Ohje: 1.8T sähköinen bypass-venttiili

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Ohje: 1.8T sähköinen bypass-venttiili

ViestiKirjoittaja Tekno » 5.11.2022 2:15

*Sähköisen bypass- eli diverterventtiilin asennus 1,8T*

Ensinnäkin: En ota mitään vastuuta mahdollisista vahingoista, tämä ohje on vain tiedoksi.

Saksassa monet TT-omistajat käyttävät sähköistä DV:tä, todellinen plug and play -ratkaisu, joka korjaa joitain ongelmakohtia.

HUOM!: Tämä ei ole "N249-poistokäsky".

Alkuperäinen ohjaus säilyy täysin, mutta monimutkainen alipainesäätö jätetään pois. Sen sijaan käytetään sähköistä DV:tä, kuten myöhemmissä VAG-malleissa.

Mitkä ovat muuntamisen edut?
- Vähentynyt "alipainehelvetti" ja monimutkaisuus
- nopeampi, tarkempi, muuten kuin alipaineeseen luottava ohjaus, mikä parantaa auton käyttäytymistä
- parempi kestävyys ja vähemmän vioittuvia kohteita
- kokonaiskustannukset n. 80 €
- Verrattuna järjestelmään ilman N249:iä, ja suoraan imusarjan paineella ohjattu DV-venttiili, ahtopiikit kaasuläpän sulkeutuessa pienevät merkittävästi, n. 0,2-0,5 bar!

Mitkä ovat muuntamisen haitat?
- Mahdollisesti N249-virhekoodi BAM-moottoreilla (syy edelleen epävarma?) 1.8T 180HP AJQ ainakin toimii hienosti ilman mitään softa- tms muutoksia.
- Asennus BAM:iin mahdollista vain DV-siirtosarjalla (tilanpuute)



Käytetään Pierburg-venttiiliä, jota Fiat / Alfa yleensä käyttää. Adaptereita ei tarvita, ja venttiili on yksiosainen, joten itse DV:ssä ei voi tapahtua vuotoja.
Liitäntähalkaisija 28mm on hieman suurempi kuin alkuperäinen (25mm), kumiseen imuletkuun mahtuu ongelmitta, ziksak-letkuun menee venyttämällä (silikonispray auttaa).
Suosittelen ostamaan metrin alipaineletkua (sisähalkaisija 3-4mm), jotta uudet linjat voidaan ohjata. Vaihtoehtoisesti vanhoista linjoista voidaan rakentaa jotain, silloin kannattaa olla erityisen varovainen irrotuksessa.

Asennus:
(Tämä ohje on tarkoitettu eurooppalaiselle TT:lle, yhdysvaltalaisissa TT:issä on N249 sylinterikannen päällä, mutta teknisesti se on sama)

Ensin on huolehdittava säätöventtiilien N112 ja N249 pidikkeestä imusarjan edessä. N249 (kuljettajan puoli) voidaan irrottaa kaikkien siellä olevien alipainelinjojen kanssa. Myös venttiilin kannessa oleva tyhjiösäiliö poistetaan tässä prosessissa.

Sitten asennetaan kaksi uutta tyhjiölinjaa:
- N112 toisioilman ruiskutusventtiiliin
- N112 imusarjaan

e-DV asenentaan alkuperäisen DV:n tilalle, niin että venttiilin "pohja" liitäntä menee painepuolelle, "sivu" liitäntä imupuolelle.

Sitten uuden e-DV:n sähköliitäntä. Tätä varten liitin, joka oli aiemmin liitetty N249:ään, liitetään e-DV:hen välikaapelin avulla. Sen tekoon tarvitset siis ostamasi korjausliittimet.

N249 sähköliittimen mukana tulee kutistejatkot, tarvitset siis puristuspihdit ja kuumailmapuhaltimen / tohon / sytkärin jotta liitoksista tulee vesitiiviit.

Lainata
Jos kiinnostaa: Venttiilin ääni on todella asiallinen, sihisee melko sivistyneesti, hiljaisempi kuin OEM.
Huomio: älä sekoita N112- ja N249-liittimiä, ne ovat identtisiä.
Moottoreissa, joissa ei ole N249-tyhjiösäätöä (esim. AGU), muuntaminen ei ole mahdollista.

Seuraavat osat tarvitaan (suositeltavaa tehdä oma tutkimus / tarkistaa saatavuus).

Esim. Metri alipaineletkua (riippuen autosta/moottorista)
väh. 60cm kaksinapaista 0,75mm2-2,5mm2 kaapelia, taisin itse käyttää 1,0mm2, ts. mitä nyt sattui varastoista löytymään. Suosittelen laittamaan mieluummin paksut esim 1,5mm2 kaapelit, kuin kovin ohuet, jotta kutistejatko sulaa tiiviiksi päälle. Viimeistely esim sähköteipillä tai suojaputkella (suositeltavampi, esim biltema 61-687).
nippusiteitä

e-DV:
7.01835.06.0 / PIERBURG
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg

Pistoke N249:n sijaan:
1928402448 / Bosch
https://www.finjector.com/fin/2_napaine ... e-p-520321

Liitä uuteen DV:hen:
1928403698 / Bosch
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... meat-doria

Kuva
Kuva

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 41 vierailijaa