Miten määräytyy vertailumoottori?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Miten määräytyy vertailumoottori?

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 10.9.2005 22:29

Kyseessä Nissan Micra, jonka:
- Suurin vertailumoottori on 1200cc/n.60hv vapari
- Tehokkain vertailumoottori on 930cc/110hv superturbo

- Moottorin tilavuutta saa suurentaa suurimmasta mallisarjan vertailumoottorista 25% (1200cc + 25% = 1500cc)

- Moottorin tehoa saa lisätä mallisarjan tehokkaimmasta vertailumoottorista 20% (110hv + 20% = 132hv)


Kysymys kuuluukin, voiko auton virittämisessä käyttää kahta vertailumoottoria?

Jos tehoa otetaan tuo suurin sallittu 132hv, niin pitääkö moottorina olla 930cc+25% vai voiko moottorin tehdä esim. 1200:sta, tai peräti 1500cc:sta?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 10.9.2005 23:01

Suurin sallittu tilavuus 1200+25%=1500, suurin sallittu teho 110+20%=132hv. Ei tartte olla samasta koneesta.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 11.9.2005 10:32

Entäs jos suurimmassa ja tehokkaimmassa on eri jarrut ja jouset? Kummasta ne otetaan? Isolle koneelle tietysti kantavammat jouset, mutta jos siinä tehokkaammassa onkin vaikka matalampi alusta ja näin olennaisesti parempi ajettavuus? Entäs mistä voimansiirto?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.9.2005 11:32

Ei nyt vielä ajatella semmoisia :)
Lähinnä kiinnostaa se, että mistä moottorista alkaa tekemään aihiota, ettei koko homma kaadu sitten lakipykäliin.

Mielessä olisi tuo 132hv konversio, mutta nyt kismittää, että voiko sen tehdä esim. 1200cc (tai jopa 1500cc) koneesta, vai pitääkö alkaa litraisesta väkertämään..

Kyseessä tämä projekti..

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 11.9.2005 11:45

Minun mielestä saa käyttää kahta moottoria vertailumoottoreina. Perusteluna se, että yhtä lailla sä voit ottaa sen 1500cc koneen ja virittää siitä se 20% enemmän kuin mallisarjan tehokkaimmasta.

Faktat saa katsastuasemalta tai Akelta kysymällä.

leppala
-
Viestit: 114
Liittynyt: 22.1.2005 20:14

ViestiKirjoittaja leppala » 11.9.2005 11:51

mitä mä tota lakia ymmärrän, niin 1500 pellin alle, ja puhallinta kylkeen, ja osia kun on vaihdeltu moottoriin( ns.omavalmiste), niin pitäis mennä penkityksellä läpi ;)
E: ja tehoraja on toi 132

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.9.2005 21:04

^ eihän sitä periaatteessa tarvitse edes omavalmisteeksi leimata??

Auto on nuorempi, kuin 7/87, mutta ei vähäpäästöinen.
Olen ymmärtänyt, että ahtaessa tämän ikäistä autoa, riittää penkitys ja katin lisääminen.

Entäs, jos kyseistä vertailumallia on tehty ahdettuna, niin pitääkö silti olla katti?
Sitä en tiedä, onko alkuperäisessä turbomallissa ollut kattia.

Passat31
-
Viestit: 195
Liittynyt: 27.7.2003 17:50

ViestiKirjoittaja Passat31 » 11.9.2005 21:11

Jos ahtaa moottorin, tarvii lisätä katti. Jos laitat alkup. turbomotin ja se täyttää sen aikaset päästönormit ilman kattia, ei sitä tarvi edelleenkään asentaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 11.9.2005 21:22

Nippondenso klubilla on juttua kun joku jamppa on laittanut kirsikan 1.5T koneen mirkaan, ja on vieläpä leimattu. Että ilmeisesti mikään ei ole mahdotonta...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.9.2005 22:41

Mistä tuo johtuu että jos ahtaan koneen nii katti pitää laittaa?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 11.9.2005 22:54

Muistaakseni 6/87 jälkeen valmistettuihin EI vähäpäästöisiin autoihin lakiteksti tuon katalysaattorin vaatii. Jälkiahdettu kone kun on käytännössä omavalmisteinen, joten sitä ei voi verrata tehtaan moottoreihin päästönormien suhteen. Vaikka auto menisi päästöistä läpi ilman kattia, niin sellainen pitää olla. Joten tyhjä pönttökin kelvannee, ellei inssi ole pikkutarkka ja vaadi päästömittausta ennen kattia ja katin jälkeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.9.2005 22:59

Mutta eikös ei-vähäpäästöiselle saa tehdä "melki" mitä vaan?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 11.9.2005 23:11

Saa toki, mutta juurikin tuo päivä jolloin ko. auto on tehtaan hihnalta rullannut ulos vaikuttaa tuohon katin pakollisuuteen. Jotain lakikoukeroita:

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998


8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.9.2005 7:59

^ Lähinnä tuosta ymmärtää, että tuo katalysaattori on oikotie muiden pakokaasumittausten ohi, mutta wanhoissa katalysaattorittomissa laitteissa ei tarvita minusta edelleenkään kattia, vaan vain pakokaasumittauslappu.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.9.2005 8:12

Toki niissä tiukemman alunperin ei katitomiin autoihin saa laittaa omavalmisteisen koneen ilman kattiakin, juurikin sillä VTT:n (yms) pakokaasumittauksella. Mutta jokainen voi miettiä kumpi tulee halvemmaksi, se mittaus vai katti (tai niiden kuoret) :)

Ja valmistuspäivä ei vaikuta päästöihin, vaan ensirekisteröintipäivä.

[edit] Tosiaan 7/87 on päivämääräraja... [/edit]
Viimeksi muokannut MikaJ, 12.9.2005 12:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

leppala
-
Viestit: 114
Liittynyt: 22.1.2005 20:14

ViestiKirjoittaja leppala » 12.9.2005 8:55

miten mulla on semmonen mutu, että 94, ja uudempiin vaaditaan toi vitun kallis päästömittaus, ja muut vanhemmat katittomat menis ihan normi kaasumittauksella... oli sit mutua...

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 12.9.2005 9:25

http://www.katsastajat.com
"Lähettänyt Jorma 19.08.2005 00:54
Voiko muutoskatsastettaessa autoon moottoria verrata painoa mallisarjan painavimpaan, tehoa mallisarjan tehokkaimpaan ja tilavuutta mallisarjan suurimpaan moottoriin? Eli käyttää vertailumoottoreina kolmea eri moottoria?

- Ei voi. Yksi pitää valita. "

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 12.9.2005 10:19

Melkeinpä kysysin nyt konttorilta, kun on niin paljon mutua tässä keskustelussa. Ennen ainakin sai tilavuuden ja painon ottaa vaikka dieselistä, ja tehon mallisarjan tehokkaimmasta.

Ja tuohon kattijuttuun, että 7/87 jälkee ensirekisteröityyn vaaditaan katalysaattori ahdettaessa. Eli jos ensirekisteröinti on 6/87 niin kattia ei vaadita.

Ja jos tämä asia on muuttunut, niin saa vapaasti korjata.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.9.2005 12:05

Ei vähäpäästöiset meneekin pelkällä normaalilla katsastuspäästömittauksella, sillä erotuksella että jos virittää tuota 7/87-vähäpäästöinen autoa niin siinä pitää olla se katalysaattori asennettuna. Jos ei kattia halua laittaa, niin vaihtoehtona on ns VTT:n päästömittaus siihenkin.

Make_Z28
-
Viestit: 194
Liittynyt: 31.7.2003 23:15

ViestiKirjoittaja Make_Z28 » 12.9.2005 12:32

Jos olisin ilkeämpi niin sanoisin että yhtä mutua sieltä konttorilta heitetään, kyselee eri konttoreista kunnes saa mieleisensä vastauksen =)

Mutta vakavammin, pari vuotta sitten oli "Kaakon Autokatsastuksessa Haminassa keskustelutilaisuus autojen rakennemuutosasioista, paikalla Aken edustajana ylitarkastaja Pasi Paavola"
Moottori:
vertailumoottorina voi käyttää:
mallisarjan tehokkainta, mallisarjan suurinta ja mallisarjan painavinta moottoria, huom! ei välttämättä sama moottori! Eikä käyttövoima merkkaa mitään eli painavaa isoa disseliä ja bensaturboa voi käyttää yhdessä vertailumoottorina.

Linkki Overdriven keskusteluketjuun tilaisuudesta
Puhelin käteen ja soitto em. herralle niin varmasti selviää onko asiaan tullut muutosta.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 12.9.2005 17:10

Mika J: Oletko aivan sataprosenttisen varma? Itse olen ymmärtänyt, että kun ahdan 10/88 rekisteröidyn EI-vähäpäästöisen auton, joudun silti asentamaan katin.

Pitikö tässä perkule lähtee konttorilla käymään, vai tietäsköhän nuo tämän kylän suikat asiaa edes.

immi
-
Viestit: 62
Liittynyt: 23.1.2005 17:19

ViestiKirjoittaja immi » 12.9.2005 18:19

^Tuolloin otteeseen tulee merkintä katalysaattorista ja sellainen pitää olla putkessa. Se on sitten aivan sama onko katista revitty sisuskalut pois vai ei jos vaan alittaa tuon aikaiset päästönormit.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.9.2005 21:52

Pete I: Siis ei sun ole pakko laittaa sitä kattia, jos käytät sen siinä Tonnin tai ylikin maksavassa päästötestissä ahtamisen jälkeen. Toinen asia on sitten se että meneekö kerrasta läpi vai joutuuko pari kertaa vetämään uusiksi. Satkun katilla teet saman asian, sen laittamalla oletetaan että auto täyttää vaadittavat normit. Eli tuskimpa kukaan lähtee sille päästöjenmittausreissulle, joltain vanha katti alle mihin hitsaa putken sisälle (kirjoittaja ei yllytä rikokseen ;) ).

Tosiaan päästönormit on edelleenkin ne entiset vaikka katti onkin, eikä vähäpäästöisen auton rajat ole riesana.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa