Mistä/minkälainen EGT-mittari?
Valvoja: ffp jäsenet
Mistä/minkälainen EGT-mittari?
Enpä tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta en muutakaan keksinyt.
Eli jos on kokemuksia erilaisista pakokaasun lämpömittareista niin kertotakaa toki. Suositelkaa hyviä mittareita ja kertokaa mielellään myös mistä kyseisiä mittareita saa.
Eli jos on kokemuksia erilaisista pakokaasun lämpömittareista niin kertotakaa toki. Suositelkaa hyviä mittareita ja kertokaa mielellään myös mistä kyseisiä mittareita saa.
Racer Place Tuolta löytyy Autometereitä suht edukkaasti.
Tuosta voi yrittää tihrustaa redlionin mittaria.
http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/kuva ... risto2.jpg
Hinta muistaakseni 200€ Sarlinilla.
Autometerin mittaria ei muistaakseni saa kuin fahrenheit asteikolla (tuon voi joku varmistaa vaikka autometerin sivuilta), ja siinäkin asteikko loppuu hieman turhan aikaisin turbokäyttöön. eli johonkin karvan yli 900 täkäläisen asteen paikkeille.
Edit: ja apexiltkin löytyy EGT-mittaria. Saa esim sarlinilta tai pro-molta.
http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/kuva ... risto2.jpg
Hinta muistaakseni 200€ Sarlinilla.
Autometerin mittaria ei muistaakseni saa kuin fahrenheit asteikolla (tuon voi joku varmistaa vaikka autometerin sivuilta), ja siinäkin asteikko loppuu hieman turhan aikaisin turbokäyttöön. eli johonkin karvan yli 900 täkäläisen asteen paikkeille.
Edit: ja apexiltkin löytyy EGT-mittaria. Saa esim sarlinilta tai pro-molta.
Autometer on ohjeiden mukaan ahdetuissa tarkoitettu asennettavaksi turbon jälkeen.
Silloin 1600F (n 870ast C) riittää.
Euroasteikolla oleva malli on vasta tulossa.
-------------------------
Apexi EGT EL1 ja EL2 mittarit
http://www.apexi-usa.com/productdocumen ... t_temp.pdf
(Apexi mittareita ja laitteita saa myös meiltä)
Silloin 1600F (n 870ast C) riittää.
Euroasteikolla oleva malli on vasta tulossa.
-------------------------
Apexi EGT EL1 ja EL2 mittarit
http://www.apexi-usa.com/productdocumen ... t_temp.pdf
(Apexi mittareita ja laitteita saa myös meiltä)
Viimeksi muokannut prostreet, 3.11.2004 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ikonen se ero että ennen tuboa noin 900 astetta on sopiva lämpötila ja turbon jälkeistä lämpötilaa kun mittaa niin ei kukaan tunnu tietävän sopivaa lämpötilaa.
Jos yhtään olen termodynamiikkaa ymmärtänyt niin lämpötilan muutos tuolla välillä riippuu esim vastapaineesta.
Joku insinööri voi selittää miksi lämpötila putoaa enemmän 3barin paineesta normaaliin ilmanpaineeseen kuin 2 barin paineesta?
Uskoisin että autometerin EGT-mittari on alunperin suunniteltu vapari jenkkeihin mihin lähestulkoon kaikki muutkin autometer tuoteperheen mittarit on pääosin suunniteltu.
Jos yhtään olen termodynamiikkaa ymmärtänyt niin lämpötilan muutos tuolla välillä riippuu esim vastapaineesta.
Joku insinööri voi selittää miksi lämpötila putoaa enemmän 3barin paineesta normaaliin ilmanpaineeseen kuin 2 barin paineesta?
Uskoisin että autometerin EGT-mittari on alunperin suunniteltu vapari jenkkeihin mihin lähestulkoon kaikki muutkin autometer tuoteperheen mittarit on pääosin suunniteltu.
Penkissä säädetty auto on varmasti oikeissa säädöissä penkissä ajamista varten, muttei välttämättä oikeissa säädöissä oikeaa ajoa varten varsinkaan pitkissä läpät nurin vedoissa.
Jos se vetää laihalle pelkästään pidemmissä vedoissa niin kannattaa tutkailla mikä on bensansyötön tilanne, suodatin puhdas ja riittääkö pumpussa tuotto. Virran veto suoraan akulta/laturilta releen kautta bensapumpulle kunnon johdolla ei ole yhtään huono idea viritetyissä laitteissa, vakio johdotus tahtoo usein ahdistaa parin voltin verran.
Jos se vetää laihalle pelkästään pidemmissä vedoissa niin kannattaa tutkailla mikä on bensansyötön tilanne, suodatin puhdas ja riittääkö pumpussa tuotto. Virran veto suoraan akulta/laturilta releen kautta bensapumpulle kunnon johdolla ei ole yhtään huono idea viritetyissä laitteissa, vakio johdotus tahtoo usein ahdistaa parin voltin verran.
Dona jos se on sitä legendaarista Audiahtoa :D
Ei vaan...
Voi olla täysin mahdollista että tuollaisella pillerillä ei pakolämpöjä kovin alas saa vaikka kuinka syöttää soppaa. Vielä korkea puristussuhde ja todnäk melko vähäinen ennakko ettei moottori nakuta takaavat sen että pakolämmöt pysyy korkealla.
Repo osaa varmaan kertoa kuinka paljon noissa "uusissa" vehkeissä on yleisesti pakolämmöt olleet...
Jos ne on muissakin uusissa viripeleissä noin korkealla niin kai ne sen kestää?
Mulla oli aikoinaan (ennen Harisen säätöä) "liian" vähän ennakkoa, ja en saanut pakolämpöjä millään pysymään alle 950 asteen vaikka suuttimet oli jo isommilla paineilla täysin auki. Harisen ennakon lisäyksen jälkeen riitti noin 90pros aukioloajat suuttimille maxpaineella.
Tosin kyseessä oli vanha matalapuristeinen moottori ja "hieman" avarampi ahdin.
Ei vaan...
Voi olla täysin mahdollista että tuollaisella pillerillä ei pakolämpöjä kovin alas saa vaikka kuinka syöttää soppaa. Vielä korkea puristussuhde ja todnäk melko vähäinen ennakko ettei moottori nakuta takaavat sen että pakolämmöt pysyy korkealla.
Repo osaa varmaan kertoa kuinka paljon noissa "uusissa" vehkeissä on yleisesti pakolämmöt olleet...
Jos ne on muissakin uusissa viripeleissä noin korkealla niin kai ne sen kestää?
Mulla oli aikoinaan (ennen Harisen säätöä) "liian" vähän ennakkoa, ja en saanut pakolämpöjä millään pysymään alle 950 asteen vaikka suuttimet oli jo isommilla paineilla täysin auki. Harisen ennakon lisäyksen jälkeen riitti noin 90pros aukioloajat suuttimille maxpaineella.
Tosin kyseessä oli vanha matalapuristeinen moottori ja "hieman" avarampi ahdin.
RH kirjoitti:Joku insinööri voi selittää miksi lämpötila putoaa enemmän 3barin paineesta normaaliin ilmanpaineeseen kuin 2 barin paineesta?
PV/T=P(1)V(1)/T(1)
V lienee vakio joten =>
P(2bar)/T=P(1bar)/T(2) lonkalta (luvut eivät siis päde, ihan vaan esimerkkinä yksinkertaistettuna) -> 2/950=1/475
P(3bar)/T=P(1bar)/T(3) -> 3/950=1/316
Tuon termodynamiikan peruskaavan ja tulevan ekonomin ajatusmaailmalla lämpötila on sama molemmissa tapauksissa alussa, ja eroa vain paineessa. Ahtimen jälkeen paineet taas ovat samat jolloin kuten kaava kertoo lämpötilassa on eroa.
Ollaanko kavereita?
Jormalainen: Eli ahto/pakoputkisto kutistuu jos on enemmän ahtoja?
Viimeksi muokannut MrW, 4.11.2004 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Kysely ikä päällä :)
Käykös tohon Autometerin mittariin esim vpv.motorracingin k-tyypin termopari?
Onko toi 50€ kallis/halpa hinta tollasesta anturista, johdosta ym....
Käykös tohon Autometerin mittariin esim vpv.motorracingin k-tyypin termopari?
Onko toi 50€ kallis/halpa hinta tollasesta anturista, johdosta ym....
Viimeksi muokannut Slantsix, 1.2.2005 18:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
http://www.volkkaripalsta.com/viewtopic.php?t=2949
Taidan itse tuota kokeilla, kunhan padan saan tulille.. Eipä tossa köyhänä paljoa voi hävitä :)
Taidan itse tuota kokeilla, kunhan padan saan tulille.. Eipä tossa köyhänä paljoa voi hävitä :)
Jos mittariin on tarkoitettu kytkettäväksi K-tyypin termopari, se toimii silloin millä tahansa ko. tyypin anturilla. Kannattaa pitää mielessä että termoparien johtimia ei saa jatkaa/korjata millä tahansa johdolla tahi liittimillä.
Jos tuo puikkoanturi on sama kuin mitä itse joskus kebabista kyselin niin se on turhan paksu kaasujen mittaukseen. Reagointiaika saattaa tulla liian hitaaksi tai antaa jopa virheellistä tietoa. VAG-autojen orkkisanturitkin ovat tosin n 4mm paksuja, mutta ohuempi parempi.
Jos tuo puikkoanturi on sama kuin mitä itse joskus kebabista kyselin niin se on turhan paksu kaasujen mittaukseen. Reagointiaika saattaa tulla liian hitaaksi tai antaa jopa virheellistä tietoa. VAG-autojen orkkisanturitkin ovat tosin n 4mm paksuja, mutta ohuempi parempi.
Tollaset
odottelee asennusta, tossa anturissa kärki on 3mm ja muuten 4.5mm paksu.
odottelee asennusta, tossa anturissa kärki on 3mm ja muuten 4.5mm paksu.
mulla on Barry Grantin mittarin mukana tulleessa autokäyttöön tarkoitetussa K-tyypin EGT-anturissa noin 4mm kärki ja anturin malli on samanlainen kuin Pro-Stock ja Pro-Mod kiihdytysautoissa (niissä on vaan joka sylinterillä oma)
Viimeksi muokannut prostreet, 2.2.2005 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huomaa: jos joudut jatkaamaan anturin johtoa tulee johdon metallin koskettaa johdon metalliin
johdon sisällä olevat 2 karvaa ovat kumpikin eri metallia, niitä ei saa kytkeä ristiin
ts EI JUOTOKSIA
sokeripala käy jos johto on suoraan vastaan johto ruuvin alla
kumpikin karva tietenkin omaan väliin
parempi olis valmiit naaras - uros liittimet oikeasta materiaalista jotka ruuvilla kiristetään johtoon
(elektronikkakauppa jne)
johdon sisällä olevat 2 karvaa ovat kumpikin eri metallia, niitä ei saa kytkeä ristiin
ts EI JUOTOKSIA
sokeripala käy jos johto on suoraan vastaan johto ruuvin alla
kumpikin karva tietenkin omaan väliin
parempi olis valmiit naaras - uros liittimet oikeasta materiaalista jotka ruuvilla kiristetään johtoon
(elektronikkakauppa jne)
Tuolta ainakin sais halvan mittarin :) (lentokone käyttöön tosin)
http://www.greatplainsas.com/scuma.html
http://www.greatplainsas.com/scuma.html
Tuolta olen katsellut sopivaa termoelementtiä Bebekin mittarin jatkoksi. Nokevalin kaveri suositteli pakokaasun mittaamiseen TCA 1.0mm anturia pienoisliittimellä. Mitenkähän tuo kestäisi dieselissä noin 900 asteen lämpöjä, kun on noin ohut?
Tuo olisi siitä hyvä, että voisi ujuttaa EGR-laipan kautta sopivasti taivutellen anturin pään sinne oikeaan kohtaan. Onhan niitä tieten paksumpia mutta ovat sitten hitaampia reagoimaan.
Tuo olisi siitä hyvä, että voisi ujuttaa EGR-laipan kautta sopivasti taivutellen anturin pään sinne oikeaan kohtaan. Onhan niitä tieten paksumpia mutta ovat sitten hitaampia reagoimaan.
http://www.vpv-motorracing.com/
Tuolta löytyy EGT- mittereita. Itselläni on tuommoinen pieni mittari jääratapyörässä
Tuolta löytyy EGT- mittereita. Itselläni on tuommoinen pieni mittari jääratapyörässä
-
- -
- Viesti:
Tuossa olisi yksi versio anturista.
-
- -
- Viesti:
Tällä tavalla järkkäiltiin itelleni mittaus. Eli tuo laippa tulee pakosarjaan EGR:n tilalle ja siinä on myös lähtö painemittaria varten. Tässä vielä kuva anturista pakosarjassa. Anturin kärkikin kurkistaa sopivasti :)
Toistaiseksi mittailen yleismittarilla, mutta pitää varmaan käydä Bebekiltä hakemassa hieman kompaktimman kokoinen mittari. Ja tosiaankin tuo anturi on just sama mikä on Putkosen kuvassa tuossa pari replyä ylempänä :)
Toistaiseksi mittailen yleismittarilla, mutta pitää varmaan käydä Bebekiltä hakemassa hieman kompaktimman kokoinen mittari. Ja tosiaankin tuo anturi on just sama mikä on Putkosen kuvassa tuossa pari replyä ylempänä :)
esimerkiksi noin, ja pätkä lämmönkestävää letkua tuohon liitokseen.
Noin tulee sitten mulle kiinni tuo anturi, tuota kun voi taivutella......
-
- -
Ite ostin tällaisen. siinä on laajakaistalambdamittaus ja egt samassa. En oo vielä testannu kuinka toimii.
-
- -
No tuota, siellähän se lukee... :) eli VEMS-webshopista ja 249e + pk, laajakaistalambda-anturi sisältyi hintaan. (itse asiassa kaveri sieltä tilasi tavaraa, ja pääsin siipeilemään) EGT-anturin aattelin ostaa jossakin vaiheessa sitten tuolta VPV:ltä, kun ovat siellä hiukka edukkaampia.
Nyt on mittari koestettu huoneilmassa ja hyvin näyttäis pelaavan, tosin vaati ensin firmwaren uudelleenasentamisen,(jotain unohtunut valmistettaessa?) joka oli kylläkin aika kivuton prosessi.
Täytyy tässä jossain vaiheessa viritellä se autoon, niin saa vähän parempaa osviittaa toiminnasta.
Tässä pari kuvaa. Luonnossa kyllä paljon hienomman näköinen. :)
E: niinjoo, tuon sai valita musta/kulta/alumiini/punainen/sininen? koteloilla ja vihreillä tai punaisilla tai molemmat näytöt erivärisillä numeroilla.
Nyt on mittari koestettu huoneilmassa ja hyvin näyttäis pelaavan, tosin vaati ensin firmwaren uudelleenasentamisen,(jotain unohtunut valmistettaessa?) joka oli kylläkin aika kivuton prosessi.
Täytyy tässä jossain vaiheessa viritellä se autoon, niin saa vähän parempaa osviittaa toiminnasta.
Tässä pari kuvaa. Luonnossa kyllä paljon hienomman näköinen. :)
E: niinjoo, tuon sai valita musta/kulta/alumiini/punainen/sininen? koteloilla ja vihreillä tai punaisilla tai molemmat näytöt erivärisillä numeroilla.
-
- -
- Viesti:
Elektroniikkaliikkeistä saa K-tyypin termoelementtejä. Kysäse Elektorilta...
Ja jos ei ole aiemmin tullu esille niin niitä johtoja ei saa liittää eikä jatkaa muilla metalleilla koska silloin mitataan sen jatkoliitoksen lämpötilaa myös.
Ja jos ei ole aiemmin tullu esille niin niitä johtoja ei saa liittää eikä jatkaa muilla metalleilla koska silloin mitataan sen jatkoliitoksen lämpötilaa myös.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/uudet_hilut.jpg
Mä tilasin kans tuolta vems shopista ton mittarin, egt anturin siihen ja vielä tommoset k-tyypin liittimet, ettei tarvitse karvaliitoksia tehdä. Oli yhteensä jotain 310e. Viikossa tuli unkarista postiin.
Mites toi anturi, Corradon vakiopakosarjassa on reikä sille jollekki vw diagnostiikkaputkelle, niin tökkään ton anturin siihen paikkaan. Kuinka pitkälle tota kärkee pitäis työntää sinne, että saa oikeahkoja arvoja? Jos joku sen pakosarja tietää niin sehän on 4-2 ja sit molemmista pakokanavista tulee pienet käytävät siihen diagnostiikkaröörin paikkaan.
Mä tilasin kans tuolta vems shopista ton mittarin, egt anturin siihen ja vielä tommoset k-tyypin liittimet, ettei tarvitse karvaliitoksia tehdä. Oli yhteensä jotain 310e. Viikossa tuli unkarista postiin.
Mites toi anturi, Corradon vakiopakosarjassa on reikä sille jollekki vw diagnostiikkaputkelle, niin tökkään ton anturin siihen paikkaan. Kuinka pitkälle tota kärkee pitäis työntää sinne, että saa oikeahkoja arvoja? Jos joku sen pakosarja tietää niin sehän on 4-2 ja sit molemmista pakokanavista tulee pienet käytävät siihen diagnostiikkaröörin paikkaan.
Tuo vems mittari on ollut mun mielestä pro tuote...(kun ei paremmasta tiedä)
on ollut mulla kiinni mp:ssä..
Hintaan siis sisältyy tuo laajakaista lambda anturi.
K-tyypin termopari antureita ostin myös tuolta VEMS shopista,sekä kourallisen noita k-tyypin termopari liittimä(mielestäni halpoja ja laadukkaita,näppärän pienikokoisia).
Joo ja silloin aikaa sitten kun tilasin, niin torstaina tilaus lähti unkarista ja tiistaina täällä suomessa mulla Vems boxi ja mittarit kädessä,nopeaa sanon mä.
on ollut mulla kiinni mp:ssä..
Hintaan siis sisältyy tuo laajakaista lambda anturi.
K-tyypin termopari antureita ostin myös tuolta VEMS shopista,sekä kourallisen noita k-tyypin termopari liittimä(mielestäni halpoja ja laadukkaita,näppärän pienikokoisia).
Joo ja silloin aikaa sitten kun tilasin, niin torstaina tilaus lähti unkarista ja tiistaina täällä suomessa mulla Vems boxi ja mittarit kädessä,nopeaa sanon mä.
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Onko kellään kokemusta tosta sporttiauton pakolämpömittarista. Sais 4 ja 12 kanavaista. Hinta ilman antureita 175€ ja 295€
http://www.sporttiauto.com/tuotteet/muut/fi_FI/pakolampo/
Ei ois hirveenpahan hintanen toi 4 kanavanen. Anturit nyt ei hirveitä maksa.
http://www.sporttiauto.com/tuotteet/muut/fi_FI/pakolampo/
Ei ois hirveenpahan hintanen toi 4 kanavanen. Anturit nyt ei hirveitä maksa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”