G60 ja voimaa tarvittais! d...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.3.2005 12:45

Ajetaan välittämättömällä vaihteella, eli tässä tapauksessa nelosella. Rajottimelle asti... Eli +200km/h.
Edit: saako huutaa EKA?

RH
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 8:50

ViestiKirjoittaja RH » 13.3.2005 13:22

Tuskimpa on yhteenkään dynoon mitään asiaa nastoilla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 13.3.2005 18:39

Nyt ahdin huollettavana Laitilassa. Itse en sitä kerinnyt aukaisemaan kun Dopin palvelu on vaan niin hyvää, että kotiovelta 250 km päästä tullaan ahdinta hakemaan huoltoon! Ilman lisä kuluja vielä. ;)

Todellisuudessa Dopi toi yhden piristetyn 200SX Nipponin kaverille jota tossa äsken kävin hieman testailemassa. Täytyy myöntää, että geilaaderi tuntui aika hyödyttömältä siihen verrattuna. Siitä kun puuttuu tsuih äänikin kokonaan!

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 13.3.2005 19:47

nyt levis hiljaa.. me mitään kaksatasen romuja edes kokeilla ; )

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 13.3.2005 20:09

tsuih äänikin


Eihän tuollaista ääntä pidä kun linja-autot :)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 13.3.2005 21:50

Paitsi mun Jetsoni

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.3.2005 2:21

Nyt on ahdin huollettu ja kaikki oli kuulema hyvällä mallilla. Joitain teflonrasvan jämiäkin oli näkyvissä. RS modia ahtimessa ei sitten ollutkaan! Pelkkä RS2. Harmi sinänsä, mutta en kyllä sitä aio enää avata kun sen takaisin käsiini saan. Hieman jos ilmanputsarikoteloa viiltelis ja RS lähdön laittas... Kannattasko se haitari putki vaihtaa johonkin toiseen siitä kotelon ja ahtimen välistä? Poimuttomaan malliin? Vai saakohan siihen mitään kiinni?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.3.2005 7:46

Äänet ovat isojen poikien mukaan suurinpiirtein samat aukastulla vakiokotelolla ja kartiosuodattimella :( Lisäksi se alkuperäinen paperisuodatin ei hengitä tarpeeksi, jotain dynovertailuja joskus olen nähnyt, en itse testannut. Mulla oli tehty iso reikä putsarin kylkeen, Suomeen tuonut häiskä oli sen laittanut jo umpeen, eli ei vissiin ainakaan myyntimielessä mielenkiintoista ääntä ollut pitänyt.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.3.2005 12:39

Mulla on Green paneeli kiinni. Ja jos koteloa puukotan niin teen siitä sellasen, että tarvittaessa se on helppo sulkea.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 14.3.2005 13:01

Saiskohan tuosta hiljasemman jos rakentaisi vaikka lokarin sisään toisen putken kotelosta, kun nyt boksissa on sellainen onneton putki vain eteenpäin lampun taakse. Silloin ainakaan melua ei luulis tulevan yhtä paljon. Itse en haluaisi tollaista mölyävää kartiofiltteriä kuitenkaan laittaa, koska ilmeisimmin se on tosiaan äänekäs (ja myös aika hintava). Yksi vaihtoehto olisi varmaan tehdä joku boksi kartion ympärille, mutta onko siitä sitten todellista hyötyä äänten suhteen?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.3.2005 13:08

Tule HK hakemaan se mun filtteri testiin ni näet, kuulet, sen. 5 min homma vaihtaa se.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 14.3.2005 13:12

No uskon ihan sanallista kuvailua asiasta, eli pörinäfiltteriä en oikein himoitse. Ja hyötyä ilman kunnon imuputkea tuskin on...

Harmi kun ei nyt tullut tänne omia kokemuksia RS-modauksesta, olisi ollut ihan kiva saada infoa tänne, mutta ilman mittauksia olis ollut aika spekulointia tuo vaikutus...

Jos MikaJ tekis tuon joku päivä ja dynottelis painekäppyröiden kera :uD

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.3.2005 13:26

Onhan tässä vastaan ja puolesta niiden äänien kannalta. TOiset tykkää ja toiset ei. Ties vaikka pitäisit? En siis yritä suodatinta kaupata, koska se on menossa ASconaan, mutta testiä voi.
RS1 jäi nyt multa pois matkasta, harmi. Olisin sen kyllä tehnyt, mutta luulin että jos josku on nähnyt vaivaa RS2 tekoon niin RS1 on helppoa ja nopea siihen verrattuna. Pitänee ostaa tuo ahtopaine mittari itsekin jotta näkee ne paineet paremmin. Täytys vaan löytää samannäköinen kuin nuo orkkis öp ja latausmittarit ovat. Ottas tuon latauksen pois ja ahtomittari sen tilalle.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 14.3.2005 14:10

Tossa lahden honkongissakin näkyi olevan jotain ahtomittareita, taisi olla samoja kun itsellä motonetistä ostettu halpis. Tollaisen tarkkuudeta ei ole tietoa, mutta kyllä se nollaa näyttää auton ollessa sammuksissa. Imusarjan paineet huitelee -0,7:sta tuonne 1,0-1,1 hujakoille, että lukemat on likimain sitä mitä pitää. Kytkennänä tekee varmaan vartissa, jos paikka on kerran valmiina.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 14.3.2005 15:12

Melkein kannattaa ahtomittaria ostaessa sijoittaa kymppi kaks enempi ja saada sellainen mikä näyttää ahdot oikein... nuo halpikset on usein vain sellaisia suuntaa antavia....

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 14.3.2005 15:20

VDO on hyvä ja suht edullinen. Mutta siinä ei ole tunikia.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.3.2005 15:21

Höh, mäkun oon luullut vain että on ollut pidempään matalapainetta kun Autogauge näyttää -0,2bar kone sammuksissa. Itse testaan aina ahdot kunnon mittarilla, valitettavasti vain kunnon mittareissa harvoin on taustavaloa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 14.3.2005 16:07

Löysin ihan mielenkiintoista luettavaa G60 moottorista:

http://volkswagen.msk.ru/engine/pg/g60.pdf

Tuolla velivenäläisillä on muutakin tekstiä, mutta valitettavasti sen ymmärtämysken kanssa tulee ongelmia.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 14.3.2005 16:40

Tuossa vihkossa sivulla 21 on kaavakuva tuosta bypass-jutusta. Voi hieman selventää asioita joillekin.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 14.3.2005 20:54

Dopi: Sellaisia Apexin thyyning mittareita? Hintakaan ei tietenkään ole mitenkään paha: mittari 250e + boksi 100e :O (pelkkä ahtopainemittari)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.3.2005 21:11

Autometeri toimii ihan hyvin ja on taustavalo. On myös hieman halvempi kuin Apex...

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 14.3.2005 22:16

Nyt kun noista suodattaimista on taas alettu keskustelemaan,niin onko tuolla kartiosuodattimen kiinnityksellä jotain suurenpaa merkitystä (toisaalta eipä taida olla tuosta suodattimestakaan suuremmin hyötyä).
Mitä noita kuvia on tullut katseltua netissä,niin on tuolle suodattimelle ollut 4 erilaista asennus tapaa g-hen.

- suoraan tohon orkkis putkeen
- jonkin näkoiseen metalliputkeen,eli ilmeisesti noita mitä dopi myy
- pitemmällä imuletkulla kartiosuodatin vedettu lokarin sisään
- suoraan ahtimeen kiinni

Js
-
Viestit: 159
Liittynyt: 19.2.2005 11:35

ViestiKirjoittaja Js » 14.3.2005 22:32

joku puhui että jos laittaa orkkis letkuun sen kiinni ni se aiheuttaa ilman pyörteilyä jonkun verran eli taitaa olla hyvä vaihto ehto tehä rosterista tai alumiinistä uusi putki.Hyvä vaihto ehto olis varmaan myös vetää se putki lokarin taakse josta se saa ilmaa mutta kannattaa varoa ettei se ime sieltä paskaa.

j0ne
-
Viestit: 571
Liittynyt: 24.7.2003 5:49

ViestiKirjoittaja j0ne » 14.3.2005 23:26

Minä veistin ite rosteriputkesta sille vapaavirtaus suodattimelle putken ja iha komeeki tuli =)
Äänet muistuttaa kiimasta hirvee mut tosi kiva sakkaus ääni kyl tulee kans, siit tulee ainaki katu-uskottavutta ;)

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 15.3.2005 12:46

Äänet vaimenis varmaan aika paljon jos katkasee tuon metallisen putken aika alusta ja lliittää kumi/silikoniletkulla siten että metalliputket jäävät muutaman millin erilleen.... Siis jos tuo ääni häiritsee... Kokeillut en ole mutta luulis ainakin noin resonoivan vähemmän. Se, miltä se sitten näyttää, onkin toinen asia... :-)

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 15.3.2005 19:08

Tässä kun kaikkea muuta ollaan mietitty niin mistäs suomesta saa lysholmin ahtimia?

Pienen "asennusoppaan" löydettyäni tuli kauhukuva Miten himpskatissa tuonne kuulerin putket saisi :D
ja urli: http://www.corradocentral.com/lysholm.htm

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 15.3.2005 19:43

näyttää epäilyttävän helpolta tuo ahtimen vaihto. eiköhän tuota tarvi mitenkään säätää kun vaihtaa tuon lynsholmin?. hö pitikö alkaa vaihtaan =)

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 15.3.2005 20:00

ilu: no oikean lastun teettäminen tulee ainakin pakolliseksi + ehkä muuta..

Meikäläistä vaan pelottaa kun pitäisi saada "oikea" kuuleri keulille niin miten putkien vedon kanssa käy... Lisäksi tarvii itse (kunhan projekti alkaa) vaihtaa imusarja, pakopuoli jne...

Odotetaan että MikaJ ja muut nerot alkavat hereilemään:)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 15.3.2005 20:59

Miten siinä coolerissa on lähdöt? Akun kulmasta mahtuu myös vetämään putket, eli tyyliin:

http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=29556

tai kuten Jannella on saabin coolerille putket jostain alakautta.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 15.3.2005 21:25

Ihan vaan huomautuksena, että jos lysholmia harkitsette niin kannattaa kuunnella ensin ääninäyte jostain ennenkuin ahtimen hommaa. Esim. tuolta yllä mainitulta sivulta löytyy ääninäytteet alhaalta.
Minä en ainakaan jaksais tuollaista ininää kuunnella päivästä toiseen...tosin voihan tuo jonkun mielestä olla hienokin ääni.

Js
-
Viestit: 159
Liittynyt: 19.2.2005 11:35

ViestiKirjoittaja Js » 15.3.2005 23:39

toi ääni on kyllä aika karu,voi alkaa pitemmän ajan päästä kuullostaa aika v mäiseltä mutta en heti itse kyllästyny ääneen.onko toi bahnbrennerin kitti ihan bolt on tohon g-laderin tilalle???

tolla tavalla pystyis fiksusti toteuttaa siihen lysholmiin ahtoputket ainki miten HelaKammo on itselleen tehnyt

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 16.3.2005 9:00

pitää kyl aikamoista vinkunaa tuo lysholmin ahdin....

Tuossa näyttäisi että ilmanotto on sielä missä G:ssä on ahdetun ulostulo ja tuo ahdetun ulostulo taas sielä moottorian kohti olevalla sivulla. (asennuskuvissa)

Noista äänistä pääsee eroon kun bitumia vaan tarpeeksi koriin (varsinkin konehuone - ohjaamo väliin)

Mitäs muita G:tä vastaavia (hyötysuhteeltaan siis) olevia ahtimia (ei niitä turboja kiitos ;) löytyy hintahaarukassa alle 2000e?

Taitaapi olla niin että tuo akun kautta veto olisi ainut mahdollinen JÄRKEVÄ vetotapa putkille.. Tulisi jo kesä:P

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.3.2005 9:14

Ahdasta siellä akun kulmassa kyllä on, että tommonen 50 mm menee letkun kanssa just ja just. Edestä saa coolerille tehdä tilaa joka tapauksessa poistamalla edestä pystypalkin tai ehkä enemmänkin. Ja tuon flektin joutuu uusimaan, jos cooleri ei mahdu suoraan, sillä se ottaa vastaan heti kun syylaria joutuu siirtämään.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 16.3.2005 9:46

Itse ajattelin sen kuulerin laittaa RS puskuriin niin että näkyy sieltä keskimmäisestä aukosta nätisti ja lähdöt olisi sitten ylempänä näkymättömissä... Ja sain tuon ongelmankin ratkaistua. käyttää ovaalia putkea hieman ahtaissa paikoisa (ilmanottoputki ahtimen ja syylärin välistä ja ahtoputket siitä ahtimen päältä..) Toisaalta pitää miettiä kyllä uusia vaihtoehtoja tuohon

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.3.2005 18:25

Onkos joku nyt löytänyt valmista letkua tuohon RS-lähtöön? Ilman tuning hinta lisää. Joitain 76 mm toinen pää ja 63 mm toinen tjsp. 120 mm pitkä. Pitäs huomenna jotain tuohon keksiä jotta saa auton taas ajoon.

Mistäs tietää, että moniurahihna on vaihdon tarpeessa? Ei ole mun autoissa ennnen näkynyt moisia...

Kuva
Tossa on RS2

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 16.3.2005 18:53

Mä olen hankkimassa noita letkuja. Peruutin tuon samcon tilauksen kun kuukaudesta toiseen vaan sanotaan että vielä menee kuukausi.... jne... Voin laittaa infoa heti kun saan jostakin noita hommattua. Tuo letkun pätkähän on niin tuolla alhaalla että siellä nyt menee vaikka ihan musta letku, eikä mikään silikoniletku, jos muutkin letkut ovat vakiot. Jos laittaa tavallisen letkun niin silloin tarvii vaan muistaa että on nitriilikuminen että kestää öljyä...

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 16.3.2005 19:00

Minä ostin ihan normaalia 76mm letkua tohon lähtöön, tosin minulla ei ole ongelmia tuon supistuksen kanssa kun menee yhtä paksuna coolerille asti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.3.2005 19:55

Pitäsköhän käydä ostaa 3" (eikös se 76 mm ole?) rosteri putkea ja tehdä siihen viilto rälläkällä, supistaa ja hitsata kiinni. Jotain haittaa?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 16.3.2005 19:59

^ juuri noin minulla on tehty supistus coolerin päätyyn.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 16.3.2005 20:25

Mistä tuota rosteriputkea saa oikein ostettua (tiedän on läjittäin threadeja tästä mutta pistetään samaan threadiin kaikki G:n virittämisestä :)

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 16.3.2005 20:40

Toi RS2-modi näyttää siltä kun olis snurrailtu pikku darrassa?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.3.2005 21:00

Osta 15cm pitkä pätkä 3" letkua etolasta, kaiva jostain 2½" pakoputken tai minkä hyvänsä pätkä. Änge se 2½" putki lakuperäisen letkun sisään tukemaan rakennetta, ujuta uusi 3" letkun pätkä sen alkuperäisen letkun päälle ja kelmmareilla kiinni. Patentti tuokin, mutta eiköhän se kestä. Sen putken tarkoitus on vain pitää rakenne koossa, virtaukset vaan tuskin on parhaat...

Kuvassa tuo modaus vaikuttaa aika ronskisti tehdyltä, ainakaan murtumien vaaraa ei vähennä tuo epätasainen pintarakenne. Oliskos mahdollista vingulla vetää tasaiseksi tuota?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.3.2005 21:30

Se on nyt noin 40-50 tkm kestänyt tuolla tavalla ja en viitsi lähteä ohentamaan seiniä tasoitusmielessä yhtään. Vähän ahistas sitten jos silottas ja hajois heti. Pystyisi Dremelillä kyllä sen tekemään. Hyvin tuo on ahtanut ja toiminut noin. On ja pysyy siis juuri tuollaisena. Itse olisin kyllä hieman tasaisemmin ottanut! Ahtaa tuo kuitenkin vakiota enemmän ni hyvä se on...

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 16.3.2005 21:40

Ahtaa tuo kuitenkin vakiota enemmän ni hyvä se on...





Oletko mitannut kuinka paljon enemmän? olen vaan itsekseni mietiskellyt noita,että onko hyötyä ja kannattaako harkita vai jättää tekemättä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.3.2005 21:49

En o mitannut tarkemmin, mutta ton mafin mukaan se nostaa ihan hyvin painetta. Tarkkahan se ei ole, mutta se on mulle riittänyt että isompia lukemia siellä pyörinyt kuin vakiossa. Sillä olen tarkkaillut säännöllisesti paineita, ettei vikaa ole. Ja minä kun tosiaan en ole kierränyt edes 6200 rpm asti niin tiedä mitä se paine sitten 6500 rpm kohdalla. (Muistaakseni suurin saamani lukema on ollut 0,92 bar)

Ku muistas ottaa kuvan noista mun öp ja latausmittreista ja jos joku osais sen perusteella antaa vinkkiä valmistajasta joka näyttäs suht samalta. Ostas sitten ahtop.mittarin.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 16.3.2005 22:26

saamani lukema on ollut 0,92 bar


joo,no aika samoissa liikutaan. Samaa luokkaa ja rajottajassa 1,09 bar on tainnut ollut näytössä ja tuo minun ahtopaine mittari näyttää 1-1.1 bar

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.3.2005 22:35

Toi lukema on siis tullut vakiosuotimella ja sen vaimenninboxin kanssa ennen 6000 rpm. Se vaan pirun diginäytössä hyppii niin paljon se lukema ettei meinaa keritä kattoa sitä. En ole yrittänyt mitään ennätys lukemaa bongata edes. Toi tuli vaan viimeisimmästä testistä jonka tein ennen huoltoa 2 kk sitten. Huomenna jos sais taas auton tulille.

Mittareista löytyikin kuva ja VDO:n tekeleet näyttäs olevan. Löytyyköhän moisia ahtopaineeseen tarkotettuja valolla ja samalla näöllä.

Edit: Tossa ku kattelin noita kuvia ni huomasin, että RS palikassahan on paksummat rivat ku mun ahtimessa... nythän se heikentää mun virtauksia! ; )

Edit:2 löyty VDO mittari, mutta viisari on väärän värinen. Omassa on oranssit

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 17.3.2005 18:17

Tuli tossa hieman hitsailtua putkia, mutta hieman jäi epäilyttämään tiiveys... On tuo rosterilanka hieman erilaista ku tavallinen. Mitä vaaraa ja millä testata?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.3.2005 18:28

Tulpat päihin ja painetta sisään. Ei mitään muuta vaaraa kuin ahtopaineen pieneneminen.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 17.3.2005 19:27

ja tuskin pieni reikä sitä ahtopainetta ehtii paljon hukata.

edit. sain selville mistä itellä alko se puhina käymään 5000 kierroksen jälkeen. oli pompsahtanu irti se huohotinputki joka menee venttiilikopasta ahtoputkeen.
Viimeksi muokannut ilu, 17.3.2005 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 17.3.2005 19:34

"mikälie huohotinputki"

ELi huohotusputki vaan tuttavallisesti.

http://www.ares.fi/
Tuolta löytyi letkuja ja liittimiä. Olivat vaan ne messinkiset pulttiklemmarit turhan kalliita ja en raaskinut niitä ostaa. 7€ kpl, ei kiitos.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 17.3.2005 20:53

Levis: Auts, aika kivasti kertyy kun kaikki laittaisi tollasilla kaikki omien putkistojensa liitokset... Oishan ne toki varmoja, kun ei ole mitään pullistuksia noissa itse tehdyissä putkissa (Siis ne sivulla 61 olevat kiristimet tuoteluettelossa)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.3.2005 20:55

Messinkiset? Meinaatko noita 'tarkkuusklemmareita' joko yhdellä tai kahdella kuusiokololla?

Itsellä tuollaset TTKA kiristimet kun sivulla 64 alhaalla on, hyvät mutta sikakalliit.

RH
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 8:50

ViestiKirjoittaja RH » 17.3.2005 20:58

noilla kuusiokoklemmareilla on omat ahtoputket ollut kiinni lukuunottamatta kaasuläpänklemmari, joka onkin luonnollisesti ainut paikka mistä ahtoletkut on irronneet.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 17.3.2005 21:15

Ne oli noita sivulla 62 olevia. Kysyin sitten hieman halvempia ni otin ihan tavalliset "siniset" kiristimet. Kai nekin kestää ku alunperinkin olivat niiillä kiinni.

Js
-
Viestit: 159
Liittynyt: 19.2.2005 11:35

ViestiKirjoittaja Js » 17.3.2005 21:18

Joo itellä on ollu kanssa noi ahtuputket ihan normaaleilla kiinni ja ovat pysyny kiinni. Kerran ihmettelin että mihin tehot hävis ihan yhtäkkiä ja aloin kattelee tarkemmin ni se CO-säätöpotikka oli lentäny pitkin konehuonettä ku se sokka oli irronnut;) Piti muuten aika vihellystä myös.

j0ne
-
Viestit: 571
Liittynyt: 24.7.2003 5:49

ViestiKirjoittaja j0ne » 17.3.2005 21:58

Mites isot venttiilit tos PG:n kannes o?
edit: ihan noin asiasta kukkapurkkiin...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.3.2005 22:06

40/33 8mm varrella.

eemies
-
Viestit: 45
Liittynyt: 10.2.2005 8:28

ViestiKirjoittaja eemies » 18.3.2005 8:28

.
Viimeksi muokannut eemies, 11.2.2013 7:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.3.2005 8:42

Hydraulikanteen sopivan nokan pitäisi tippua paikoilleen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 19.3.2005 9:58

Ahtoputki on nyt tosiaan hitsattu ja pitäisi vaan lyhentää se sopivaksi. Olisi kiva nähdä miltä näyttää taitavan hitsarin sauma kääntöpuolelta. Mun sauma ei ainakaan näytä samalta kummallakin puolen...

EI vaan pääse niputtamaan tuota autoa, iski kuumeen päälle. Isäukko päätti säästää sähkölaskussa ja oli irrottanut tallin lämpöpuhaltimen seinästä... Huomasin vasta liian myöhään kun ihmettelin että miksei talli lämpene. Olisipa oma talli.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 19.3.2005 11:47

kyllä minä ainakin oon hoksannu että ei se luokkahitsarinkaa sauma aina kovin nättiä putken sisältä oo.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.3.2005 12:42

Juurikaasu. Eli suojakaasu pitää saada myös sauman toiselle puolelle, ei siitä muuten rosterissa nättiä tule.

VekeV
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.11.2004 20:43

ViestiKirjoittaja VekeV » 20.3.2005 13:59

Netissä/netissäkin on ...kaikenmaailman sovelluksia ilman saattamisesta pyörteilemään imupuolella ! ...onko kukaan ajatellut sitä ?
Pullostakin saa nesteen nopeammin pihalle pyörteellä ... auttaiskohan mitään ? jotkin siivekkeet jotka ohjaisi ilmaa pyörteilemään putkistossa ennen ahdinta ja ahtimen jälkeen...ja matkallakin.

Pakoputkistoonkin tuota on ajatellut ... ja jos siivekkeistä tekisi pakopuolella myös sellaiset, että johtaisi ääntä putkiston seinämille vaimentaen myös ääntä ....mutta tekisi tätä pyörrettä putkistoon joka auttaisi virtausta.

Onko kokemuksia ? heitinpä vaan ilmaan tämänkin ...kun kovasti tätä ilman kulkua pyritään parantelemaan.... ja näiden kokeileminenkin onnistuu kotikonstein ? : )

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.3.2005 14:26

Onhan näitä kaikenmaailman twister-suodattimia kehitelty.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.3.2005 14:29

Pullon pyörättämisessä idea on se että keskeltä pääsee ilmaa pulloon ja neste pääse vapaammin valumaan. Muutenhan pulloon tulee alipainetta kunnes nestettä ei enää tule ja se sanoo "glung", jolloin ilmaa pääsee pulloon ja siten tulee nestettä ja taas "glung"...
Moottorin kaasunvaihtojärjestelmässä harvemmin on nestettä. Eikä se ole pullo.

Virtausvastuksen pitäisi olla mahdollisimman pieni.

Hyttynen
-
Viestit: 51
Liittynyt: 26.8.2003 10:54

ViestiKirjoittaja Hyttynen » 21.3.2005 11:12

Luokkahitsareita on monenlaisia.. Vaikka olisi jopa kuvattu luokkasauma, niin se ei välttämättä ole elintarvike kelpoinen.. (Puhdas ja kiiltävä.)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.3.2005 12:25

Supiste RS lähtöä varten meikän tyyliin. En jaksanut hioskella viimesen päälle tuota putkea ku ei se kunnolla edes näy. Ja muutenkin venyi sen verran hommat. Tehoissa en huomaa mitään eroa... yllätys.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.3.2005 12:58

Aika äijä olisitkin jos oikeasti huomaisit noin +5Nm väännönlisäyksen yläkierroksilla. Putkiston vaihdon huomasin perseellä tuosta autosta, eli tuli 'kevyemmäksi' ajaa kun hengittää ylhäällä paljon paremmin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.3.2005 13:14

Putkiston tekoon alkasin ku löytäsin jostain halpaa rosteri tuubia vaan... LAhden romupisteet jo käyty läpi ja löysin vajaan metrinpätkän 2,5" putkea. Ei ihan riitä.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 21.3.2005 16:59

minulla olis tuota 2,5" rosteri rööriä vieläkin muuan metri+mutkia muttei taija se auttaa kun tuo levis asuu tuolla etelässä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 21.3.2005 20:24

Mistä saisi kunnollisia _hiljaisia_ rosteripönttöjä, ja vielä halvalla? Tuskin mistään, ja älämölöröörit voipi unohtaa... Itse tein pikkuisen fiksauksen ihan vaihtamalla sen keskipätkän 2½" kokoon. Suoraa putkea olis justiinsa yhden putken tarpeet, mutta ei ole sitten ylimääräsiä, harmi.

Kyllähän noita rosterisia välipurkkeja saa vaikka motonetistä tai virtasen moottorilta, mutta se laatu, onko sitä?

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 21.3.2005 20:28

mulla on samannäkösiä ainaki pöntöt kun virtasen moottorissa nii ei mun mielestä oo äänet isontuneet yhtään (sisälle) verrattuna siihen normiputkeen.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 21.3.2005 22:50

Levis, mulla ois tuolla tallilla pyörimässä 2,5" putkistoaihio, kakkakoppaan tosin. Yksi läpivirtausvaimennin, kasa mutkia ja ilmeisesti auton alle jo sovitettu sellanen pitempi pätkä. Taka-akselin ylitys puuttuu ainakin.. Pistä messua jos innostaa.

VekeV
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.11.2004 20:43

ViestiKirjoittaja VekeV » 25.3.2005 16:47

Virtalukonpohjan vaihto... tiedoksi tuleville asentajille ( transportterin, viistokeulaisen... onko sellaista mallia T4 ) pohja käy g60:seen... autosähköliikkeessä käyneenä heidän kirjat ei pohjaa kyseiseen automerkkiin tunteneet.

Täytyy sanoa , että japanilaiseen AUTOON vaihtaneena meinas usko loppua omatoimiasentajalta melkein: )... aika vaikeaksi on vaihto tehty.
Joskus kuullut jonkun ihmettelevän ...vaihdosta saanutta laskua, nyt itse homman tehneenä en ihmettele.
Itsekkin hommaan lähdin 15 min asenteella ..... tunaroin ton kanssa melkein kahdeksan tuntia ... kun sai välissä laittaa osia takaisin ja ajella sähköliikkeissä.
Saahan sen vaihdettua , mutta siinä pitää purkaa kaikki ratinympäriltä ja lopuksi vielä ulosvetäjällä(<-autosähköliikkeestä) virtalukko runkoineen pois ohjausakselilta ?
Tuhosin pohjan soittimella, kun en heti viitsinyt/vetänyt akulta suoraan virtaa... aika nopeasti meni tuollaisella mofset 4x60 sisäisellä vahvistimella.
Tyhmyyttähän se oli ! ...nyt "laskun" maksaneena vähän viisaampi.... ja sain sen johdonkin vedettetyä :-)

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 25.3.2005 17:02

Levis kirjoitti oikein ohjeet tohon vaihtoon... voisi löytyä searchilla.


Pieni täydennys:- löytyikin yllättävän helposti->
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... irtaluk%2A

VekeV
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.11.2004 20:43

ViestiKirjoittaja VekeV » 25.3.2005 17:38

Tuosta pohjasta vielä sen verran , että ....

Myyjä kävi katsomassa ....tuota liitintä ja totesi transportterissa olevan samanlainen.
Liittimen kanta olikin ihan samanlainen , mutta ...itse pohjaosassa oli jotain nystyröitä jotka menee tuohon valumöykkyyn , tuossa transportterin pohjassa ei noita nystyröitä ollut , mutta hyvä niin ilman niitä se sinne kyllä sopi....noin fyysisesti.
Kävin minä varmuuden vuoksi tuota vielä asentajalta kysymässä (toinen joka sen myi+eri paikka) ...että sopiikohan tuo transportterin pohja kun on vähän erinlainen.
Mikä ettei ...oli vastaus , kun liittimen navat ja muoto on samanlainen.

Ainoa mitä nyt ...kai on eroa , on se että mankalta sammuu virrat vasta kun vetäsee avaimen lukosta irti ja takaisin virrat saa taas kun pistää avaimen ja kääntää ekaan asentoon.

Ennen oli sillein että virrat katkesi mankasta kun käänsi avaimen ääriasentoon vasemmalle.

Lisäksi vielä ...kun tuolla edellisessä linkissä joku kirjoitti , että oli sen ruuvin saanut sieltä kaivettua (vr6 corrado) ...on varmaan sitten erinlainen sillä ....IHAN VARMASTI tuota ei kaivettua saa G60 :ssä ilman että purkaa kaiken ...ratin ympäriltä ja virtalukkovaluosa on kädessä irtaimena :-) ... ihan vaan sillä että kukaan ei sitä lähde kaiveleen , mahdotonta ruuvia !

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.3.2005 14:00

Mulla toimi kanssa ennen pohjan vaihtoa tuo heräte radiolle jos avain vaan oli reiässä. Nyt vaatii avaimen kääntämistä. En tiedä mikä siellä oikein muuttui. Enkä ole jaksanut kyllä tutkiakaan.

G-Mies
-
Viestit: 22
Liittynyt: 29.11.2004 17:40

ViestiKirjoittaja G-Mies » 3.4.2005 8:11

Mitä auttaa vauhtipyörän keventäminen / vaihtaminen kevyempään ja onko se kallista?

Mistä muuten voisi johtua että veto tuntuu häviävän välillä hetkeksi kierrosten ollessa noin 4000-5500? Ahdinpyörä on 68mm en ole varma onko hihna vakio vai lyhyempi, voisiko olla että hihna luistaa?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.4.2005 15:29

Mitä auttaa vauhtipyörän keventäminen / vaihtaminen kevyempään ja onko se kallista?

Lisää koneen kierrosherkkyyttä. Vastaavasti vääntö taas hieman heikkenee. Joku asiallinen sorvarihan kevennyksen voi tehdä. Inhottavinta lienee se, että joutuu ottamaan laatikon pois. MikaJ:hnä muistakseni kirosikin, ettei ole mukavaa tehdä kytkin remppaa.

Kokeile vaikka purkaa se hihnan kiristin irti niin näet hihnan tiukkuuden. Jousta joutuu kohtuu lujaa painamaan että sen saa pois.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.4.2005 16:32

Tehonlasku aiheutuu luultavasti nakutuksesta, jos ajat nykyisin 95:lla niin vaihtamalla 98:iin epäilemättä vika korjaantuu. Perusennakkoa voi myös olla liikaa.

Itse oli ennen sitä mieltä että PG:n vauhtipyörä on megalomaanisen painava, mutta kaikki riippuu vertailukohteista. Tuossa Audin ABY-ADU koneissa on noin 15kiloa painava limppu, epäilen että PG:n pyöräkään ei pääse samoihin kymmenlukemiin. Mutta tosiasia on se, että sekin on painava. Omaa kevennysintoa laski epäilyt että miten se kestää sen jälkeen rajoittimeen ajoa, koska sitä omassa käytössä tapahtuu välillä.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 4.4.2005 19:06

VekeV: kyllä se kiku (vr6 raato) oli sen ruuvin sieltä virtalukosta kaivanu ja oli muuten melkosen kivassa paikassa...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.4.2005 23:14

Oman vauhtipyörän painoksi jäi vähän päälle 6kg, kevyen sorvailun jälkeen. Sorvasin takapuolelta sen kohouman pois, mikä on pulttien vastapuolella. Eli hyvin maltillisesti on otettu tavaraa pois. PG vauhtipyörän lähtöpainoa en tiedä.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 4.4.2005 23:59

Geen orkkis vauhtis paino muistaakseni noin 9.5kg, juuri tuon reilun 3kg:n limpun sieltä takapuolelta voipi sorvata huoletta pois.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.4.2005 8:41

Missä olette tasapainottaneet sorvauksen jälkeen sen vauhtipyörän?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.4.2005 9:15

Toi PG:n vauhtipyörä on symmetrisen muotonen, että osaava sorvari saa sen sorvattua niin ettei sitä tarvii tasapainottaa. Mun limpusta otettiin reilu 3kg pois enkä tasapainottanu ollenkaan. Hyvin on kestäny jenkaa 7300r asti...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.4.2005 9:50

Aina voi ottaa sen riskin että ei tasapainoita. Itse olen parin käyttöauton kohdalla tehnyt sen, ja hyvin on pelannut sen aikaa kun itsellä on ollut. Kun sorvaa kaikki valujäljet pois, niin silloinhan se on aika hyvin balansissa. Mutta yhtään raaempaa/arvokkaampaa peliä en uskalla vastaavasti tehdä, kunnon painotus on ehdoton.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.4.2005 10:28

Mutta onko kampiakseli+vauhtipyörä tasapainotettu yhdessä nipussa tehtaalta lähtiessä? Jos ne on tasapainotettu erikseen, niin siinä tapauksessa aika huoletta voi laittaa tollasen huolella sorvatun suoraan kiinni.
Ja kuinka tasapainossa kytkin on? Jos täysin tasapainosen paketin haluaa, niin pitäis tasapainottaa kampura kaikkine hilppeineen yhdessä paketissa. Mutta mitäs sitten kun muutat hinnapyöriä tai kytkintä... Se siitä tasapainotuksesta. Tietty voihan kaikki tasapainottaa nollaan, niin tulee ihan kohtuu hyvä paketti, mutta tuli pikkusen kallis paukku. Ja mitä mää asiasta kyselin parista kolmesta paikasta, niin sanoivat, että aika hankalaks menee noitten kytkinten sun muitten hilppeitten tasapainotus. Enkä muutenkaan tiiä onko tällästen perus maamoottorien niin tasapainossa oltavakaan. Eri juttu sit noi +9000r kiertävät hipo-motit.
Jos toi mun kampura katkee tai hajottaa laakerit, niin nielen tappion ja syytän vain itseäni.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.4.2005 11:04

pitää siis oottaa että katkeaako sun kampiakseli :)
Ei kun ajattelin vain kun olisi sorvi käytettävissä ja toi vauhtipyörä olisi vielä suht helppo ottaa irti tuosta koneesta.
Tiedä sitten menetänkö alavääntöä entisestään..
Kun ei edes tiedä onko tuo kone kuinka kierrösherkkä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.4.2005 11:39

Omien sorvauksien jälkeen heittoa oli 3.5g. Tampereella käytin Tammer Dieselissä tasapainotettavana ton vauhtipyörän.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.4.2005 11:39

T-Tech: Kunhan nyt saat sen motin eka muuten läjään... ;)
Onks 3.5g paljon vai vähän???

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.4.2005 11:44

Samaa ajattelinkin että kasaan tuon ensin. tänään tekaistaan se suutintukki kun sain hommattua siihen tarvikkeetkin. rahaakin meni 3e :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.4.2005 11:45

Vähän, se poras sellasen pikkiriikkisen reiän siihen, oisko ollu 2-3mm halkasija ja 3-4mm syvän ja 50€ kiitos... otti hieman pattiin, mutta mistä sen ois tienny miten hyvin se on tasapainossa....

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.4.2005 11:46

Ensin pelkän kampiakselin painoitus, sitten vauhtipyörän ja lopuksi koko paketin kytkin ynnä muut hinkkeet paikoillaan. Näin meillä on toimittu noitten harrastevehkeiden kanssa. Helppo sitten jälkeenpäin vaihdella palikoita.

3,5g ei ole paljoa, mutta silti siinä on 3,5g liikaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.4.2005 21:06

Kuinka pitkä pakoputken pätkä tarvitaan katin ja keskipöntön väliin?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 6.4.2005 21:17

Oli vajaan metrin verran...huomenna ryömin taas auton alle,niin voi mitata tarkemmin.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 6.4.2005 21:33

mä kyl veikkaisin että reilun metrin.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 6.4.2005 21:47

kuinka paljon koneistamo on kyninyt tuollaisesta 3 kilon kevennyksestä geen vauhtipyörästä?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.4.2005 16:20

VekeV: kyllä se kiku (vr6 raato) oli sen ruuvin sieltä virtalukosta kaivanu ja oli muuten melkosen kivassa paikassa...

Jos VR6 ja G60 malleissa nuo osat ovat samanlaisia, voi vaan ihmetellä millä sen ruuvin sieltä muka voi pois saada. Edes bitsi, whatever, ristipääpala ei väliin mahdu. Ainakaan mun autossa.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 7.4.2005 19:56

Kävin rullamitan kanssa auton alla ja tuo katista taaksepäin oleva suora putki oli pituudeltaan 83 cm. Minulla tuo suora yhdistyy 90asteen mutkaan. Eli siinä missä on orkkis pönttö,minulla on mutka.Joten orginaalin pituus voi olla muutaman sentin pidempi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 115 vierailijaa