Kuinka paksun kaapelin tarvitsee minimissään G60 Corradon startille ja laturille?
Jossain oli kaava (ampeerit x metrit) / 16, eli jos startti on 50cm akusta niin (500 x 0,5) / 16 = ~16mm2 riittäisi startille? Laturi taas (60 * 1,5) / 16 = ~6mm2
Corrado startin ja laturin piuhat
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
Jotakuinkin tuota kokoluokkaa ne tuon ikäkauden vehkeissä tyypillisesti onkin.
Pistä vaikka pykälää isompaa ni ei ainakaan huonoon suuntaan mene.
Pistä vaikka pykälää isompaa ni ei ainakaan huonoon suuntaan mene.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008
Toimiiko näissä pääjohdin sulakkeena, kuten joskus japanilaisissa tehtiin?
Toimiiko näissä pääjohdin sulakkeena, kuten joskus japanilaisissa tehtiin?
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
Startti ja laturi on suoraan akussa kiinni ilman sulakkeita, muulle sähköjärjestelmälle menee 2 ~6mm2, jotka virroittavat sulakeboksin.
Akkuna on 20A Odyssey PC625 missä on akkunapoina M6 pultit, oikein järeät piuhat näyttävät vähän koomisilta tuon kanssa..
Akkuna on 20A Odyssey PC625 missä on akkunapoina M6 pultit, oikein järeät piuhat näyttävät vähän koomisilta tuon kanssa..
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
Riittää vallan hyvin ton kokoiset piuhat. Startille riittää pienempikin, se ei kuitenkaan ota kuin 200A virtaa. 6mm2 starttipiuhalla tulee puolen voltin jännitehäviö mikä ei pitäisi olla ongelma.
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
Kiitos vastauksista, taidan päätyä 10mm2 piuhaan startille kun sitä löyty omasta hyllystä jo valmiiksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
Tarkoitat varmaan 200 ampeeria ainakin?
Kylmällä moottorilla käynnistysvirta on matalissa sadoissa ampeereissa, mutta sulla ilmeisesti kesäkäytössä?
Kriittisissä paikoissa voi laittaa kaks johtoa rinnakkain. Ite tosin käynyt suosiolla autosähköstä hakemassa metritavarana, kun saa liittimet kiinni samalla.
Kylmällä moottorilla käynnistysvirta on matalissa sadoissa ampeereissa, mutta sulla ilmeisesti kesäkäytössä?
Kriittisissä paikoissa voi laittaa kaks johtoa rinnakkain. Ite tosin käynyt suosiolla autosähköstä hakemassa metritavarana, kun saa liittimet kiinni samalla.
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
No eipä se kylmän moottorin käynnistysvirta juurikaan sen isompi ole kuin lämpimän, mikäli öljyinä ei ole suorat SAE50 öljyt ja pakkasta kymmeniä asteita. Oletin kuitenkin että jos talvella ajellaan niin öljyt on 0-5W kylmäpäältään.
Liitteenä just -18asteessa ottamani virrankulutus 1.4litrasesta turbobensasta (hyvinkin verrattavissa G60 koneeseen, pienempi mutta isompi puristus). 100A/viiva ja nollataso on ekan viivan kohdalla missä on 1 merkki vasemmalla. Ekaa piikkiä ei oteta huomioon, koska se on startin oikosulkuvirta kun se lähtee pyörimään ja piikkaa tietenkin aina taivaisiin. Toka piikki on sitten ensimmäinen puristus, se on about 210A, kolmas piikki toinen puristus ja 160A siinä kohtaa enää virtaa koska moottorin nopeus on isompi. Sitten se jo lähtikin käyntiin enkä jaksanut nyt tuolla pakkasessa ottaa puolapaketin johtoa irti ettei käynnistyisi, tuosta nyt näkee jo selkeästi että se starttivirta ei ole "satoja amppeereita" edes pakkasessa.
Liitteenä just -18asteessa ottamani virrankulutus 1.4litrasesta turbobensasta (hyvinkin verrattavissa G60 koneeseen, pienempi mutta isompi puristus). 100A/viiva ja nollataso on ekan viivan kohdalla missä on 1 merkki vasemmalla. Ekaa piikkiä ei oteta huomioon, koska se on startin oikosulkuvirta kun se lähtee pyörimään ja piikkaa tietenkin aina taivaisiin. Toka piikki on sitten ensimmäinen puristus, se on about 210A, kolmas piikki toinen puristus ja 160A siinä kohtaa enää virtaa koska moottorin nopeus on isompi. Sitten se jo lähtikin käyntiin enkä jaksanut nyt tuolla pakkasessa ottaa puolapaketin johtoa irti ettei käynnistyisi, tuosta nyt näkee jo selkeästi että se starttivirta ei ole "satoja amppeereita" edes pakkasessa.
- Liitteet
-
- 2021-02-10 08_12_21.jpg (77.44 KiB) Katsottu 4011 kertaa
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
Mielenkiintoinen kuva. Tälläistä en ole ennen nähnytkään. Muistelen, että mun teinibimmeristä lämpimälläkin mitattiin lähelle 200 ampeeria. Silloin mitattiin puristusten tasaisuutta virtamittauksella.
Mun tieto on jotain 25-30 vuoden takaa. Silloin tuli luettua Boschin keltakantisia kirjasia startista, laturista, mootorinohjauksesta ymv. Ilmeisesti kehitys kehittyy. :)
Mun tieto on jotain 25-30 vuoden takaa. Silloin tuli luettua Boschin keltakantisia kirjasia startista, laturista, mootorinohjauksesta ymv. Ilmeisesti kehitys kehittyy. :)
Re: Corrado startin ja laturin piuhat
Orkkiskaapelit, jos auto on 1,1kW startilla, ovat melko varmasti 16mm2 paksuudeltaan. Ainakin 1.8L Audi 80:ssä on tuota paksuutta. Akkuhan on suunnilleen sen 50cm startista. 16mm2 on käytännössä minimi millä vielä toimii ok, mutta ei tee yhtään pahaa hieman ylimitoittaa ne esim 25-32mm2:ksi. Vaikka talvea tai heikkokuntoista akkua varten, jaksaa ihan hieman paremmin vielä pyöräyttää.. pahan tilanteen tullessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa