Oli tarkoitus ostaa huoleton kesäauto, mutta kaikkea kanssa. Kokoajan saa tapella.
Elikkä olen lukenut jo kaikki topicit läpi tästä aiheesta ilman tulosta.
Eli pari kuukautta nyt olen ajellut 1.8 l vw jettalla vm -89, jossa siis kiinni tämä pierburg 2e2 kaasari. Kylmäkäynnistys, bensan kulutus (12 l / 100 km) ja tukehtuminen kylmällä moottorilla ollut suurimmat ongelmat joten päätin tänään ottaa koko hökötyksen irti ja kävin sen läpi perinpohjin ja tämmöistä löytyi:
-Alipaineletkuja rikki
-Vahatermostaattiin tulevat letkut miltein tukossa keltaisesta mönjästä. Termari toimii
-Ryypyn bi-metallijousen kotelon kohdistusmerkit olivat miten sattuu
-Kiihdytyspumpun kotelo löysällä ja vuosi bensaa kaasarin alle, mutta itse pumppu näytti toimivan.
-Toisiokurkku likanen, kuin ei olisi koskaan käytettykään, mutta avautui kyllä kun kaasun laittoi pohjaan.
Nämä kun korjasin ja laitoin kaasarin takaisin, niin tyhjäkäynti kierrokset olivat miltein 2000, joten säädin hieman 3/4 ruuvia niin, että kierrokset pysyivät tyhjäkäynnillä n.900.
Mutta kun tein taas pienen testilenkin, niin kierrokset tippuivat tyhjäkäynnillä todella alas, noin 200 ja auto hädintuskin pysyi käynnissä.
3/4 ruuvin säätö ei auta enään mitään, kun se kara johon sen pitäisi nojata ei työnny tarpeeksi ulos kun auto käynnissä. Sammuksissa kara kyllä tulee sen verran ulos että ottaa kontakin 3/4 ruuvin kanssa. Tyhjäkäyntiventtiilin 13mm ruuvia pyörittämällä tämä pitäisi kait korjaantua, mutta kara ei liiku suuntaan eikä toiseen vaikka kuinka ruuvia pyörittelee. Pyöritin sen jopa aivan pohjaan, sekä niin paljon auki että hädintuskin oli kierteillä enään ilman minkäänlaista vaikutusta karaan.
Missähän mahtaa olla vika ja onko jokin muu tapa säätää tyhjäkäynti kierroksia? Seos ruuviin en ole uskaltanut mennä kajoamaan.
P.S. Auton oston jälkeen ilmeni sama ongelma, paitsi auto ei pysynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan käynnissä. Vika korjaantui hetken ajelun jälkeen itsestään.
Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Tuo todella pienet tyhjäkäynti-kierrokset ja nämä oireet:
... aiheutuivat meikäläisen Kakkiksessa viallisesta releestä joka ohjaa kaasuttimen sähköventtiiliä.
Ventiilli ohjaa alipaineen kulkeutumista eri paikkoihin tietyn kierroslukurajan yli tai alle ja ohjaa myös tuon 3/4-säätimen toimintaa.
Omassa Kakkiksessa rele löytyi muistaakseni sulaketaulun päältä omasta relekannastaan. Releen päässä on numero 61, osanumero 811919096F. Jos jostain löydät vastaavan tai samanlaisen releen niin kannattaa kokeilla.
Tarkista myös että kaasuttimen alipaineletkut ovat ehjät (mieluiten vaihda uusiin) ja että menevät oikeisiin paikkoihin. Tarkista myös että se ilmanpuhdistin kotelolta (siitä kotelon sisällä olevalta oranssilta palikalta) kaasuttimelle menevä letku.
Useita 2E2:ia rassanneena (ja toimimaan saaneena) näksin että
- viallinen vahatermostaatti (termostaatti estäää ensiökurkun sulkeutumisen lämpimällä moottorilla)
- aukeamaton rikastinläppä tai
-väärä seos
ovat suurimmat tekijät jotka aiheuttavat liian rikkaan seoksen ja korkean polttoaineen kulutuksen.
3/4 ruuvin säätö ei auta enään mitään, kun se kara johon sen pitäisi nojata ei työnny tarpeeksi ulos kun auto käynnissä. Sammuksissa kara kyllä tulee sen verran ulos että ottaa kontakin 3/4 ruuvin kanssa. Tyhjäkäyntiventtiilin 13mm ruuvia pyörittämällä tämä pitäisi kait korjaantua, mutta kara ei liiku suuntaan eikä toiseen vaikka kuinka ruuvia pyörittelee.
... aiheutuivat meikäläisen Kakkiksessa viallisesta releestä joka ohjaa kaasuttimen sähköventtiiliä.
Ventiilli ohjaa alipaineen kulkeutumista eri paikkoihin tietyn kierroslukurajan yli tai alle ja ohjaa myös tuon 3/4-säätimen toimintaa.
Omassa Kakkiksessa rele löytyi muistaakseni sulaketaulun päältä omasta relekannastaan. Releen päässä on numero 61, osanumero 811919096F. Jos jostain löydät vastaavan tai samanlaisen releen niin kannattaa kokeilla.
Tarkista myös että kaasuttimen alipaineletkut ovat ehjät (mieluiten vaihda uusiin) ja että menevät oikeisiin paikkoihin. Tarkista myös että se ilmanpuhdistin kotelolta (siitä kotelon sisällä olevalta oranssilta palikalta) kaasuttimelle menevä letku.
Kylmäkäynnistys, bensan kulutus (12 l / 100 km) ja tukehtuminen kylmällä moottorilla ollut suurimmat ongelmat
Useita 2E2:ia rassanneena (ja toimimaan saaneena) näksin että
- viallinen vahatermostaatti (termostaatti estäää ensiökurkun sulkeutumisen lämpimällä moottorilla)
- aukeamaton rikastinläppä tai
-väärä seos
ovat suurimmat tekijät jotka aiheuttavat liian rikkaan seoksen ja korkean polttoaineen kulutuksen.
Re: Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Noniin. Kylmällä moottorilla kierrokset 1500, mutta kun kone lämpeää, niin tippuvat tuohon 200 paikkeille... Jäi kertomatta, että onnistuin katkaisemaan punaisen sähköjohdon joka lähtee bi-metallijousen kannesta. Liekkö tämä vaikuttaa tuohon sähköventtiiliin?
Ja semmoisen jutun vielä huomasin, että pukkaa putkesta melko paljon, ilmeisesti höyryä ajaessa.
Kulutus luultavasti nyt aioissa. Edellinen omistaja oli kehitellyt jonkun kanaverkko-suodatintyyny ratkaisun ilmanputsariin jonka sitten korvasin oikealla suodattimella.
Ja semmoisen jutun vielä huomasin, että pukkaa putkesta melko paljon, ilmeisesti höyryä ajaessa.
Kulutus luultavasti nyt aioissa. Edellinen omistaja oli kehitellyt jonkun kanaverkko-suodatintyyny ratkaisun ilmanputsariin jonka sitten korvasin oikealla suodattimella.
Re: Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Jäi kertomatta, että onnistuin katkaisemaan punaisen sähköjohdon joka lähtee bi-metallijousen kannesta. Liekkö tämä vaikuttaa tuohon sähköventtiiliin?
Hmm... onkohan se oikea johto..? Ryypyn kannen johto pitäisi olla musta. Muistaakseni jatkui liittimen jälkeen mustana myös johtosarjassa.

Ymmärtääkseni ryypyn kannen sähkövastuksella ei ole muuta virkaa kuin että rikastinläppä aukeaa nopeammin kun sitä lämmitetään sähköllä. Useimmissa 2E2:ssa tuo vastuslanka on ollut poikki kannen sisältä.
Kulutus luultavasti nyt aioissa. Edellinen omistaja oli kehitellyt jonkun kanaverkko-suodatintyyny ratkaisun ilmanputsariin jonka sitten korvasin oikealla suodattimella.
Juu, kyllähän tukkoinen ilmansuodatinkin sotkee seosta. Liekö tässä kehitelty paremmin virtaava suodatin vai säästetty..? :)
Re: Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Aivan. Eli se johto, oli se sitten oikea tai väärä ei vaikuta tyhjäkäyntiin mitenkään.
Luultavasti säästömielessä laitettu. Ei se ainakaan paremmin virrannut :D
Mikähän mahtaa olla tuon electric switch valven (Kuvassa kultainen boxi johon tulee nuo keltaisella ja sinisellä merkityt letkut) rooli tässä tyhjäkäynnissä? Koitin puhallella ja imeä molemmista letkupaikoista, mutta ei tuntunut ilma liikkuvan yhtään. Niinkuin tukossa olisi.
Juu, kyllähän tukkoinen ilmansuodatinkin sotkee seosta. Liekö tässä kehitelty paremmin virtaava suodatin vai säästetty..? :)
Luultavasti säästömielessä laitettu. Ei se ainakaan paremmin virrannut :D
Mikähän mahtaa olla tuon electric switch valven (Kuvassa kultainen boxi johon tulee nuo keltaisella ja sinisellä merkityt letkut) rooli tässä tyhjäkäynnissä? Koitin puhallella ja imeä molemmista letkupaikoista, mutta ei tuntunut ilma liikkuvan yhtään. Niinkuin tukossa olisi.
Re: Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Venttiili ohjaa alipaineen liikkumista eri paikkoihin, ohjaa 3/4 säätimen toimintaa (ts. minkä verran kara liikkuu) ja siten myös tyhjäkäyntiin niin kuin ekassa postauksessani jo mainitsin.
Venttiiliä ohjaa se rele kierrosluvun mukaan.
Venttiiliä ohjaa se rele kierrosluvun mukaan.
Re: Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Oho, niinpä teit :) Elikkä releen ostoon tässä ilmeisesti joutuu. Googlesta koitin ettiä, niin aika harvassa taitaa suomessa olla nuo. Ebaysta löytyi pari.
Re: Pierburg tyhjäkäynti 200rpm
Tiedä sitten kuuluuko tänne.
Itsellä Jetta 1.6 vm.90
Vahatermari hajosi ja nyt asensin uuden niin tyhjäkäynti katosi lämpimänä.
Joten AAAPUUVA.
Mitäs teen ja minne meen?
Tähän mainittakoon että termostaatti oli ns.käytetty.
Purin toimivasta autosta kaasaripaketin termostaatteinen ja vaihdoin siis koko paketin.
Mistähän tätä kannattaisi lähteä purkamaan.
Tekee vanhalla kaasarilla saman jos vaihtaa tuon vahatermiksen siihen.
Kiitos ja anteeks.
Itsellä Jetta 1.6 vm.90
Vahatermari hajosi ja nyt asensin uuden niin tyhjäkäynti katosi lämpimänä.
Joten AAAPUUVA.
Mitäs teen ja minne meen?
Tähän mainittakoon että termostaatti oli ns.käytetty.
Purin toimivasta autosta kaasaripaketin termostaatteinen ja vaihdoin siis koko paketin.
Mistähän tätä kannattaisi lähteä purkamaan.
Tekee vanhalla kaasarilla saman jos vaihtaa tuon vahatermiksen siihen.
Kiitos ja anteeks.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa