1.8 ADZ -Jakopää kihnuttaa...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

1.8 ADZ -Jakopää kihnuttaa...

ViestiKirjoittaja tos » 21.8.2005 17:15

Olen jo aikasemman 1.4:n golffin kanssa ihmetellyt, kun jakohihnan vaihdon (merkkiliikkeessä) jälkeen alkoi outo vonkuna.

Nyt tässä uudemmassa vehkeessä sama toistui ekan remontin jälkeen.
Tuossa hieman kuvaa ja ääntä aiheesta: http://tos.pp.fi/koukku/nokkahihna.wmv

- Hihna kääntyy aikas helposti 90 astetta...
- AD liike väitti hihnan olevan saman valmistajan kuin alkuperäinenkin?
- Vaihdettiin samalla myös kiristinrulla...

Huoltomies väittää hihnan olevan oikealla kireydellä ja jos olisi ollut liian kireellä olis kuulemma jo katkennut.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.8.2005 17:23

Hihna on liian kireällä, sanoi huoltomies mitä tahansa. Juuri tuollainen ääni alkaa kuulumaan tyhjäkäynnillä kun hihna on liian kireällä.

Vaihdoin viimeksi hihnan itse ja kiristin sen tuon 90 asteen ohjeen mukaan. Liian kireälle meni. Kun löysäsin hihnaa hieman, ääni hävisi. Nyt se hihna kääntyy noin 120 astetta sormin kääntämällä.

Edit: Myös mulle kiristettiiin tuo hihna 180tkm vaihdossa liian kireälle, mutta ääni hävisi jokusen tuhannen kilometrin jälkeen.

Löysää sitä hihnaa vaikka itse jos huollossa ei asiaa tajuta. Onnistuu helposti löysäämällä kiristyspyörän mutteria vain sen verran että rullan kääntäminen niissä kyljessä olevista rei'istä onnistuu. Älä löysää sitä mutteria kuitenkaan niin paljon että hihna löystyisi itsestään. Säädön jälkeen mutteri taas kireälle.

Edit2: Hihnan ja rullan valmistajalla ei tässä liene merkitystä, kireydellä on. Korjaamolla on kuitenkin vastuu asiasta jos jotain hajoaa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 21.8.2005 18:35

Pitääkin heti kokeilla löysätä sitä hieman...

kiitosta!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.8.2005 19:56

^ Kannattaa sitten huomioida se, ettei vaihtotyölle annettu takuu enää päde jos sitä jakopäätä itse roplaa. Tosin ei sen hihnan kireyden säätämisen oikeaksi pitäisi ainakaan haittaa aiheuttaa.

Edit: Vähän kerrallaan sitä mutteria löysemmälle kunnes sen rullan rungon saa pyörimään. Jos hihna pääsee kokonaan löysäksi, joutuu jaon katsomaan uudestaan kohdilleen. Rullan kääntämisessä mutkakärkiset kärkipihdit ovat hyvä apuväline. Suuntaa en muista, se selviää kokeilemalla. Ja jos hyllystä löytyy momenttiavain, on oikea kireys sille mutterille 45Nm.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 22.8.2005 8:03

Jep.. nyt löyhdytin sitä hieman, ja nitkutus hävisi. Niin pientä momenttiavainta ei just löytyny, mut tuntumalla samaan kiereyteen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 126 vierailijaa