golf mk2 etuiskarien irroitus ongelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

golf mk2 etuiskarien irroitus ongelmia

ViestiKirjoittaja mkii » 22.8.2005 20:51

eli etuiskarit pitäis saada irti yläpäästä vielä. mutteria kun pyörittää mikä on siellä yläpäässä niin koko hoito pyörii. kuuskulmavaimella pitäis saada pitdettyä iskarinpäätä kiinni ja sit väännettyä mutteria.
Kuva

tonne on vaan hankala saada 2 työkalua samaan aikaan kun mutteri ja iskarinpää on tossa syvennyksessä. helppo homma varmaan jos tietäis.
tarviiko tohon jonkun erikoistyökalun?
Viimeksi muokannut mkii, 23.8.2005 22:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 22.8.2005 20:55

Koukkupäisellä lenkillä tosta mutterista ja kuusiokolohylsyllä iskarin päästä kiinni, lähtee helposti, eli ei tarvii mitään erikoiskaluja.

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 22.8.2005 20:57

toi mutteri on 21 millinen ja hommasin koukkupäisen lenkin mutta ei mahtunu siltikään.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 22.8.2005 20:58

Hitsaa hylsyn kylkeen varren ja siitä läpi sitten kuusiokololla pidättelee. Samasta vekottimesta tuo alla oleva kuva.
Viimeksi muokannut Jed, 22.8.2005 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 22.8.2005 20:59

Ainakin Hazetin lenkki mahtuu tonne helposti.

Jauhis
-
Viestit: 44
Liittynyt: 28.7.2004 11:40

ViestiKirjoittaja Jauhis » 22.8.2005 21:01


mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 22.8.2005 21:02

täytyy varmaan ettiä parempi lenkki jostain. näyttää varsin käyttökelpoiselta työkalulta, ei oo vaan hitsausvehkeitä tässä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.8.2005 21:08

No sitten vaan vaikka Biltemasta sellainen keskeltä avoin räikkäsarja. Siis sellainen, jonka läpi pystyy käyttämään kuusiokoloavainta.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 22.8.2005 23:00

Painohan sinulla on päällä kun ruuvaat sitä mutteria ? Mikäli auto on ilmassa niin ei ihme jos pyörii...näin muistelen sen olevan.

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 23.8.2005 16:47

Toinen avautu ihan helposti, mutta toinen oli jotenkin paljon kireämmällä.
Kuusiokoloavain oli nähtävästi kestävempää materiaalia kuin iskarinpää, ja se vetäs sitten sievän ympyrän siihen keskelle.
Nyt sitä onkin sitten kiva yrittää availla :)
http://i2.photobucket.com/albums/y32/shredderer/rghh.jpg
auto ei ollut ilmassa ja käytin semmosta hylsyä missä oli varsi sivussa.
jouset tarttis saada vaihtoon mahd. nopeesti kun takaata jo vaihdettu.
Tekis mieli vetää dremelillä siitä keskeltä mutteri ja iskarinpää kahtia.

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 23.8.2005 18:12

Olisikos yksi mahdollisuus yrittää jousen välistä joillain putkipihdeillä pidellä kiinni? Niin siis jos iskaritkin menee vaihtoon. Tai jos ei pidä niin hitsikoneella vain putken pätkä varteen kiinni?

Yksi sitten voisi olla että katkaisumeisselillä koettaa lyödä poikki tuon mutterin tuosta. On varmasti helpompi homma kuin se dremelillä vinguttaminen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.8.2005 18:59

Jos pulttipyssy on käytettävissä/lainattavissa niin sillä lähtee.

Taisi olla joku halpis-kuusiokolo :)

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 23.8.2005 19:15

Minulla on tulppa-hylsy 21mm, ja sen yläpäässä on kiintoavaimelle paikka. Hylsyn sisältä on se kumi pois, jolloin pääsee pitämään kiinni 6-koloavaimella keskeltä.
Mutta nylppääntyneeseen ei avaimet auta.

Putkitongit (isot) ja pulttipyssy aukenee.

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 23.8.2005 19:43

Kuusiokoloavain on ihan hyvä, mutta iskarinpää ei ollut näköjään kovinkaan kummosta tekoa.
Jos pistäis putkitonkeihi jotkut kumit päihin ja kokeilis varovasti kiristää iskaria jousien välistä samalla kun vetäis pulttipyssyllä yläpäästä?
Kun noi iskarit ei oo menossa vaihtoon, ainoastaan jouset.
Katkaisumeisselistä en oole tämmöisenä amatöörinä tietenkään kuullu, onko se jonkinlainen mutterinsärkijä tjsp. ?
Hayesin oppaassa sanotaan että toi kyseinen mutteri pitäis uusia aina vaihdon myötä, jonkinlaisia lukkomuttereita taitaa olla mutta tavallistenki luulis kelpaavan prikkojen kanssa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.8.2005 20:05

Ainakin tähän asti nuo aukaisemani mutterit on auenneet pulttipyssyllä ihan ilman mitään kiinni pitämistäkään. Iskari ei tykkää varren pyörittämisestä, mutta ei se paljoa ole pyörinyt. Ilmeisesti noi mun mutterini on sitten olleet löysemmällä ...

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 23.8.2005 20:27

hmmhp. pistin vähän polkupyörän sisäkumia putkitonkien leukojen väliin ja sillä iskarista kiinni ja yläpäästä koneella, mutta silti luisti ja iskari pyöri vaan.
Menee hermot totaalisesti!
Huomiseks tarttis saada ajokuntoon, jousenvaihto sinänsä kävis nopeesti kunhan sais ton mutterin pois.
Täytyy varmaan tuhota se mutteri, dremelille vähän ahdas paikka mutta mikä se katkaisumeisseli on?
Google ei paljoa tiennyt kyseisestä työkalusta.

Henu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 23.7.2003 20:04

ViestiKirjoittaja Henu » 23.8.2005 23:16

Ite olen myös availlut noita kunnon pulttipyssyllä. Auto renkaiden varaan ja pyssyllä auki.

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 23.8.2005 23:43

jeps, ei vaan aukea ;( mutterintuhoamiskonstit tervetulleita!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.8.2005 8:25

Joku on ihan selvästi kiertänyt sen liian kireälle, eihän tuohon paljoa momenttia pitäisi tarvita.

SL
-
Viestit: 45
Liittynyt: 11.1.2005 16:20

ViestiKirjoittaja SL » 24.8.2005 12:07

Itellä oli kans sama ongelma viime viikolla mut kyllä se aukes ku vähän aikaa tappeli sen kanssa. Isompi ongelma on sitten ku saa tolpan irti autosta ja sen yläpäästä pitäs saada se mutteri auki. Korjausoppaan mukaan tartteis volkkarin erikoistyökalun mut eiköhän semmosen tee itsekin jostain hylsystä.

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 24.8.2005 12:58

Semmosen työkalun saa biltemasta aika halvalla, 4 erikokoa siinä paketissa.
tosin jos vetää jousen kasaan niin ite sain silloin ihan kädellä kanssa kiertämälläkin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.8.2005 15:28

Itse olen saanut aina lainaan sen avaimen paikallisesta VW huollosta.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 25.8.2005 3:31

Meinattiin ostaa se "erikoishylsy", mut oli aika suolanen hinta ja se oli muutenkin hullun näkönen, niin tehtiin kans ite. Normi hylsystä rälläkällä otettiin kaks sivua "suoraks", jolloin siitä on hyvä pitää jollain kiintoavaimella tms. kiinni.

Ennen sitä aina avattu koukullisella lenkillä. Se pitää vaan lyödä kunnolla pohjalle, ettei lipsu ylös.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 25.8.2005 6:37

Eli jos ei myllyä ole käytössä ja tuo iskarin yläpään kuusiokolo pyörähti,niin lyö siihen torxi hylsy. Ja avaa varovasti.Olen ainankin itse selvinnyt vastaavista tilanteista ongelmitta. varo vaan ettet katkaise sitä torxia sinne koloon.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.8.2005 8:20

^ Vielä parempi voisi olla sellainen tähden mallinen katkenneen pultin irroitustappi. Myös 12-kulmaista XZN-tappia voi kokeilla.

UKK
-
Viestit: 147
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja UKK » 25.8.2005 10:26

XZN:llä on kaikki nylppääntyneet kuusiokolot tähän mennessä lähtenyt. Naputtelee vaan tiukasti nii syvälle kuin menee. Bilteman setti ei ole ollut vielä moksiskaan moisesta väärinkäytöstä.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 25.8.2005 20:48

^joo käyhän sekin,tosin pyörähtää vaan helpommin tuo 12 sakarainen,kun 6 sakarainen torx. Torxin kulmat kun puree niihin entisiin kuusiokolon kulmiin. Molempia käytetty...

mkii
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.8.2005 20:36

ViestiKirjoittaja mkii » 26.8.2005 22:19

hmm.. täytynee hankkia semmonen torx sarja sitten vaikka sieltä biltemasta kun en mihinkään muuhun torxeja näin äkkiseltään ajateltuna tartte.
Se mutteri on nyt vaan ihan kiero kun sitä on yritetty tuhota melkein jokakonstilla että voipi olla ettei aukea tolla torx menetelmälläkään.
parempi ois joku tuhoamiskonsti..

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 27.8.2005 8:06

Ellei tuo aukea sillä että pitää varresta kiinni putkipihdeillä ja lyöttää mutteria auki pulttikoneella, ei se aukea millään torxilla kiinnipitäenkään.

Ei muuta kun lujemmasti kiinni sieltä iskarinvarresta...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.8.2005 9:08

täytynee hankkia semmonen torx sarja sitten vaikka sieltä biltemasta kun en mihinkään muuhun torxeja näin äkkiseltään ajateltuna tartte
No jos volkkareiden kanssa hieman enempi räplää niin kyllä niille torxeille tulee käyttöä silloin kun niitä kiireesti tarvitsisi.

UKK
-
Viestit: 147
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja UKK » 27.8.2005 11:54

^joo käyhän sekin,tosin pyörähtää vaan helpommin tuo 12 sakarainen,kun 6 sakarainen torx. Torxin kulmat kun puree niihin entisiin kuusiokolon kulmiin. Molempia käytetty...


Mitäs jos kanta onkin jo niin pyöreä, että kulmia ei ole? Riippuu vähän tilanteesta kumpaa käyttää, toimivia konsteja molemmat. Yleensä XZN uppoaa paljon helpommin nylpättyyn kantaan.
Tuota TORXia tosin en ole kokeillut, kun tuo XZN on paremmin käsillä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.8.2005 16:08

Niin ja XZN:ssä kulmat ovat terävät kun taas torxin kulmat on pyöreitä.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 27.8.2005 17:15

Nujahtaneeseen kuusiokolokantaan lyödään juuri ZXN - avain, torx ei ole hyvä "SS":n kertomasta syystä.

Lähinnä tulee käytettyä VW kampiakselin siivapyörän 6 mm kuusiokolopultteihin, sellainen kun pyörähtää pilalle niin kantaan voi lyödä ZXN avaimen (olikos se 8) ja taatusti aukeaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 104 vierailijaa