Ilmastoinnin huolto ja nesteiden vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastoinnin huolto ja nesteiden vaihto
Eli autostani rupesi ilmastointi ajoittain "vonkumaan", niinku joku kollikissa... Ei ennen oo tullu vastaavaa "ääniVIKAA" vastaa...ääntäminen loppuu kun laittaa climatronicista ECONin päälle... Onko mahdollisesti ilmastoinnista nesteet finaalissa??
Onkohan kuinka kallis operaatio ja tekeekö PK-seudulla muut kuin merkkikorjaamot nesteiden vaihtoa. Onko kokemuksia HYVÄSTÄ JA HALVASTA paikasta??
Kiitos jo etukäteen.
Onkohan kuinka kallis operaatio ja tekeekö PK-seudulla muut kuin merkkikorjaamot nesteiden vaihtoa. Onko kokemuksia HYVÄSTÄ JA HALVASTA paikasta??
Kiitos jo etukäteen.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Periaatteessa nesteitähän ei vaihdeta, korkeintaan puhdistetaan. Autoissa nesteet tarkoittaa siis kylmäainetta ja sen seassa kiertävää kompressorin voiteluainetta.
Auton ilmastoinnin nesteiden huoltoproseduuri on käsittääkseni seuraavanlainen: 'huoltolaite' imee kaiken kylmäaineen ja voiteluaineen +muun köhnän ilmastoinnin putkista ja erottelee ne eri säiliöihin. Sen jälkeen järjestelmään tehdään tyhjö. Litkut puhdistetaan, niiden määrä mitataan ja tuupataan autoon takaisin, lisätään jos jompaa kumpaa ainetta puuttuu.
Järjestelmässä on myös kuivain, joka poistaa veden kylmäainekierrosta. Sen kuntokin on hyvä selvittää, jos autolla on paljon ajettu.
Mulla maksoi em. homma ~100€ paikallisella pajalla.
Auton ilmastoinnin nesteiden huoltoproseduuri on käsittääkseni seuraavanlainen: 'huoltolaite' imee kaiken kylmäaineen ja voiteluaineen +muun köhnän ilmastoinnin putkista ja erottelee ne eri säiliöihin. Sen jälkeen järjestelmään tehdään tyhjö. Litkut puhdistetaan, niiden määrä mitataan ja tuupataan autoon takaisin, lisätään jos jompaa kumpaa ainetta puuttuu.
Järjestelmässä on myös kuivain, joka poistaa veden kylmäainekierrosta. Sen kuntokin on hyvä selvittää, jos autolla on paljon ajettu.
Mulla maksoi em. homma ~100€ paikallisella pajalla.
Onkos kukaan muuten miettinyt noita automaattitäyttölaitteita tarkemmin?
Ilmastoinnin huollossahan on 3 tärkeätä kohtaa:
1. oikea määrä kylmäainetta (onnistuu täyttölaitteella)
2. kompuraoljyjen vaihto
3. kuivaajan vaihto
R134 kylmäaineen seassa kiertävä oljy on erittäin vesiaktiivista
ja kuivaaja olisi muutenkin hyvä vaihtaa 2-7 vuoden välein
(viimeistään silloin jos järjestelmä muutenkin auki, eli vaikka kennon jne. vaihto)
Mitäs tuollainen automaattinentäyttölaite tekee tälläisessä kuvitellussa tilanteessa:
Henkilön x ilmastointi ei toimi kunnolla ja hän tuntee tyypin z joka on
joskus täyttänyt kylmälaitteita jossakin firmassa (ei autojen).
Henkilö z ihmettelee hiukan kummallisia liittimiä, mutta onnistuu kuitenkin
lisäämään uutta kylmäainetta järjestelmään (esim. R404)
X:n mielestä ei kylmää tule edelleenkään tarpeeksi ja hän päättää
viedä auton "oikeaan huoltoon".....
Ja kun te tulette henkilö x:n jälkeen "huoltoon" niin saatte kunnon boolia :)
Ilmastoinnin huollossahan on 3 tärkeätä kohtaa:
1. oikea määrä kylmäainetta (onnistuu täyttölaitteella)
2. kompuraoljyjen vaihto
3. kuivaajan vaihto
R134 kylmäaineen seassa kiertävä oljy on erittäin vesiaktiivista
ja kuivaaja olisi muutenkin hyvä vaihtaa 2-7 vuoden välein
(viimeistään silloin jos järjestelmä muutenkin auki, eli vaikka kennon jne. vaihto)
Mitäs tuollainen automaattinentäyttölaite tekee tälläisessä kuvitellussa tilanteessa:
Henkilön x ilmastointi ei toimi kunnolla ja hän tuntee tyypin z joka on
joskus täyttänyt kylmälaitteita jossakin firmassa (ei autojen).
Henkilö z ihmettelee hiukan kummallisia liittimiä, mutta onnistuu kuitenkin
lisäämään uutta kylmäainetta järjestelmään (esim. R404)
X:n mielestä ei kylmää tule edelleenkään tarpeeksi ja hän päättää
viedä auton "oikeaan huoltoon".....
Ja kun te tulette henkilö x:n jälkeen "huoltoon" niin saatte kunnon boolia :)
Ne määrät on aika tarkkoja, ei varmaankaan kannata vain tuupata sinne sisään "varmuuden vuoksi" hiukan lisää. Itse huollatin ilmastoinnin alkukesästä ja ymmärrykseni työn suorituksesta on melko tarkkaan Rynnäkköpäärynän selitystä mukaileva. Kylmäaineen takaisinlaiton jälkeen järjestelmään tuupataan vielä kahta lisäainetta. Muistaakseni toinen on homeenestoainetta tjsp. ja toinen voitelee tiivisteet. Työ maksoi noin 100 euroa ja aikaa meni jotain vajaa tunti.
Viimeksi muokannut Tuomas, 20.5.2006 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikä tuota automaattilaitetta voi sanoa kyllä automaatiksi..! Sen verran olen tuota laitetta käyttänyt!!!
Joka kerta pitää laittaa oikea kylmä-aine määrä, tarkastaa imetty öljy ja lisätä se sinne takaisin...(+tarvittaessa lisätä kennon, kuivaimen tarvittava määrä, jos vaihdettu??).
Ja noilla uusilla "automaatti-laitteilla ei saa huoltaa muita, kuin R134a järjestelmiä ajoneuvoista...!
Niin kodinkone huoltoihin EI kannata luottaa, koska eivät tiedä mitään henkilöautoista...! (Kokemuskella korjaillut kyseisiä...!)
Kylmä-aineen suurin sallittu heitto täytössä on noin max +-50g...Riippuen auton valmistajasta!!!
Aine jota lisätään täytön jälkeen on väri-aine, jos etsitään vuotoja?...Meillä ei ainakaan lisäilty muita...!
Ja se joka voitelee tiivisteet, on se kompura-öljy...Siksi ilmastoinin käyttöä suositaan talvella n.1-2 krt kuukaudessa...
Aivan oikein!
Järjestys:
-Manuaaliseti lisätään koneeseen muistiin kylmä-ainemäärä, valitaan, ett imetäänkö 1 tai 2:lla letkulla, tyhjennys, imettyjen epäpuhtauksien ja öljyn erittely, alipaineistus, vuototesti alipaineessa (Jos epäonnistuu, niin kone ei anna täyttää!), öljyn lisäys manuaalisesti, täyttö ja koe-käyttö (seuraten mittareita!)...
jos taasen epäillään vuotoa, niin ensin tyhjennys koneella ja sitten koe-ponnistus typellä..Etsitään vuotoa saippuvaahdolla, jota suihkutetaan pullosta...Sit korjaus ja normaali täyttö...!
Kuivaimen kuntoa ei selvitetä, koska se on uusittava 2-3 VUODEN välein...Periaatteessa..., joka kerta, kun järjestelmä avataan...Niin pitäisi kuivain vaihtaa uuteen...
Jos taasen kuivain on viallinen, niin sen näkee jo toiminnassa...Silloin pääsee silikaatti-pallot liikenteeseen...Sen viallisuus vaurioittaa kompuran, tukkii expansion venttiilin, putkistot jne jne...Ja rahaa palaa!Tuo kylmä-ainehan on syövyttävää ajan saatossa....Eli....:(
Joka kerta pitää laittaa oikea kylmä-aine määrä, tarkastaa imetty öljy ja lisätä se sinne takaisin...(+tarvittaessa lisätä kennon, kuivaimen tarvittava määrä, jos vaihdettu??).
Ja noilla uusilla "automaatti-laitteilla ei saa huoltaa muita, kuin R134a järjestelmiä ajoneuvoista...!
Niin kodinkone huoltoihin EI kannata luottaa, koska eivät tiedä mitään henkilöautoista...! (Kokemuskella korjaillut kyseisiä...!)
Ne määrät on aika tarkkoja, ei varmaankaan kannata vain tuupata sinne sisään "varmuuden vuoksi" hiukan lisää.Kylmäaineen takaisinlaiton jälkeen järjestelmään tuupataan vielä kahta lisäainetta. Muistaakseni toinen on homeenestoainetta tjsp. ja toinen aina voitelee tiivisteet. Työ maksoi noin 100 euroa ja aikaa meni jotain vajaa tunti.
Kylmä-aineen suurin sallittu heitto täytössä on noin max +-50g...Riippuen auton valmistajasta!!!
Aine jota lisätään täytön jälkeen on väri-aine, jos etsitään vuotoja?...Meillä ei ainakaan lisäilty muita...!
Ja se joka voitelee tiivisteet, on se kompura-öljy...Siksi ilmastoinin käyttöä suositaan talvella n.1-2 krt kuukaudessa...
Periaatteessa nesteitähän ei vaihdeta, korkeintaan puhdistetaan. Autoissa nesteet tarkoittaa siis kylmäainetta ja sen seassa kiertävää kompressorin voiteluainetta.
Aivan oikein!
Auton ilmastoinnin nesteiden huoltoproseduuri on käsittääkseni seuraavanlainen: 'huoltolaite' imee kaiken kylmäaineen ja voiteluaineen +muun köhnän ilmastoinnin putkista ja erottelee ne eri säiliöihin. Sen jälkeen järjestelmään tehdään tyhjö. Litkut puhdistetaan, niiden määrä mitataan ja tuupataan autoon takaisin, lisätään jos jompaa kumpaa ainetta puuttuu.
Järjestys:
-Manuaaliseti lisätään koneeseen muistiin kylmä-ainemäärä, valitaan, ett imetäänkö 1 tai 2:lla letkulla, tyhjennys, imettyjen epäpuhtauksien ja öljyn erittely, alipaineistus, vuototesti alipaineessa (Jos epäonnistuu, niin kone ei anna täyttää!), öljyn lisäys manuaalisesti, täyttö ja koe-käyttö (seuraten mittareita!)...
jos taasen epäillään vuotoa, niin ensin tyhjennys koneella ja sitten koe-ponnistus typellä..Etsitään vuotoa saippuvaahdolla, jota suihkutetaan pullosta...Sit korjaus ja normaali täyttö...!
Järjestelmässä on myös kuivain, joka poistaa veden kylmäainekierrosta. Sen kuntokin on hyvä selvittää, jos autolla on paljon ajettu.
Kuivaimen kuntoa ei selvitetä, koska se on uusittava 2-3 VUODEN välein...Periaatteessa..., joka kerta, kun järjestelmä avataan...Niin pitäisi kuivain vaihtaa uuteen...
Jos taasen kuivain on viallinen, niin sen näkee jo toiminnassa...Silloin pääsee silikaatti-pallot liikenteeseen...Sen viallisuus vaurioittaa kompuran, tukkii expansion venttiilin, putkistot jne jne...Ja rahaa palaa!Tuo kylmä-ainehan on syövyttävää ajan saatossa....Eli....:(
Tuli mieleeni, että kesällä joku "ilmastointi huoltaja" oli yrittänyt huoltaa erään asiakaan kuorma-auto mersua ja oli lisännyt kylmä-aineet jäähdytys järjestelmään löytämänsä nipan kautta moottoritilassa...(Luuli varmaan, että on imu-puolen täyttö-nippa???)..! Ei ihme , ettei vehkeet pelannu...
Arvatkaa oliko siinä naurussa pitelemistä.....XD
Arvatkaa oliko siinä naurussa pitelemistä.....XD
Viimeksi muokannut Murre, 20.5.2006 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Esim. Mk3 Golf 2.0 GTI malliin oli muistaakseni n.30-80e Hellan kuivain+muutama uusi o-rengas ja jos sen vaihdattaa, niin tunti työnä meneepi...!Ehkä joku 1/2-1 tunti työtä, koe-ponnistus ja täyttö n.100e riippuen täytös määrästä....?!?
Veikkaisin, että karkeasti (30-80€/kuvain+4€(tiivisteet'2kpl)+10-15€/krt+50€/h+100€/täyttö)=200-250€ Eli se kuivain kannattaa itte vaihtaa!!!Ja sitten käydä koe-ponnistamassa, ennen täyttöä...!
E: Ja tietenkin, jos saat varaosista alennusta, mutta osta Hella tai OEM...!
EE: Asentaessai uutta ja vanhaa osaa, käytä kierteissä runsaasti kylmä-aineelle sopivaa kompura-öljyä...
Veikkaisin, että karkeasti (30-80€/kuvain+4€(tiivisteet'2kpl)+10-15€/krt+50€/h+100€/täyttö)=200-250€ Eli se kuivain kannattaa itte vaihtaa!!!Ja sitten käydä koe-ponnistamassa, ennen täyttöä...!
E: Ja tietenkin, jos saat varaosista alennusta, mutta osta Hella tai OEM...!
EE: Asentaessai uutta ja vanhaa osaa, käytä kierteissä runsaasti kylmä-aineelle sopivaa kompura-öljyä...
Kuivaimen hinnat n. 40-100€. Riippuen pitkälti keneltä ostaa ja minkä valmistajan.
Vaihdon hinta paljon kiinni paikasta missä kuivain majailee.
Konepelti auki ja etsi "kapseli" ilmastoinnin putkien välistä.
Löytyy useinmiten väliltä lauhdutin-ruiskutusventtiili / ruiskutusventtiili-kompura.
Siinä sitten miettimään kauankohan menisi irroituksessa ja kiinnityksessä :)
Vaihdon hinta paljon kiinni paikasta missä kuivain majailee.
Konepelti auki ja etsi "kapseli" ilmastoinnin putkien välistä.
Löytyy useinmiten väliltä lauhdutin-ruiskutusventtiili / ruiskutusventtiili-kompura.
Siinä sitten miettimään kauankohan menisi irroituksessa ja kiinnityksessä :)
jopo: Irroitus onnistuu ihan irroittamalla molemmat letkut irti kuivaimesta ja panta auki....(Jos letku ei lähde helpolla irti kuivaimesta, niin irroita seuraavasta liitoksesta, JOS mahdollista ja pura pöydällä...
Ja kyllä!, aineet tulee pihalle, jos letkun liitoksen avaa...
ps. Usein on niin, että kun metalli ja alumiinii kohtaa toisensa kierteissä, niin saattaa olla mennyttä, jos ei aukea...:( Lämpöä kaasulla antamalla aukeaa, mutta alumiinissä olevat kierteet ovat pilalla....
Ja kyllä!, aineet tulee pihalle, jos letkun liitoksen avaa...
ps. Usein on niin, että kun metalli ja alumiinii kohtaa toisensa kierteissä, niin saattaa olla mennyttä, jos ei aukea...:( Lämpöä kaasulla antamalla aukeaa, mutta alumiinissä olevat kierteet ovat pilalla....
Löytyykös tällästä kuivaajaa -91 Corradosta ja missä se mahtaa olla?
Siellähän se köllöttää lauhduttimeen ruuvattuna kuskin puoleisessa alakulmassa.
Osaako joku sanoa tuon Corradon kuivaimen hintaa ja vaikuttaako sen mahdollinen uusiminen auton huurtumiseen vähentävänä tekijänä? Tuntuu että Corrado huurruttaa lasit suht helposti vaikka matot eivät edes ole märät. Vesisade riittää.
Osaako joku sanoa tuon Corradon kuivaimen hintaa
Olikohan jotain 80 e tietämillä kolopalloon vuosi pari sitten oem-osa, sama corrossa.
vaikuttaako sen mahdollinen uusiminen auton huurtumiseen vähentävänä tekijänä? Tuntuu että Corrado huurruttaa lasit suht helposti vaikka matot eivät edes ole märät. Vesisade riittää.
Kuivaimen ensisijainen tehtävä on erotella neste ja kaasu ja toissijaisena suodattaa kosteutta ja epäpuhtauksia kylmäainekierrossa.
Huurtumiseen voi vaikuttaa mm. ilmastoinnin käyttötapa, sammuttaessa höyrystimeltä vapautuu kosteutta runsaasti ja jos kondensioveden poisto on tukossa tulee kosteus sisälle voimakkaasti.
e: Joo ja mulla tuo kosteus tulee jos ajaa oikein lyhyitä pätkiä, oon ratkassu ongelman pitämällä ilmastointia koko ajan päällä :)
Auto on VW Golf 2.0 ´94
Oli ilmastoinnin kans sellanen ongelma että viimeks kun sitä täytettiin niin oli vuoto ennen tulipeltiä sellasessa boxissa mihin ne putket liittyy.. no.. vaihdoin tiivisteet (joista yks oli poikki).
Ja tässä vaan mietin että jos ton vie nyt täyttöön ja siellä ilmenee taas vuoto niin otetaanko siitä silti täys hinta? :D tulee aika kalliiks jos näin on..
Niin ja onko se totta että kompura ei lähde pyöriin ilman aineita?
Oli ilmastoinnin kans sellanen ongelma että viimeks kun sitä täytettiin niin oli vuoto ennen tulipeltiä sellasessa boxissa mihin ne putket liittyy.. no.. vaihdoin tiivisteet (joista yks oli poikki).
Ja tässä vaan mietin että jos ton vie nyt täyttöön ja siellä ilmenee taas vuoto niin otetaanko siitä silti täys hinta? :D tulee aika kalliiks jos näin on..
Niin ja onko se totta että kompura ei lähde pyöriin ilman aineita?
On totta.Järjestelmässä on painekytkin jonka kautta kompuran ohjaus menee,jos ei tarpeeksi painetta/kamaa ei kompura käynnisty.Tuo järjestelmä laitetaan alipaineelle puoleksi tunniksi jolloin sieltä imeytyy paskaa ja kosteutta yms. pois.Sen jälkeen kone mittaa muutaman minuutiin pysyykö vakuumi järjestelmässä.Jos pysyy se voidaan vasta täyttää.Jos on iso vuoto esim. o-rengas rikki ei se koestus edes onnistu vaan keskeytyy heti.Tästä voisin veikata että ei hintaa juuri oteta kun vuoto todetaan heti.
Siis iso vuoto.
Siis iso vuoto.
3B Passat 99 1.8T ilmastoinnin kompura "ulvoo"
Mulla kävi tänään auto huollossa ja samalla ilmoittivat että ilmastoinnin kompura pitää vähän meteliä. Ilmeisesti joku laakeri vika? Pystyykö noita kompuroita huoltamaan vai onko suoraan vaihto tavaraa? Mitähän uusi mahtaa maksaa?
Mulla kävi tänään auto huollossa ja samalla ilmoittivat että ilmastoinnin kompura pitää vähän meteliä. Ilmeisesti joku laakeri vika? Pystyykö noita kompuroita huoltamaan vai onko suoraan vaihto tavaraa? Mitähän uusi mahtaa maksaa?
EI niitä kompuroita oikeen pysty huoltamaan, vaan menee uusiksi.Kompuroita löytyy uusina ja tehdas kunnostettuina...Kannattaa kysyä huollosta!
Mulla vuoti passatista ilmastointi, ilmeisesti kompuran akselilta, ni pistin sen osiin ja katoin mitä sieltä löytyy.... no siellähän oli joku hiilipintaan hankaava jousikuormitteinen tiiviste, kysyin hintaa ni sanottiin 47€, melko kallis! No siinä sit tutkailin sitä tiivistettä ja huomasin kun väänsi ne metalli klipsut sivuille ja sai sen hiilihommelin erilleen, niin siä jousen ja hiilihommelin välissä oli normi o-rengas ja vaihdoin sen... Saa nähdä keväällä kuinka käy kun viä täyttöön... Onko muut täällä kokeillu moista?
Ehee... Upataampas pikkasen kun tuli taas törmättyä "ammattitaitoiseen merkkiliikkeen huoltoon"
-04 vuotisen kulkimen ilmastointi alkoi viime syksynä jättää ilman hieman kosteaksi. No, kuivainhan siellä varmaan alkoi menettää toimintakykyään ja ajattelin, että en sitä talvea vasten ala huollattaan vaan mennään kevääseen ja katsotaan sitten.
Alkuviikosta sitten soittelin oikein merkkiliikkeeseen ja kerroin että miten olis ilmastoinnin huoltojen aikoja kun pitäs kuivain vaihtaa. Moneen kertaan mainittiin sana "kuivain". Tänään sitten vein "pajalle" ja työmääräintä tehtäessä huoltoneuvoja toisteli "ilmastoinnin huolto, ilmastoinnin huolto". Sanoin "niin ja se kuivaimen vaihtaminen"......
Härre gudddd... olis pitänyt olla kamera ja napata kuva tästä kyseisestä huoltoneuvojasta, olis mennyt sanakirjassa sinne kohtaan "Hoo Moelanen".....
Hirvee änkytys että ei tässä ajanvarauksessa oo mitään merkintää kuivaimesta ja mikä se on, en oo ikinä kuulluut !!
Selitin sitten ystävällisesti että ilmastoinnilla on ymmärtääkseni kaksi ominaisuutta a) viilentää ja b) kuivatta sisään tulevaa ilmaa.....
Ko. huoltoneuvoja ei löytänyt sitten ees koko kuivainta ko. automallille sieltä koneeltaan. Lisäsi kuitenkin työmääräimeen "kuivaimen vaihto tarvittaessa"
Tuli sitten tekstari, että auto noudettavissa ja hinnasta näki suoraan, että ei sinne mitään kuivainta ole vaihdettu.
Toinen huoltoneuvoja tiskillä kun menin hakemaan ja sanoin hänelle että ei sitten vissiin vaihdettu kuivain. Hän että no ei tässä laskussa oo muuta kun tuo normi ilmastoinnin huolto. Sanoin että pyysin nimenomaan tuon kuivaimen kun syksyllä alkoi ilma mennä turhan kosteaksi. Ymmärsi asian. Kysyin että aiemmin toinen henkilö ei edes löytänyt koko kuivainta ko. automalliin, osaisikohan hän. Ihan muutama näpy näpy ja kyllä vain, 159€!!
Että näin, nyt on sitten 115€ ilmastoinninhuolto tehty. Kylmäainetta oli mennyt ihan 150g ja pikkusen öljyä kompuraan, mutta se varsinainen "ongelma" korjaamatta. Sen verran sylettää tuommonen "ammattitaito" että ensi viikolla alkaa selvittely missä muualla Jyväskylässä osataan Mondeoon vaihtaa ilmastoinnin kuivain, Käyttöauto se ei missään tapauksessa ole.....
-04 vuotisen kulkimen ilmastointi alkoi viime syksynä jättää ilman hieman kosteaksi. No, kuivainhan siellä varmaan alkoi menettää toimintakykyään ja ajattelin, että en sitä talvea vasten ala huollattaan vaan mennään kevääseen ja katsotaan sitten.
Alkuviikosta sitten soittelin oikein merkkiliikkeeseen ja kerroin että miten olis ilmastoinnin huoltojen aikoja kun pitäs kuivain vaihtaa. Moneen kertaan mainittiin sana "kuivain". Tänään sitten vein "pajalle" ja työmääräintä tehtäessä huoltoneuvoja toisteli "ilmastoinnin huolto, ilmastoinnin huolto". Sanoin "niin ja se kuivaimen vaihtaminen"......
Härre gudddd... olis pitänyt olla kamera ja napata kuva tästä kyseisestä huoltoneuvojasta, olis mennyt sanakirjassa sinne kohtaan "Hoo Moelanen".....
Hirvee änkytys että ei tässä ajanvarauksessa oo mitään merkintää kuivaimesta ja mikä se on, en oo ikinä kuulluut !!
Selitin sitten ystävällisesti että ilmastoinnilla on ymmärtääkseni kaksi ominaisuutta a) viilentää ja b) kuivatta sisään tulevaa ilmaa.....
Ko. huoltoneuvoja ei löytänyt sitten ees koko kuivainta ko. automallille sieltä koneeltaan. Lisäsi kuitenkin työmääräimeen "kuivaimen vaihto tarvittaessa"
Tuli sitten tekstari, että auto noudettavissa ja hinnasta näki suoraan, että ei sinne mitään kuivainta ole vaihdettu.
Toinen huoltoneuvoja tiskillä kun menin hakemaan ja sanoin hänelle että ei sitten vissiin vaihdettu kuivain. Hän että no ei tässä laskussa oo muuta kun tuo normi ilmastoinnin huolto. Sanoin että pyysin nimenomaan tuon kuivaimen kun syksyllä alkoi ilma mennä turhan kosteaksi. Ymmärsi asian. Kysyin että aiemmin toinen henkilö ei edes löytänyt koko kuivainta ko. automalliin, osaisikohan hän. Ihan muutama näpy näpy ja kyllä vain, 159€!!
Että näin, nyt on sitten 115€ ilmastoinninhuolto tehty. Kylmäainetta oli mennyt ihan 150g ja pikkusen öljyä kompuraan, mutta se varsinainen "ongelma" korjaamatta. Sen verran sylettää tuommonen "ammattitaito" että ensi viikolla alkaa selvittely missä muualla Jyväskylässä osataan Mondeoon vaihtaa ilmastoinnin kuivain, Käyttöauto se ei missään tapauksessa ole.....
Tekstin perusteella ymmärsin, että meinaat kuivaimen kuivattavan sisäilmaa?
Kuivain poistaa kompuraöljyyn sitoutunutta kosteutta.
On siis kylmäaineen kierron matkalla jossakin kohtaa riippuen autosta.
Höyrystinkenno taas poistaa ilmasta kosteutta jäähtymällä, joilloin ilmaskosteus tiivistyy sen pintaan.
Kuivain poistaa kompuraöljyyn sitoutunutta kosteutta.
On siis kylmäaineen kierron matkalla jossakin kohtaa riippuen autosta.
Höyrystinkenno taas poistaa ilmasta kosteutta jäähtymällä, joilloin ilmaskosteus tiivistyy sen pintaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa