golf iv taka-akselin puslien vaihto (powerflex)
Valvoja: ffp jäsenet
golf iv taka-akselin puslien vaihto (powerflex)
taka-akselin puslat oli sitten väljät ja pomppas leimasta.
tilasin uudet powerflexin puslat jos olisivat paremmat ja kestävemmät.
onko joku vaihtanut tuollaisia et onko kovakin homma vaihtaa?
saako vaihdettua akselin ollessa paikallaan jos vain löysää puslista irti vai pitääkö purkaa enempikin?
ja onko tietoa tuosta powerflex puslasta et onko se kaksi osainen jonka saa helposti akseliin paikalle vai onko se samanlainen kun alkuperäinen?
tilasin uudet powerflexin puslat jos olisivat paremmat ja kestävemmät.
onko joku vaihtanut tuollaisia et onko kovakin homma vaihtaa?
saako vaihdettua akselin ollessa paikallaan jos vain löysää puslista irti vai pitääkö purkaa enempikin?
ja onko tietoa tuosta powerflex puslasta et onko se kaksi osainen jonka saa helposti akseliin paikalle vai onko se samanlainen kun alkuperäinen?
tilasin uudet powerflexin puslat jos olisivat paremmat ja kestävemmät.
On paremmat ja kestävämmät!
onko joku vaihtanut tuollaisia et onko kovakin homma vaihtaa?
saako vaihdettua akselin ollessa paikallaan jos vain löysää puslista irti vai pitääkö purkaa enempikin?
Ei ole kova homma vaihtaa! Poraat vaikka ison reijän puslan kumi osaan ja sahaat rautasahalla puslan ulko rungon halki, sit vaan vaikka vasaralla lyömällä irti!
Ja kuten tuli aikaisemmin jo kerrottua, niin etupäät vaan auki ja iskareista roikkuun!
ja onko tietoa tuosta powerflex puslasta et onko se kaksi osainen jonka saa helposti akseliin paikalle vai onko se samanlainen kun alkuperäinen?
Powerflex pusla on yksi osainen ja muistuttaa alkuperäistä, joten kannattaa kehittää prässäys työkalu...Mutta helposti menee, kunhan käyttää mukana tulevaa kupari tahnaa...!
Suosittelen!! Itsellä vaihdettu kaikki..
joo ajattelin tehdä sellaisen ulosvetäjän putkesta.
n.80mm sisä halkaisia ja n.100mm pitkä ja siihen tukeva rauta päähän ja siihen kierteet ja siitä kierretanko jonka päässä pyöreä n. 50mm levy joka painaa puslaa sit putkeen. jos se vaikka pulttikoneella irtoais, ainakin helppo vetää uusi pusla akseliin.
jos tuosta nyt ymmärsi miten tuo toimii.
pitää ottaa kuvia vaihdosta jos joku sit tekis nistä vaikka ohjeet puslien vaihtoon =)
n.80mm sisä halkaisia ja n.100mm pitkä ja siihen tukeva rauta päähän ja siihen kierteet ja siitä kierretanko jonka päässä pyöreä n. 50mm levy joka painaa puslaa sit putkeen. jos se vaikka pulttikoneella irtoais, ainakin helppo vetää uusi pusla akseliin.
jos tuosta nyt ymmärsi miten tuo toimii.
pitää ottaa kuvia vaihdosta jos joku sit tekis nistä vaikka ohjeet puslien vaihtoon =)
Puslat paikallaan
eilen illalla vaihdoin taka-akselille powerflexin puslat ja tuli pirun hyvä ajaa tuntuma tiehen on hyvä kun entisillä tuntu et perä haki varsinki mutkissa, mutta olihan ne jo vähän kuluneet.
vaihtotyöstä olisi jonkin verran kuvia ja ulosvetäjästä jonka rakensin romulootasta löytyineistä osista, jos joku tekis tänne niistä vaikka ohjeet vaihtoa varten.
vaihtoon kului n.4 h kun piti ensin kehitellä se ulosvedin et sai ekan puslan irti, toinen lähtikin sitten 15min kun oli vehkeet ja tiesi mitä tehdä.
vaihtotyöstä olisi jonkin verran kuvia ja ulosvetäjästä jonka rakensin romulootasta löytyineistä osista, jos joku tekis tänne niistä vaikka ohjeet vaihtoa varten.
vaihtoon kului n.4 h kun piti ensin kehitellä se ulosvedin et sai ekan puslan irti, toinen lähtikin sitten 15min kun oli vehkeet ja tiesi mitä tehdä.
Kaikkea sitä löytää kun searchia käyttää:). Katsastus-setä totesi, että 160tkm on toiselle takapään puslalla liikaa...
Onko tuo homma oikeasti noin "helppo" kuin annetaan ymmärtää. Pelkästään akseli puslista irti. Vanha pusla lähtee heittämällä pois kun sen vain rautasahalla halkaisee? Ja uuden puslan saa paikalleen omatekoisella prässillä...
Aiheesta löytyi vielä toinenkin topikki:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=50448&highlight=pusla
Varaosa mallia "motonet" on ilmeisesti ihan pätevä, koska "auto" (tuo golf IV siis) on ihan peruskäytössä? Onko hommassa jotain "jujua", millä homman saa totaalisesti kädetettyä?
Motivaatiota ei ole kyllä hommaa tehdä, mutta mikäli merkkiliike on tuo 3h hommaksi "laskenut" niin ei sitä sinnekään voi raahata kun oikeilla välineillä alle tunnin homma (saavat turhan hyvän katteen).
Onko tuo homma oikeasti noin "helppo" kuin annetaan ymmärtää. Pelkästään akseli puslista irti. Vanha pusla lähtee heittämällä pois kun sen vain rautasahalla halkaisee? Ja uuden puslan saa paikalleen omatekoisella prässillä...
Aiheesta löytyi vielä toinenkin topikki:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=50448&highlight=pusla
Varaosa mallia "motonet" on ilmeisesti ihan pätevä, koska "auto" (tuo golf IV siis) on ihan peruskäytössä? Onko hommassa jotain "jujua", millä homman saa totaalisesti kädetettyä?
Motivaatiota ei ole kyllä hommaa tehdä, mutta mikäli merkkiliike on tuo 3h hommaksi "laskenut" niin ei sitä sinnekään voi raahata kun oikeilla välineillä alle tunnin homma (saavat turhan hyvän katteen).
Jatketaan yksinpuhelua:). Tuli homma tehtyä jokin aika sitten ja 1,5h siihen sai käytettyä aikaa.
Homma suoritettiin "brute forcella", eli toinen piti kiinni akselista ja toinen löi ensin varsinaisen puslan irti "hienosäätö" vasaralla ja sitten puslan metallirunko halkaistiin talttapäisellä meisselillä. Itseasiassa puslan runko irtosi akselista jo hieman aiemmin ennenkuin meisseli oli halkaissut puslan rungon (eikös halkaisussa tule kaksi osaa, eli sylinteri vaatisi 2 leikkausta:)? Tässä "halkaisussa" tuli siis vain vajaa yksi "leikkaus", joten pusla tuli yhtenä palasena ulos). Sitten dremillä työstöstä syntyneet pienet naarmut tasaiseksi ja uusi pusla "kierretanko-prässillä" paikoilleen.
Tuo brute force on yksin varmaankin melko hankala tapa, koska lyönti vain heiluttaa akselia joten iskuvoimasta ei kohdistu itse puslaan kuin murto-osa.
Homma suoritettiin "brute forcella", eli toinen piti kiinni akselista ja toinen löi ensin varsinaisen puslan irti "hienosäätö" vasaralla ja sitten puslan metallirunko halkaistiin talttapäisellä meisselillä. Itseasiassa puslan runko irtosi akselista jo hieman aiemmin ennenkuin meisseli oli halkaissut puslan rungon (eikös halkaisussa tule kaksi osaa, eli sylinteri vaatisi 2 leikkausta:)? Tässä "halkaisussa" tuli siis vain vajaa yksi "leikkaus", joten pusla tuli yhtenä palasena ulos). Sitten dremillä työstöstä syntyneet pienet naarmut tasaiseksi ja uusi pusla "kierretanko-prässillä" paikoilleen.
Tuo brute force on yksin varmaankin melko hankala tapa, koska lyönti vain heiluttaa akselia joten iskuvoimasta ei kohdistu itse puslaan kuin murto-osa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
eipä onnistunu tuo puslien vaihto iteltä. Mielestäni mainion prässin kehittelin kierretangosta , mut tuntuu et ei se voi sinne mahtua. Noita pusliahan on vissiin kokoa 69mm ja 72mm...itellä tuli hommattua nuo 72mm ja onnistuin jo puristamaan sen muovikuoren halki siitä toisesta. Millä nuo mittamääritykset tehhään? auto on golf variant 1.8turbo bensa. 2002.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllähän niitten pitäs sinne mahtua, paljon ovat vaihtaneet 72mm puslia siihen 69mm reikään. En oo varma millaisen työkalun oot rakentanut sitten kaiken kaikkiaan, mut tuossa topicissa on muutama hyvä kuva:
http://www.pimpmyskoda.co.uk/Guides/RearAxleBush.htm
Ei tuu muuta mieleen kun että liukastetta riittävästi ja metallilevyt pitämään työntösuunnan suorassa.
http://www.pimpmyskoda.co.uk/Guides/RearAxleBush.htm
Ei tuu muuta mieleen kun että liukastetta riittävästi ja metallilevyt pitämään työntösuunnan suorassa.
Hyvät oli kyl kuvat. Tollaset pitäs olla joka projektista. Aikalailla samanmoiset systeemit itelläkin...se on vaan aika hankala tuolla auton alla tsiigailla et se lähtee vetämään suoraan. Ei kait se auta ku huomenn koittaa prässätä se toinen paikoilleen. Haljenneen tilalle joutuu varmaan hakemaan maanantaina uuden. Kiitoksia kaikille avusta ja tsempistä.
Ite käytin voiteluna moottoriöljyä ja prässinä kierretankoa, prikkoja, kaks speiceriä ja naulauslevystä leikattuja paloja. Sitte aarteena löyty mummulasta joku kovasta muovista leikattu juuri sopivan kokonen rinkula. Itsellä oli apuri mukana ja helppoa oli kun heinänteko =)
Ja puslat oli 72mm muoviset ja reikä 69mm.
Ja puslat oli 72mm muoviset ja reikä 69mm.
Jep jep. Saihan sen puslan menemään sinne reikään lopulta. Hioskelin puslanpintaa hiukkasen ja puotin ton taka-akselin pois kokonaan. Ei se nyt niin paha homma ollu. Parani tuo työasentokin kummasti. Huomenna hakea vielä ehjä toiselle puolelle ni pääsee ruuvaamaan akselin takas. Eli siis 69mm reikään menee se 72mm pusla. Kiitos ja kuitti.
Kyllä mä sanon että melkosta taiteilua akseli paikallaan on asennella noita.
Oli eka ja vika kerta.
Mutta nyt on Powerflexit taka-akselilla. :)
Apparin puolella joutui ottamaan irti korissa kiinni olevan puslahäkkyrän,
kun puslan pultti ei mahtunut tulemaan pois. Otti tankkiin kiinni.
Kuskin puolella jarruletku oli kiinni siinä häkkyrässä joten se taisteli vastaan siellä.
Onneksi oli auto nosturilla, niin oli edes sinnepäin hyvä asennus asento saatavissa.
Ens kerralla jos tulee vastaava tehtävä eteen, niin pudotan kyllä koko akselin alas ja työstän pöydällä.
edit. Autona mk1 RS Octavia farkkuna
Oli eka ja vika kerta.
Mutta nyt on Powerflexit taka-akselilla. :)
Apparin puolella joutui ottamaan irti korissa kiinni olevan puslahäkkyrän,
kun puslan pultti ei mahtunut tulemaan pois. Otti tankkiin kiinni.
Kuskin puolella jarruletku oli kiinni siinä häkkyrässä joten se taisteli vastaan siellä.
Onneksi oli auto nosturilla, niin oli edes sinnepäin hyvä asennus asento saatavissa.
Ens kerralla jos tulee vastaava tehtävä eteen, niin pudotan kyllä koko akselin alas ja työstän pöydällä.
edit. Autona mk1 RS Octavia farkkuna
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa