hajonnut.
Veikkaisin, että mun tapauksessani tuolla rummun valmistusvirheellä on jotain tekemistä laakerien hajoamisen kanssa. Rummut on vaihdettu ~vuosi sitten ja laakerin kyljessä on selviä hankausjälkiä. Alunperin laakeri on ilmeisesti rumpuun sopinut, mutta hieman kuluttuaan välimatka pyörivään metalliin on vähentynyt.
Olisi tehnyt mieli viedä tuo ruosteinen rumpu sinne Motonetin tiskille ja pyytää laakeri joka siihen sopii :) Ei vaan voinut kun piti saada auto nopeasti ajoon :(
Edit: Laakeri on pari päivää ääntänyt melko pahasti, mutta pakko tuolla on ajaa ainakin tämä päivä. Toivottavasti mitään muuta ei ole hajonnut.
hmmm. eihän se laakeri suoraan sinne rumpuun tule, vaan vastakappaleet on lyötävä erikseen rummun sisään. Vaihdoitko nekin?
Itse ihmettelen tätä Italiaosan morkkausta, tuntuu olevan ihan periaate, että Italiasta tulee vaan romua. Itsellä on varaosan italiano-sytkiä ollut ja koskaan ei ole ollut sen enempää ongelmia kun alkuperäisillä Boscheilla ja Lucasilla. Jopa Bilteman rummut ja laakerit kesti itellä vuosia, tosin iskarit sitten taas ei vuottakaan. Eli ei kannata yleistää.
Itse ihmettelen tätä Italiaosan morkkausta, tuntuu olevan ihan periaate, että Italiasta tulee vaan romua. Itsellä on varaosan italiano-sytkiä ollut ja koskaan ei ole ollut sen enempää ongelmia kun alkuperäisillä Boscheilla ja Lucasilla. Jopa Bilteman rummut ja laakerit kesti itellä vuosia, tosin iskarit sitten taas ei vuottakaan. Eli ei kannata yleistää.
Vielä noista takapyörän laakereista, eli paljonko on yleensä laakerin "normaali" kestoikä?
Itellä vaihdettu molemmat takapyörän laakerit vajaa 1,5 vuotta sitten, niin toinen kesti n. 55tkm ja toinen 60tkm.. Laakerit oli tosin varaosakaupan "hinnat alkaen" mallia, nyt on SKF laakerit, saa nähdä kestääkö pitempään..
Itellä vaihdettu molemmat takapyörän laakerit vajaa 1,5 vuotta sitten, niin toinen kesti n. 55tkm ja toinen 60tkm.. Laakerit oli tosin varaosakaupan "hinnat alkaen" mallia, nyt on SKF laakerit, saa nähdä kestääkö pitempään..
No totta kai. Tosiaan eniten tuossa ihmetyttää se, ettei uusi laakeri olisi lainkaan sopinut pyörimään tuolla ilman rummun keskiön jyrsimistä.hmmm. eihän se laakeri suoraan sinne rumpuun tule, vaan vastakappaleet on lyötävä erikseen rummun sisään. Vaihdoitko nekin?
No mulla nuo ongelmaosat tuntuvat aina olevan italialaisia, tiedä sitten onko vain huonoa tuuria. Sytkäosatkin kyllä uutena ovat toimineet, mutta Boschin hilut ovat kestäneet tuplasti pidempään.Itse ihmettelen tätä Italiaosan morkkausta, tuntuu olevan ihan periaate, että Italiasta tulee vaan romua. Itsellä on varaosan italiano-sytkiä ollut ja koskaan ei ole ollut sen enempää ongelmia kun alkuperäisillä Boscheilla ja Lucasilla. Jopa Bilteman rummut ja laakerit kesti itellä vuosia, tosin iskarit sitten taas ei vuottakaan. Eli ei kannata yleistää.
Täytyy kyllä myöntää, etten ole 100% varma noiden rumpujen valmistusmaasta, mutta Italia on tosi vahva veikkaus.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa