"Vanhat turboluvat"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

"Vanhat turboluvat"

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.8.2005 22:55

Eli jos autossa on ns. "Vanhat turboluvat", "Ei tehorajoitusta" niin mitä se tarkoittaa?

Esimerkiksi joku 80-luvulla viritetty/muutoskatsastettu auto, jossa on rekisteriotteeseen merkitty tehoksi "A" tai vastaavaa.

Näitä mainostetaan/hehkutetaan tehorajattomina vehkeinä, mutta mikä on todellisuus?

Faktoja ja spekulaatiota saa ja pitää esittää :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 23.8.2005 23:00

laki

moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW


Siinä se tehoraja ainakin on.

Ja olen kyllä sitä mieltä että näihin pätee nykyisellään myös tämä 20 %:n tehonnosto säätö, mutta siitä ei aivan 100 % varmuutta ole.

P e T e
-
Viestit: 116
Liittynyt: 20.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja P e T e » 24.8.2005 14:21

Tehopaino suhde pätee.Uudemmat A-luvalliset 20% säännöllä.Mutta lupalapuissa lukee muutokset ei rekisteriotteessa.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 24.8.2005 18:47

Eikös tuo periaatteessa tarkoita sitä, että muinoin muutoskatsastetun auton rekisteriotteessa voi lukea vaikkapa "moottori varustettu pakokaasuahtimella" ja ei tehorajaa, niin silloin siihen saa lykätä maailman suurimman turbon ja enemmän ahtopaineita kuin kellään koskaan, eikä viranomaisilla ole siihen mitään sanomista. Eri asia on, jos vaikkapa sen ahtimen malli on siihen otteeseen merkitty, niin sitähän ei saa vaihtaa ilman muutoskatsastusta, ja tällöin sovelletaan nykyisiä sääntöjä.
Toisin sanoen niillä osilla mitä rekisteriotteessa on mainittu, saa sitä tehoa ihan huoletta repiä, mutta jos sitä moottoria niin alkaa muuttamaan että siitä otteeseen erillinen maininta tulisi, niin vanha tehorajattomuus ei enää auta.
Selvisiköhän tuosta nyt mitään...?

P e T e
-
Viestit: 116
Liittynyt: 20.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja P e T e » 24.8.2005 19:59

Juurikin näin,esimerkiksi coolerin lisääminen täysin mahdotonta lain puitteissa.Eriasia jos inssiä alkaa kiinnostaa just tuo 7kg\kw..

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 24.8.2005 22:14

Niin ja tarkennuksena vielä, että jos sitä tehoa on silloin "vanhoina hyvinä aikoina" puskettu vaikkapa 700-kiloiseen laitteeseen joku vaatimaton 1400 hv (en kai kärjistä liikaa?) eikä laitetta sittemmin ole muuttamaan menty, niin inssihän ei muuta voi kuin toivottaa varovaisia kilometrejä. Toisin sanoen, tämän päivän teho/painoraja ei laitetta koske, ellei sitä nyt aleta muuttamaan ja näin uudelleen muutoskatsastamaan.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.8.2005 21:15

toisin sanoen, tämän päivän teho/painoraja ei laitetta koske, ellei sitä nyt aleta muuttamaan ja näin uudelleen muutoskatsastamaan.


100 pros varmasti koskee

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 25.8.2005 23:05

tota, kyl se varmaanki noin menee ku rolle sanos, mutta koski tai ei niin, mitä väliä sillä on?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.8.2005 23:07

Sitäpä

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

ViestiKirjoittaja T.S » 27.8.2005 18:02

Tehorajat taitaa olla kuitenkin aika häilyväisiä, mistä se inssi oikeesti tietää paljon turbo vehkeissä on tehoa? Pistää penkkiin vai? Tukitaan turbon imupuoli osittain, niin saadaan sopivat lukemat konttorille.. Tuskinpa Rollen autossa on jotain 130hv:ta jos vakio koneessa on jo enemmän.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.8.2005 18:19

mikä vakio? moottori on omavalmiste ni ei ole mitään vakiota. Tuo on vakio omavalmiste 131 hv

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

ViestiKirjoittaja T.S » 27.8.2005 20:01

Omavalmiste, eiköhän se mahda olla gti golfista tai jotai?
No anyway olipa tehot mitä oli, niin tosi magee auto on..! Ja jatketaa samaan malliin..
Mäkin leimaan asconan turbo calibran koneel..:)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 27.8.2005 20:05

Mista T.S tietää Rollen moottorin puristussuhteen, käytetyn ahtopaineen, sytytys ennakot, mahdolliset kuristeet? Noilla edellämainituilla seikoilla saattaa olla vaikutusta moottorin tehoon ja sen laillisuuteen.
Hitto kun rupes haukotuttaan taas turhat jeesustelut. Taidan vaihtaa foorumia :)

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

ViestiKirjoittaja T.S » 27.8.2005 20:13

Mista T.S tietää Rollen moottorin puristussuhteen ym ym..

En mistään. Ei ole hajuakaan mitä koneelle on tehty.
Mutta jos ilmoitetulla teholla ajetaan 14sec aika varttimaililla, niin oikei olin vääräs.. Kevyt auto voi tietenkin kulkea hyvin näillä tehoilla.
Enkä mä halua kinastella liikaa laillisuuksista, ei mua oikeesti kiinnosta millä tehoilla auto on leimattu.
Viimeksi muokannut T.S, 27.8.2005 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 27.8.2005 20:16

jos noin pal jännittää, kannattaa jättää väliin ja ajella sillä laillisella korollalla.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.8.2005 22:54

Kiihdytystulokset yleensä on ajettu yleiseltä tieliikenteeltä suljetulla alueella, missä mikään ei estä käyttämästä toisia säätöjä kuin kadulla.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.8.2005 0:41

Ja mitäköhän tekemistä tällä kaikella "viisaudella" ja asioiden tietämisellä on vanhojen turbolupien kanssa. Tuo mun auto on muutoskatsastettu vuonna 2004 ja siinä on suurin sallittu tieliikenteessä käytettävä tehomäärä merkitty rekisteriotteeseen. Kiihdytysareenallahan nuo säännökset eivät ole voimassa.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 28.8.2005 19:12

Rolle kirjoitti:100 pros varmasti koskee


Pointtinahan mulla tuossa oli, että jos autoon joskus muinoin ilman tehorajaa on sullottu vaikkapa 700-hv moottori ja koko laitos painaa vaikka 600 kiloa, niin se alittaa tuon nykyisen teho/painorajan, mutta sillä saa silti ajella huoletta koska muutokset on silloisten säädösten mukaan hyväksytty ja rekisteriotteeseen merkitty. Nykyään tuollaisen yhdistelmän muutoskatsastus ei enää olisi mahdollista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 112 vierailijaa