G60 käy todella rikkaalla
Valvoja: ffp jäsenet
G60 käy todella rikkaalla
Juu, tulipa Corradoon tuommoinen vika, että se käy ihan jumalattoman rikkaalla. Bensaa menee nätisti ajaessa 15-20l/100km, eikä meinaa tasakaasulla jaksaa mennä ollenkaan. Paineen puolelle mentäessä alkaa tulemaan mustaa sananmukaisesti putken täydeltä ja noin 4500rpm kohdalla saa bensaa niin paljon, että ei jaksa enää polttaa ja alkaa hyytymään. Ei oikeen käy järkeen, että missä vika voisi olla. Kaikki letkut ja putket on tutkittu, lämpöanturit mittailin, eikä oikeen vikaa löydy.. Voiko esim. rikkinäinen lambda vaikuttaa noin paljon seokseen?
Edit: Otin eilen piuhat irti imuilman lämpöanturista/co-potikasta, kun MikaJ sanoi, että silloin moottori käyttää oletusasetuksia imuilman lämpö: 45 astetta ja co-potentiometri: 1k ohmia. Toimi 100km ihan hyvin, mutta sitten alkoi taas takkuamaan meno.
Kohta lähtee järki :P
Edit: Otin eilen piuhat irti imuilman lämpöanturista/co-potikasta, kun MikaJ sanoi, että silloin moottori käyttää oletusasetuksia imuilman lämpö: 45 astetta ja co-potentiometri: 1k ohmia. Toimi 100km ihan hyvin, mutta sitten alkoi taas takkuamaan meno.
Kohta lähtee järki :P
Ajotietokone näyttää samaa ahtopainetta kuin mittari. Ja kokeilin eilen ajella sillai, että bensapaineen säätimen alipaine/paineletku oli irti. Samalla tavalla tulee mustaa putkesta. Eikä sylje bensaa säätimen letkun liitännästä. Eli säätimen kalvo on ainaki ehjä. Voihan se tosin olla jumissa. Mutta tuntuu oudolta, että kun vähän jotain räpläilee, niin hetken toimii mutta kun auto seisoo muutaman tunnin niin taas ei toimi..
Tuota Lambdaa itsekin mietin, mutta onko todellakin mahdollista, että Lambda voi rikastaa seosta niin paljon, että bensankulutus kasvaa maantiellä 6-7l/100km -> 15-25l/100km. Ja mustaa tupruttelee tyhjäkäynnilläkin hieman, paine päällä tulee putkesta vain musta "kanki" ja ajossa 4500rpm tienoilla kone "kuolee" kun saa niin paljon keittoa..?
Noh, pitänee viedä auto tutulle VW-ekspertille katseltavaksi. Itsellä kun ei riitä inspiraatio/motivaatio tuollaisten vikojen metsästykseen enää (edellinen auto oli ruisku-Sierra, jossa oli samanlaisia vikoja harva se päivä..) Meikäläiselle taitaa vain sattua nämä maanantaimallit. :P
Noh, pitänee viedä auto tutulle VW-ekspertille katseltavaksi. Itsellä kun ei riitä inspiraatio/motivaatio tuollaisten vikojen metsästykseen enää (edellinen auto oli ruisku-Sierra, jossa oli samanlaisia vikoja harva se päivä..) Meikäläiselle taitaa vain sattua nämä maanantaimallit. :P
Perkele, se on sitten varmaan se lambda kun ei se vika voi olla tuossa minun selittämässä. ei se varmaan omassanikaan ollut se vika noissa linjoissa vaan niissä kaikissa kolmessa lambdassa mitä testasin :)
minä en sano ennää mittään koko juttuun.
Toivottavasti saat kuntoon :)
minä en sano ennää mittään koko juttuun.
Toivottavasti saat kuntoon :)
Viimeksi muokannut Warmaster, 27.9.2005 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Morjes! Itsellä on kans omassa g60:ssä samanlaisia oireita. Pitäis alkaa selvittämään onko lambda anturissa vikaa. Laitoitko alkuperäisen vai tarvike anturin? Itsellä olis hyllyssä jonkun fordin lambda anturi. Tiedä sit että onko arvot samat tuon alkuperäisen kanssa.
Viimeksi muokannut patrick, 27.10.2005 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä parina viimeviikkona olen pirtuuttani testannut että kuinka iso ikkuna on tuolla lambdasäädöllä, ja rajaa ei ole tullut vastaan. Eli vaikka kuinka paljon nostan polttoainepainetta, lambdasäätö kiltisti korjaa seoksen kuntoon. Eli jos se lambda näyttää huuhaata niin se voi vaikka tukehduttaa sen koneen bensaan, kun yleensä on jotkut raja-arvot kuinka paljon sen annetaan korjata peruskarttaa.
Kylmänä tuli hyvät toimintasavut ainakin kun lambda ei vielä toiminut, kunnon musta läntti autokatoksen seinässä kun kävi tyhjäkäyntiä vähän rikkaalla.
Kylmänä tuli hyvät toimintasavut ainakin kun lambda ei vielä toiminut, kunnon musta läntti autokatoksen seinässä kun kävi tyhjäkäyntiä vähän rikkaalla.
MikaJ: Mitattiin tänään pakokaasuarvot: CO 10.00, Lambda 0.7, HC oli yli 1000. Käy aika pirun rikkaalla. Irrotin myös lambdalle menevän pistokkeen, eikä ollut mitään vaikutusta arvoihin.
Vaihdettiin sitten toinen lambda-anturi. Se on kylläkin neljä johtoinen (alkup. 3 johtoinen). Yksi niistä kolmesta on maa johto(harmaa) joka kytkettiin alkup. johtosarjasta tulevan maan(ruskea) kanssa samaan (siihen pistokkeen viereen maihin). Kaksi valkeata lämmitysjohdot ja musta signaalijohto.
Lambdan vaihdolla ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta pakokaasuarvoihin.
Irroittamalla moottorin lämpötila-anturin pistoke(moottorin ylävesiletkussa se sininen). Arvot: CO 0.8, Lambda 1.0, HC 80. Paikallaan kaasutellessa putkesta tulee edelleen mustaa ja polttaa putkessa.
Voiko vika olla kuitenkin jossain muualla kuin lambdassa? Näyttää siltä, että lambda kuitenkin säätää seoksen kohilleen kunhan se lämpötila-anturin johto on irti ainakin tolla uudella lambda-anturilla. Vanhalla ei tullut kokeiltua onko sillä vastaavaa vaikutusta.
Kiitoksi vinkeistä näin etukäteen!
Unohdin mainita, että kyseinen lämpötila-anturi on uusittu pari kk aikaisemmin.
Vaihdettiin sitten toinen lambda-anturi. Se on kylläkin neljä johtoinen (alkup. 3 johtoinen). Yksi niistä kolmesta on maa johto(harmaa) joka kytkettiin alkup. johtosarjasta tulevan maan(ruskea) kanssa samaan (siihen pistokkeen viereen maihin). Kaksi valkeata lämmitysjohdot ja musta signaalijohto.
Lambdan vaihdolla ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta pakokaasuarvoihin.
Irroittamalla moottorin lämpötila-anturin pistoke(moottorin ylävesiletkussa se sininen). Arvot: CO 0.8, Lambda 1.0, HC 80. Paikallaan kaasutellessa putkesta tulee edelleen mustaa ja polttaa putkessa.
Voiko vika olla kuitenkin jossain muualla kuin lambdassa? Näyttää siltä, että lambda kuitenkin säätää seoksen kohilleen kunhan se lämpötila-anturin johto on irti ainakin tolla uudella lambda-anturilla. Vanhalla ei tullut kokeiltua onko sillä vastaavaa vaikutusta.
Kiitoksi vinkeistä näin etukäteen!
Unohdin mainita, että kyseinen lämpötila-anturi on uusittu pari kk aikaisemmin.
katoppas, miulla on just sama ongelma G60 kanssa. rikkaalla käy niin että tienoo peittyy bensankatkuun. Lambdassa varmaakin vika, mutta haluaisin varmistaa piuhojen värit liittimeltä boksille. Mitkähän ne olisi? On kyllä sähkökaavio venäjän poiken sivuilta mutta jenkkimallista..luo epävarmuutta.
Onko se liitin muuten valkoinen?? kolminapainen tietty..
Kertokaas?
Onko se liitin muuten valkoinen?? kolminapainen tietty..
Kertokaas?
helevetti, kolminapaista ja nelinapaista..kun tietäs edes mikä on oikea liitin Lambdalle. Homma on solmussa meikäläisellä sen takia kun en aikoinaan merkannut lambdan liitintä kun en tajunnut sellaista edes käytettävän. johdot siis revitty Corrosta ja tungettu Sciroccoon..Tuleeko piuha suoraan ECUlta sinne takakannakkeeseen? Vai kiertääkö ison johtonipun kautta? Liitin valkoinen/musta? Tekniikka on -89 Corrosta eli just ennen 90-luvun taitetta. Parasta olisi livenä, mutta ei nyt ihan äkkiä onnistu..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa