Eli tuli haettu eilen tollanen passatti hinaamalla.
Lähti käymään ja liikkeelle, 2km myöhemmin sammui vauhdista ja mittarin takaa hirveä releen naputus, kaasuläpän kotelo ääntelee ja bensapumppu myös naputteli. Starttasi, muttei käynnisty enää ja hinaamalla loppumatka. Illalla otin akusta maan irti ja latasin akun.
Seuraavana päivänä koitin uudestaan niin lähti taas käymään, kävi tyhjäkäynnillä jonkun minutin, sammui ja taas samat äänet. Tässä kohtaa tarkistin, että puristuspaineet OK, ja myös tukista otin bensaletkun irti ja bensaahan sieltä tuli kun pisti virrat päälle, eli bensapumpun uskoisi toimivan.
Illalla sain taas auton käymään ja auton käydessä luin vikakoodit :
18010 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low
16885 - Vehicle Speed Sensor (G22): Implausible Signal
17968 - Maximum Engine Speed Exceeded
17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
17972 - Throttle Actuator (J338): Under-Voltage during Basic Setting
16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal
00670 - Throttle Position Sensor (G127): Signal too high
Nollasin koodit, niin 17972 ja 17973 ei lähteneet pois.
Lähes välittömästi tämän jälkeen auto sammui taas ja koitin lukea vikakoodeja uudellen niin tulikin teksti :"No response from controller!"
Olisko ideoita ? Kaasuläppä ? ECU ?
Kiitos ja anteeksi pitkästä postauksesta.
-98 Passat 1.8T (AEB) ei käynnisty / ei pysy käynnissä
Valvoja: ffp jäsenet
Re: -98 Passat 1.8T (AEB) ei käynnisty / ei pysy käynnissä
Virransaantionhelmaa eculla?
Tai jossain yksittäisessä virtapiirissä...
Viallinen päärele? Tuo että toimii kunnes vähän lämpiää voisi viitata tähän...(juotosvikaa releen sisällä)
Tutun tt oikutteli samaan tapaan, löytyi löystynyt liitos konehuoneesta akun ja pääsulakeboksin välistä.
Tuossa muutama äkkiä mieleen tullut vaihtoehto ;)
e: niin ja tietenkin kannattaa mitata jännite akusta, sekä käydessä että virrat pois seisoessa. Lisäksi vaikkapa sulakeboksilta, muuttuuko paljon kun kääntää virrat päälle.... laturivikakaan ei aina sytytä latausvaloa.
Tai jossain yksittäisessä virtapiirissä...
Viallinen päärele? Tuo että toimii kunnes vähän lämpiää voisi viitata tähän...(juotosvikaa releen sisällä)
Tutun tt oikutteli samaan tapaan, löytyi löystynyt liitos konehuoneesta akun ja pääsulakeboksin välistä.
Tuossa muutama äkkiä mieleen tullut vaihtoehto ;)
e: niin ja tietenkin kannattaa mitata jännite akusta, sekä käydessä että virrat pois seisoessa. Lisäksi vaikkapa sulakeboksilta, muuttuuko paljon kun kääntää virrat päälle.... laturivikakaan ei aina sytytä latausvaloa.
Re: -98 Passat 1.8T (AEB) ei käynnisty / ei pysy käynnissä
Tarkoitatko pääreleellä bensapumpun relettä ?
Tämä ei olisi kyllä kallis koittaa..
Jotain liittimiä tulikin jo käyty läpi, kaikki puolat, imuilma lämpötila, kaasuläppä, maf yms yms.
Ja tosiaan sulakkeet tarkistin, huomenna voisin jännitteitä mitata.
Edit. Se tuli vielä mieleen, että en ole kertaakaan nähnyt mittarissa moottorin vikavaloa, edes käynnistäessä, kun pistää virrat päälle. Eikös sen kuuluisi silloin näkyä ?
Tämä ei olisi kyllä kallis koittaa..
Jotain liittimiä tulikin jo käyty läpi, kaikki puolat, imuilma lämpötila, kaasuläppä, maf yms yms.
Ja tosiaan sulakkeet tarkistin, huomenna voisin jännitteitä mitata.
Edit. Se tuli vielä mieleen, että en ole kertaakaan nähnyt mittarissa moottorin vikavaloa, edes käynnistäessä, kun pistää virrat päälle. Eikös sen kuuluisi silloin näkyä ?
Re: -98 Passat 1.8T (AEB) ei käynnisty / ei pysy käynnissä
GOL1 kirjoitti:Tarkoitatko pääreleellä bensapumpun relettä ?
Ei vaan eculle ym virtaa syöttävää relettä. Saman ikäluokan dieseleissä tuo on ollut kohtuu yleinen vaiva.
Tuo releen naputus yms "häiriöäänet" sammuessa viittaa myös liian alhaiseen jännitteeseen jossain kohti järjestelmää. Syynä voi olla esim löysä tai hapettumut liitos.. tai vain pätkivä rele... jos alkaa uudestaan naputtaa niin koeta sormin tunnustelemalla selvittää mikä rele/releet siellä oikkuilee. Sitä kautta saa vähän suuntaa mistäpäin alkaa etsimään.
Ja lue vikakoodit aina uudestaan. Näkee mitkä tulee takaisin sammumisen jälkeen.
Olihan tuolla se koodi alhaisesta jännitteestäkin heti ensimmäisenä.
Ja muista että vika voi olla myös maadoituksissa ;)
Valitettavasti en pysty ko autoon antamaan täsmävastauksia kun en tunne tarkkaan sähköjärjestelmää eikä mulla ole käytettävissä kaavioita passatista..
Re: -98 Passat 1.8T (AEB) ei käynnisty / ei pysy käynnissä
Kiitos vastauksista ! Kuvista paikansin tuon kyseisen releen ja koitan sellaisen suoraan hakea jostain paikallisesta varaosa liikkeestä huomenna töiden jälkeen, lisäksi pitää tuo kaasuläppä sopeuttaa. Aloitetaan huomenna noista ja sen jäljeen käydään lisää liitoksia läpi ja mittaillaan jos ei tuota tuloksia. Pidän huomenna ajan tasalla.
Re: -98 Passat 1.8T (AEB) ei käynnisty / ei pysy käynnissä
Pientä päivitystä ;
Tänään otin muovit pois releiden tieltä, varmistin, että releet on pohjassa ja pistin auton käymään ja ajattelin, että antaa kärryn käydä, kunnes sammuu ja voin varmistaa mikä rele siellä alkaa napsua.
Noh, auto kävi pihassa n. puoli tuntia, mutta ei, ei sammunut enää. Sitten huomasin, että oli jäähdytysletku irronnut syyläristä ja sellaista metalliklipua, joka letkua pitää kiinni ei näkynyt missään...
Sitten annoin pari kertaa kunnolla kierroksia, jos se vaikka sammuisi, mutta ei. Öljyvalo syttyi, samantien auto seis. Tikku näytti, että öljyä on. Päätin vaihtaa öljyt tässä kohtaa, ja oli siellä aikatavalla bensaa joukossa... Mahtaako johtua siitä, että autoa sahattu startilla ja tästä mahdollisesti rele vian takia ei ole ollut kipinää ja sylinterit täyttynyt bensalla ja yön aikana pikkuhiljaa valunut alas, vai mahtaako oikeasti olla männän renkaatkin kaput ..? Vähän kyllä tuoksuu jännälle, että saattaa hyvinkin polttaa öljyä..
Tänään otin muovit pois releiden tieltä, varmistin, että releet on pohjassa ja pistin auton käymään ja ajattelin, että antaa kärryn käydä, kunnes sammuu ja voin varmistaa mikä rele siellä alkaa napsua.
Noh, auto kävi pihassa n. puoli tuntia, mutta ei, ei sammunut enää. Sitten huomasin, että oli jäähdytysletku irronnut syyläristä ja sellaista metalliklipua, joka letkua pitää kiinni ei näkynyt missään...
Sitten annoin pari kertaa kunnolla kierroksia, jos se vaikka sammuisi, mutta ei. Öljyvalo syttyi, samantien auto seis. Tikku näytti, että öljyä on. Päätin vaihtaa öljyt tässä kohtaa, ja oli siellä aikatavalla bensaa joukossa... Mahtaako johtua siitä, että autoa sahattu startilla ja tästä mahdollisesti rele vian takia ei ole ollut kipinää ja sylinterit täyttynyt bensalla ja yön aikana pikkuhiljaa valunut alas, vai mahtaako oikeasti olla männän renkaatkin kaput ..? Vähän kyllä tuoksuu jännälle, että saattaa hyvinkin polttaa öljyä..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa