Ilmastoinnin huolto ja nesteiden vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

Ilmastoinnin huolto ja nesteiden vaihto

ViestiKirjoittaja JUMA » 7.11.2005 14:35

Eli autostani rupesi ilmastointi ajoittain "vonkumaan", niinku joku kollikissa... Ei ennen oo tullu vastaavaa "ääniVIKAA" vastaa...ääntäminen loppuu kun laittaa climatronicista ECONin päälle... Onko mahdollisesti ilmastoinnista nesteet finaalissa??

Onkohan kuinka kallis operaatio ja tekeekö PK-seudulla muut kuin merkkikorjaamot nesteiden vaihtoa. Onko kokemuksia HYVÄSTÄ JA HALVASTA paikasta??

Kiitos jo etukäteen.

Saku
-
Viestit: 278
Liittynyt: 1.12.2004 20:42

ViestiKirjoittaja Saku » 7.11.2005 19:15

Äänestä en tiedä, mut itse meinasin täyttää ilmastoinnin kodinkone huollossa! Kysyin hinta arvioo n. 30€/täyttö. Siis tääl Itä-Suomessa.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 7.11.2005 21:04

Periaatteessa nesteitähän ei vaihdeta, korkeintaan puhdistetaan. Autoissa nesteet tarkoittaa siis kylmäainetta ja sen seassa kiertävää kompressorin voiteluainetta.

Auton ilmastoinnin nesteiden huoltoproseduuri on käsittääkseni seuraavanlainen: 'huoltolaite' imee kaiken kylmäaineen ja voiteluaineen +muun köhnän ilmastoinnin putkista ja erottelee ne eri säiliöihin. Sen jälkeen järjestelmään tehdään tyhjö. Litkut puhdistetaan, niiden määrä mitataan ja tuupataan autoon takaisin, lisätään jos jompaa kumpaa ainetta puuttuu.

Järjestelmässä on myös kuivain, joka poistaa veden kylmäainekierrosta. Sen kuntokin on hyvä selvittää, jos autolla on paljon ajettu.

Mulla maksoi em. homma ~100€ paikallisella pajalla.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 8.11.2005 0:44

Onkos kukaan muuten miettinyt noita automaattitäyttölaitteita tarkemmin?
Ilmastoinnin huollossahan on 3 tärkeätä kohtaa:
1. oikea määrä kylmäainetta (onnistuu täyttölaitteella)
2. kompuraoljyjen vaihto
3. kuivaajan vaihto

R134 kylmäaineen seassa kiertävä oljy on erittäin vesiaktiivista
ja kuivaaja olisi muutenkin hyvä vaihtaa 2-7 vuoden välein
(viimeistään silloin jos järjestelmä muutenkin auki, eli vaikka kennon jne. vaihto)

Mitäs tuollainen automaattinentäyttölaite tekee tälläisessä kuvitellussa tilanteessa:
Henkilön x ilmastointi ei toimi kunnolla ja hän tuntee tyypin z joka on
joskus täyttänyt kylmälaitteita jossakin firmassa (ei autojen).
Henkilö z ihmettelee hiukan kummallisia liittimiä, mutta onnistuu kuitenkin
lisäämään uutta kylmäainetta järjestelmään (esim. R404)
X:n mielestä ei kylmää tule edelleenkään tarpeeksi ja hän päättää
viedä auton "oikeaan huoltoon".....

Ja kun te tulette henkilö x:n jälkeen "huoltoon" niin saatte kunnon boolia :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.11.2005 10:38

Löytyykös tällästä kuivaajaa -91 Corradosta ja missä se mahtaa olla?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.11.2005 10:46

Ne määrät on aika tarkkoja, ei varmaankaan kannata vain tuupata sinne sisään "varmuuden vuoksi" hiukan lisää. Itse huollatin ilmastoinnin alkukesästä ja ymmärrykseni työn suorituksesta on melko tarkkaan Rynnäkköpäärynän selitystä mukaileva. Kylmäaineen takaisinlaiton jälkeen järjestelmään tuupataan vielä kahta lisäainetta. Muistaakseni toinen on homeenestoainetta tjsp. ja toinen voitelee tiivisteet. Työ maksoi noin 100 euroa ja aikaa meni jotain vajaa tunti.
Viimeksi muokannut Tuomas, 20.5.2006 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2005 11:29

Kodinkonehuoltoihin en tässä asiassa luottaisi. Niissä kun harvemmin on letkuliitoksia, kuivaimia sun muita vempeleitä. Kodinkoneissahan putkistot on juottamalla kasattu tiiviiksi eikä niissä ole putkiston lisäksi oikeastaan muuta kuin öljyvoideltu kompura.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.11.2005 18:14

Eikä tuota automaattilaitetta voi sanoa kyllä automaatiksi..! Sen verran olen tuota laitetta käyttänyt!!!

Joka kerta pitää laittaa oikea kylmä-aine määrä, tarkastaa imetty öljy ja lisätä se sinne takaisin...(+tarvittaessa lisätä kennon, kuivaimen tarvittava määrä, jos vaihdettu??).

Ja noilla uusilla "automaatti-laitteilla ei saa huoltaa muita, kuin R134a järjestelmiä ajoneuvoista...!

Niin kodinkone huoltoihin EI kannata luottaa, koska eivät tiedä mitään henkilöautoista...! (Kokemuskella korjaillut kyseisiä...!)

Ne määrät on aika tarkkoja, ei varmaankaan kannata vain tuupata sinne sisään "varmuuden vuoksi" hiukan lisää.Kylmäaineen takaisinlaiton jälkeen järjestelmään tuupataan vielä kahta lisäainetta. Muistaakseni toinen on homeenestoainetta tjsp. ja toinen aina voitelee tiivisteet. Työ maksoi noin 100 euroa ja aikaa meni jotain vajaa tunti.


Kylmä-aineen suurin sallittu heitto täytössä on noin max +-50g...Riippuen auton valmistajasta!!!
Aine jota lisätään täytön jälkeen on väri-aine, jos etsitään vuotoja?...Meillä ei ainakaan lisäilty muita...!
Ja se joka voitelee tiivisteet, on se kompura-öljy...Siksi ilmastoinin käyttöä suositaan talvella n.1-2 krt kuukaudessa...

Periaatteessa nesteitähän ei vaihdeta, korkeintaan puhdistetaan. Autoissa nesteet tarkoittaa siis kylmäainetta ja sen seassa kiertävää kompressorin voiteluainetta.


Aivan oikein!

Auton ilmastoinnin nesteiden huoltoproseduuri on käsittääkseni seuraavanlainen: 'huoltolaite' imee kaiken kylmäaineen ja voiteluaineen +muun köhnän ilmastoinnin putkista ja erottelee ne eri säiliöihin. Sen jälkeen järjestelmään tehdään tyhjö. Litkut puhdistetaan, niiden määrä mitataan ja tuupataan autoon takaisin, lisätään jos jompaa kumpaa ainetta puuttuu.


Järjestys:
-Manuaaliseti lisätään koneeseen muistiin kylmä-ainemäärä, valitaan, ett imetäänkö 1 tai 2:lla letkulla, tyhjennys, imettyjen epäpuhtauksien ja öljyn erittely, alipaineistus, vuototesti alipaineessa (Jos epäonnistuu, niin kone ei anna täyttää!), öljyn lisäys manuaalisesti, täyttö ja koe-käyttö (seuraten mittareita!)...

jos taasen epäillään vuotoa, niin ensin tyhjennys koneella ja sitten koe-ponnistus typellä..Etsitään vuotoa saippuvaahdolla, jota suihkutetaan pullosta...Sit korjaus ja normaali täyttö...!

Järjestelmässä on myös kuivain, joka poistaa veden kylmäainekierrosta. Sen kuntokin on hyvä selvittää, jos autolla on paljon ajettu.


Kuivaimen kuntoa ei selvitetä, koska se on uusittava 2-3 VUODEN välein...Periaatteessa..., joka kerta, kun järjestelmä avataan...Niin pitäisi kuivain vaihtaa uuteen...
Jos taasen kuivain on viallinen, niin sen näkee jo toiminnassa...Silloin pääsee silikaatti-pallot liikenteeseen...Sen viallisuus vaurioittaa kompuran, tukkii expansion venttiilin, putkistot jne jne...Ja rahaa palaa!Tuo kylmä-ainehan on syövyttävää ajan saatossa....Eli....:(

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.11.2005 18:17

Ainiin....Ja tuota autommaatti laitetta EI voi käyttää vanhoihin järjestelmiin, koska uudella R134a:ssa on pikaliittimille valmistetut täyttö-nipat ja vanhat ovat ulkokierteisillä nipoilla (Isoilla tai pienillä...!)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.11.2005 18:25

Tuli mieleeni, että kesällä joku "ilmastointi huoltaja" oli yrittänyt huoltaa erään asiakaan kuorma-auto mersua ja oli lisännyt kylmä-aineet jäähdytys järjestelmään löytämänsä nipan kautta moottoritilassa...(Luuli varmaan, että on imu-puolen täyttö-nippa???)..! Ei ihme , ettei vehkeet pelannu...

Arvatkaa oliko siinä naurussa pitelemistä.....XD
Viimeksi muokannut Murre, 20.5.2006 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.11.2005 18:28

Paljos muuten kuivaimen vaihto yleisesti maksaa (osat ja työ)? Lähinnä kiinnostaa tietenkin Golf 3:n Climatronicci ja vastaavat.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.11.2005 18:46

Esim. Mk3 Golf 2.0 GTI malliin oli muistaakseni n.30-80e Hellan kuivain+muutama uusi o-rengas ja jos sen vaihdattaa, niin tunti työnä meneepi...!Ehkä joku 1/2-1 tunti työtä, koe-ponnistus ja täyttö n.100e riippuen täytös määrästä....?!?


Veikkaisin, että karkeasti (30-80€/kuvain+4€(tiivisteet'2kpl)+10-15€/krt+50€/h+100€/täyttö)=200-250€ Eli se kuivain kannattaa itte vaihtaa!!!Ja sitten käydä koe-ponnistamassa, ennen täyttöä...!

E: Ja tietenkin, jos saat varaosista alennusta, mutta osta Hella tai OEM...!
EE: Asentaessai uutta ja vanhaa osaa, käytä kierteissä runsaasti kylmä-aineelle sopivaa kompura-öljyä...

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 8.11.2005 18:51

Kuivaimen hinnat n. 40-100€. Riippuen pitkälti keneltä ostaa ja minkä valmistajan.
Vaihdon hinta paljon kiinni paikasta missä kuivain majailee.
Konepelti auki ja etsi "kapseli" ilmastoinnin putkien välistä.
Löytyy useinmiten väliltä lauhdutin-ruiskutusventtiili / ruiskutusventtiili-kompura.
Siinä sitten miettimään kauankohan menisi irroituksessa ja kiinnityksessä :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.11.2005 18:57

^Aivan....SIeltä löytyy, mutta joskus on sitten niin "v*ttumaisissa" paikoissa...:/

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 8.11.2005 19:38

Löytyykös tällästä kuivaajaa -91 Corradosta ja missä se mahtaa olla?


Siellähän se köllöttää lauhduttimeen ruuvattuna kuskin puoleisessa alakulmassa.

PMAINT
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 15:38

ViestiKirjoittaja PMAINT » 15.11.2005 14:48

Tattarinsuolta löytyy sellainen firma kuin ACS, Action Car Service kytkintie 34 p. 09 3892865. Hinta oli 100 Euroa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 15.11.2005 19:16

^Tuokin hinta on VAIN "huollon" hinta, joka koostuu tyhjennys, aineet, täyttö ja toiminta tarkastuksesta! (Ilman kuivainta!)

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 16.11.2005 8:47

Mites tuon kuivaimen irrotus onnistuu? Tuleeko kylmäaineet kankaalle kun kuivaimen irrottaa vai onko vaan entinen irti ja uus tilalle. Vaikuttaako kylmäaineen määrä ja kuivaimen kunto ikkunoiden huurtumiseen?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 16.11.2005 11:39

jopo: raitisilmasuodattimen kunto vaikuttaa ikkunoiden huurtumiseen, samaten kosteat kangasmatot lattialla. Hyvä, jatkakaa aiheesta, 2 vuotta sitten kukaan ei täällä uskaltanut sanoa mitään ilmastoinneista.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 16.11.2005 11:50

jopo: Irroitus onnistuu ihan irroittamalla molemmat letkut irti kuivaimesta ja panta auki....(Jos letku ei lähde helpolla irti kuivaimesta, niin irroita seuraavasta liitoksesta, JOS mahdollista ja pura pöydällä...

Ja kyllä!, aineet tulee pihalle, jos letkun liitoksen avaa...

ps. Usein on niin, että kun metalli ja alumiinii kohtaa toisensa kierteissä, niin saattaa olla mennyttä, jos ei aukea...:( Lämpöä kaasulla antamalla aukeaa, mutta alumiinissä olevat kierteet ovat pilalla....

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.11.2005 11:59

Löytyykös tällästä kuivaajaa -91 Corradosta ja missä se mahtaa olla?


Siellähän se köllöttää lauhduttimeen ruuvattuna kuskin puoleisessa alakulmassa.


Osaako joku sanoa tuon Corradon kuivaimen hintaa ja vaikuttaako sen mahdollinen uusiminen auton huurtumiseen vähentävänä tekijänä? Tuntuu että Corrado huurruttaa lasit suht helposti vaikka matot eivät edes ole märät. Vesisade riittää.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 16.11.2005 12:33

Eikö kuivain vain kerää järjestelmän sisällä, kylmäaineen seassa olevaa kosteutta, ei niinkään tuuletuskanavissa / ilmastoinnin ulkopuolella olevaa kosteutta? Korjatkaa ihmeessä, jos olen hakoteillä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.11.2005 12:49

Eikö kuivain vain kerää järjestelmän sisällä, kylmäaineen seassa olevaa kosteutta, ei niinkään tuuletuskanavissa / ilmastoinnin ulkopuolella olevaa kosteutta?

Niin itsekin ajattelen ja siksi kuitenkin kysyn kun en tiedä.

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 16.11.2005 16:08

Ok! Kiitti vinkistä! Ymmärsinkö oikein eli ei pysty vaihtamaan kuivuria ettei jäähdytys aineet karkais?! Onko tietoo missä kannattaa kuopiossa huollattaa ilmastointi? Onkos tuolla systeemissä paljon painetta? Tuleeko ne silmille vai...?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 16.11.2005 18:07

Voi hittolainen! Juuri huomasin kuivaimen alta lähtevän letkun vuotavan. Kukaa manailee siellä? X(

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 16.11.2005 18:25

Ymmärsinkö oikein eli ei pysty vaihtamaan kuivuria ettei jäähdytys aineet karkais?!

ei pysty, sehän poistaa kondenssivettä kaasujen seasta

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 16.11.2005 18:40

Paine lepotilassa n 3-4 bar, riippuu täysin ulkolämpötilasta.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 21.2.2006 16:51

Mistäköhän kannattaisi vaikkapa treen suunnalla kysellä _edullista_ kuivainta? (tulee bmw:hen)
Viimeksi muokannut LM, 21.2.2006 19:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.2.2006 19:16

bmw-liikkeestä?

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 21.2.2006 22:03

Osaako joku sanoa tuon Corradon kuivaimen hintaa


Olikohan jotain 80 e tietämillä kolopalloon vuosi pari sitten oem-osa, sama corrossa.

vaikuttaako sen mahdollinen uusiminen auton huurtumiseen vähentävänä tekijänä? Tuntuu että Corrado huurruttaa lasit suht helposti vaikka matot eivät edes ole märät. Vesisade riittää.


Kuivaimen ensisijainen tehtävä on erotella neste ja kaasu ja toissijaisena suodattaa kosteutta ja epäpuhtauksia kylmäainekierrossa.

Huurtumiseen voi vaikuttaa mm. ilmastoinnin käyttötapa, sammuttaessa höyrystimeltä vapautuu kosteutta runsaasti ja jos kondensioveden poisto on tukossa tulee kosteus sisälle voimakkaasti.

e: Joo ja mulla tuo kosteus tulee jos ajaa oikein lyhyitä pätkiä, oon ratkassu ongelman pitämällä ilmastointia koko ajan päällä :)

-MK-
-
Viestit: 37
Liittynyt: 27.3.2006 14:11

ViestiKirjoittaja -MK- » 20.5.2006 10:27

Auto on VW Golf 2.0 ´94

Oli ilmastoinnin kans sellanen ongelma että viimeks kun sitä täytettiin niin oli vuoto ennen tulipeltiä sellasessa boxissa mihin ne putket liittyy.. no.. vaihdoin tiivisteet (joista yks oli poikki).

Ja tässä vaan mietin että jos ton vie nyt täyttöön ja siellä ilmenee taas vuoto niin otetaanko siitä silti täys hinta? :D tulee aika kalliiks jos näin on..

Niin ja onko se totta että kompura ei lähde pyöriin ilman aineita?

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 20.5.2006 11:17

On totta.Järjestelmässä on painekytkin jonka kautta kompuran ohjaus menee,jos ei tarpeeksi painetta/kamaa ei kompura käynnisty.Tuo järjestelmä laitetaan alipaineelle puoleksi tunniksi jolloin sieltä imeytyy paskaa ja kosteutta yms. pois.Sen jälkeen kone mittaa muutaman minuutiin pysyykö vakuumi järjestelmässä.Jos pysyy se voidaan vasta täyttää.Jos on iso vuoto esim. o-rengas rikki ei se koestus edes onnistu vaan keskeytyy heti.Tästä voisin veikata että ei hintaa juuri oteta kun vuoto todetaan heti.
Siis iso vuoto.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 20.5.2006 12:42

Asiahan kannattaa tietenkin tiedustella sieltä pajalta minne autoa on viemässä ja sopia etukäteen miten toimitaan ja paljon maksaa jos vuoto löytyy.

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 20.5.2006 14:02

Ymmärsinkö oikein niin kuivainta kannattaa kysyä / saa vain merkkiliikkeestä (jos saa muualta niin olisin kiitollinen firmojen nimistä), jotenkin pelottaa mennä kysymään veholta vanhaan S mersuun tuota ;)

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 20.5.2006 18:34

Varmasti saa ilmastointeja huoltavista firmoista.Kannattaa tietenkin soittaa paikkoihin ensin jos kyse on jostain erikoisemmasta/vanhemmasta.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

3B Passat 99 1.8T ilmastoinnin kompura "ulvoo"

ViestiKirjoittaja KariT » 12.12.2006 21:29

Mulla kävi tänään auto huollossa ja samalla ilmoittivat että ilmastoinnin kompura pitää vähän meteliä. Ilmeisesti joku laakeri vika? Pystyykö noita kompuroita huoltamaan vai onko suoraan vaihto tavaraa? Mitähän uusi mahtaa maksaa?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 12.12.2006 22:29

Mulla kävi tänään auto huollossa ja samalla ilmoittivat että ilmastoinnin kompura pitää vähän meteliä. Ilmeisesti joku laakeri vika? Pystyykö noita kompuroita huoltamaan vai onko suoraan vaihto tavaraa? Mitähän uusi mahtaa maksaa?


EI niitä kompuroita oikeen pysty huoltamaan, vaan menee uusiksi.Kompuroita löytyy uusina ja tehdas kunnostettuina...Kannattaa kysyä huollosta!

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 13.12.2006 7:08

Mulla vuoti passatista ilmastointi, ilmeisesti kompuran akselilta, ni pistin sen osiin ja katoin mitä sieltä löytyy.... no siellähän oli joku hiilipintaan hankaava jousikuormitteinen tiiviste, kysyin hintaa ni sanottiin 47€, melko kallis! No siinä sit tutkailin sitä tiivistettä ja huomasin kun väänsi ne metalli klipsut sivuille ja sai sen hiilihommelin erilleen, niin siä jousen ja hiilihommelin välissä oli normi o-rengas ja vaihdoin sen... Saa nähdä keväällä kuinka käy kun viä täyttöön... Onko muut täällä kokeillu moista?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 13.12.2006 13:48

Tuolla kuvatuksia yhdestä puretusta kompurasta.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 13.12.2006 14:34

^Tutun näköistä.. :)

Tapsala: Vaihdoitko rungon tiivisteet, niistä vuotaa varmasti uudelleen kasauksen jälkeen:(

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 13.12.2006 17:03

Meinaatko sitä isoo tiivisteetä siinä kytkin päässä? En saanut sitä tiivisteliikkeestä ku se oli sellanen littee nauhamainen... Mut eihän sillä puolella oo kaasuja, muutakuin ne kompuran öljyt? Toi edellisessä linkissä oleva kompura ei näytä samalta kuin mulla on... mulla on sanden sd-709....

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 25.4.2008 23:32

Ehee... Upataampas pikkasen kun tuli taas törmättyä "ammattitaitoiseen merkkiliikkeen huoltoon"

-04 vuotisen kulkimen ilmastointi alkoi viime syksynä jättää ilman hieman kosteaksi. No, kuivainhan siellä varmaan alkoi menettää toimintakykyään ja ajattelin, että en sitä talvea vasten ala huollattaan vaan mennään kevääseen ja katsotaan sitten.

Alkuviikosta sitten soittelin oikein merkkiliikkeeseen ja kerroin että miten olis ilmastoinnin huoltojen aikoja kun pitäs kuivain vaihtaa. Moneen kertaan mainittiin sana "kuivain". Tänään sitten vein "pajalle" ja työmääräintä tehtäessä huoltoneuvoja toisteli "ilmastoinnin huolto, ilmastoinnin huolto". Sanoin "niin ja se kuivaimen vaihtaminen"......

Härre gudddd... olis pitänyt olla kamera ja napata kuva tästä kyseisestä huoltoneuvojasta, olis mennyt sanakirjassa sinne kohtaan "Hoo Moelanen".....

Hirvee änkytys että ei tässä ajanvarauksessa oo mitään merkintää kuivaimesta ja mikä se on, en oo ikinä kuulluut !!

Selitin sitten ystävällisesti että ilmastoinnilla on ymmärtääkseni kaksi ominaisuutta a) viilentää ja b) kuivatta sisään tulevaa ilmaa.....

Ko. huoltoneuvoja ei löytänyt sitten ees koko kuivainta ko. automallille sieltä koneeltaan. Lisäsi kuitenkin työmääräimeen "kuivaimen vaihto tarvittaessa"

Tuli sitten tekstari, että auto noudettavissa ja hinnasta näki suoraan, että ei sinne mitään kuivainta ole vaihdettu.
Toinen huoltoneuvoja tiskillä kun menin hakemaan ja sanoin hänelle että ei sitten vissiin vaihdettu kuivain. Hän että no ei tässä laskussa oo muuta kun tuo normi ilmastoinnin huolto. Sanoin että pyysin nimenomaan tuon kuivaimen kun syksyllä alkoi ilma mennä turhan kosteaksi. Ymmärsi asian. Kysyin että aiemmin toinen henkilö ei edes löytänyt koko kuivainta ko. automalliin, osaisikohan hän. Ihan muutama näpy näpy ja kyllä vain, 159€!!

Että näin, nyt on sitten 115€ ilmastoinninhuolto tehty. Kylmäainetta oli mennyt ihan 150g ja pikkusen öljyä kompuraan, mutta se varsinainen "ongelma" korjaamatta. Sen verran sylettää tuommonen "ammattitaito" että ensi viikolla alkaa selvittely missä muualla Jyväskylässä osataan Mondeoon vaihtaa ilmastoinnin kuivain, Käyttöauto se ei missään tapauksessa ole.....

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 26.4.2008 0:55

Tekstin perusteella ymmärsin, että meinaat kuivaimen kuivattavan sisäilmaa?
Kuivain poistaa kompuraöljyyn sitoutunutta kosteutta.
On siis kylmäaineen kierron matkalla jossakin kohtaa riippuen autosta.
Höyrystinkenno taas poistaa ilmasta kosteutta jäähtymällä, joilloin ilmaskosteus tiivistyy sen pintaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa