vetonivel

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

vetonivel

ViestiKirjoittaja pasi. » 22.7.2005 16:56

täytyis vaihtaa 4 golffiin sisempi vetonivel niin tuleeko laatikosta oljyt pihalle kun ottaa nivelen irti?onkohan noita niveliä tohon 66kw tdi (agr)moottoriin useita vaihtoehtoja

dieseL^^
-
Viestit: 144
Liittynyt: 16.5.2005 21:36

ViestiKirjoittaja dieseL^^ » 22.7.2005 17:43

Ei tule öljyt ulos.

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 22.7.2005 19:45

kuinka oot saanu noin uudesta autosta sisemmän vetarin hajalle??

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 22.7.2005 20:22

ei se hajalla ole,mutta oiskohan kulunut/kuiva koska ajossa kuuluu jokin ihme ääni sieltä suunnalta ja se nivel on enää ainut vaihtoehto tohon kolinaan.ajaessa tekee myös niin että esim tasasella tiellä täryttää ja sitten jos tien kaltevuus muuttuu niin tärinä vähenee tai loppuu.Ajattelin vaan että kun autolla oli ajettu n.100tkm niin laitoin alustasarjan ja nyt on alkanut täryttään ja pitämään ääntä,nyt mittaris 170tkm.jospa tuo nivelen kulma on muuttunut.-arvailuahan tämä on-

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 22.7.2005 20:29

jep. mulla kolffis hajos sisempi ku laitoin -60 alustasarjan. varaosamyyjät sanoi että ei niitä ikinä hajalle mee ja mistää ei löytyny hyllystä. Olihan sillä silloin ajettuki 260tkm. Mutta on ihme kun menee noin uudesta.
Onko ulompia vaihdettu???

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 22.7.2005 21:37

Ei o ulompia vaihdettu mutta purkasin ulomman nivelen ja se oli ihan kunnossa.tuota vetoakselia kun liikutteli ulomman nivelen ollessa irti niin sisempi nivel tuntui tarttuvan jossain kohdin..

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 12.8.2005 15:31

Vaihdoitko sisemmän nivelen? Saitko vaihdettua itse vai veitkö pajalle?
Ja sitten se yksi asia... auttoiko oireisiin?

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 14.8.2005 20:28

Mikäli nelosessa on yhtään sama tekniikka kuin kakkosessa niin nivelet on tuollaset ja vaihtaminen on kohtuu suoraviivaista. Helpointa on ottaa akselit irti, eli molemmat vetonivelet (6 kpl 6 mm kuusiokoloa) ja sitten pihdeillä jotka levittät tuo prikka auki.

Kuvia kun katsoo niin pitäisi päätellä onnistuuko. Tarvitaan myös pirun pitkä jatkovarsi eli kaksi vartta räikkäavaimeen.

Kuva

Kuva

P.S Nippusiteen tilalle jotain ihan muuta...

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 15.8.2005 14:48

Varsin saman näköiseltä kuulaniveleltähän tuo näyttää.

Jatkovarsi ei ole ongelma. Toisaalta, ehkä tuo pulttipyssy on helpompi jos sillä sais auki. Ilmeisesti tarkoitit napamutterin avausta? Mistäs muuten saisi näppärästi sen hylsyn (jonkun kokoinen xzn?), jolla tuo mutteri avataan?

Siitä vain varoittelivat tuossa Haynesin suomennoksessa, että voipi olla tuo sisempi nivel tukala irrottaa tuosta akselista. Täytyy katsella millaisen prässin värkkäilee jos on tarvis.

Nippusiteen tilalle sitten tietenkin roudarinteippiä ;-)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.8.2005 16:31

Motonetista ostin viikko sitten sopivan XZN-hylsyn. Noita on kyllä lähes jokaisessa työkaluja myyvässä puljussa. Koon voin tarkistaa illemmällä, mutta muistaakseni se oli 6 tai 8mm :)

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 15.8.2005 17:12

Näyttäisi kyllä itse asiassa tarvitsevan 30mm kun tein vähän nettihakua: http://www.raxles.com/volkswagen_mk4_ax ... ation.aspx

...ellei sitten jätä tuota napaa kiinni vetariin. Tai sitten olen käsittänyt jotain pahasti väärin.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 15.8.2005 17:48

Sisempi nivel ei ole lujasti akselissa kiinni, ei tarvitse prässiä.

Napamutteriin käy tuikitavallinen 30 mm hylsy, muttei 6-kulmainen.

SS taas puhuu sisäpään nivelen kuudesta ruuvista, niihin pitää olla ZXN - avain muttei se kyllä mikään "hylsy" ole...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.8.2005 19:01

^Niin puhun, oisko sitten tappi oikeampi nimitys? :)

Kuitissa näkyi lukevan koko 8mm, sillä aukeaa.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 17.8.2005 13:13

Siis tuikitavallinen, ei kuitenkaan 6-kulmainen, 30mm hylsy jolla saa tuollaisen auki? -> http://www.raxles.com/ContentManagedImages/matt6.jpg
Menee kyllä nyt yli niin, että viuhahtaa.

Arvasin SS:n tarkoittavan niitä xzn (tai joissain kai 6-kulma) pultteja.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.8.2005 16:59

Juuh, enpäs lukenut asioita tarpeeksi tarkasti. Sekin sotki, etten ole 12-kulmaista napamutteria ennen nähnyt. Aina sitä oppii uutta...

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 25.8.2005 19:15

Onhan varma ettei tuo 12 kulma ole joku suojakuppi varsinaisen mutterin päällä, kyllä se kakkosessa ihan tavallinen iso hylsyavain kävi, varreksi tosin tarvittiin 2 metrinen antennimasto, joten työkalujen laadussa ei kannata säästellä, ja ämmä pitämään jarrulla vastaan vaikka auto olisikin maata vasten.

Mikään muu ei ole tiukassa paitsi juuri se napamutteri,

Pitkää vartta tarvittiin noiden pikkupulttien irroittamiseen, ei vääntövartena vaan jotta iso räikkä ylettyy ulos sieltä auton alta, on helpompi pyöritellä. Pakkohan se akseli oli siitä irroittaa kun nivelen vaihtaa vai mitä ?

Kuva

Kuva

Aiii'ii niin se ulompi nivel on tiukassa juu. Siellä on sellainen prikka, joka lukittuu uraan, eli akseli pitäisi saadan kiinni jonnekin ja sitten vetovasaralla tjms kunno rykäisi niin se nivel lentää helvettihin siitä.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 25.8.2005 19:58

^^^ Tuikitavallinen, ei kuitenkaan 6-kulmainen, 30mm hylsy, kun tuolla edellä herätti ihmetystä.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 25.8.2005 21:18

Ulompi nivel lähtee irti yhdellä ison vasaran kopautuksella, se ei ole kovin lujassa VWAudi-vehkeissä.
Hondassa / nissanissa / Toyotassa saattaa olla.

sms, mikäs tuossa nyt yli menee ? Linkissäsikin lukee:

"30 mm 12 point socket for removing axle nut ...Remove 30 mm axle nuts."

Tuollainen ihan tavallinen hylsy kuten Jed kuvasi, eikä tarvitse olla pitkää malliakaan.
Semmoinen mikä käy tavalliseen 30 mm mutteriin.
Kuusikulmainen ei käy koska - kuten kuvasta näet - napamutteri on 12 - kulmainen :)

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 25.8.2005 21:40

Turha sitä mutteria tässä on arpoa, ottaa pölykuoin pois ja katsoo onko se 12 kulmainen vai 6 kulmainen kuten minulle :-)

12 kulmainen sopii onneksi hyvin 6 kulmaiseen, mutta biltemassa :-() ei tainnut olla 12 kulmaista.

Eikös tuo ole porchen kuva ? Onko ne laittanu prchen jarru nelosgolffiin, hullut :-)

Ne 6 vetonivelen pikkupulttia, vaikka olisivat 12 kulmaisella aukolla irtoavat kyllä tavallisella kuusiokolohylsyllä, kunhan varovasti vääntää. Uuden nivelen mukana saattaa tulla 6 kulmainen versio pulteista.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.8.2005 22:03

ottaa pölykuoin pois ja katsoo onko se 12 kulmainen vai 6 kulmainen kuten minulle :-)
OT: Mutta kuuluuko etuakselin napoihin joku pölykuppi? Ainakaan tuossa kakkosgolfissa ei moisia ole. Mielessä on kyllä käynyt, että joku suoja tuossa olisi hyvä varsinkin sellaisilla pöläreillä jotka eivät suojaa keskiötä. Nythän se laakeri on siellä vain oman suojansa varassa...

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 26.8.2005 15:31

Myönnetään, en taas ajatellut. Onhan noita 12-kulmaisia tietysti myös ja ne ovat normaaleja. Osa omistakin taitaa olla 12-kulmaisia. Edellisen auton napamutterin avaamiseen hommaamani hylsy oli kuitenkin 6-kulmainen ja jotenkin aivoihin on palanut kuva siitä....

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 26.8.2005 15:38

En jaksanut lukea kaikkia tekstejä mutta neloskorisen sisäpään vetarin nivelen vaihto on helppoa. Ei muutakuin kolme alapallon pulttia auki. Ei tarvitse edes rengasta irroittaa. Jo ennen tätä pulttien irroitusta olisi 6 vetarissa olevaa torxia hyvä irroittaa. Sitten kun on alapallon pultit auki ja vetarin. Niin kerran tönäsee rengasta niin vetari tulee kupistaan poies. Sitten kumia sisemmästä päästä. (pienempi pääkumista) Pikkurukarilla pyöräyttää niin lähtee irti. Ja vetämällä nivel poies. Ja kumi vaihtoon ja uusi tilalle. Siellä on 2 prikkaa kannattaa kattoa tarkasti kumpi menee kumpaan päähän. En kuolemaksenikaan muista onko niissä mitään eroja :)

Pahoittelen mahdollisia kirj. virheitä :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 98 vierailijaa