Amperi-mittarin kytkentä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Amperi-mittarin kytkentä

ViestiKirjoittaja kupukka » 13.8.2005 22:37

Eli amperi-mittarihan pitää laittaa sarjaa, mutta mistä mihin se kannattaa kytkeä?

Lisäksi kuinka 2-johtoinen lämpötilamittari kytketään?

Molemmat ovat vanhoja lontoolaisia mittareita, mutta pitäisi toimia. (viimeksi ollut Angliassa kiinni :) )

miika80
-
Viestit: 348
Liittynyt: 6.9.2004 22:22

ViestiKirjoittaja miika80 » 13.8.2005 22:43

mihin autoon meinasit laittaa amppeeri-mittarin? Kannattaa melkein suosilla jättää laittamatta, koska noissa tulee ajastaan jännitehäviöitä.. laita mieluummin jännite-mittari..

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 13.8.2005 22:48

Jedi Jettaan ajattelin laittaa... Niin, eli se tulisi akun +navalle ja laturin väliin...? On kyllä aika huono laturi, että voisi ensin koittaa mitä akun jännitetaso sanoo kk päästä. muutenkin pitää latailla laturilla 1x/2kk ku soittovehkeet syö mukavasti virtaa. Ja tosiaan ku laturi jauhaa 13V ja risat niin niillä periaattes justiinsa ajovalot kannattaa pitää päällä...

Mites tuon lämpötilamittarin kanssa...?

Pyndy
-
Viestit: 376
Liittynyt: 23.7.2003 20:09

ViestiKirjoittaja Pyndy » 14.8.2005 1:52

unohda toi amppeerimittarikytkentä ihan suosiolla, ei tuu kestämään. tai jos löydät vähän jämerämmän mallin niin vie tilaa aivan *tusti. laita ennemmin jännitemittarit akun ja laturin navoille niin niillä pystyy jotenkin seuraamaan. tai osta joltain kunnollinen huollettu laturi... säästää aikaa ja vaivaa eikä joudu soveltaan...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 14.8.2005 9:51

Joo, pitänee heittää menemään.

BTW. Eikös öljynpaineet ole pienemmät, kun on kuuma kone verrattuna kylmään...? Vai onko se vakio?

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 14.8.2005 16:31

No eihän kakkakoppien laturien latausjännite ehjänäkään ole kuin jotain 14V luokkaa jos oikein muistan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.8.2005 16:48

^14V on vielä ihan ok, mutta 13V armottoman vähän. 13 voltilla lyijyakkua ei saa täyteen, olettaen että tuo on tarkka mittaus.

Jos jännitettä haluaa lisää, niin lataussäätimiä saa ainakin 14,5V jännitteellä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 14.8.2005 18:46

Kyllähän tuo kylmänä antaa jotain 14V päälle, mutta kun on lämminkone niin voltit on väliltä 13,2V-13,8V. Latauksen säädin on vaihdettu vuosi sitten, eikä se silloin auttanut. Jetan oma laitettiin silloin.

Onko tuo 14,5V säädin Jettaan tarkoitettu? Bosch?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.8.2005 18:51

Säätimiä ei oo kovin monen mallisia ja niitä malleja on sit eri jännitteillä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 14.8.2005 18:59

Vanhakin on tallessa. Siinä metalliosassa lukee: EL 14V 4C

Uusi ei ole näköjään Bosch. Joku Blueline... koodi on 18-30006 REG BO 12V... Tiedä sitten, onko tuo 14,5V

Mutta vaikka laittaisin sinne 14,5V säätimen, niin auttaako se tuohon vikaa, ettei lämpöisenä tipu jännitteet?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 14.8.2005 20:27

Tippuisko latausjännite siksi että akku alkaa käynnistyksen jäljiltä olla täynnä? Eli tarkoitan että heti starttauksen jälkeen akussa hiukan matalampi jännite => Lataa korkeammalla, hetken päästä akku alkaa "täyttyä" => Matalempi jännite?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.8.2005 22:18

Tai siksi että säädin ön lämpötilakompensoitu, ainakin Bosch noita tekee. Talvella latausjännite on isompi ja kesällä tai kuumalla koneella pienempi ettei akku keitä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 15.8.2005 12:50

Juups, se on ehkä parempi antaa olla noin. :) näytti olevan 14,1V tuo nykyinen.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 15.8.2005 12:55

Ja aiheeseen liittyen, bilteman tarvikemittari näyttää 12V, eli näytön keskilukemaan, vaikka latausjännite on akun päässä 13,7-13,8 V. Eli mittari näyttää puutaheinää. Sen verran siitä voi todeta, että kylmänä pitää sen liki 14V ja lämmetessään laskee ehkä voltin verran, mutta hyvin on riittänyt latinki.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 93 vierailijaa