Kannen purku 80 audista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

Kannen purku 80 audista

ViestiKirjoittaja MarkusR » 18.8.2005 19:03

Mitä työkaluja tarvii kannen purkuun 80 92 2.0E audiin.
Olis tarkoitus purkaa kansi, vaihtaa venttiilivarren kumit ja kannen tiiviste.
Minkälainen momentti on kannen pulteille ja millä kannalla pultit ovat?
Ja onko hommassa mitään erikoista joka pitäis huomioida?
Alfamerillä ei vissiin ole kyseiseen autoon korjausopasta muutako saksan kielisenä.?

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 18.8.2005 19:52

Miksi kannentiiviste ? Vikaa ?
Venttiilivarren kumit saa helposti ja nopeasti vaihdettua kantta irrottamatta.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 18.8.2005 20:30

Joo kannentiiviste vuotaa vähän ainakin nestettä. Imu/pako sarjan puolelle ei oikein näe onko siellä mitään vuotoa.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 19.8.2005 19:57

No kyllä kait joku on tämmösen audin purkanu/kasannut!?

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 19.8.2005 20:10

kannattaa jostain huoltamolta kysyy...
kaverin nipponis oli jotku helvetin isot torx kannat niis pulteis..audista en osaa sanoo mitää

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 19.8.2005 20:23

sama opashan siihe käy ku golffiinkin, sama moottor kuitenki pohjimmiltaan.

auditaas
-
Viestit: 38
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja auditaas » 19.8.2005 23:15

Kannenpulteissa on 12 kulmainen tähtikanta, oliko oikea nimi sitten ZXN tai sinnepäin. Varmasti tietävät jokaisessa varaosapuljussa sopivan avaimen, samoja pulttejahan on enemmänkin volkkareissa. Kokoa en nyt muista ja pakki on tallissa.

Kannen kiristysmomentti on 40nm, 60nm + 180astetta.
Kiristysjärjestys kiertävä, selviää uuden kansipahvin mukana tulevasta ohjeesta.

Kannen purkamisessa ei mielestäni ole mitään erikoista, samankaltaisia motteja on yleensä muissakin VAGineissa.

Ja kyllä ne pultit auki saa ihan tavallisella torksillakin.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.8.2005 14:23

Ja kyllä ne pultit auki saa ihan tavallisella torksillakin.


Tai saa kannan paskasi ja joutuu poraamaan...

mv
-
Viestit: 167
Liittynyt: 25.7.2003 13:35

ViestiKirjoittaja mv » 20.8.2005 20:22

Jos et aio käyttää kantta plaanattavana niin kannattaa nostaa kansi imu- ja pakosarjan kanssa ylös. Säästyy parin ruuvin pyörittämiseltä ja tiivisteeltä.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 21.8.2005 8:35

Jaa torxilla ZXN-kantaiset pultit auki ?
Ei kannata

auditaas
-
Viestit: 38
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja auditaas » 21.8.2005 11:00

Jaa torxilla ZXN-kantaiset pultit auki ?
Ei kannata


Jos sopiva avain on käsillä niin ei tietenkään kannata kokeilla. Itse omastani pultit hyvin auki sain torxilla. Venyviä pultteja = vanhat roskiin.

Enkä samalla viikolla saanut edes lottovoittoa, ettei se siis tuuriakaan voinut olla.

Uudet pultit meni takaisin ihan oikealla välineellä. Pultti ei ole oikeasti niin kireällä kuin miltä se kuulostaa, viimeisen 90 astetta se ei tunnu kiristyvän lainkaan -venyy vaan.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 21.8.2005 12:21

On tullut porattua omatoimiasentajan muljaamia kannenpultteja ja poralastujen paluuöljykanaviin menemisen estäminen on hieman haasteellista.

porkkis
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.10.2004 20:57

ViestiKirjoittaja porkkis » 21.8.2005 15:56

Juuri yhden ABK-moottorin rakentaneena kerrottakoon, että ei ole mitään kummallista tiedossa. Venakumeihin on ne siihen tarkoitetut pihdit aika kätevät ja takaisinpäin vaikkapa 12mm pitkällä hylsyllä ja paljon rasvaa.

Kansipultit tosiaankin on XZN-tähtikannat eikä kannata niitä turata millään muulla kuin oikealla avaimella.

Rahallisesti kannattavaa ostaa tiivistesarja eikä erillisinä.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 22.8.2005 18:36

Se jäi vielä sanomatta että
niitä kannenpultteja EI TARVITSE VAIHTAA

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 22.8.2005 18:58

Kyllä ne venyvät pultit kannattaisi aina vaihtaa.
Ei ne niin kalliita ole, että vanhoja käyttämällä rikastumaan pääsisi.
Sitten se varsinkin vituttaa, jos menee siinä "säästämään" ja joutuu lauantai-iltana tonkimaan katkenneita pultteja lohkon sisästä.
Koneen kasauksen odottaessa maanantaita..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 22.8.2005 20:00

Tuskimpa katkeaa. Eikä oo tullut vaihdettua bensakoneen pultteja, kun ei Autodatakaan käske niitä vaihtaa.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 23.8.2005 6:57

Niin. tuon bensakoneen pultteja ei tarvitse vaihtaa kun ne ovat päällisin puolin kunnossa.
Täysin tarpeeton "varotoimi", maksakoon pultit sitten vaikka 20 senttiä kappale niin rahat menevät hukkaan.

Tuntuu oudolta että täällä ollaan aina sitä mieltä että pultit eivät ole niin suuri kustannus, kannattaa vaihtaa vaikkei tarvitsekaan - ja toisaalta haetaan vinkkejä siihen miten säästää sentti sieltä, toinen täältä...

Paremminkin kannattaisi miettiä vaikkapa tätä: esimerkiksi jakohihnan vaihto korjaamolla ei ole niin kallis, että itse tekemällä rikastuisi - ja itsetekijöiden remonteista on surullisia esimerkkejä.
Sellaisissa asioissa kannattaa miettiä onko viisasta maksaa kiltisti työstä ammattilaiselle.
Hirvittää kun porukat kyselee suunnilleen mitenpäin avainta pidetään kädessä kun ruuvia käännetään ja tarkoitus on tehdä remppaa jossa pieni virhe voi johtaa moottorivaurioon.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 23.8.2005 8:06

Maksaahan ne orkkispultit enemmän kuin orkkiskannentiiviste. Ja jos vehkeessä on orkkispultit pitääkö ne väkisin vaihtaa tarvike vastaaviin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 104 vierailijaa