Tere,
Tourani (1.4tsi bmy 07) alkanut sytyttelemään vikakoodia p3008, yleensä pieni hetki viidennen-kymmenennen starttauksen jälkeen. Tutkiskelin aiemmista jutuista, että viittaisi ketjun venymiseen. Tuohon oli ketju vaihdettu noin 40tkm sitten ja öljyjä on vaihdeltu 15tonnin välein.
Eli asioita jotka mietityttävät.. Onko tukkeutuva öljysihti öljypohjassa ja puhdistettavissa? kokeilin jo motonetin vastaavaa "forte" käsittelyä tuloksetta. Ajattelin, jos kokeilisin vielä putsata tämän ennen ketjun vaihtoa.
Sitten itse ketjun vaihto.. En ole ketjuja vaihdellut, vain hihnoja. Onko tuossa mitään ihmeellistä? Joutuu vielä miettimään kannattaako tehdä itse, kun joudun lukitustyökalut hommaamaan. Korjaamolla ilmeisesti homma on tonnin luokkaa.
1.4tsi p3008
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.4tsi p3008
Nyt mennään vanhan muistin varaan, mutta silloin kun nuo olivat vielä tuoreita autoja, oli yksi tuommoinen ongelma-auto.
Ketjua ja kiristintä vaihdeltiin pariin otteeseen pienen ajan sisään, mutta itse ongelma oli öljynsuodatinkotelossa oleva venttiili, jonka olisi pitänyt pitää suodatinmalja täynnä öljyä. Sitä en enää muista, mikä oli se osakokonaisuus joka asian ratkaisi. Marmoritiskille juttusille, eiköhän räjäytyskuvista löydy.
Ketjua ja kiristintä vaihdeltiin pariin otteeseen pienen ajan sisään, mutta itse ongelma oli öljynsuodatinkotelossa oleva venttiili, jonka olisi pitänyt pitää suodatinmalja täynnä öljyä. Sitä en enää muista, mikä oli se osakokonaisuus joka asian ratkaisi. Marmoritiskille juttusille, eiköhän räjäytyskuvista löydy.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13.4.2021 13:41
Re: 1.4tsi p3008
Itse lueskelin jotain teoriaa, että öljyputket menee liian lähellä turboa ja öljy pääsee sakkaantumaan tukkien sitten imusiivilän. Voisi tuota suodatinkoteloakin kokeilla vaihtaa ennen ketjun vaihtoa.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13.4.2021 13:41
Re: 1.4tsi p3008
Vaihtelin hall-anturin, turbon ahto-anturin ja vielä nokan säätö-anturin. Melkein hymyilytti, kun valo ei syttynyt vielä 30km jälkeenkään, mutta kyllä se palasi. Tilasin ketjusetin ja työkalut...
Infoan sitten löytyykö ketjusta vai muualta vika. Jos tietty saan kasattua ilman moottorin rikkomista..
Infoan sitten löytyykö ketjusta vai muualta vika. Jos tietty saan kasattua ilman moottorin rikkomista..
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13.4.2021 13:41
Re: 1.4tsi p3008
Nonii, koppa auki ja ketju löysä.
Syy näyttäisi löytyvän kotelon öljykanavasta, siinä on valkoista visvaöljyä reilusti ja tukki osakseen aukon.
Syy näyttäisi löytyvän kotelon öljykanavasta, siinä on valkoista visvaöljyä reilusti ja tukki osakseen aukon.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13.4.2021 13:41
Re: 1.4tsi p3008
Onkohan ketju pompannut, kun nokanlukitus menee kohdilleen niin kampiakselin lukituspultti ei kyllä osu kampiakseliin? Öljypohja kun on irti, niin näkee selvästi ettei osu kampiakselin suoraan kohtaan.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13.4.2021 13:41
Re: 1.4tsi p3008
Taas rullaa! Laitoin kampiakselin tapin kohdilleen kampiakselissa olevaan reunaan, sitten vääntelin nokista merkit kohdilleen.
Jänniä juttuja oli kyllä muutama, esim öljypojan pultit vauhtipyörän lovista ronkkia auki ja takaisin. Sitten jakoo tarkastellessa nokan lukituksen ollessa paikallaan kampiakseli oli hieman kulmallaan, lukitustyökalu kyllä pyöräytti sen 1/4osa hammasta taaksepäin. Varmaksi en osaa sanoa mistä johtui, veikkaus kun öljyt puuttuu imunokan säätöpyörästä ja kiristimestä, niin tämä tekisi heiton..
Jänniä juttuja oli kyllä muutama, esim öljypojan pultit vauhtipyörän lovista ronkkia auki ja takaisin. Sitten jakoo tarkastellessa nokan lukituksen ollessa paikallaan kampiakseli oli hieman kulmallaan, lukitustyökalu kyllä pyöräytti sen 1/4osa hammasta taaksepäin. Varmaksi en osaa sanoa mistä johtui, veikkaus kun öljyt puuttuu imunokan säätöpyörästä ja kiristimestä, niin tämä tekisi heiton..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa