G3 GTI Takajarrusatulan vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

G3 GTI Takajarrusatulan vaihto

ViestiKirjoittaja mikaks » 9.10.2005 18:09

Satula pitäis vaihtaa kun vuotaa käsijarruakselilta nestettä.
Vaihtosatula on jo hankittu ja stefasarja. Tuolla oli jo G2 : n
satulan vaihdosta juttua, mutta kysymys on, voiko tuon
vanhan käsijarruakselin vaihtaa nyt uuteen satulaan?

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 10.10.2005 17:21

Vastataan ite itelle. Tottakai siinä uudessa satulassa on jo akseli.... :O

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 10.10.2005 17:39

Siinä vanhassakin on joku perustavanlaatuinen vika, koska sen akselin stefan takana ei kuuluis edes olla jarrunestettä.

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 10.10.2005 18:34

Asiaahan en tarkemmin ole itse tutkinut. Huoltosetä sitä tarkisteli ja
oli sitä mieltä, että ei voi muuta tehdä kuin vaihtaa koko satula.
Tyyppiviaksi sitä vielä kiroili.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.10.2005 18:45

Omasta saa satulan purettua ja Motonetistä saa tiivistesettiä siihen että varmista että jos sullekin löytyis.

Pikkasen halvempi vaihtoehto kun uus satula...

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 10.10.2005 19:38

No, uus käytetty satula on jo tullut hankittua. Täytyy repiä se vanha
satula irti ja katsoa mikä siellä todellisuudessa mättää, jos sieltä
akselilta ei edes nestettä kuuluis tulla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.10.2005 20:01

Vois olla vaivan väärti että purkaisit sen "uuden" satulan osiin ja vaihtaisit siihen jo suosiolla kaikki tiivisteet. Käytetty ku on aina vähän käytetty...

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 10.10.2005 20:17

Uuskäytettyyn stefat vaihdoin jo.

HeikkiH
-
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2005 2:13

ViestiKirjoittaja HeikkiH » 12.10.2005 15:20

Minkä vuotinen gti sulla? On ollu ongelmia ainakin noissa vanhemmissa satuloissa (lähes tyyppivika). Mulla itellä -92 gti ja oli onkelmaa, ostin kaverilta uudemman gtin satulat -95 tai -96. Nämä uudemmat oli erimerkkiset (oisko Lucas?) ja näissä uudemmissa se käsijarrun akseli on eri suuntainen mut käy samoilla vaijereilla... ja nää uudemmat toimii aivan loistavasti...

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 12.10.2005 17:48

-95 ja kiinni olevat satulat on ihan VAG kamaa.

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 22.11.2005 20:13

Nämä uudemmat oli erimerkkiset (oisko Lucas?) ja näissä uudemmissa se käsijarrun akseli on eri suuntainen mut käy samoilla vaijereilla..


Erisuuntainen? Eli jos nyt laitan Lucaksen toiselle puolelle ja Girlingin
toiselle puolelle, niin tuleeko ongelmia käkkärin toimivuuden kanssa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.11.2005 20:15

Erilaisilla satuloilla voi olla jarrutasapaino suurempi murhe.

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 22.11.2005 20:39

Voihan se olla mahdollista, mutta kokeillaan kuitenkin. Uusi satula
on Lucas ja Girling jää toiselle puolelle. Kuinkas tässä satulassa
säädetään palat käkkäriä ajatellen?

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 22.11.2005 20:58

Siis eikös siinä ole kieritettävät männät? Ainakin näin VR6 vanhemmassa tosin. Ja onhan niitä pyöritettäviä tosi monissa takasatuloissa.

Jos on pyöritettävä, niin ei muutakuin mahdollisimman lähelle palaa. Niin säätö on suoritettu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.11.2005 21:03

Ja tuo tapahtuu helpoiten jarrua polkemalla.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 22.11.2005 21:59

^näin on.

Mulla oli just hetki sitten samanlainen operaatio. Tai siis potils oli 94 basuuna ja tilalle tuli 96 gti kolffin satula, molemmat lucaksen tekeleitä. Mullakin sylkäs jarrunesteet pihalle käsijarrun käyttövivun tivisteestä. En viittiny alkaa takikinoimaan, vaan heitin tilalle gti kolffin satulan koska sellanen kätevästi omasta hyllystä löytyi.

Paljonhan noita vw:n takasatuloita parjataan, mutta eipä noissa mitään vikaa ole: jos jumittaa, niin huoltaa liuiutapit&männät kulkemaan ja siten vaan toisinaan(säännölisesti) jarruttelee sen verran voimakkaasti että siellä varmasti tapahtuu takanakin jotain. Tai painelee liikennevaloissa odotelleessaan poljinta huolella pohjaan. Menee vuosikaudet ilman seuraavaa huollontarvetta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.11.2005 22:56

Samaa mieltä. Noi takasatulat on aivan liian aliarvostettuja. Omassani ekan kerran piti huoltaa kesällä. Jos taas kulkisi sama satula 15 vuotta...

HeikkiH
-
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2005 2:13

ViestiKirjoittaja HeikkiH » 23.11.2005 1:21

Mulla ilmeisesti jotku originellit oli -92 gtissä ja ei millään saanu toimimaan niitä käsijarru juttuja..... no nää uudemmat (Lucaksen) toimii ok.... Ja siitä satulan vaihdosta vielä kun kyselit; löysää vaijerit yläpäästä käsijarruvivun juuresta. Ota irti vaijeri satulan päästä, vanha satula pois. Uudemmasta satulasta kierrä mäntää myötäpäivään (tarvii samalla painaa sisäänpäin, esim. pienellä ruuvipuristimella) > menee mäntä sisään. Varo rikkomasta kumia. Satula ja palat paikalleen, ilmaruuvi auki ja nestettä säiliöön, Kato samalla että satulan "käsijarruvipu" on "off-asennossa" eli ei-päällä... Ilmailet ja polkemalla saat palat tulee levyä vasten. Lopuks laitat vaijerin alapään käsijarruvipuun ja kirit yläpäästä vaijerit. Käsijarru säätyy itsestään aina palojen kulumisen myötä..... Kannattas aina vaihtaa kai samanlaiset satulat molemmille puolille, voi olla hieman eri "herkkyyksiä" kuluneisuuden myötä. Ja joskus jopa männän koko saattaa olla hieman eri kaliiperia...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.11.2005 7:12

löysää vaijerit yläpäästä käsijarruvivun juuresta.

Ei niitä säätöjä tarttee löysäillä (ja nähdä vaivaa konsolin irroittamisessa jne). Vaijeri irtoaa satulan päästä käsijarruvipua kääntämällä- satula tietysti pois paikaltaan siinä vaiheessa.

HeikkiH
-
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2005 2:13

ViestiKirjoittaja HeikkiH » 23.11.2005 10:32

No mulla ollu sen malliset vaijerit, että tuppaavat vuosien saatossa hieman venymään. Kyllä se ihan normaalia on säätää sieltä yläpäästä, vai oletteko muita säätömahd. löytäny? Saa ainakin passattua itselleen sopivaks monennellako "napsauksella" jarrut lukittuu... Ei kai se nyt mikään ongelma ole niitä vaijerin alapäitä ollukaan väännellä irti? Vähän ohi menee, mut onko teillä ollu onkelmia takapyörän laakerien kans??

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.11.2005 12:37

Ei oo ollu.
Siis tokihan vaijereita joskus tosi tosi tosi harvoin pitää säätää, mutta yritin aiemmin sanoa että satulan vaihdon takia ei tartte säädellä (jos kahvelin naksujen lukumäärä siis on ookoo ennen vaihtoa).

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 23.11.2005 20:43

Noni. Nyt lucas paikalla ja toimii ku junan vessa. Mitään eroa en
huomannut, kun töistä ajelin n. 35 km matkalla ja käkkäri tuntuu
ottavan tasaisesti. Katotaan sitten kun seuraavan kerran ajaa
testeriin, niin mitä sanoo. Prr.. palatkin ois voinu uusia... no,
seuraavassa jaksossa sitte.

E. Volkkarilla kertoivat, että Lucaksen satuloita olis vuoteen -92
asti käytetty ja siitä ylöspäin Girlingiä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 2.11.2006 11:08

Uppista, käykö 38mm satuloiden tiivistesarjat ristiin välillä Lucas / Girlig.
Kun mulla on 38mm tiivistesarja ja Lucaksen takajarrusatulat, pitäisi saada käsijarru toimimaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.11.2006 12:40

Puhutaankohan nyt samasta asiasta: nykyään vain Lucas-nimellä tunnetut jarrut on tunnettu aikaisemmin myös tuotemerkeillä Girling ja Lucas Girling.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 2.11.2006 14:32

Tjaa, en tiedä sitä. Takajarrusatuloissa lukee kuitenkin Lucas.

Eli muotoillaan kysymys toisin, eli käykö 38mm tiivistesarja kaikkiin 38mm satuloihin jarrujen merkistä riippumatta ?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 2.11.2006 17:12

Omat kokemukset:

Ristiin käy ainakin VW/audi/biltema/toyota 38mm männäntiiviste


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa