Miten määräytyy vertailumoottori?
Valvoja: ffp jäsenet
Miten määräytyy vertailumoottori?
Kyseessä Nissan Micra, jonka:
- Suurin vertailumoottori on 1200cc/n.60hv vapari
- Tehokkain vertailumoottori on 930cc/110hv superturbo
- Moottorin tilavuutta saa suurentaa suurimmasta mallisarjan vertailumoottorista 25% (1200cc + 25% = 1500cc)
- Moottorin tehoa saa lisätä mallisarjan tehokkaimmasta vertailumoottorista 20% (110hv + 20% = 132hv)
Kysymys kuuluukin, voiko auton virittämisessä käyttää kahta vertailumoottoria?
Jos tehoa otetaan tuo suurin sallittu 132hv, niin pitääkö moottorina olla 930cc+25% vai voiko moottorin tehdä esim. 1200:sta, tai peräti 1500cc:sta?
- Suurin vertailumoottori on 1200cc/n.60hv vapari
- Tehokkain vertailumoottori on 930cc/110hv superturbo
- Moottorin tilavuutta saa suurentaa suurimmasta mallisarjan vertailumoottorista 25% (1200cc + 25% = 1500cc)
- Moottorin tehoa saa lisätä mallisarjan tehokkaimmasta vertailumoottorista 20% (110hv + 20% = 132hv)
Kysymys kuuluukin, voiko auton virittämisessä käyttää kahta vertailumoottoria?
Jos tehoa otetaan tuo suurin sallittu 132hv, niin pitääkö moottorina olla 930cc+25% vai voiko moottorin tehdä esim. 1200:sta, tai peräti 1500cc:sta?
Ei nyt vielä ajatella semmoisia :)
Lähinnä kiinnostaa se, että mistä moottorista alkaa tekemään aihiota, ettei koko homma kaadu sitten lakipykäliin.
Mielessä olisi tuo 132hv konversio, mutta nyt kismittää, että voiko sen tehdä esim. 1200cc (tai jopa 1500cc) koneesta, vai pitääkö alkaa litraisesta väkertämään..
Kyseessä tämä projekti..
Lähinnä kiinnostaa se, että mistä moottorista alkaa tekemään aihiota, ettei koko homma kaadu sitten lakipykäliin.
Mielessä olisi tuo 132hv konversio, mutta nyt kismittää, että voiko sen tehdä esim. 1200cc (tai jopa 1500cc) koneesta, vai pitääkö alkaa litraisesta väkertämään..
Kyseessä tämä projekti..
^ eihän sitä periaatteessa tarvitse edes omavalmisteeksi leimata??
Auto on nuorempi, kuin 7/87, mutta ei vähäpäästöinen.
Olen ymmärtänyt, että ahtaessa tämän ikäistä autoa, riittää penkitys ja katin lisääminen.
Entäs, jos kyseistä vertailumallia on tehty ahdettuna, niin pitääkö silti olla katti?
Sitä en tiedä, onko alkuperäisessä turbomallissa ollut kattia.
Auto on nuorempi, kuin 7/87, mutta ei vähäpäästöinen.
Olen ymmärtänyt, että ahtaessa tämän ikäistä autoa, riittää penkitys ja katin lisääminen.
Entäs, jos kyseistä vertailumallia on tehty ahdettuna, niin pitääkö silti olla katti?
Sitä en tiedä, onko alkuperäisessä turbomallissa ollut kattia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Muistaakseni 6/87 jälkeen valmistettuihin EI vähäpäästöisiin autoihin lakiteksti tuon katalysaattorin vaatii. Jälkiahdettu kone kun on käytännössä omavalmisteinen, joten sitä ei voi verrata tehtaan moottoreihin päästönormien suhteen. Vaikka auto menisi päästöistä läpi ilman kattia, niin sellainen pitää olla. Joten tyhjä pönttökin kelvannee, ellei inssi ole pikkutarkka ja vaadi päästömittausta ennen kattia ja katin jälkeen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Saa toki, mutta juurikin tuo päivä jolloin ko. auto on tehtaan hihnalta rullannut ulos vaikuttaa tuohon katin pakollisuuteen. Jotain lakikoukeroita:
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori
Toki niissä tiukemman alunperin ei katitomiin autoihin saa laittaa omavalmisteisen koneen ilman kattiakin, juurikin sillä VTT:n (yms) pakokaasumittauksella. Mutta jokainen voi miettiä kumpi tulee halvemmaksi, se mittaus vai katti (tai niiden kuoret) :)
Ja valmistuspäivä ei vaikuta päästöihin, vaan ensirekisteröintipäivä.
[edit] Tosiaan 7/87 on päivämääräraja... [/edit]
Ja valmistuspäivä ei vaikuta päästöihin, vaan ensirekisteröintipäivä.
[edit] Tosiaan 7/87 on päivämääräraja... [/edit]
Viimeksi muokannut MikaJ, 12.9.2005 12:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
http://www.katsastajat.com
"Lähettänyt Jorma 19.08.2005 00:54
Voiko muutoskatsastettaessa autoon moottoria verrata painoa mallisarjan painavimpaan, tehoa mallisarjan tehokkaimpaan ja tilavuutta mallisarjan suurimpaan moottoriin? Eli käyttää vertailumoottoreina kolmea eri moottoria?
- Ei voi. Yksi pitää valita. "
"Lähettänyt Jorma 19.08.2005 00:54
Voiko muutoskatsastettaessa autoon moottoria verrata painoa mallisarjan painavimpaan, tehoa mallisarjan tehokkaimpaan ja tilavuutta mallisarjan suurimpaan moottoriin? Eli käyttää vertailumoottoreina kolmea eri moottoria?
- Ei voi. Yksi pitää valita. "
Melkeinpä kysysin nyt konttorilta, kun on niin paljon mutua tässä keskustelussa. Ennen ainakin sai tilavuuden ja painon ottaa vaikka dieselistä, ja tehon mallisarjan tehokkaimmasta.
Ja tuohon kattijuttuun, että 7/87 jälkee ensirekisteröityyn vaaditaan katalysaattori ahdettaessa. Eli jos ensirekisteröinti on 6/87 niin kattia ei vaadita.
Ja jos tämä asia on muuttunut, niin saa vapaasti korjata.
Ja tuohon kattijuttuun, että 7/87 jälkee ensirekisteröityyn vaaditaan katalysaattori ahdettaessa. Eli jos ensirekisteröinti on 6/87 niin kattia ei vaadita.
Ja jos tämä asia on muuttunut, niin saa vapaasti korjata.
Jos olisin ilkeämpi niin sanoisin että yhtä mutua sieltä konttorilta heitetään, kyselee eri konttoreista kunnes saa mieleisensä vastauksen =)
Mutta vakavammin, pari vuotta sitten oli "Kaakon Autokatsastuksessa Haminassa keskustelutilaisuus autojen rakennemuutosasioista, paikalla Aken edustajana ylitarkastaja Pasi Paavola"
Linkki Overdriven keskusteluketjuun tilaisuudesta
Puhelin käteen ja soitto em. herralle niin varmasti selviää onko asiaan tullut muutosta.
Mutta vakavammin, pari vuotta sitten oli "Kaakon Autokatsastuksessa Haminassa keskustelutilaisuus autojen rakennemuutosasioista, paikalla Aken edustajana ylitarkastaja Pasi Paavola"
Moottori:
vertailumoottorina voi käyttää:
mallisarjan tehokkainta, mallisarjan suurinta ja mallisarjan painavinta moottoria, huom! ei välttämättä sama moottori! Eikä käyttövoima merkkaa mitään eli painavaa isoa disseliä ja bensaturboa voi käyttää yhdessä vertailumoottorina.
Linkki Overdriven keskusteluketjuun tilaisuudesta
Puhelin käteen ja soitto em. herralle niin varmasti selviää onko asiaan tullut muutosta.
Pete I: Siis ei sun ole pakko laittaa sitä kattia, jos käytät sen siinä Tonnin tai ylikin maksavassa päästötestissä ahtamisen jälkeen. Toinen asia on sitten se että meneekö kerrasta läpi vai joutuuko pari kertaa vetämään uusiksi. Satkun katilla teet saman asian, sen laittamalla oletetaan että auto täyttää vaadittavat normit. Eli tuskimpa kukaan lähtee sille päästöjenmittausreissulle, joltain vanha katti alle mihin hitsaa putken sisälle (kirjoittaja ei yllytä rikokseen ;) ).
Tosiaan päästönormit on edelleenkin ne entiset vaikka katti onkin, eikä vähäpäästöisen auton rajat ole riesana.
Tosiaan päästönormit on edelleenkin ne entiset vaikka katti onkin, eikä vähäpäästöisen auton rajat ole riesana.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa