Gti nytkähtää moottorijarrutuksessa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

Gti nytkähtää moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 3.4.2005 16:38

Tommonen hieman ärsyttävä vika ilmeni. Eli mikähän vois olla gti:ssä vikana ku tasassa nopeudessa päästää kaasun nopeesti pois niin auto nytkähtää kaksi kertaa ja sitten vasta alkaa moottorijarrutus? Koneena 1.8 gti (pl) eli katalysaattori, vuodelta 88. Mittarissa 132 tkm. Ei ole oikeen mitään käsitystä mistä voisi johtua, kiihdyttäessä vetää normaalisti, ei nyi ei pauku. Tyhjäkäynti hieman korkealla n. 1200 ja vaeltaa hieman.

Onko kommentteja?

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 3.4.2005 20:09

Noniin testailin hieman lisää ja vaikuttaa siltä, että nytkähtely tulee aina esiin kun veto ei ole päällä. Eli jos pumppaa kaasua matalilla kierroksila niin auto käy "nykimään". Kuten ylempänä muistaakseni sanoin, niin mitään nykimistä ei ole kun kiihdyttää normaalisti. Voisiko jossakin vetoakseleissa olla väljää tms.?

Huomasin myös että ajotietokone näyttää kaupunkiajossa, että öljyn lämpötila olisi 98 ja moottorin lämpötila hieman koholla, onko normaalia kaupunkiajossa? Matka-ajossa arvot tuntuu normaaleilta.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.4.2005 20:26

No öljynlämmöt ainakin on ihan normaalit. Mulla saattaa öljynlämmöt nousta aina sinne pikkasen yli 100 jos kaupungissa joutuu valoissa seisoskelemaan.

AM

ViestiKirjoittaja AM » 4.4.2005 21:03

apuilmamoottori/venttilli tai mikä lieneekään,siinä luultavasti vika.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 6.4.2005 11:34

Hmm...kokeilin äitini kaasari golffia samalta vuodelta, tekee täysin samaa. Eli kun päästää nopeasti kaasun, 2 nytkäystä, sitten alkaa moottorijarrutus. En ollut huomannut kyseistä vikaa ennen, vaikka kilsoja silläkin tullut vaikka kuinka paljon. Tuli vaan mieleen, että onko kyseessä vika vai ominaisuus? Miten teidän gtit, käykö rullaamaan tasaisesti jos tasaisesta nopeudesta ottaa kaasun nopeasti pois, vai nytkähtääkö pari kertaa?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.4.2005 11:45

edit. No tuossa nyt koulusta tulessa piti sitten ihan testailla, että nytkähtääkö niin ei kyllä mulla ainakaan mitään sellaista ollut havaittavissa. joten tuskin se ihan ominaisuus siis on.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 6.4.2005 23:13

Ei mullakaan mitään nykimistä ole havaittavissa, jos kierrokset on yli 1800 kun aletaan moottorijarruttaa... Jos ton alle niin sitte hieman nykii... Vois johtua seoksien säädöistä tai sytytyksestä...

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 6.4.2005 23:26

Juu, ei se nytkähdä jos tasaisesti nostaa kaasun ylös. Eli vain sillon ku nopeasti nostaa kaasun. Kierrosluvulla/vaihteella ei tunnu olevan väliä. Tai kun ajelin yli satasta vitos vaihteella ja kokeilin, niin sillon ei nytkynyt.

Voisko olla ruiskussa jotain, että antaa vielä vähän bensaa, vaikka nostaa kaasun? Tyhjäkäyntikin kun vaeltaa hieman ja on koholla (n.1200 rpm)

Mitähän tässä nyt kannattais yrittää? Tulpat vaihtoon, ruisku säädettäväksi? Bensan suuttimissa jotain mujua/roskaa? Näin sanoi yksi työkaveri, tuntuu kyllä epäilyttävältä, kun kuitenkin kiihdyttää ja ottaa kierroksia täysin tasaisesti.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 7.4.2005 12:20

Ootko kokeillu säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle? Se tyhjäkäyntimoottori kannattaa puhdistaa...

j4pe
-
Viestit: 149
Liittynyt: 25.5.2004 18:27

ViestiKirjoittaja j4pe » 7.4.2005 15:57

Eipä nyi täälläkään.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 12.4.2005 18:45

Lisää testausta suoritettu (kerkeis joskus korjaamankin stna). Eli kun kone kylmänä, toimii normaalisti. Eli saa pumppailla kaasua miten haluaa niin tasaisesti rullaa. Heti kun kone on lämmin, alkaa nytkähtely(eli mitä enemmän lämmöt nousee, niin sitä enemmän ja herkemmin nytkähtelee).

Tuli mieleen, että voisko tossa lämpötila-anturissa olla jotain häikkää/rikki? Eikös toi vaikuta jotenkin bensan/ilman seoksiin? Tuolla ylempänähän joku jo mainitsi että tarkastaa seokset/sytytyksen.

-liittyykö tämä tyhjäkäyntihässäkkä nyt tähän nykimiseen. Ajattelin käydä hommaamassa uudet tulpat, tarkastaa virranjakajan ja kokeilla niitä.

Muita ehdotuksia?
Viimeksi muokannut Golf16v88, 5.8.2005 1:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 13.4.2005 15:42

Hmmm...löytyköhän vika. Yks tulpan johto halki tulpan päästä. Jos se ei ota kokoajan kosketusta niin voiskohan johtua siitä. Pitääpä käydä ostamassa uuus.

jarkkoma
-
Viestit: 377
Liittynyt: 11.7.2004 17:01

hmm..

ViestiKirjoittaja jarkkoma » 13.4.2005 15:58

mites etummainen moottorin kannake kumi??

omassa kone liikku aika reippaasti ja se oli ihan sökö..

vedättäessä moottori ns. väännättää taakse päin ja moottori järrutuksessa nojaa eteen..

et periaatteessa se vois olla se kumi jos se tekee vain vedon jälkeen tota??

viisaammat korjatkaa jos olen haku teillä! :)

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 13.4.2005 17:06

En usko että kannakekumissa on mitään häikkää, kokeilin heilutella itse konetta mutta jämäkkä on ja kumi muutenkin näyttää täsin ehjältä. Nykiminen tulee esiin vain pintakaasulla eikä kovempaa kiihdyttäessä.

Nyt on muuten toi tyhjäkäyntimoottori irti? Mitenkäs toi ois tarkotus puhdistaa, avaaminen ilman kirvestä/vasaraa näyttää suht mahdottomalta?

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 26.4.2005 16:46

Nyt on tyhjäkäyntimoottori puhdistettu. Kun virrat päällä niin surisee pätkittäin, onko rikki?

Niin, nyt on uudet tulpat ja johdot. Ei vaikutusta.
Viimeksi muokannut Golf16v88, 5.8.2005 1:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 26.4.2005 17:40

Niin ja otin ton tyhjäkäyntiventtiilin johdon irti ja ajelin vähän matkaa. Niin tyhjäkäyntikierrokset oli siinä 2000 rpm? Eikös pitäs olla ilman tota venttiliä siinä 1000 rpm mihin tyhjäkäynti säädetty? Ja tähän väliin voisi vielä kysyä mitä tuo kyseinen venttiili tekee/toimii siis?

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 26.4.2005 17:48

hmm, ainakin omassa tyhjäkäynti putoaa sinne 700-800 jos sen töpselin ottaa irti... Ja kyllä sen kuuluu surista kokoajan ku virrat on päällä....

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 26.4.2005 19:21

Mikä johto toi on ja miks se on poikki? Joltain maajohdoltahan se vaikuttaa, mutta missä sen pitäs olla kiinni ja nykiikö ton takia?
http://users.kymp.net/cable796/golffi%20004.jpg (iso)

edit.

Eli toihan löytyy eestäpäin katottuna tuulilasin alta oikeasta reunasta.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 27.4.2005 6:02

Ittellä oli kans tollanen johto roikkumassa tuolla konehuoneessa... Tarkoitusta en ole selvittänyt et mihin sen kuuluisi mennä...

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 27.4.2005 8:24

Tuo taitaa olla konepellin maadoitusta varten. (Lämmitettävät pissapojan suuttimet esim. voisivat vaatia moisen.)

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 28.4.2005 0:29

Jooo, itkuhan tässä tulee. Siis heti käynnistyksen jälkeen toimii normaalisti. Kun vähän lämpiää kone niin sitten käy nytkähtelemään. Eli sytytys katottu, tulpat ja johdot uusittu, tyhjäkäyntiventtiili putsattu(siis onko rikki kun ei surise jatkuvasti, jossakin luki että sen pitäs toimii katkonaisesti). Mitäs sit kokeiltas.

Onko joku rikki kun tyhjäkäynti on 2000 rpm kun ottaa ton tyhjäkäyntimoottorin töpselin irti? Pistäkee nyt jotakin ideaa.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 16.5.2005 16:59

Tyhjäkäyntiventtiilissä tuskin vikaa koska nykii samalla tavalla vaikka ajelis töpseli irti. Nyt on tyhjäkäynti kurissa, eli se on normaali (ihmeellisiä noi säätöruuvit:).

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 24.8.2005 17:45

Noniin vika on sitten löytynyt(jonkin aikaas itten). Eli sytkä oli merkkien mukaan oikein, mutta korjaamomies sääti sitä vähän myöhäsemmälle niin kävi toimimaan. Ihmejuttuja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 97 vierailijaa