Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tomppa77
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.9.2012 12:45

ViestiKirjoittaja tomppa77 » 12.11.2012 12:16


Juize81
-
Viestit: 16
Liittynyt: 5.7.2009 18:47

ViestiKirjoittaja Juize81 » 25.11.2012 21:11

Oliks mitenkin hankala homma vaihtaa ite se venttiili? Todennäkösesti itselläkin edessäpäin, oireista päätellen.

tomppa77
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.9.2012 12:45

ViestiKirjoittaja tomppa77 » 25.11.2012 23:05

Vaihto ei ole vaikeaa, onnistuu hyvin kotikonstein jos auto on ylhäällä että pääset hyvin operoimaan auton alla. Puhdasta pitää tietty olla ettei likaa pääse vaihdelaatikkoon.

Venttiilin asennus tapahtuu samalla kun öljyjä vaihtelet eli kun on öljypohja+suodatin pois niin siellä näkyy aika hyvin tuo solenoidi minkä takana nuo osat on. Eli kuvassa http://www.sonnax.com/system/announceme ... 40-01K.pdf
Tuon solenoidin irtisaamiseen siinä on joku levy edessä mikä pitelee noita muitakin siinä samassa pakassa, mutta olisko siinä ollut 8kpl torx ruuveja mistä irroitin 7 ja käänsin levyn senverran että sain tuon solenoidin irti. Niiden alta tosiaan löytyy nuo ja vaihdoin ne ja laitoin takaisin.

Aikaa tuossa koko hommassa taisi mennä 3h vaikka ekaa kertaa tein ja mietiskelin työvaiheet rauhassa.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 12.12.2012 21:50

paljonkos tuollasen tippilaatikon korjaus maksaa ja minkähintanen on korjattu ja vahvistettu laatikko?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 13.12.2012 9:15

Kiinnostaisi tietää saako AVF Passatin 5-vaihteiseen tiptronicciin jossain Tampereella vaihdatettua laatikkoöljyt sillai, että ne saisi sieltä kaiken pois? Käsittääkseni yleensä vain puolet saadaan vaihdettua?

Itsellä on kyllä hyvin pelannut 330tkm laatikko. Ainoastaan kylmänä hieman luistaa, mutta se kai kuuluu asiaan? (ennenkuin se "lukittuu" tms.)
Viimeksi muokannut alspe, 8.3.2013 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

stranger
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 3.2.2013 12:38

ViestiKirjoittaja stranger » 3.2.2013 13:04

Itselläni on 5-vaihteinen tiptronic automaatti ja siinä on ruvennut myös kierrokset seilaamaan tasakaasulla 5-vaihteella ajettaessa. Huomaa parhaiten 80-90 vauhdissa, kun vakionopeudensäädin on päällä, niin +-100 kierrosta seilaa kierrosmittari. Lisäksi vaihteistosta kuuluu pientä jurinaa. Kaksoisvaihtamista tai muuta ongelmaa ei onneksi (vielä) esiinny.

Käytin autoa paikallisella korjaamolla, joka tietää enemmän noiden automaattien päälle ja hänen mukaansa tuo seilaaminen johtuisi turbiinista. Tarkemmin sanottuna siellä olisi kitkalevyt lasittuneet ja se aiheuttaa tuota seilaamista. Kyselin myös tuosta lukkoturbiinin vaihtamisesta, mutta hänen mielestään se ongelma koskettaa vain tuota 4-vaihteista automaattia.

Jos tomppa77 vielä luet tätä ketjua, niin onko sinulla 4- vai 5-vaihteinen automaatti?

Ei kauheasti innostaisi tuota turbiinia ruveta remppaamaan, kun kuulemma isoin kustannus tulee siitä että joutuu laatikon purkamaan että saa turbiinin pihalle. Kustannusarvio turbiinin rempalle 500-600e ja työn osuus laatikon purkamiselle + kasaamiselle turbiinin takia n.1500e...

Öljyt on vaihdettu vähän reilu 50tkm sitten ja ne katsottiin edellisessä huollossa n.2tkm sitten ja ovat kuulemma vielä hyvät. Öljyt meinaan tosin vaihdattaa joka tapauksessa pian, mutta se ei tämän huoltomiehen mukaan auta kierrosten seilaamiseen.

Auto on siis Passat 1.8T -03 ja sillä on ajettu "vasta" 178tkm.

Alspe: Ei kuulemma mitenkään saa kaikkea pois, mutta kun kahteen kertaan vaihtaa niin sitten pitäisi olla suurin osa vanhoista öljyistä pois. Eli vaihdetaan kertaalleen öljyt, ajetaan lyhyt lenkki ja sitten vaihdetaan toiseen kertaan öljyt. Näin ainakin kertoi tämä paikallinen automaattikorjaaja kertoi. Tuolle kahteen kertaan vaihtamiselle kustannusarvio täällä oli 350-400e.

tomppa77
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.9.2012 12:45

ViestiKirjoittaja tomppa77 » 12.2.2013 22:05

Tottakai nyt tätä foorumia tulee seurattua ja itsellä on tuo AG4 01N eli 4-vaihteinen loota.
Nyt talvipakkasilla on ollut ongelmana oikeastaan pahemmin tuo turbiinin lukko eikä se tahdo taaskaan pitää... Tarkoitus on nyt torstaina porauttaa sitä turbiinin lukkoventtiilin reikää isommaksi ja laittaa ylikokoventtiili josko sitten alkaisi pitämään. Ilmoittelen myöhemmin tälläviikolla miten kävi.

tomppa77
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.9.2012 12:45

ViestiKirjoittaja tomppa77 » 7.3.2013 10:43

Ongelma selvisi, turbiinin kitkapinnathan siellä oli kuluneet... Turbiinin sisuskalut vaihdettiin uusiin JNTradingissa ja täytyy sanoa että aamulla sain varmaan parhaat kyydit mitä tuolla autolla olenkaan koskaan saanut. Kierrokset pysyivät tasaisena riippumatta ylä- tai alamäestä ja kulutuskin on kohdillaan. En porauttanut tuota lukkoventtiiliä vielä kun ajattelin tehdä korjausta asteittain ja katsoa mikä vaikuttaa eniten.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 8.3.2013 14:57

Alspe: Ei kuulemma mitenkään saa kaikkea pois, mutta kun kahteen kertaan vaihtaa niin sitten pitäisi olla suurin osa vanhoista öljyistä pois. Eli vaihdetaan kertaalleen öljyt, ajetaan lyhyt lenkki ja sitten vaihdetaan toiseen kertaan öljyt. Näin ainakin kertoi tämä paikallinen automaattikorjaaja kertoi. Tuolle kahteen kertaan vaihtamiselle kustannusarvio täällä oli 350-400e.


Kaiken järjen mukaan tuolla tavalla laatikkoon jää 25% paskaista öljyä (jos öljyistä puolet saa pois).

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 11.3.2013 10:16

Eikö näihin ZF:n ja muihin Vaggineista löytyviin pysty tekemään huuhtelemalla tuota vaihtoa?

Juuri teetin omaan AW:n laatikkoon; ~12 litraa menee kun tekee (puhdasta sisään niin kauan kuin kaikki vanha paskainen valuu pihalle). Ainakin Sinisen merkkihuolto tekee kaikki vaihdot näin...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.4.2013 15:00

Taisi Pasuuna porsia öljyt tiptronicista ulos. Auton lopetti kulkemisen ja vaihteen vaihto oli nykäyksittäistä, vaihdevalot paloi kaikki yhtä aikaa. Hetken seisottuaan auto taas toimi hetken.
Parkkipaikalla oli öljyä reippasti ja mielestäni lammikko oli hyvin edessä, moottorin keula ja syyläri alla.

Ilmeisesti öljyn jäähdytin /lauhdutin on siellä jossain keulassa ja se toki saanut hittiä kun auto on niin matala.

Onko se lauhdutin millainen, mistä yleensä hajoaa, onko mahdollisesti korjattavissa taitavalla korjaamolla? Vai joku kerrasta rikki mötti?

EDIT: Päivitellään sen verran, että öljypohja koki kolauksen ja päästi ölpät ulos. Uusi pohja, öljyä sisään ja taas vetää paremmin kuin koskaan.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja alspe » 28.9.2017 21:42

Ajon auton talomme kellariin menevään luiskaan jossa kaivo, ajattelin että menee pesuvedet lähemmäs kaivoa eikä pitkin pihaa.
Suht jyrkkä kaltevuus siinä kohdassa niin eipäs tullut pakittamalla ylös ei sitten millään. Pienen nykäyksen antoi vetoa ja sitten vain luistaa eikä peruuta. Beetleen köysi kiinni niin tuli aika helposti pienellä avustuksella.
Onko tuo normaalia jos on todella jyrkkä mäki niin ei lähde veto päälle? Etuperin en tiedä miten käyttäytyy jyrkässä mäessä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 28.9.2017 23:06

Pakkirumppuvika vois olla

Glass
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.8.2020 19:01

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Glass » 15.8.2020 19:06

Moi!

Passat vm 2000 automaattilaatikko jäänyt 3:lle, eli vikatilalle ilmeisesti. Lähtee liikkeellekin 3:lla, eikä vaihda 4:lle. Käsivalinvaihteet 1-3 ja pakki toimii.

Mittarissa 436t ja laatikkoöljyt vaihdettu 50t sitten.

Osaako joku sanoa, onko kyseessä ohjainlaitteen vika vai mikä?

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Mikey? » 15.8.2020 20:59

Miltä mittariston vaihdenäyttö näyttää?

Glass
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.8.2020 19:01

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Glass » 15.8.2020 21:56

Ihan normaalisti, kuten pitääkin. P, N, R, D, N ja käsivalinnat kun ovat silmässä.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.8.2020 10:12

Tässä varmaan haettiin sitä, että onko sen värit kääntyneet, eli punainen tausta ja tekstit mustalla? (Normaalisti pitäisi kai olla musta tausta ja tekstit punaisella)

Glass
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.8.2020 19:01

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Glass » 16.8.2020 13:25

Joo, teksti on mustalla punaisella taustalla. Mistähän se kertoo?
IMG_20200816_132138.jpg
IMG_20200816_132138.jpg (2.47 MiB) Katsottu 5641 kertaa

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Mikey? » 16.8.2020 16:49

Muistaakseni tuo tarkoittaa sitä, että limp -mode on päällä mutta että TCM olisi kunnossa.

Eli vikakoodien lukuun...

Glass
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.8.2020 19:01

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Glass » 16.8.2020 17:23

Ok. Kiitos paljon.

Glass
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.8.2020 19:01

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Glass » 18.8.2020 13:42

Moro vielä. Vikakoodien luvussa ei tullut mitään. Taitaa olla laatikko kuitenkin mennyttä?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 20.8.2020 11:30

Millä laitteella vikakoodit luettiin?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.8.2020 12:03

Tuo näyttömoodi näyttää nimenomaan normaalilta. Jos laatikossa olisi jotain vikaa TCM:n mielestä, nuo alapalkin värit olisivat invertoituneet.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Mikey? » 20.8.2020 21:21

Minusta(kin) kuulostaa erittäin oudolta, että laatikon ollessa limpissä siellä ei olisi mitään vikakoodeja.

Glass
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.8.2020 19:01

Re: Passat Tdi ja automaatti. Miten laatikko vika oireilee?

ViestiKirjoittaja Glass » 21.8.2020 15:40

Vikakoodit luettiin korjaamolla 3 eri laitteella. Ainut minkä antoi oli ahtopaineesta, koska turbo ei ole ollut pelissä vähään aikaan, johtuen ilmamassamittarista. En viittis vielä luovuttaa hyvän passatin suhteen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa