Jetta 1.3 ja Pierburg
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta 1.3 ja Pierburg
Eli tuo kaasari on aina ollut ihmeellinen. Kylmäkäynnistys menee näin: pumpataan kaksi kertaa ja startataan-->lähtee käyntiin ja kierrokset on julmattomat (ei ole kierroslukumittaria, mutta äänet kertoo) läpsäyttää kaasua ja normaalit kierrokset (joskus sammuu tämän jälkeen) (lämpöisenä tuntuu että ryyppy tai vastaava on päällä, läpsäytys esim risteyksessä ja kierrokset ovat normaalit, mutta pian se menee jälleen päälle ja bensaa palaa...)
Puolilämpöisenä ei kannata pumpata eikä käynnistää suoraa, koska saa startata kauan. Startatessa annan kaasua, että lähtee käyntiin. Kesällä sama juttu. Kaasupoljinta saa painaa startatessa...
Luin sen yhden Pierburgin topic:n mutta ajattelin kysyä teiltä viisailta, että missä piilee vika?!? Vissiin aika yleinen kun on...
Puolilämpöisenä ei kannata pumpata eikä käynnistää suoraa, koska saa startata kauan. Startatessa annan kaasua, että lähtee käyntiin. Kesällä sama juttu. Kaasupoljinta saa painaa startatessa...
Luin sen yhden Pierburgin topic:n mutta ajattelin kysyä teiltä viisailta, että missä piilee vika?!? Vissiin aika yleinen kun on...
Nyt toimii! Ainakin luulen niin. Sitä termostaattia siirreettiin, ku sitä saa säätää ja sitten sitä läppän letkua mikä sulkee ilman putsarin paikkailin. Mulla on vissiin kylläkin se ryypyn läpän jousi poikki, joten ryyppy jää pikkasen... Vai vaikuttaako se jousi paljon?!? Meinaan että kannattaako vaihtaa manuaali ryyppy...?
Nyt on manuaali ryyppy kiinni. MUTTA eipä oikein toimi. Läppä menee siis kiinni, kun vaijerista vetää, mutta eipä aamulla ollut oikein mitään hyötyä ryypystä. (päällä tai ei ihan sama asia) Piti antaa kaasua aika mukavasti, että lähti aamulla käyntiin. Mutta ongelma lienee että kun ryypyn vetää päälle, läpät yms. ei nosta sitää kaasun kohoa...? Eli kierroksia ei tule yhtään lisää? Vai mikä tuossa on kun tuntuu ettei ryypyn vaikutus ole minkäänlainen.
Kesällä kulutus oli suunnilleen 6l/100km kaupungissa suhteellisen taloudettomalla ajotyylillä. Nyt kun viimeksi laskin pari viikkoa sitten niin sain kulutukseksi 9-13l/100km kaupungissa. Aika kovia kulutusmääriä 1.3 koneelta. Melkein samoja lukemia Porsche Carreran kanssa :DD
No, pistin tankin täyteen viime viikolla. Katsotaan pitkällekö sillä päästään. Toistaiseksi on hyvin pysynyt neula kurissa.
No, pistin tankin täyteen viime viikolla. Katsotaan pitkällekö sillä päästään. Toistaiseksi on hyvin pysynyt neula kurissa.
Elikkä, jos joku asiantunteva voisi neuvoa: Auto toimii ok, kun kone on lämmin (tyhjäkäyntikin on hyvä) mutta kun kone on kylmä,niin tosi pienellä kierroksilla pyörii (täryyttää) ja sammuulee tietysti. Oli ryyppy vedetty päälle tai ei. Tuntuu ettei ryyppyä ole edes olemassa. Eli missä vika voi olla...?
Ja sitten tuohon liittyvää tai ei. Eli kun otettiin se automaatin kello pois, niin samalla poistettiin sieltä (choke housing) (eli mihin se ryyppy laitetaan kiinni ja itse kaasuttimen välistä-->missä tyhjäkäyntisäätö) muutama vipu ja vikstutin. Nämä ilmeisesti vetää ryypyn läpän auki, kun kiihdytyspumppu "toinen" varsinainen kurkku toimii. Eli pitääkö ne vivut sun muut olla siellä vai ei?!? Tuli asia mieleen, kun kone on kylmä niin moottorijarrutus on todella voimakas (etupyörät menee lähes lukkoon ja jäällä luistaa.)
Ja sitten tuohon liittyvää tai ei. Eli kun otettiin se automaatin kello pois, niin samalla poistettiin sieltä (choke housing) (eli mihin se ryyppy laitetaan kiinni ja itse kaasuttimen välistä-->missä tyhjäkäyntisäätö) muutama vipu ja vikstutin. Nämä ilmeisesti vetää ryypyn läpän auki, kun kiihdytyspumppu "toinen" varsinainen kurkku toimii. Eli pitääkö ne vivut sun muut olla siellä vai ei?!? Tuli asia mieleen, kun kone on kylmä niin moottorijarrutus on todella voimakas (etupyörät menee lähes lukkoon ja jäällä luistaa.)
Pistän nyt tänne yhden tyhmän kysymyksen lisää. Millä ilveellä tuon ilmanputsarin saa pois tuosta kaasarin päältä? Lähteekö se vaan nykäisemällä? Kun se muovinen alaosa ei näytä siinä olevan kiinni millään ruuveilla tms. Ei viitsisi niitä kaasarin kiinnikepulttejakaan ruveta aukomaan että saisi hiukan näkyvyyttä :P
DevoPerni:heh itekki mietin samaa että miten ihmeessä tuon alaosan saa tuosta pois.Vastausta en ole vielä saanu/löytäny :)
Lainataampa vähän:mulla tekee kylmänä tämmöstä ja välil lämpimänäkin et kun antaa mennä ilman kaasuu esim.risteyksee tai alamäkeen niin kone sammuu,alkaa olee Vmäistä jos kaupungillakin on liikentees.Sanokaas mikä kusee?autona polo mk2 -85
Lainataampa vähän:mulla tekee kylmänä tämmöstä ja välil lämpimänäkin et kun antaa mennä ilman kaasuu esim.risteyksee tai alamäkeen niin kone sammuu,alkaa olee Vmäistä jos kaupungillakin on liikentees.Sanokaas mikä kusee?autona polo mk2 -85
^ Sama ongelma... siihen auttaa vaihteen laittaminen vapaalle, vasen jalka jarrulle ja oikealla antaa hiukan kaasua :D
Tai sitten jarruttaa kahvalla... joka tosin on aika vittumaista muita kohtaan kun jarruvalot ei pala. Ja saattaa kostautua liukkailla keleillä. Paska lähteä valoista kylki menosuuntaan :D
Tai sitten jarruttaa kahvalla... joka tosin on aika vittumaista muita kohtaan kun jarruvalot ei pala. Ja saattaa kostautua liukkailla keleillä. Paska lähteä valoista kylki menosuuntaan :D
jetta 1.3 -86
Samaa onkelmaa täälläkin... edellinen omistaja sano et saa tulppia vaihtaa aika usein... eli ajattelin päivittää tuota sytkä puolta varmaan seuraavaks. ja yks kaveri sano et kaasarin kalvon vaihdolla saattais olla jotain apua. mut jos kuitenkin aluks testais ton oman ryypyn toiminnan huomenna, mikäköhän mahtaa olla tuntikulutus... :)
No joo, on opiskelijalle aika arvokas tuo Weber... +400€...
Voisihan tuon vanhankin saada toimimaan, kun vain tietäisi mitä tehdä...
Eli ainoa ongelma on, että kylmän koneen kierrokset ovat todella matalat, joten sammuilee koko ajan (risteyksiin ja muihin hitaisiin paikkoihin). Eli olen miettinyt toimiiko se osa joka automaattiryypyssä sääteli ryyppyä ja tyhjä käyntiä (mikä on kellon ja kaasarin välissä) (josta on vipu siihen ryypyn läppään) tuon käsityypyn kellon kanssa... Otin nimittäin pois sen automaatti (mekansimin) koska se löi ryypyn pois, kun painaa kaasua enemmän (kun toinen kurkku alkaa toimia) eli kannattaisiko sitä koittaa laittaa takaisin...?!? Tällä hetkellä siellä on toisesta kaasuttimesta (pierupurkista, jossa oli manuaali) otettu se veivi osa ja siinä ei ole mitään mutkia matkalla, joten ryyppy on joko päällä tai ei...
Eli mitäs tehdä...
Voisihan tuon vanhankin saada toimimaan, kun vain tietäisi mitä tehdä...
Eli ainoa ongelma on, että kylmän koneen kierrokset ovat todella matalat, joten sammuilee koko ajan (risteyksiin ja muihin hitaisiin paikkoihin). Eli olen miettinyt toimiiko se osa joka automaattiryypyssä sääteli ryyppyä ja tyhjä käyntiä (mikä on kellon ja kaasarin välissä) (josta on vipu siihen ryypyn läppään) tuon käsityypyn kellon kanssa... Otin nimittäin pois sen automaatti (mekansimin) koska se löi ryypyn pois, kun painaa kaasua enemmän (kun toinen kurkku alkaa toimia) eli kannattaisiko sitä koittaa laittaa takaisin...?!? Tällä hetkellä siellä on toisesta kaasuttimesta (pierupurkista, jossa oli manuaali) otettu se veivi osa ja siinä ei ole mitään mutkia matkalla, joten ryyppy on joko päällä tai ei...
Eli mitäs tehdä...
Vahatermostaatin saa pois pelistä irrottamalla sen käyttövivun. Vähänaikaa kun katselee niin tajuaa mikä vipu pitää irrottaa, se on semmoinen u:n muotoinen jossa on jousi sakaroiden välissä. Se on siinä kaasuvaijerisysteemin takana. Lähtee irti ihan vaan vetämällä ja heiluttelemalla, kaasuvipuakin joutuu kääntelemään. kun vivun saa irti niin ota talteen vipuun koskettava käyttötanko (3cm pitkä tappi jossa lovi päässä) Tämän jälkeen pitää tyhjäkäyntiä säätää isommalle(ainakin mulla piti). PS: se vipu voi olla lujassa.
EDIT: http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
EDIT: http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
paras korjaus tolle pierburgille (minun mielestä) on että heitää menemään mokoman romun hyi. ja laittaa weberin DGV:n paikalle, maanantaina tilasin freetecnicsiltä ja torstaina oli paikoillaan ja toimii tosi hyvin eikä kuluta hirveitä äsken laskeskelin että viimesellä satasella on vienyt n:7-8L. hintaa tolle tuli 170€ sovitelaippoineen freetecnicsiltä.
Hitto ku katoin ne mutten muistanu pistää muistii. Pääsuuttimet (siellä kohokammion pohjal) oisko ollut 150 ja 135. Mitkä ne suuttimet siinä päällä on? Tyhjäkäynti suuttimet on ne mitkä on siinä sivuilla? (toises mag. venttiili).
Jännitteen otin jostain pierupurki johdosta, johon tulee jännite kun on virrat päällä. Oisko ollut yks iso liitin johon tulee yks johto, ellen nyt pahasti erehdy niin pierupurkin rungon lämmittimen johto..
Jännitteen otin jostain pierupurki johdosta, johon tulee jännite kun on virrat päällä. Oisko ollut yks iso liitin johon tulee yks johto, ellen nyt pahasti erehdy niin pierupurkin rungon lämmittimen johto..
Lisäilmasuuttimet
Lisäilmasuuttimet vaikuttavat selvimmin vasta korkeilla kierroksilla. Testaamalla esim lamdamittarin avulla, nämäkin pääsee parhaiten kokeilemaan. Koot useimmiten 160-180 välillä. Pääsuuttimet ovat tärkeämmät, ja ne kannattaa hakea ensin mahdollisimman hyvin kohdalleen ennen kuin alottaa ilmojen testaamisen.
lainailin freetecnicsin sivulta. sieltä saa muutenkin hyviä neuvoja ton dgv:n säätöön
Rukkasin tuossa hiukan tyhjäkäynti- ja seosruuveilla tuntuisi käyvän nyt hiukan paremmin heti kylmänä startatessa. Katsotaan kohta mitä se tekee sitten kun lämpiää, jäädäänkö reissunpäälle ;)
Miten tuon huohottimen puhdistuksen kanssa... kyllä sieltä kaasuja pukkasi kun höräytin auton käymään, mutta voihan se tietenkin olla hiukan tukkeessakin sieltä alkupäästä. Pääseekö sinne mitenkään edes suhteellisen kätevästi käsiksi. Ei ollut taskulamppuakaan mukana niin en nähnyt edes millaiseen viritykseen se putki sieltä alapäästään kiinnittyy. Ilmanputsarin puoleinen pää putkesta tuntui olevan suhteellisen puhdas, mitä nyt pientä öljyistä paskaa oli reunoilla.
Pukkaa nimittäin öljyä kaikista tiivisteistä pihalle, myös venakopan korkista. Ajattelin, josko olisi huohottimessa pientä ahdistusta. Kuitenkin öljykorkki pysyi ihan hyvin paikallaan käynnissäollessaan kun sitä hiukan avasin. Voisiko öljynsuodattimen tukkeutuminen aiheuttaa samanlaista painetta, että öljyä rupeaa purkautumaan sieltä mistä se helpoimmin pääsee ulos?
Miten tuon huohottimen puhdistuksen kanssa... kyllä sieltä kaasuja pukkasi kun höräytin auton käymään, mutta voihan se tietenkin olla hiukan tukkeessakin sieltä alkupäästä. Pääseekö sinne mitenkään edes suhteellisen kätevästi käsiksi. Ei ollut taskulamppuakaan mukana niin en nähnyt edes millaiseen viritykseen se putki sieltä alapäästään kiinnittyy. Ilmanputsarin puoleinen pää putkesta tuntui olevan suhteellisen puhdas, mitä nyt pientä öljyistä paskaa oli reunoilla.
Pukkaa nimittäin öljyä kaikista tiivisteistä pihalle, myös venakopan korkista. Ajattelin, josko olisi huohottimessa pientä ahdistusta. Kuitenkin öljykorkki pysyi ihan hyvin paikallaan käynnissäollessaan kun sitä hiukan avasin. Voisiko öljynsuodattimen tukkeutuminen aiheuttaa samanlaista painetta, että öljyä rupeaa purkautumaan sieltä mistä se helpoimmin pääsee ulos?
No niin nyt on laitettu automaattiryyppy takaisin. =) Nyt vain ihmetyttää tyhjäkäynti. Missä ihmeessä se tyhjäkäynti ruuvi on? Ainoa ruuvi millä olen saanut säädettyä tyhjäkäyntiä on se ruuvi joka hinkkaa sinne ryypyn "rattaisiin". Jotta onko siis normaalia tyhjäkäyntiruuvia missään? (ei meinaa löytyä)
Kun nyt on niin, että kylmänä ei ota tarpeeksi kierroksia ja lämpöisenä kierrokset ovat liian korkeat (pitäisi tietty olla toisinpäin). Ajattelin, että jos normaalia tyhjäkäyntiä saisi pienentää (missä ruuvi lienee), niin saisi tuota ruuvia mikä hinkkaa ryypyn rattaisiin laittaa korkeammalle jolloin kylmäkierrokset nousisivat vielä.
Kun nyt on niin, että kylmänä ei ota tarpeeksi kierroksia ja lämpöisenä kierrokset ovat liian korkeat (pitäisi tietty olla toisinpäin). Ajattelin, että jos normaalia tyhjäkäyntiä saisi pienentää (missä ruuvi lienee), niin saisi tuota ruuvia mikä hinkkaa ryypyn rattaisiin laittaa korkeammalle jolloin kylmäkierrokset nousisivat vielä.
Ainut ruuvi minkä löydän alipainesäätimen läheltä on sellainen pitkä talttapäinen ruuvi, jonka säätäminen ei vaikuta mitenkään tyhjäkäyntiin...
Mulla siis ryypyn kello on apukuskin puolella ja alipainesäädin on periaatteessa ryypyn takaosassa eli ryypyn vieressä mutta ohjaamoon päin. Kuva olisi tietysti ihan kätevä =)
Mulla siis ryypyn kello on apukuskin puolella ja alipainesäädin on periaatteessa ryypyn takaosassa eli ryypyn vieressä mutta ohjaamoon päin. Kuva olisi tietysti ihan kätevä =)
http://elvisek.ath.cx/jetta/jetta_2_roz ... Jetta2.pdf jos tuosta ois apua. En kyllä kattonu oliko siellä kuvaa.
^Kuva on sivulla 115, sama mistä ruuvin paikkaa itsekin katselin. OT: Mitäköhän suomenkielisestä versiosta on jätetty pois kun se on yli 80 sivua lyhyempi? Tosin ei kyllä ole aivan sama versio ko. kirjasta.
Edit: v En viitsi turhaan uppailla, mutta oletin tuon kuvissa näkyvän pötkön olevan joku työkalu jolla ruuvia käännellään :)
Edit: v En viitsi turhaan uppailla, mutta oletin tuon kuvissa näkyvän pötkön olevan joku työkalu jolla ruuvia käännellään :)
Viimeksi muokannut SS, 12.3.2005 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2E3 -tyhjäkäyntiruuvihan on sellainen pitkä valkoisella "holkilla" varustettu pötkö, keulalta katsottuna kaasarin vasemmassa reunassa takana...
Haynesin enkkuversion sivulla 115 olevassa kuvassa siis tuo "idling adjustment"
ellen nyt käsittänyt kysymystä aivan väärin
E: Sivun 120 alareunassa on vielä parempi kuva ko. säätimestä
E2: Tuosta Haynesin pdf-versiosta muuten puuttuu vieläpä kappale "Transmission" kokonaisuudessaan, joten pituuseroa suomenkieliseen tulee entisestään lisää. Mutta onhan siinä "suomi-kirja(!)"ssa paljon vähemmän kuvia jne, jotka osaltaan varmasti selittävät tuon pienemmän sivumäärän. Tekstit pitäisi kuitenkin olla kaikki myös käännösversiossa.
Haynesin enkkuversion sivulla 115 olevassa kuvassa siis tuo "idling adjustment"
ellen nyt käsittänyt kysymystä aivan väärin
E: Sivun 120 alareunassa on vielä parempi kuva ko. säätimestä
E2: Tuosta Haynesin pdf-versiosta muuten puuttuu vieläpä kappale "Transmission" kokonaisuudessaan, joten pituuseroa suomenkieliseen tulee entisestään lisää. Mutta onhan siinä "suomi-kirja(!)"ssa paljon vähemmän kuvia jne, jotka osaltaan varmasti selittävät tuon pienemmän sivumäärän. Tekstit pitäisi kuitenkin olla kaikki myös käännösversiossa.
Joo,oikea ruuvi oli mutta ei auttanut... Mutta huomasin, että tuo adjustment screw oli liian pitkällä, jolloin kaasukurkku on tietty auki. No nyt on ihan hyvä tyhjäkäynti lämpöisenä, mutta kylmänä ei sitten tiedä...
Ei vissiin se ratas mihin tuo adjustment screw hinkkaa ole kohdallaan... Katsoin, niin kyllä se toimii (ideallisesti) mutta en sitten tiedä, pääseekö tuo ruuvi korkeimmalle kohdalle, ku ryypyn läppä on kiinni... Muistaako kukaan pystyykö sitä ratasta pyörittämään...? Ku se on jotenkin koko paketissa kiinni... Jouset yms...
Ei vissiin se ratas mihin tuo adjustment screw hinkkaa ole kohdallaan... Katsoin, niin kyllä se toimii (ideallisesti) mutta en sitten tiedä, pääseekö tuo ruuvi korkeimmalle kohdalle, ku ryypyn läppä on kiinni... Muistaako kukaan pystyykö sitä ratasta pyörittämään...? Ku se on jotenkin koko paketissa kiinni... Jouset yms...
Makuasia ja riippuu risteyksestä. Jos tiedossa on pysähdys, voi tehdä moottorijarrutuksen. Ainakin tuo 2E-E katkaisee polttoaineen syötön, näin tehnee myös ainakin 2E2. Noissa siis kaasuläppä menee täysin kiinni.
Jos taas ei tarvitse pysähtyä, ei rullaamalla vauhti tipu liiaksi --> suurempi alkuvauhti --> vähemmän bensaa kiihdytykseen. Toki muulla ajotavalla on suurempi merkitys kuin pelkällä pysähdys/hidastustavalla.
Jos taas ei tarvitse pysähtyä, ei rullaamalla vauhti tipu liiaksi --> suurempi alkuvauhti --> vähemmän bensaa kiihdytykseen. Toki muulla ajotavalla on suurempi merkitys kuin pelkällä pysähdys/hidastustavalla.
^ Kokonaiskulutuksen kannalta järkevämpää lienee kulutuksen laskeminen tankatessa. Hetkellinen kulutus ei paljoa kerro.
Nollaa trippimittarin aina tankatessa, ottaa kilsat ylös ja tankkaa täyteen. Siitä sitten hakemaan tankki tankilta pienempää kulutusta kokeilemalla erilaista ajotapaa. Yleensä se jouhevin ajotapa on taloudellisin. Ripeät kiihdytykset ja vältetään pysähdyksiä.
Nollaa trippimittarin aina tankatessa, ottaa kilsat ylös ja tankkaa täyteen. Siitä sitten hakemaan tankki tankilta pienempää kulutusta kokeilemalla erilaista ajotapaa. Yleensä se jouhevin ajotapa on taloudellisin. Ripeät kiihdytykset ja vältetään pysähdyksiä.
^Ei voi, vaan jonkun imusarjaan menevän letkun väliin. Ja niitähän riittää, ainakin siihen jarrutehostajalle menevään letkuun luulisi olevan helppo asentaa.
Edit:
Edit:
Melkoinen alipaine jos siellä oikein tyhjiö on :)ettei sitä tyhjiöputkea saa käyttää, mikä kulkee virranjakajan tyhjiökellosta kaasuttimeen
^No siellä jossain töhnän alla on letku joka menee imusarjalta jarrutehostimelle. Tosin jossain kohtaa sitä letkua taitaa olla joku venttiili. Mutta jos sen mittarin letkun pystyisi haaroittamaan mahdollisimman läheltä imusarjaa niin sen luulisi riittävän. Tarkempaa sijaintia tai muuta en osaa kertoa kun on kokemusta vain noista "isolohkoista". Mutta pääasiahan on, että sinne mittarin letkulle saa saman alipaineen kuin imusarjassa on.
Hyvä homma, pitää alkaa hommiin. Onko tämä muuten joku Pierupurkin perusominaisuus: Auto on vaikka yön tai päivän ajamatta ja seuraavalla käynnistyksellä tuntuu, että ei meinaa saada bensaa tarpeeksi. Kaasun päästää pois, niin tyhjäkäynti on jotain 600rpm ja kun painaa kaasua, niin vähän tuntuu että räkien mennään. No 10m ajo ja tyhjäk. on jo suhteellisen normaali. (ei liikkeellelähdön jälkeen sammu) Tämä on siis kesät talvet)
Mitä tuossa kannattaisi ensimmäisenä tutkia?!? (mennyt jo ajat sitten hermot tyhjäkäynti ruuvailuun, kun ei auta mitään. Ainakaan se pääruuvi. Olen lähinnä säätänyt tyhjäkäyntiä sillä ruuvilla, joka pökkii ryypyn rattaaseen, joka taas pyörittää sitä akselia, missä kaasuvaijerikin on. Tämä johtaa siihen, että jos haluaa, että esim. kylmällä tyhjäkäynti on 1200rpm, niin koneen lämmettyä se on 2000rpm AAAARGH
EDIT: Löytyi nyt se putki, joka menee imusarjasta brakemasterille. Oli vaan aika tuhtiputki...
EDIT2: No niin nyt on mittari asennettu ja toimii. Mutta kun käytössä on Biltema-laatua, niin mittari/viisari sirisee ärsyttävästi PRKL...!
Mitä tuossa kannattaisi ensimmäisenä tutkia?!? (mennyt jo ajat sitten hermot tyhjäkäynti ruuvailuun, kun ei auta mitään. Ainakaan se pääruuvi. Olen lähinnä säätänyt tyhjäkäyntiä sillä ruuvilla, joka pökkii ryypyn rattaaseen, joka taas pyörittää sitä akselia, missä kaasuvaijerikin on. Tämä johtaa siihen, että jos haluaa, että esim. kylmällä tyhjäkäynti on 1200rpm, niin koneen lämmettyä se on 2000rpm AAAARGH
EDIT: Löytyi nyt se putki, joka menee imusarjasta brakemasterille. Oli vaan aika tuhtiputki...
EDIT2: No niin nyt on mittari asennettu ja toimii. Mutta kun käytössä on Biltema-laatua, niin mittari/viisari sirisee ärsyttävästi PRKL...!
Mites muuten, kun Haynes väittää, että auton käydessä ryyppyläppää kiinni painaessa viimeisen kolmen millin aikana pitäisi tuntua selvä vastus? Ei tuossa ainakaan _selvää_ vastusta tuntunut kun tänään kokeilin... auto kyllä sen sijaan meinasi tukehtua kakkuunsa ja rupesi räkimään pakoputkesta kuin joku loppuunajettu PV.
Tänään taas ensimmäistä kertaa liikenteessä lähtiessä ihmettelin korkeita kierroksia liikennevaloissa. Voiko se perkele jättää sen ryypyn päälle, vaikka ulkona on ~+15 astetta lämmintä? Kyllä se sen sitten jossain vaiheessa ottaa poiskin päältä, mutta kulutuslukemat on taas tässä kuussa olleet siellä 13 litran tuntumassa kaupunkiajossa.
Tänään taas ensimmäistä kertaa liikenteessä lähtiessä ihmettelin korkeita kierroksia liikennevaloissa. Voiko se perkele jättää sen ryypyn päälle, vaikka ulkona on ~+15 astetta lämmintä? Kyllä se sen sitten jossain vaiheessa ottaa poiskin päältä, mutta kulutuslukemat on taas tässä kuussa olleet siellä 13 litran tuntumassa kaupunkiajossa.
Onko Jetassa missä kohtaa se "takaestin" mikä estää bensan valumisen takaisin bensatankkiin...? Meinaan, että kun on ajamatta hetken, niin ei meinaa saada aluksi bensaa hyvin. (talla pohjaan ja sitä saa tosiaan odottaa hetken) :) Vai mikä tuossa voisi olla vikana...?
Ja muuten kun kiihdyttää (kun ei ole ajanut) niin esim. 2-vaihteella n. 3500rpm kohdalla alkaa vasta vetämään kunnolla. (ikään kuin turbo menisi päälle :) ) Mikähän siinä on ideana?!?
Niin ja mulla vei viime mittauksen mukaan 7.1 l/100 km eli pelkällä pitkällä matkalla voi päästä 6.0 l :)
Ja muuten kun kiihdyttää (kun ei ole ajanut) niin esim. 2-vaihteella n. 3500rpm kohdalla alkaa vasta vetämään kunnolla. (ikään kuin turbo menisi päälle :) ) Mikähän siinä on ideana?!?
Niin ja mulla vei viime mittauksen mukaan 7.1 l/100 km eli pelkällä pitkällä matkalla voi päästä 6.0 l :)
Eli joo... nykii sitä varten kun ryyppy menee päälle ja toinen kurkku ei aukea siten tarpeeksi kun lyö tallan pohjaan. Itseasiassa meinaa sammua, kun tallan ihan pohjaan. Varmaan pitääkin käynnistyksen ajaksi ryyppy olla hetken päällä, mutta kuinka saan sen pois aiemmin. Nyt ryypynkello on käännetty aivan tappii, ettei ryypyn pitäisi kovin kuumalla mennä päälle, mutta kuitenkin menee... Ainakin +12'C...
Eli mitäs tehdä.
Eli mitäs tehdä.
Kertokaas nyt mitä tuon 2E3 pierburgin kanssa tekisi.
Alakierroksilla tehoton mutta kakkosella jonnekin satasen tienoille vedettäessä herää jossain viiden-kuudenkympin välillä todellakin kuin turbo tulisi peliin mukaan. Ei niillä kierroksilla kyllä pahemmin tule ajettua, mutta ilmeisesti kakkoskurkku kuitenkin aukeaa. Kiihdytyspumppua olen säätänyt tapista toiseen, mutta sillä ei ole mitään huomattavaa vaikutusta mihinkään.
Toinen oire; jos ajelee vaikka 20km 80km/h ja siirtyy tämän jälkeen moottoritielle niin vaihteesta riippumatta saa kyllä ajella ihan hävyttömän pitkään että saa edes 110km/h mittariin. Normaalisti on aiemmin jo kiihdytyskaistalla vetänyt itsensä reilusti 120km/h nopeuteen ja tarvittaessa enempäänkin. Nyt tuntuu, että kaikki kiihdytyskaistat loppuu kesken ja saa vielä kilometritolkulla kaasu pohjassa ajella että nopeus nousee siihen sataan kahteenkymppiin. Jonkun aikaa ajellessa tuo alkeellinen auton oma "cruise" lähtee pois ja auto reagoi kaasuun suht normaalisti.
Jos kylmällä autolla tai kaupunkiajon jälkeen lähtee suoraan moottoritielle niin kiihdytys onnistuu huomattavasti vaivattomammin, eli tuo alhaisemmalla matkanopeudella ajaminen selvästi on jotenkin yhteydessä huonoon kiihtyvyyteen.
Sytkä oli aiemmin säädetty lampun kanssa kohdilleen mutta alakierroksilla oli ihan onneton ja heräsi todella myöhään. Itse väänsin hiukan jakajaa ja sain alakierroksille sentään hiukan puhtia.
Autossa on ollut 2 eri kaasaria, molemmilla samat oireet. Kiihdytyspumput tosin otettiin molemmista irti ja ovat voineet mennä pöydällä sekaisin, joten voiko syyllinen huonoon kulkuun olla sitten tuo kp, koska sen säädöillä ei ole mitään vaikutusta auton kulkuun? Auton yhtäkkinen herääminen korkeilla kierroksilla toisaalta viittaisi siihen, että se toimisi edes jotenkuten..
Jakaja + siihen liittyvät hilut uusittiin kun oli vetänyt itsensä täyteen öljyä ja kärsi muutenkin klapista. Ei kummempaa vaikutusta. Kansiremonttikin on tehty kun yksi nokka ja nostin olivat kulahtaneet, mutta sekään ei vaikuttanut mihinkään.
Alakierroksilla tehoton mutta kakkosella jonnekin satasen tienoille vedettäessä herää jossain viiden-kuudenkympin välillä todellakin kuin turbo tulisi peliin mukaan. Ei niillä kierroksilla kyllä pahemmin tule ajettua, mutta ilmeisesti kakkoskurkku kuitenkin aukeaa. Kiihdytyspumppua olen säätänyt tapista toiseen, mutta sillä ei ole mitään huomattavaa vaikutusta mihinkään.
Toinen oire; jos ajelee vaikka 20km 80km/h ja siirtyy tämän jälkeen moottoritielle niin vaihteesta riippumatta saa kyllä ajella ihan hävyttömän pitkään että saa edes 110km/h mittariin. Normaalisti on aiemmin jo kiihdytyskaistalla vetänyt itsensä reilusti 120km/h nopeuteen ja tarvittaessa enempäänkin. Nyt tuntuu, että kaikki kiihdytyskaistat loppuu kesken ja saa vielä kilometritolkulla kaasu pohjassa ajella että nopeus nousee siihen sataan kahteenkymppiin. Jonkun aikaa ajellessa tuo alkeellinen auton oma "cruise" lähtee pois ja auto reagoi kaasuun suht normaalisti.
Jos kylmällä autolla tai kaupunkiajon jälkeen lähtee suoraan moottoritielle niin kiihdytys onnistuu huomattavasti vaivattomammin, eli tuo alhaisemmalla matkanopeudella ajaminen selvästi on jotenkin yhteydessä huonoon kiihtyvyyteen.
Sytkä oli aiemmin säädetty lampun kanssa kohdilleen mutta alakierroksilla oli ihan onneton ja heräsi todella myöhään. Itse väänsin hiukan jakajaa ja sain alakierroksille sentään hiukan puhtia.
Autossa on ollut 2 eri kaasaria, molemmilla samat oireet. Kiihdytyspumput tosin otettiin molemmista irti ja ovat voineet mennä pöydällä sekaisin, joten voiko syyllinen huonoon kulkuun olla sitten tuo kp, koska sen säädöillä ei ole mitään vaikutusta auton kulkuun? Auton yhtäkkinen herääminen korkeilla kierroksilla toisaalta viittaisi siihen, että se toimisi edes jotenkuten..
Jakaja + siihen liittyvät hilut uusittiin kun oli vetänyt itsensä täyteen öljyä ja kärsi muutenkin klapista. Ei kummempaa vaikutusta. Kansiremonttikin on tehty kun yksi nokka ja nostin olivat kulahtaneet, mutta sekään ei vaikuttanut mihinkään.
jeespoks.
Pierusta tuli taas kysyttävää mieleen. Lähinnä ryypyn toiminnasta. Kun ryyppy on tuossa päällä, niin nostaako se kulutusta merkittävästi. Meinaan, että eikös tuos ryyppy toimi sillä periaatteella, että vähentää ilmansaantia sulkemalla toisen kurkun...? (tai sitten ollaan ihan hakoteillä :D )
Pierusta tuli taas kysyttävää mieleen. Lähinnä ryypyn toiminnasta. Kun ryyppy on tuossa päällä, niin nostaako se kulutusta merkittävästi. Meinaan, että eikös tuos ryyppy toimi sillä periaatteella, että vähentää ilmansaantia sulkemalla toisen kurkun...? (tai sitten ollaan ihan hakoteillä :D )
Kyllähän se ryyppy kulutusta nostaa, tiedä sitten kuinka paljon. Mutta suuntaa antaa varmaan aika hyvin se, että itse tulee ajettua koulu/työmatkaa kesäisin ja talvisin suurinpiirtein saman verran. Matka on sen verran lyhyttä (6-8km kaupungissa), että talvella se vedetään mennessä ja tullessa suunnilleen koko matka ryyppy päällä. Talvikulutus on satkulla ollut yleensä yli 10 kun taas kesällä nätisti ajamalla alle 7 litraa. Tosin nyt viimeisen 2 kuukauden ajalta kulutus ollut 9 litraa satasella, joten mene ja tiedä, ryyppy varmaan jää kantamaan kun parkkiruudussakin valkoiseen puuaitaan on lentänyt kakkiksen pakoputken kohdalle mustaa nokea.
Joo, meikä laittoi sen nyt "talviasennolle" eli on aikalailla maksimiajan päällä. Tämä siksi koska jouset on kuolleentunut ja muuten ei jaksa lyösä toista kurkkua viileänä kiinni. Eli talviasennolla jaksaa. Ja nyt kesäasennolla on ollut sellaista, että kun käyntiin on saanut niin ilman kaasua sammahtaa heti. Tosin kun ~200m ajettu niin sitten jaksaa käydä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa