Ahdetun sytkän ajoitus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

cupee

Ahdetun sytkän ajoitus

ViestiKirjoittaja cupee » 24.8.2005 22:50

Oletetaan että auton perusennakko on vaikka 35 astetta ennen yläkuolo kohtaa. Kuinka monta astetta ennakkoja pitäisi myöhäistää noin niinkun suurinpiirtein ahdoilla, eli mikä olisi ennakko ahdoilla?

Ja osaisiko joku selittää, miksi sytytystä pitää myöhäistää ahdoilla? Onko seos herkemmin syttyvää paineen alaisena vai..?

Olenko nyt ollenkaan kärryllä;
vapaasti hengittävä tekniikka -> lisää ennakkoa kierroksilla eli sytytetään aikaisemmin?
ahdettu tekniikka -> ahdoilla myöhästetään sytytystä, eli seos sytytetään myöhemmin?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 25.8.2005 2:13

Onko seos herkemmin syttyvää paineen alaisena vai..?



On.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 25.8.2005 13:12

Paljonko tarvii myöhäistää on aivan moottorikohtaista, evt.

cupee

ViestiKirjoittaja cupee » 25.8.2005 15:57

Tero kirjoitti:Paljonko tarvii myöhäistää on aivan moottorikohtaista, evt.


No oisko jotain suuruusluokkaa about?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 25.8.2005 16:12

No 1.8 20VT (ruttua 9) koneessa alipainealueella joku 30 (tjsp) ennakkoa maksimissaan, ahtopaineen noustessa tippuu jopa alle 10:n. Yhdessä mersun 2-litraisessa turbokoneessa (vakio astmapata, ruttua 9) maksimi ennakko 35, ahtoo 0,7 ja 6000rpm, 15 astetta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.8.2005 16:32

1.8 8V Gti kone. 7.8ruttua 0.6ahtoja. Täydet ennakot mitä Gtin jakaja antaa kierroksilla.

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 26.8.2005 8:44

Jos vanhanaikaisella jakajalla kone on (missä alipainesäädin kyljessä), ni sen saanee vaihdettua jostain turbokoneesta karsittuun alipaine säätimeen (jossa siis säätöä myös ahdon puolelle). Esim. turbosaabin säätimiä löytää aika herkästi.

cupee

ViestiKirjoittaja cupee » 26.8.2005 12:35

Kummassa tapauksessa se kone rupeaa sitten nakuttamaan? Liian aikaisella vai liian myöhäisellä ajoituksella ahdoilla?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 26.8.2005 12:56

Liian aikaisella....

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 27.8.2005 1:27

Sytytysennakkon tarkoitus on ajoittaa palamisen painehuippu yläkuolokohtaan, tarkoituksena saada tehollinen keskipaine optimaaliseksi
työtahdin aikana.

Koska palamisnopeus on suhteellisen vakio pitää ennakkoa lisätä kierrosluvun mukaan. suurempi kierrosluku = suurempi ennakko

Koska palamisnopeus riippuu kuitenkin puristuspaineesta ja palotilan pyörteisyydestä, lämpötilasta jne. pitää ennakkoa muuttaa kuormituksen / (lue ahtopaine ahdetuissa) mukaan. Kaasu pohjassa = pienempi ennakko.

Kun ja jos tämä ennakko on liian suuri se aiheuttaa paineen nousun ennen yläkuolokohtaa ja kone menettää tehoa= tehollinen keskipaine laskee. Välitön seuraus korkeapuristeisissa ja turboahdetuissa koneissa on nakutusilmiö.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa