Jetta -90: Korkea tyhjäkäynti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Xhawk
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.8.2005 14:56

Jetta -90: Korkea tyhjäkäynti

ViestiKirjoittaja Xhawk » 18.8.2005 15:12

Moi vaan kaikille,

Olisi tällainen ongelma ratkottavana. Eli MK2 Jetasta kyse ja uusi lambda koneessa kiinni. Uuden lambdan jälkeen tyhjäkäynti nousee yli 1000 kierroksen. Välillä aina käy normaalia tyhjäkäyntiä mutta sitten ku laittaa kaasua ja päästää irti niin tyhjäkäynti nousee. Ennen lambdan vaihtoa tällaista ei ollut.

Oon sen verran nyybbä, että voisitteko kertoa mikä ruisku koneessa on. Auto siis VW Jetta mk2 1.8i -90. Tyhjäkäyntiä ei varmaan voi mitenkään säätää? Voisiko vika olla vaan jonkinlainen imuvuoto?

Kiitti etukäteen asiaan kuuluvista vastauksista.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 18.8.2005 16:16

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... kumilaippa

Jos tuosta nyt alkaa. Muitakin aiheita löytyy tuolla kumilaippa hakusanalla. Ko. topiceissa on pääsääntöisesti ehdoteltu myös muitakin mahdollisuuksia käyntihäiriöihin.

Ruiskusta

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.8.2005 16:46

Lambdaa vaihtaessahan siinä lähellä on läjä alipaineletkuja, esimerkiksi se jarrutehostimelle menevä. Olisikohan joku noista letkuista asennuksen yhteydessä murtunut tai lähtenyt osittain pois paikoiltaan. Onhan se lambdan johto kunnolla kiinni ja ehjä?

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 18.8.2005 17:16

Oletko muuten resetoinut ecun? Eli akunkenkä irti puoleksi minuutiksi. Joskus niitä ruiskulle meneviä johtoja räplätessä olen saanut myös tyhjäkäyntikierrokset nousemaan, joten kannattaa vilkuilla niitäkin.

Xhawk
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.8.2005 14:56

ViestiKirjoittaja Xhawk » 18.8.2005 22:20

Ahaa tuo ecun nollaus ei ookkaan käynyt mielessä. Pitää sitä kokeilla ja kattoo samalla ne alipaineletkut läpi.

jussi80
-
Viestit: 6
Liittynyt: 2.6.2004 11:51

Passat 1.8i, myös samantyyppinen ongelma

ViestiKirjoittaja jussi80 » 23.8.2005 0:58

Eli mulla on melkein samanmoinen ongelma kuin topicin kirjoittaneen Xhawkin Jetassa. Tuolla muualla on tuota lambda-ongelmasta kirjoitettu paljon. Mahdollisesti vika voisi olla siinäkin. Epäilen kuitenkin muuta viimeaikaisten autossa tehtyjen operaatioiden perusteella.

Tyhjäkäynti on tilanteesta riippuen 1000-2000 rpm. Kuumana käynnistettäessä käynti saattaa olla n. 1000rpm mutta kun kylmiltään käynnistää, se huutaa yleensä 2000rpm. Liikennevaloihin tullessani usein "huijaan" koneen ohjausta pudottamaan tyhjäkäyntikierroksia rullamalla isolla vaihteella, jolloin kierrokset painuvat alas, n. 1000 rpm:ään. Päästäessäni vapaalle tyhjäkäynti on n. 1200rpm kun se taas normaalisti olisi vauhdista vapaalle päästettäessä 1500-1800rpm. Liian rikkaalla kone ei kuitenkaan "tunnu" käyvän.

Ongelma alkoi viime viikolla kun suoritin lämmityslaitteen kennon vaihdon. Jouduin auton sisältä irroittamaan koko kojelaudan ohella monta johtoa ja arvelenkin että osasyy saattasi löytyä tästä. Esim. kaasupolkimen tienoilla on 2-johtiminen puna-kelta-musta johto joka käy liittimeensä kummin päin vaan. Olen kokeillut sitä molemmin päin, ilman vaikutusta. Vissiin vaan jonkun kytkimen piuha?

Joskus aikasemminkin ennen kennonvaihto-operaatiota on ollu samantyyppistä ongelmaa hetkellisesti, että tyhjäkäynti jää kovalle mutta tasoittuu muutaman kaasunpainalluksen jälkeen.

Jos jollain on kokemusta vastaavasta tilanteesta (etenkin kojelaudan purkamisen yhteydessä) olisi mukava saada vastauksia.

Vm. on -89 ja ajettu 311tkm.

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 23.8.2005 13:35

Onkohan tossa kaasuläpän asentotunnistinta? Jos se on irti niin kone käy korkeella tyhjäkäyntiä, ku ohjaus ei tiedä, onko kaasu ylhäällä vai ei. Kojelaudan irrotuksessa on voinut joku maadoitus jäädä auki tai löystyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 96 vierailijaa