audi a4 1.8t 95 ajoneston kujeilu.
Valvoja: ffp jäsenet
audi a4 1.8t 95 ajoneston kujeilu.
morjes eli auto on otsikon mukainen ja ajon esto on temppuillut jo jonkin aikaa ja nyt sitten laukes lopullisesti.. autoon vaihdettiin lukupuolan ja ohjainlaitteen välinen piuha ja ei muutu miksikään.. vika koodeissa on et "moottorin"ohjainlaite on lukittu.. eli nyt herää kysymys et onko vika lukupuolassa vain ajoneston ohjainlaitteessa, siitä kun ei saa varmuutta kun ostamalla toisen niistä.. kumpi on yleisempi niistä joka hajoaa näistä 95 malli a4:sta kun 96 eteenpäin lukupuola ei ole virta lukossa kiinni ja niissä on taas ohjauslaite yleisemmin rikki..
huom vika koodeja tutkiessa kone väittää et kaikki yhteydet ok..? paitsi ohjailaite lukittu.. eli virtalukon ajon ohjainlaitteen välinen singnaali ok avaimen ja lukupuolan välinen singnaali ok.. v..t.u veren paine joku 400 ja ala paine 300........
selvennykseks tarkoitan ohjain laitteella sitä mötikkää mihin menee piuha virtalukolta ja niin edellee,,
huom vika koodeja tutkiessa kone väittää et kaikki yhteydet ok..? paitsi ohjailaite lukittu.. eli virtalukon ajon ohjainlaitteen välinen singnaali ok avaimen ja lukupuolan välinen singnaali ok.. v..t.u veren paine joku 400 ja ala paine 300........
selvennykseks tarkoitan ohjain laitteella sitä mötikkää mihin menee piuha virtalukolta ja niin edellee,,
No vitut.
Moottorin ohjainlaitteeseen jää vika "ohjainlaite suljettu" jos ajonesto on estänyt autonkäynnistyksen. Tälläisessa tapauksessa ajoneston ohjainlaitteeseen jää vika, jossa kerrotaan miksi käynnistys on estetty.
Jos testerillä ei pääse ajonestoon sisälle, on se tod näk silloin rikki tai sulake palanut/ei tule virtaa.
Moottorin ohjainlaitteeseen jää vika "ohjainlaite suljettu" jos ajonesto on estänyt autonkäynnistyksen. Tälläisessa tapauksessa ajoneston ohjainlaitteeseen jää vika, jossa kerrotaan miksi käynnistys on estetty.
Jos testerillä ei pääse ajonestoon sisälle, on se tod näk silloin rikki tai sulake palanut/ei tule virtaa.
hmmm.. ei se oo jättänyt mitään muuta sinne kun ne kaks vika koodia.. ja kaikki singnaalit pitäs olla ok koska testeri sanoo niin mut vitustako tietää tämmöset hitek systeemit.. pitää varmaan ostaa lada niin eipä ajonestot vittuile. selvennätkö tero tuota teoriaas et mistä nyt voi olla kyse.. ootko muuten alan miehiä kun tunnut tietävän asiasta..?
Mitkä kaks vikaa? Moottorin puolella on siis se ohjainlaite suljettu, mutta mikä toinen vika ja missä?
Lukupuolia noista on yleisesti mennyt.
Esimerkki: Yrität käynnistää autoa väärällä avaimella, siis sellaisella jota ei ole sopeutettu auton järjestelmään.
Auto starttaa ja käy noin sekunnin mutta sammuu samantien ja mahdollinen ajoneston merkkivalo vilkkuu. Luet moottorin (01) vikamuistin, jossa sanotaan "Ohjainlaite suljettu". Menet ajonestojärjestelmään (17 tai 25), jonka vikamuistissa seisoo "Avain, ei oikeutta". Tästä voimme päätellä että ajonestolaitteen mielestä käyttämäsi avain ei kuulu ko. ajoneuvoon ja täten ei anna moottorin ohjainlaitteelle lupaa käynnistää auto.
Olen alan miehiä.
Lukupuolia noista on yleisesti mennyt.
Esimerkki: Yrität käynnistää autoa väärällä avaimella, siis sellaisella jota ei ole sopeutettu auton järjestelmään.
Auto starttaa ja käy noin sekunnin mutta sammuu samantien ja mahdollinen ajoneston merkkivalo vilkkuu. Luet moottorin (01) vikamuistin, jossa sanotaan "Ohjainlaite suljettu". Menet ajonestojärjestelmään (17 tai 25), jonka vikamuistissa seisoo "Avain, ei oikeutta". Tästä voimme päätellä että ajonestolaitteen mielestä käyttämäsi avain ei kuulu ko. ajoneuvoon ja täten ei anna moottorin ohjainlaitteelle lupaa käynnistää auto.
Olen alan miehiä.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28.7.2005 23:28
Jatketaanpas vanhaa, mutta ajankohtaista aihetta jossa saattaa ollakin jo vastaus...
A4 -97 ja jälkiasenteinen Defa-hälytin ajonestolla.
Auto starttaa, käy tuon yhden sekunnin ja sammuu. Kokeiltu kaksilla avaimilla (Defa kaukosäädöstä ovet auki/häly pois) ja "manuaalisesti" ilman napin painallusta kuitattu häly pois päältä. Sama ongelma toistuu ja Vag-Com ilmoittaa "Signal too low".
Vika ei siis ole avaimissa, joten onko tämä lukupuola todennäköisin syyllinen?
Pari tyhmää kysymystä lukupuolasta:
- Mikä tämä lukupuola on? Onko se yksinkertaisesti kapistus, joka tunnistaa oikean avaimen?
- Missä mahtaa tämä lukupuola sijaita tässä -97 (A4 b5 AEB) mallissa? Siis, kun Helmut tuossa aiemmin totesi, että :"...kun 96 eteenpäin lukupuola ei ole virta lukossa kiinni..."
- Kalliskin?
- Miten tämä itse lukuprosessi toimii - tarkkaileeko lukupuola koko ajan avainta vai tarkistaako se avaimen vain käynnistyksen yhteydessä?
- Onko yleisesti tiedossa joku muukin vikamahdollisuus?
A4 -97 ja jälkiasenteinen Defa-hälytin ajonestolla.
Auto starttaa, käy tuon yhden sekunnin ja sammuu. Kokeiltu kaksilla avaimilla (Defa kaukosäädöstä ovet auki/häly pois) ja "manuaalisesti" ilman napin painallusta kuitattu häly pois päältä. Sama ongelma toistuu ja Vag-Com ilmoittaa "Signal too low".
Vika ei siis ole avaimissa, joten onko tämä lukupuola todennäköisin syyllinen?
Pari tyhmää kysymystä lukupuolasta:
- Mikä tämä lukupuola on? Onko se yksinkertaisesti kapistus, joka tunnistaa oikean avaimen?
- Missä mahtaa tämä lukupuola sijaita tässä -97 (A4 b5 AEB) mallissa? Siis, kun Helmut tuossa aiemmin totesi, että :"...kun 96 eteenpäin lukupuola ei ole virta lukossa kiinni..."
- Kalliskin?
- Miten tämä itse lukuprosessi toimii - tarkkaileeko lukupuola koko ajan avainta vai tarkistaako se avaimen vain käynnistyksen yhteydessä?
- Onko yleisesti tiedossa joku muukin vikamahdollisuus?
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28.7.2005 23:28
Itse itselleni vastaten: tuo lukupuola on siis kapistus, joka tutkii vain käynnistyksen yhteydessä avaimen oikeellisuuden.
Pari jatkokysymystä, kun nyt on ratti pois ja virtalukko esillä:
Ilmeisesti tuo musta rinkula virtalukon etuosassa on se kyseinen lukupuola..? Laakkosella ilmoittivat, ettei ole mahdollista tilata pelkkää lukupuolaa, vaan on tilattava koko virtalukko - kuitenkin joistain topikeista olen ymmärtänyt, että pelkän lukupuolan vaihtokin onnistuisi (auto on siis vm. -97)...
Mahtaisiko homma onnistua pelkällä lukupuolan vaihdolla, jos jostain sellainen sattuisi löytymään (purkaamo)? Jos onnistuisikin, niin onko tuollaista lukupuolaa ylipäätään mahdollista irrottaa ehjänä (siitä purkaamon autostakaan)? Entä pystynkö todentamaan vian mittaamalla nykyisen lukupuolan (ohjearvoja eivät Laakkosella löytäneet)?
Kannattaisiko lähteä vielä tarkistamaan jotain muuta, ennen kuin tilataan Saksasta asti uutta virtalukkoa?
Huoh! Kohta saa noita virallisia "räjäytyskuvia" vm -97 a4:stakin.
Pari jatkokysymystä, kun nyt on ratti pois ja virtalukko esillä:
Ilmeisesti tuo musta rinkula virtalukon etuosassa on se kyseinen lukupuola..? Laakkosella ilmoittivat, ettei ole mahdollista tilata pelkkää lukupuolaa, vaan on tilattava koko virtalukko - kuitenkin joistain topikeista olen ymmärtänyt, että pelkän lukupuolan vaihtokin onnistuisi (auto on siis vm. -97)...
Mahtaisiko homma onnistua pelkällä lukupuolan vaihdolla, jos jostain sellainen sattuisi löytymään (purkaamo)? Jos onnistuisikin, niin onko tuollaista lukupuolaa ylipäätään mahdollista irrottaa ehjänä (siitä purkaamon autostakaan)? Entä pystynkö todentamaan vian mittaamalla nykyisen lukupuolan (ohjearvoja eivät Laakkosella löytäneet)?
Kannattaisiko lähteä vielä tarkistamaan jotain muuta, ennen kuin tilataan Saksasta asti uutta virtalukkoa?
Huoh! Kohta saa noita virallisia "räjäytyskuvia" vm -97 a4:stakin.
On juuri se musta rinkula. Jos lukupuolan saa irti ehjänä, niin sen voi vaihtaa käytettyynkin. Yleensä jos varaosana ei saa pelkkää lukupuolaa, niin irroitus voi olla sangen vaikeaa.
Samalla kannattaa vaihtaa myös se johto joka menee ajonestolaitteeseen.
Lukupuola on pelkkä kela. Sen vastuksen voi mitata yleismittarilla, mutta oikeasta tuloksesta ei tietoa missään ohjeissa ole.
Samalla kannattaa vaihtaa myös se johto joka menee ajonestolaitteeseen.
Lukupuola on pelkkä kela. Sen vastuksen voi mitata yleismittarilla, mutta oikeasta tuloksesta ei tietoa missään ohjeissa ole.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28.7.2005 23:28
No käytännön kysymyksenä voisin heittää, että mahtaako olla haittaa jos pistää akun takaisin kiinni ja koittaa startata laittamatta bagiä ja muita vermeitä paikalleen? Jääkö mahdollisesti airbagin varoitusvalo kojetauluun palamaan tms. mukavaa?
Tosin toistaiseksi vain valohoitoa annettu mm. varovasti lukkoa putsaillen ja maailmanmenoa ihmetellen.
Periaatteessa tuon lukupuolan irrotustapa on tiedossa, mutta olempahan vaan niin pe...leen varovainen etten edes sen lukupuolan piuhaakaan ole uskaltanut repiä irti. :(
Tosin toistaiseksi vain valohoitoa annettu mm. varovasti lukkoa putsaillen ja maailmanmenoa ihmetellen.
Periaatteessa tuon lukupuolan irrotustapa on tiedossa, mutta olempahan vaan niin pe...leen varovainen etten edes sen lukupuolan piuhaakaan ole uskaltanut repiä irti. :(
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28.7.2005 23:28
Jeps, palamaanhan se jäi kun tuli kokeiltua bagiä kytkemättä, että sammuuko se ajoneston merkkivalo kun pistää virrat päälle - sammui! Kädet silmillä sitten kuittailemaan tuota airbag-valoa ja sekin onnistui.
Näin jälkeenpäin tulee ihmeteltyä, että millähän minä oikein sen "korjasin". Ongelman kohtaaville ehdottaisin aluksi ihan vaan akun irrotusta vartin ajaksi. Muut mitä itse tuli tehtyä: lukupuolan piuhan liitokset ja lukkopesän hienovarainen puhdistus... Magneetti... :)
Käyntiinlähtö takkusi hieman (ei ajoneston takia) ja bensa tuoksahti, tyhjäkäynti pyöri 600...700 rpm alueella. Tyhjäkäyttöä 10 min ja kaasuläppäkin sopeutui sitten 6km lenkillä, josta viimeisellä 2km:llä kierroksia reilummin. Tuntuu toimivan niin kuin pitääkin.
Eipä tämän korjauksen pitkäikäisyydestä kyllä minkäänlaisia takeita ole, mutta hyvältä tuntuu - ainakin toistaiseksi. Kiitokset Terolle ja muille auttaneille!
Näin jälkeenpäin tulee ihmeteltyä, että millähän minä oikein sen "korjasin". Ongelman kohtaaville ehdottaisin aluksi ihan vaan akun irrotusta vartin ajaksi. Muut mitä itse tuli tehtyä: lukupuolan piuhan liitokset ja lukkopesän hienovarainen puhdistus... Magneetti... :)
Käyntiinlähtö takkusi hieman (ei ajoneston takia) ja bensa tuoksahti, tyhjäkäynti pyöri 600...700 rpm alueella. Tyhjäkäyttöä 10 min ja kaasuläppäkin sopeutui sitten 6km lenkillä, josta viimeisellä 2km:llä kierroksia reilummin. Tuntuu toimivan niin kuin pitääkin.
Eipä tämän korjauksen pitkäikäisyydestä kyllä minkäänlaisia takeita ole, mutta hyvältä tuntuu - ainakin toistaiseksi. Kiitokset Terolle ja muille auttaneille!
Viimeksi muokannut Tuomas, 29.3.2009 22:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tähän väliin nyt epätietoisena sellainen kysymys liittyen tuohon ajoneston lukupuolaan, että jos/kun vaihtaa sen uuteen, vaatiiko toimenpide jossain vaiheessa testeriä? Ts. pitääkö ajoneston ohjainlaite ja uusi kela naittaa toisilleen vakkicomin avustuksella, vai hoituuko homma vain vaihtamalla toimimaton tuote toimivaan?
EI olla saatu selkoa viasta. Muuten mukavaa, mutta airbagin ruuvien kannat on muljaantuneet pyöreiksi edellisellä omistajalla. Mil helekkarilla sen saa pois. VAG liike ei suostunut autoa ruuvaamaan kun autoon on asennettu jälkiasennushälytin. Uuden avaimen koodasivat ja nyt sen valo ei vilku enää, tosin enää ei auto starttaa edes sekunniksi. Kokeiltiin starttia ohittaa ja startti pyörii mutta auto ei sytytä. Mitä seuraavaksi?
Sain vihdoin ja viimein jo useamman vuoden (n. 5v) kiukutelleen ajoneston kuntoon. Kerran oli jo Laakkosellakin ja ohjelmoivat uudelleen mutta ei toiminut kuin muutaman viikon.
Pelkkä liittimen irroitus ja takaisin laitto siihen virtalukon ympärillä olevaan tunnistimeen auttoi. Olisihan tuokin pitänyt tehdä aikaisemmin. Aikaisemmin autoa sai "hehkuttaa" virrat päällä niin sitten tunnistus pelasi jos ei ensimmäisellä kerralla niin ehkäpä jo sitten viidennellä. Niin ja virtalukon naputtelu auttoi myös tilapäisesti asiaa. (Eli oireetkin oli huonon kosketuksen tyyppisiä)
Pelkkä liittimen irroitus ja takaisin laitto siihen virtalukon ympärillä olevaan tunnistimeen auttoi. Olisihan tuokin pitänyt tehdä aikaisemmin. Aikaisemmin autoa sai "hehkuttaa" virrat päällä niin sitten tunnistus pelasi jos ei ensimmäisellä kerralla niin ehkäpä jo sitten viidennellä. Niin ja virtalukon naputtelu auttoi myös tilapäisesti asiaa. (Eli oireetkin oli huonon kosketuksen tyyppisiä)
-95 1.8 Audissa ollut tuota samaa starttaa sammuu starttaa -vikaa.
Tänään sitten teki sellasen ettei sano mitään...ei edes startti naksu.
Kun laittaa virrat päälle, niin merkkivalto (öljynpaine etc.) ja hätävilkut vilkkuu.
Autossa on joku Defa kakkahälytin - ja aloin näitä lukiessa miettimään, että
onko se vika siinä Defassa vai virtalukkossa vai missä...
Tänään sitten teki sellasen ettei sano mitään...ei edes startti naksu.
Kun laittaa virrat päälle, niin merkkivalto (öljynpaine etc.) ja hätävilkut vilkkuu.
Autossa on joku Defa kakkahälytin - ja aloin näitä lukiessa miettimään, että
onko se vika siinä Defassa vai virtalukkossa vai missä...
Noh - perusvika tällä kertaa oli se, että akku oli tyhjä!?!? =D
Ei pitänyt olla mitään laitteita päällä - mutta takakontissa köllöttävä vahvistin tietysti
haukkaa aika hyvin ämpäreitä sikäli mikäli jenkkavehkeet jäi päälle.
Kattelin auton papereita ja näyttäis siltä, että 2006 on vaihdettu ainakin virtalukonpohja ja
korjattu ns. ajoneston lukijavika... Voisko nyt sitten olla niin, että avaimissa on häikää kun
joskus tekee tuota sammumista?
Ei pitänyt olla mitään laitteita päällä - mutta takakontissa köllöttävä vahvistin tietysti
haukkaa aika hyvin ämpäreitä sikäli mikäli jenkkavehkeet jäi päälle.
Kattelin auton papereita ja näyttäis siltä, että 2006 on vaihdettu ainakin virtalukonpohja ja
korjattu ns. ajoneston lukijavika... Voisko nyt sitten olla niin, että avaimissa on häikää kun
joskus tekee tuota sammumista?
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 9.7.2008 18:05
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa