1.8T Turbon huolto/vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

1.8T Turbon huolto/vaihto

ViestiKirjoittaja KariT » 12.11.2005 17:52

Alkaa mittarissa olla kohta 200tkm ja mietin että mites pitkään tuo vakio turbo kestää?
Mitään oireita tai vikoja en ole huomannut, mutta olisihan se hyvä vähän etukäteen
tietää kauanko turbo kestää. Huolto/vaihto varmaan maksaa yli 1000€.

Käykö suoraan muu kuin vakio turbo? Ja jos haluaa turboa vaihtaa parempaan
niin mitä muutoksia pitää tehdä?

Autona Passat -97 1.8T (lastutettu).

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 14.11.2005 17:14

Kyllähän ne aika hyvin kestää. TD golffissa oli koneella ajettu päälle 300tkm eikä turbo oireillut vielä mitenkään, välyksiäkään ei sormin tuntunut.
Tuossa Peugeotissa oli taas turbon laakerit loppusuoralla jo 250tkm kohdalla, syynä haljennut imuletku -> paskaa sisään.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 15.11.2006 0:00

Mulla oli se hukkaportti joka anto pahiten periksi ja päästi kamalat sirinät kaasua löysätessä. Oli sieltä vispiläkin vähän löystyny sitten. Huolto maksoi turbolle (otin turbon irti, lähetin -> huollettiin -> sain takasin ja laitoin paikalleen) 4260kruunua joka on 468.23euroa. Joten aika paljon alle tonnin päästiin :)

edit: Niin joo, autolla oli ajettu 209 000km

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 15.11.2006 8:46

huolto maksaa meillä 380e, sis. puhdistuksen, laakeroinnin ja tasapainotuksen. Jos pakopesä on halki, akseli ja -kompura kuluneet, niin kustannukset nousevat.
Myös tuo hukkaportin läppä on yleinen vikakohde ko. ahtimessa.

ps.
Tällä hetkellä hyllyssä on 1 kpl haluttua KKK K04 - 15 mallia hintaan 1150e 12kk takuulla. Sopii 1.8T orkkis ahtimen tilalle suoraan.

Volkkarimiäs-84
-
Viestit: 161
Liittynyt: 2.7.2005 17:17

ViestiKirjoittaja Volkkarimiäs-84 » 16.11.2006 10:13

Meikäläisellä on hiukka samanlainen tilanne kuin uiopilla eli turbo kaipaisi myös huoltoa. Mä tossa jo soittelinkin yhteen pk-seudulla vaikuttavaan turbohuoltoon ja kaveri tuumasi että huolto on siinä ~ 400-500 €, riippuen lähinnä turbon kunnosta, mutta heillä on kuulemma hyllyssä vastaavanlaisia uusia kapistuksia ja hintaa niillä on 880 €/kpl eli miltei kannattaisi ostaa sillon uus. Se on kyllä sitten ns. "orkkisturbo"-samanlaisia myydään VW:n tiskillä mutta hinta on vähän toisenlainen...=)

Itselläkin on vielä harkinnassa mitä ton turbon kanssa tekis kun on kuitenkin 200 tkm.

^Sellanen tyhmä kysymys että kuis paljon tuo KKK K04 muuten ahtaa bar?

Varmaan oli jokunenkin kirjoitusvirhe kun viime yö tuli oltua viihteellä...

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 17.11.2006 11:01

Jokseenkin hankala kysymys tuo "kuinka paljon ahtaa"...riippuu aika monesta asiasta, mm. moottorin koosta, kierroksista, koneen hengittävyydestä, lämpotilakin taitaa vaikuttaa jne. Varmaan kuvaavampi kysymys on että paljonko tuolla saa potkua 1.8T:sta...vai?

Volkkarimiäs-84
-
Viestit: 161
Liittynyt: 2.7.2005 17:17

ViestiKirjoittaja Volkkarimiäs-84 » 17.11.2006 14:16


Varmaan kuvaavampi kysymys on että paljonko tuolla saa potkua 1.8T:sta...vai?




Juuri tuota tarkoitin, ei vaan löytyny oikeita sanoja tohon mun ed. kommenttiin...

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 17.11.2006 14:21

K04 ahtimia on useampaa eri mallia, niistä tuo K04-15 riittänee suunnilleen 230hv tehoihin.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 21.11.2006 21:01

Volkkarimiäs: tuolanen aeb koneen vakioahdin on vw varaosatiskillä suurin piirtein saman hintainen vaihto-osana ja kahden vuoden takuulla.

Azuuuuuuu
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.8.2006 13:00

ViestiKirjoittaja Azuuuuuuu » 5.12.2006 19:35

- No mites laillisuus sekä katsastus jos meinee nostat tehoja noin 170hv 230hv:een mitä tämä KKK K04 lupaa?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 5.12.2006 20:05

Ei se oo laillista ja eikä sitä saa katsastettua.

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 5.12.2006 23:52

FIN-TURBO: Hyvitättekö te kkk03 ahtimesta vaihdossa esim: nyt sit tohon kkk k04 mitään jos kkk03 on "hyvässä" kunnossa? Ja mites on noitten garretin gt 28rs hinnat teillä?

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 6.12.2006 0:03

Kukaan ei vielä vastannut tohon kysymykseen, että sopiiko se kkk k04 ahdistin nyt esim golf iv gti:n vakio pakosarjaan ja muutenkin vakio helyille?? olis kiva tietää jos joutuu ton turbon kans alkaa pelaa ko ei sitä vakio ahdistinta sinne enää tekis mieli laittaa:D

Odu
-
Viestit: 68
Liittynyt: 7.8.2005 12:35

ViestiKirjoittaja Odu » 6.12.2006 16:31

Auttaako tollanen k04 tehojen puolesta mitään jossei muuta ole vaihettu ku turbo ja cat-back? (siis k03+lastuun verrattuna)

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 6.12.2006 19:07

sopiiko se kkk k04 ahdistin nyt esim golf iv gti:n vakio pakosarjaan

Minä mistään mitään tiedä ,mutta jos kysymyksessä on sama ahdin kun esim. Cupra R:ssä ja S3:sessa niin ei käy.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 6.12.2006 19:27

Semmoinen käy mikä on takoitettu vakiopakosarjaan K03:n tilalle ja niitäkin on sitten erikseen poikittais ja pitkittäiskoneelle.

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 6.12.2006 19:38

Jos kysyn näin oikein suoraan kannattaako tollasta kkk k04 ahdinta laittaa lainkaan vai uuden vakio ahtimen tai sitten isomman esim just ton garret gt28rs??
Viimeksi muokannut hankie, 6.12.2006 19:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 6.12.2006 19:40

garretin mukana tulee kyllä muutakin laittoa ja rahaa palaa varmasti enemmän kuin tuplana kuin, että ostais ton uuden kkk 03 ahtimen.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 6.12.2006 19:41

No se riippuu ihan siitä: A) miten lompakko antaa myöden B) kuinka paljon pofooria haluaa pellin alle

Kuva-näppäimellä saa muokattua tekstiä...

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 6.12.2006 19:46

jos lompakko antaa myöten ton ahtimen ja 1500€ rahaa paljon olis teho arvio kylmiltään??

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 6.12.2006 19:58

No tuollaisen bolt-on mallisen K04 varmaan sais laitettu 2500e:llä, sillä saa sen n. 230hv.

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 6.12.2006 20:23

Eli perjaatteessa jos lastulla saa sen sanotaan nyt 195hv ja 230hv maksaa kutakuinkin ton 2500€ onko järkee?.
Lisäks olis kiva saada jtn tietoo siitä mitä 1.8T koneelle pitää tehdä jos aikois saada sanotaan nyt vaik et n:350hv? Ahdin, suuttimet, putkisto turbolta asti 2.5"/3"?, koneen sisuskalut, kytkin/ asetelma, mitä muuta ja mitä hintaa?

pörinä
-
Viestit: 59
Liittynyt: 20.5.2006 17:57

ViestiKirjoittaja pörinä » 12.12.2006 21:42

itellä mulla meni pelkkään koneeseen 6000e. eikä siihen hintaan kuulu ahdinta eikä lastua.

pörinä
-
Viestit: 59
Liittynyt: 20.5.2006 17:57

ViestiKirjoittaja pörinä » 12.12.2006 21:49

eli vauhti pyörä vahvistetut kk laakerit ja arrowsin veivit ala kertaan.ja tietysti cooleri ruiskun suuttimet putkisto turbolta 3tuumanen kisa kattilla. wiseco tako männät helixin massa kytkin ja kansi koneistettu siis perus kunnostaminen ja ynm ynm

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 12.12.2006 21:51

Halvalla ei saa kyllä hyvää ja tehokasta:D rahaa palaa jos siihen touhuun ryhtyy ja haluaa sen kunnolla tehdä.

pörinä
-
Viestit: 59
Liittynyt: 20.5.2006 17:57

ViestiKirjoittaja pörinä » 12.12.2006 22:10

samaa mieltä.

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 12.12.2006 23:15

Pitääpi kattel mitä keksii rahan menoks:D

-JUPE-
-
Viestit: 93
Liittynyt: 18.12.2006 14:00

ViestiKirjoittaja -JUPE- » 18.12.2006 21:32

Itellä nyt 2,5" putkisto alusta loppuun ilman kattia, isohko cooleri keulalla, filtteri ja 2,5" imuputki, dumppi yms pientä roinaa ja kootut teokset ahdin eli turbiinin siiven halkaisija 5,5cm ja pakopuoli vakiosta (k03) sorvattu niin isoks ko vaan menee. Hyviä puolia et menee vakiosarjaan ja pakoputken laippa sopii suoraan jos on ennen käpelöinyt putkea. rahaa noihin on mennyt n.2000€. Eli mun mielestä 230hv ja 2500€ kuulostaa melko turhalta.

pt.
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2006 17:47

ViestiKirjoittaja pt. » 5.1.2007 15:19

Ja alkuvuoden iloksi hieman isompaa huoltoa suunnitteilla 1997 1.8t Passattiin. Eli muitten lisäksi turbo oli tarkoitus laittaa huoltoon, mutta taitaa kääntyä kuitenkin uuden vastaavan ostoon.

Tottakai tulisi mieleen ostaa isompi ja parempi, kun hintaero ei kuitenkaan ole enää "hirveitä" siinä vaiheessa, mutta siihen putkenvaihto, "lastu"+säädöt ym päälle, niin taitaa muutama lisätonni niistä syntyä. Ja auton tarkoitus palvella käytössä, kun muita harrasteautoja ja -pyöriä kuitenkin on.

Tosiaan noita turbonhintoja hieman kysellyt:

- Laakkonen hyvällä alennuksella 840€ (haluavat vanhan turbon)
- Turbopajoista 795-825€, (yhdeltä muistin vain kysyä kantaa vanhaan turboon ja eivät sitä halunneet, joten jää paperipainoksi tallille..)

mutta viellä on kysely Saksaan vetämässä, joten jos jollain on tietoa valmiiksi hinnoista, niin voi laittaa valmiiksi.

Tai jos tietoa Suomesta viellä halvemmasta turbon toimittajasta, niin laittakaa siintäkin tietoa.

pt.
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2006 17:47

ViestiKirjoittaja pt. » 27.2.2007 14:06

Eli turbo on vaihdettu. Tuli Laakkoselta uusi "paketti" johon sisältyi tiivisteet, kasa muttereita ja pultteja eli minkä irroitit, niin sait korvattua uudella. Hintaa 830€.

Samalla vaihdoin forgen by-bass:n ja ahtosäätimen.

Vanha turbo vihelteli jo melkoisesti, joten kovin yllätyksenä ei tullut kaikenlainen klappi siinä, eli kilometrit oli tulleet jo täyteen.

Muutos oli toivottu, eli vetää tasaisesti nyt ja paineita on paremmin, kuin ennen projektia.

Samaan syssyyn tuli Konin-alustasarja, K&N paneelisuodatin, sekä tottakai kaikki nesteet. Laatikkoon vaihdoin Redlinen-öljyt, mutta se ei kyllä parantunut, ehkä päin vastoin. Edellisen kerran öljyt vaihdettu ehkä 100tkm sitten, mutta merkkiä en muista. Nämä olivat siis ainakin viellä pelikunnossa.

Taas jaksaa autolla taivaltaa sen 1000-1500km viikossa, jota tällä hetkellä tulee.. Diesel olisi varovaisellakin veikkauksella kannattavampi, mutta mennään tällä.. Toisaalta, kun diesel tulee, niin näillä huolloilla kannattaa jättää kauppakassiksi ja myydä tuo Mazdan 3:n pois, eipä emäntä liiaksi ole sille lämmennyt..

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 27.2.2007 15:15

Vanha turbo vihelteli jo melkoisesti, joten kovin yllätyksenä ei tullut kaikenlainen klappi siinä, eli kilometrit oli tulleet jo täyteen

Paljonko noita kilometrejä oli?

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 27.2.2007 16:18

Paljonko noita kilometrejä oli?


Omasta vanhassa autossa oli kilometrejä kertyny sellaset 210 000km kun turbo alko möykkäämään

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 27.2.2007 22:55

Itellä golf iv gti:ssä 225tkm taulussa ja hyvin toimii. Miltäs sen pitäisi kuullostaa kun turbo alkaa olla loppu? Ei ainakaan savuta tms.

pt.
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2006 17:47

ViestiKirjoittaja pt. » 15.3.2007 10:24

roberto kirjoitti:
pt. kirjoitti:Vanha turbo vihelteli jo melkoisesti, joten kovin yllätyksenä ei tullut kaikenlainen klappi siinä, eli kilometrit oli tulleet jo täyteen


Paljonko noita kilometrejä oli?


252tkm kun vaihdoin. Omaa laiskuuttani ajelin rankasti vihellen n10tkm.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 7.5.2007 9:04

"Juice"En ymmärrä tota et jos autoa virittää niin ei saa katsastettua....Miksei muka?Kuvitellaan et laitetaan vaikka stage3 paketti uusi putkisto katalysaattorilla ja välijäähdytin.Tehoja on nyt penkitettynä vaikka 300 HV ja ajetaan katsastukseen...Miksei menisi läpi?


No jos 100hp on papereihin merkitty ja sulla onki yllättäin 300hp koneessa, kyllähän se insinööri varmasti miettii yllättävän ärhäköitä kiertämisiä ja voi olla että vaatii muutoskatastusta. Tuomonen erohan tuntuu jo helposti pelkäl persdynol. Pienemmät (lue: stage 1) lisäykset nyt ei pikaseltaan tunnu missään tuomosissa olosuhteissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa