"Suora" Putkisto 1.8T?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

"Suora" Putkisto 1.8T?

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 14.8.2005 16:47

Eli auto on 2002 GTI, voiko poistaa keskivaimentajan ja katin kokonaan, siis onko katin jälkeen viä toinen lamda?

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 14.8.2005 16:51

Kyllä siellä pitäisi valitettavasti toinenkin lambda olla. Senhän näkeekin aika helposti auton alle kurkkaamalla.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 15.8.2005 21:11

No kun en saa autoa nostettua tähän hätään ja puskurien/helmojen alle ei meinaa mahtua ees kenkä...
Eli onko se katin jälkeen? Et sen toisen pöntön voi poistaa ja katin korvata??

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 15.8.2005 21:53

Tuu käymään meidän porukoitten pihassa, niin eiköhän sen onnistu nostamaan ylös.....;)
Viimeksi muokannut Murre, 15.8.2005 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.8.2005 22:15

Ei nyt liity suoraan itse asiaan, mutta mikä idea tuossa muutoksessa on?

Jos siellä on 2 lambdaa, niin yleensä se toinen on juurikin katin jälkeen ja valvoo sen toimintaa.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 17.8.2005 17:12

Kuristaa muutenki ahdasta putkea,ajattelin että tekis rosterista 2,5" downpipestä lähtien, metallinen kisakatti, toinen vaimentaja pois ja taakse molemmille puolille yks rosterivaimentaja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.8.2005 17:20

Pakko mainita kun luin Corky Bellin "Maximum Boost"-kirjan niin kirjoittaja kertoi 2,5 tuuman putken olevan riittävän turbokäytössä johonkin 600 hevosvoiman tehoon.

Luulisin tuon perusteella että pakoputken suurentaminen tai virtauksen parantaminen on melko yliarvostettua puuhaa.

Jos viikon ähellyksellä ja pakoäänien kasvamisella saa kolme kilowattia lisää tehoa, niin mielestäni ei ollut kannattava savotta.

Ja käsittääkseni tämä lisäteho ei niinkään ilmene alaväännön lisääntymisenä vaan käyttökelpoisen kierrosalueen kasvamisena.

Varmasti on kumminkin putkistoissakin parannettavaa, en sitä yritä kiistää.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 17.8.2005 21:12

Sehän on paljon auto kohtaista. Sulla on ilmeisesti enemmänkin asiantuntemusta kyseisestä mallista??
Ja juurikin sitä alavääntöä se kasvattaa, ja varsinkin lastutettaessa hyöty ilmenee...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.8.2005 21:35

Ei ole kyseisestä mallista kokemusta.

Lähinnä tarkoitin tuota virtausnopeuden kasvulla käyntinopeuden kasvaessa.

Edit: Vähän ohi aiheesta, mutta onko kellään tiedossa tuloksia jossa olisi vertailtu vääntökäyriä eri putkistoilla tai muuten tutkittu vastapainetta?

Supersprintin sivuilla on jotain ollut mutta eipä kummoisia...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 17.8.2005 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 17.8.2005 21:39

corky bell tarkoittaa pääasiallisesti suoraa putkea kirjassaan.
Kun siihen lisätään muutama mutka ja vaimentajia, ei virtaavuus olekkaan enää sama.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 17.8.2005 21:42

Voihan sen toisen lambdan laittaa sen kisakatin kanssa paikolleen. Esim. HJS kisakatissa taisi olla paikka kahdelle lambaadalle.

Ihan tasavarmasti se kyllä vikakoodin aiheuttaa hitaan lämpenemisen johdosta, mutta niinhän se poistaminenkin tekisi.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 17.8.2005 22:09

Ihan tasavarmasti se kyllä vikakoodin aiheuttaa hitaan lämpenemisen johdosta, mutta niinhän se poistaminenkin tekisi.

Marko on oikeassa, voin todistaa;-).
ps.En ole poistanut

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.8.2005 22:20

Onko tuohon katalysaattorin hitaan lämpenemisen takia tulevaan "vikaan" mitään fiksua ratkaisua?

Saako sen toiminnon esim. ohjelmoitua uudelleen moottorinohjauksen ohjelmoinnin yhteydessä?

Vai pitääkö laittaa sellainen katalaysaattori joka ahdistaa siedettävästi ja lämpenee just just riittävän nopeasti?

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 18.8.2005 0:59

Eikös ainakin revon 4 bar:n softassa ole otettu juuri tämä katin hidas lämpeneminen-ongelma huomioon? En kyllä ole satavarma, mutta muistelisin kuulleeni sellaisia huhuja=)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 18.8.2005 3:40

Kyselin todella monesta paikasta tosta putken koosta ku putkistoa olin laittamas et kannattaako 2.5" vai 3" laittaa jos haetaan noin 300HV tehoja? Suurimmaks osaks vastaukseksi tuli että riittää 2.5". Mulla on nyt 2.5" läpivirtaavilla vaimentajilla. Minkäs valmistajan downpipeä porukat suosittelee? En oo kuullukkaan tosta lambda ongelmasta...?

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 18.8.2005 12:37

^^^Kyllä varmaan vois onnistua, jos olis repullinen eri lämpöarvoilla olevia lambdoja.

JH
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja JH » 18.8.2005 15:33

Subaruissa käytetään vastusta lambdan johdon välissä, jolla saa vikavalon pois, jos katit on poistettu.
Taaimmainen lambdahan ei muutakuin tarkkaile katin toimintaa.
En tiedä toimiiko volkkareissa, mutta on ainakin halpa kokeilla.
En jaksanut ettiä minkä kokoinen vastus on, mutta google auttaa(haku: subaru CEL fix).

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 18.8.2005 16:16

Eikös ainakin revon 4 bar:n softassa ole otettu juuri tämä katin hidas lämpeneminen-ongelma huomioon?

No mulla on revon 4 barin softa bsr:n 3" downpipe+katti yhdistelmällä eikä mulla ainakaan ole tullut koskaan yhtään vikakoodia.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 18.8.2005 17:44

Mulla oli Golfissa HJS:n pidempi kisakatti juuri nopeamman lämpenemisen takia, eikä mulle tullut vikakoodeja yli 20 asteen pakkasien kylmäkäynnistyksistäkään. Golfissa katti on auton alla ja A4:ssä se katti on lähempänä turboa. Tämän takia A4:n lambdat "aistivat" jotenkin herkemmin, aiheuttaen vikakoodeja. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Mutta tällanen käsitys mulle on jäänyt.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 19.8.2005 13:07

^Alunperin a4:sen katti on samassa kohti kuin esim. 1,8t passatissa, eli heti turbon jälkeen. Kolffissa en tiedä missä alunperin on. Down pipen laiton jälkeen myös a4:n katti siirtyy pohjan alle. Toinen lambdahan sijaitsee heti katin jälkeen ja kun down pipe laitetaan, siirtyy se n. metrin taaksepäin -------> eli tuskin on saman lämpöinen kuin alkuperäisessä paikassa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 19.8.2005 16:15

Anturissa on kyllä lämmitys ihan omasta takaa.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 19.8.2005 20:47

^Nyt saa pähkäily mun puolesta jäädä." Antaa hevosen miettiä, sillä on isompi pää ja ei tuu oma kipeex." Palakoon valokin mittaristossa, ei haittaa, paljoa....ainakaan ajoa...
ps. mutta se kyllä ihmetyttää että miksi vikakoodi on joku " toisen lambdan lämpöön" liittyvä juttu, jos siinä kerta on itsessään lämmitys?

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 19.8.2005 20:55

Niin siis tarkoitus ois kuitenkin ettei se antais sitä koodia...

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 20.8.2005 19:16

Golfissa se katti on siel auton alla jo alunperin, eikä mulla tosiaan tullu vikakoodeja HJS:n pidemmän kisakatin kans. Katin päätylaipoissa oli suoraan paikat lambdoille. Katin ja sen toisen lambdan jälkeen moottorinohjaus ei tiedä enää pakokaasuista mitään. Joten sen suhteen saanet rakennella loppupäähän ihan mitä lystäät...

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 21.8.2005 10:45

Kiitti, missä hinnoissa tommonen katti pyörii??

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.8.2005 16:28



Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 101 vierailijaa