Corradon käsijarru
Valvoja: ffp jäsenet
Corradon käsijarru
Mistä mahtaisi saada säädettyä corradon käsijarrua.
Renkaita vaihtaessa huomasin ettei se ottanut oikealla puolella kiinni käytännössä yhtään, ja jos auton mäkeen haluaa parkkeerata niin kahvaa saa vetää kaksin käsin että auto pysähtyy.
Ajattelin että käsijarrukahvan juuresta voisi vaijereille säätö löytyä (ainakin caddyssa on siellä :) mutta en keksinyt että miten ihmeessä sen muovi härvelin siitä saa auki että sinne pääsee vilkaisemaan.
Ruuvit on irti ja ongelmaksi muodostui etten saanut siitä kahvasta irti sitä muovi osaa mistä varsinaisesti kahvaa vedetään. Miten sen pitäisi irrota?
Renkaita vaihtaessa huomasin ettei se ottanut oikealla puolella kiinni käytännössä yhtään, ja jos auton mäkeen haluaa parkkeerata niin kahvaa saa vetää kaksin käsin että auto pysähtyy.
Ajattelin että käsijarrukahvan juuresta voisi vaijereille säätö löytyä (ainakin caddyssa on siellä :) mutta en keksinyt että miten ihmeessä sen muovi härvelin siitä saa auki että sinne pääsee vilkaisemaan.
Ruuvit on irti ja ongelmaksi muodostui etten saanut siitä kahvasta irti sitä muovi osaa mistä varsinaisesti kahvaa vedetään. Miten sen pitäisi irrota?
joo kyllähän ne muovit lähti kun uskalsi vähän taivuttaa...
Varsinaiseksi syyksi paljastuikin sitten se että se satulassa oleva "vipu" jota vaijeri vetää oli vedetty "ympäri." Eli kun sitä vasaralla koputteli siihen suuntaan että jarrun pitäisi mennä pois päältä, niin jarru meni päälle, ja päin vastoin. Kuitenkaan sitä ei saanut lyötyä tarpeeksi pitkälle että se olisi alkanut toimia oikein.
Ajattelin sitten ottaa koko satulan irti että saan sen toimimaan, mutta toinen kuusiokolo ruuvi päätti sorvautua pyöreäksi (kiitos ensimmäisenä käteen osuneen huonon avaimen), eli satula on paikallaan ja pysyy.
Katsoo nyt sitten mitä sen kanssa seuraavaksi tekee...
Varsinaiseksi syyksi paljastuikin sitten se että se satulassa oleva "vipu" jota vaijeri vetää oli vedetty "ympäri." Eli kun sitä vasaralla koputteli siihen suuntaan että jarrun pitäisi mennä pois päältä, niin jarru meni päälle, ja päin vastoin. Kuitenkaan sitä ei saanut lyötyä tarpeeksi pitkälle että se olisi alkanut toimia oikein.
Ajattelin sitten ottaa koko satulan irti että saan sen toimimaan, mutta toinen kuusiokolo ruuvi päätti sorvautua pyöreäksi (kiitos ensimmäisenä käteen osuneen huonon avaimen), eli satula on paikallaan ja pysyy.
Katsoo nyt sitten mitä sen kanssa seuraavaksi tekee...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
ei taida saada putki tongeilla kiinni kun on vähän ahtaassa paikassa, eikä kiinni ruostuminen helpota asiaa yhtään...
Miks ihmeessä nuo kuusiokolo ruuvitkin ei vois olla vaikka neliön mallisia että niistä sais edes jakarilla kiinni jos se kuusiokolo päättää pyöristyä...
Vois koittaa hitsata siihen pulttiin kiinni vanhan kieroon väännetyn avaimen, jos vaikka aukeis. Ei vaan ole hitsaamisellekaan mikään helppo paikka...
Miks ihmeessä nuo kuusiokolo ruuvitkin ei vois olla vaikka neliön mallisia että niistä sais edes jakarilla kiinni jos se kuusiokolo päättää pyöristyä...
Vois koittaa hitsata siihen pulttiin kiinni vanhan kieroon väännetyn avaimen, jos vaikka aukeis. Ei vaan ole hitsaamisellekaan mikään helppo paikka...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Parin hitsaus yritykset jälkeen keksin että eihän mun sitä satulaa ole pakko irrottaa kun irrotan vain sylinterin, ja sehän irtosikin helposti, mutta letkua en kyllä saanut irti.
Sain sitten väännettyä sen vivun oikein päin, mutta se on ilmeisesti se on ollut paikallaan hetken aikaa kun se ei liiku muuta kuin vasaralla koputtelemalla.
Saako ton jotenkin helposti purettua että sen sais liikkeelle, vai pitääkö pistää vaan lisää crc:tä ja liikutella sitä väkisin jos se siitä lähtis pelaamaan.
Sain sitten väännettyä sen vivun oikein päin, mutta se on ilmeisesti se on ollut paikallaan hetken aikaa kun se ei liiku muuta kuin vasaralla koputtelemalla.
Saako ton jotenkin helposti purettua että sen sais liikkeelle, vai pitääkö pistää vaan lisää crc:tä ja liikutella sitä väkisin jos se siitä lähtis pelaamaan.
Lähti toimimaan, kun lämmitin vähän sitä vipua ja vääntelin edes takasin, ja lykkäsin öljyä väliin.
Jarru putkia piti vähän uusia, kiitos ruostusmisen, ja kysyin samalla uteliaisuuttani varaosaliikkeestä, mitä maksaisi uusi satula (en ollut vielä saanut toimimaan), oli kyllä niin kallis että jätin ostamatta. Myyjä sanoi että tuohon on saatavilla joku käsijarrun korjaussarja, mutta ei osannut sanoa mitä siihen kuuluu, ja uteliasuuteni heräsi :)
Onko kukaan ostanut tuollaista, tai tiedääkö muuten mitä tuo mahtaa pitää sisällään?
Jarru putkia piti vähän uusia, kiitos ruostusmisen, ja kysyin samalla uteliaisuuttani varaosaliikkeestä, mitä maksaisi uusi satula (en ollut vielä saanut toimimaan), oli kyllä niin kallis että jätin ostamatta. Myyjä sanoi että tuohon on saatavilla joku käsijarrun korjaussarja, mutta ei osannut sanoa mitä siihen kuuluu, ja uteliasuuteni heräsi :)
Onko kukaan ostanut tuollaista, tai tiedääkö muuten mitä tuo mahtaa pitää sisällään?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nyt rupesin jarruputkia laittamaan paikalleen ja uusittavaksi meni siis se lyhyt putki mikä menee jarrusatulalta siihen "väli-letkulle" ja siitä putki joka menee jollekkin "jakorasialle" josta lähtee putki konepellin alle.
Mikä tuon "jakorasian" merkitys tuossa on?
Olen jostain lukenut että takajarruille menevän nesteen paine olisi piempi kuin etujarrujen, eli jossain pitää tuo paineen alennus tehdä. Tehdäänkö se tuossa vai jo jossain konepellin alla?
Ongelmaksi tuli etten saanut putkea kiristettyä siihen tarpeeksi tiukalle ja nyt mietin vaihtoehtoa, jossa ohittaisin sen ja yhdistäisin putket jarru-letkulla, jollainen sattuu olemaan ylimääräisenä.
Mutta jos tuolla mötikällä on joku merkityskin niin sitten täytyy vaan koittaa saada se siihen kiristettyä.
Mikä tuon "jakorasian" merkitys tuossa on?
Olen jostain lukenut että takajarruille menevän nesteen paine olisi piempi kuin etujarrujen, eli jossain pitää tuo paineen alennus tehdä. Tehdäänkö se tuossa vai jo jossain konepellin alla?
Ongelmaksi tuli etten saanut putkea kiristettyä siihen tarpeeksi tiukalle ja nyt mietin vaihtoehtoa, jossa ohittaisin sen ja yhdistäisin putket jarru-letkulla, jollainen sattuu olemaan ylimääräisenä.
Mutta jos tuolla mötikällä on joku merkityskin niin sitten täytyy vaan koittaa saada se siihen kiristettyä.
joo, kyllä läppä siinä on. Tuo ilmeisesti muuttaa taka-akselin asennon mukaan jarru paineita. Mielenkiintoinen systeemi...
Kuinka kallis tuo osa mahtaa olla? Kannattaisiko suoraan kysellä purkamoilta vai käydä volkkari liikkeessä?
Samalla meneekin sitten vaihtoon kaikki loputkin taakse menevät jarru putket ja letkut, kun yksikään ei suostunut aukeamaan...
Järjetön homma ihan vaan sen takia että en miettinyt kaikkea loppuun asti. Tuon käsijarrun olisi nimittäin jälkeen päin ajateltuna saanut kuntoon ilman että irrottaa sitä satulaa lainkaan...
Kuinka kallis tuo osa mahtaa olla? Kannattaisiko suoraan kysellä purkamoilta vai käydä volkkari liikkeessä?
Samalla meneekin sitten vaihtoon kaikki loputkin taakse menevät jarru putket ja letkut, kun yksikään ei suostunut aukeamaan...
Järjetön homma ihan vaan sen takia että en miettinyt kaikkea loppuun asti. Tuon käsijarrun olisi nimittäin jälkeen päin ajateltuna saanut kuntoon ilman että irrottaa sitä satulaa lainkaan...
nostetaas vanha topic ylös..
Laiteltiin tohon corroon uudet käsijarruvaijerit, mutta kesken remontin autolla piti käydä ajamassa ja satulassa sijaitseva käsijarrusysteemin vipu oli irti vaijerista, ilman sitä rajoitinpulttia (jossa palautusjousikin kiinni) ja sojotti ikäänkuin yläviistoon yli normaalin toiminta-alueensa.. Noh, kun auto oli takaisin pukeilla ja vaijeri kiinni vivussa ja palautusjousikin saatiin pitkällisten väsytystaisteluiden jälkeen paikalleen niin kas kummaa, jarruhan oli jo valmiiksi päällä.
edit: jos sen palautinjousen mutterin (joka toimii samalla vivun rajoitinmutterina) ottaa pois niin jarru löysää ja rengas pyöriin kuten pitää, mutta jos mutteri on paikallaan niin silloin jarru ottaa kiinni.
Nyt ihmetelläänkin tässä että mitehä ihmeessä ton käsijarrun sais säädettyä niin ettei se ota kiinni koko aikaa..
Onko näissä corraatoissa käsijarru siten että se käyttää samaa jarrupalaa kuin pedaalimallin jarru? Eli hydraulinenko se sitten on..
Laiteltiin tohon corroon uudet käsijarruvaijerit, mutta kesken remontin autolla piti käydä ajamassa ja satulassa sijaitseva käsijarrusysteemin vipu oli irti vaijerista, ilman sitä rajoitinpulttia (jossa palautusjousikin kiinni) ja sojotti ikäänkuin yläviistoon yli normaalin toiminta-alueensa.. Noh, kun auto oli takaisin pukeilla ja vaijeri kiinni vivussa ja palautusjousikin saatiin pitkällisten väsytystaisteluiden jälkeen paikalleen niin kas kummaa, jarruhan oli jo valmiiksi päällä.
edit: jos sen palautinjousen mutterin (joka toimii samalla vivun rajoitinmutterina) ottaa pois niin jarru löysää ja rengas pyöriin kuten pitää, mutta jos mutteri on paikallaan niin silloin jarru ottaa kiinni.
Nyt ihmetelläänkin tässä että mitehä ihmeessä ton käsijarrun sais säädettyä niin ettei se ota kiinni koko aikaa..
Onko näissä corraatoissa käsijarru siten että se käyttää samaa jarrupalaa kuin pedaalimallin jarru? Eli hydraulinenko se sitten on..
Viimeksi muokannut Ter0, 26.6.2008 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Koita auttaako männän sisäänpyöritys. Vois olla että se automaattisäätö on nyt vaan säätyny sen väärän vivun asennon mukaan.
Häätyy sitten päästellä palat sun muut irti sitten ja pyöritellä mäntiä..
Mut jätin tuon rajoitintapin pois toistaseks että saa auton liikkeelle ilman et levy hehkuu punasena. Jatkas huomena... :P
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa